Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1184/12-4/PR
z 27 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1184/12-4/PR
Data
2013.02.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
dzierżawa
wynajem


Istota interpretacji
opodatkowanie czynności wynajmu/dzierżawy infrastruktury znajdującej się na terenie o przeznaczeniu rekreacyjno-wypoczynkowym



Wniosek ORD-IN 985 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 29.11.2012 r. (data wpływu 30.11.2012 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynajmu/dzierżawy infrastruktury znajdującej się na terenie o przeznaczeniu rekreacyjno-wypoczynkowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.11.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wynajmu/dzierżawy infrastruktury znajdującej się na terenie o przeznaczeniu rekreacyjno-wypoczynkowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury położonej na obszarach Gminy. Gmina występuje w charakterze inwestora m.in. w zadaniu pod nazwą: „Budowa zbiornika retencyjnego na rzece”.

W ramach inwestycji, Gmina oprócz budowy samego Zbiornika zbudowała także infrastrukturę towarzyszącą obejmującą m.in. parking, miejsca do grillowania, plac zabaw, ścieżkę dydaktyczną, ścieżkę rowerową, przebieralnie, plażę, a także toalety (dalej łącznie jako: „Zbiornik”, „Inwestycja”).

Gmina ponosiła nakłady na budowę Zbiornika od 2008 roku. Inwestycja jest realizowana w oparciu o środki własne Gminy oraz zewnętrzne źródła finansowania (dotacja i pożyczka udzielone przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).

Zbiornik nie został dotychczas oddany do użytkowania. Do tej pory Gmina nie odliczała również podatku naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją i nie ujmowała kwot podatku naliczonego w ewidencji VAT.

Gmina planuje, że Zbiornik oprócz pełnienia funkcji związanych z gospodarką wodną na terenie Gminy, będzie służył również jako teren rekreacyjno - wypoczynkowy m.in. z kąpieliskiem, przystanią rowerów wodnych, częścią gastronomiczną, stanowiskami wędkarskimi oraz parkingiem.

Gmina planuje wprowadzenie odpłatności za wejście na teren wydzielonego obiektu / kąpieliska zlokalizowanego na terenie Zbiornika, a także pobieranie opłat za korzystanie z parkingu przy obiekcie i stanowisk wędkarskich. Dodatkowo, założeniem jest także utworzenie części gastronomicznej, która będzie wynajmowana przez Gminę na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych zewnętrznym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą.

Gmina będzie prowadziła działalność związaną z zarządzaniem Zbiornikiem, jego obsługą techniczną. Dodatkowo, to Gmina będzie pobierać opłaty, o których mowa powyżej (tj. czynsze od właścicieli punktów gastronomicznych, opłaty za wstęp na kąpielisko, opłaty za parking czy też opłaty za użytkowanie stanowisk wędkarskich, itp.).

Powyższe opłaty będą stanowić w całości przychód Gminy. Jednocześnie Gmina będzie ponosić wydatki związane z utrzymaniem i eksploatacją Zbiornika oraz znajdującej się na jego terenie infrastruktury (kąpieliska, przystani rowerów wodnych, stanowisk wędkarskich, części gastronomicznej oraz parkingu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy komercyjne udostępnianie Zbiornika oraz jego otoczenia przez Gminę i pobieranie z tego tytułu opłat (tj. za odpłatny wynajem powierzchni gastronomicznych, za wstęp na kąpielisko, za wędkowanie na Zbiorniku, itd.) będą stanowić czynności opodatkowane VAT po stronie Gminy...

Zdaniem Wnioskodawcy, komercyjne udostępnianie Zbiornika oraz jego otoczenia i pobieranie z tego tytułu opłat wskazanych w stanie faktycznym (tj. za odpłatny wynajem powierzchni gastronomicznych, za wstęp na kąpielisko, za wędkowanie na Zbiorniku, itd.) będą stanowić dla Gminy czynności opodatkowane VAT.

Działanie Gminy w charakterze podatnika

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.; dalej „ustawa o VAT”), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Czynności podlegające opodatkowaniu VAT

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż komercyjne udostępnianie Zbiornika oraz jego otoczenia przez Gminę i pobieranie z tego tytułu opłat (tj. za odpłatny wynajem powierzchni gastronomicznych, za wstęp na kąpielisko, za wędkowanie na Zbiorniku, itd.) nie stanowi dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie ustawy o VAT powinno ono być traktowane jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy.

W szczególności, w zakresie opłat parkingowych ww. stanowisko potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 23 lipca 2008 r. (znak IBPP1/443-691/08/AZ, iż „reasumując, w przypadku opłat za parkowanie pojazdów samochodowych poza drogami publicznymi, chociażby w strefie płatnego parkowania (urządzonych niezależnie przez jaki podmiot - czy przez Gminę czy przez przedsiębiorcę), należ uznać, iż opłata za parkowanie pojazdów będzie wynagrodzeniem za świadczenie usługi opodatkowanej podatkiem od towarów i usług”.

Odnośnie opłat za wstęp na kąpielisko, uznać należy, iż mają one podobny charakter do opłat za wstęp na basen. Potwierdzeniem konieczności ich opodatkowania VAT jest szereg wydanych przez Ministra Finansów interpretacji podatkowych (m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 stycznia 2008 r., znak IBPP2/443-236a/07/ASz).

Kwestia opodatkowania VAT opłat pobieranych od wędkarzy, była natomiast m.in. przedmiotem wyroku WSA w Olszynie z 13 września 2007 r., sygn. (I SA/Ol 320/07). Sąd stwierdził w nim, iż „skoro zezwolenia na amatorski połów ryb nie odpowiadają definicji „towaru” to tym samym nie ma dostawy towaru. Wówczas występuje świadczenie usług, przez które w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.”

Jednocześnie, zdaniem Gminy, opłaty od wędkarzy stanowiące opłatę za świadczoną przez Gminę usługę nie będą podlegać zwolnieniom z VAT na podstawie przepisów VAT. W rezultacie Gmina będzie zobligowana do ich opodatkowania VAT.

Reasumując, opisane w stanie faktycznym komercyjne udostępnianie Zbiornika oraz jego otoczenia przez Gminę i pobieranie z tego tytułu opłat (tj. za odpłatny wynajem powierzchni gastronomicznych, za wstęp na kąpielisko, za wędkowanie na Zbiorniku, itd.) będzie stanowić czynności opodatkowane VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w dniu 26 sierpnia 2011 r. opublikowany został tekst jednolity ustawy o podatku od towarów i usług – Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj