Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-952/10-4/MPe
z 16 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-952/10-4/MPe
Data
2010.12.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
eksport (wywóz)
eksport (wywóz)
stawki podatku
stawki podatku
transport
transport
usługi organizowania
usługi organizowania


Istota interpretacji
Świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz eksporterów usługi polegające na wystawianiu dokumentów odprawy celnej czasowej towarów Karnetów ATA oraz legalizacji dokumentów handlowych w eksporcie, które związane są bezpośrednio z organizacją eksportu podlegają opodatkowaniu 0% stawką na podstawie ww. art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy. Z treści wniosku wynika, że przedmiotowe usługi Wnioskodawca świadczy również na rzecz firm, które w imieniu i na rzecz eksportera organizują sprawy związane z przygotowaniem i realizacją eksportu. Należy w tym miejscu wskazać, że mimo, iż w tym przypadku Wnioskodawca nie świadczy usług będących przedmiotem wniosku bezpośrednio na rzecz eksportera to świadczy je na rzecz firm, które działają bezpośrednio dla eksporterów na podstawie udzielonych pełnomocnictw. Zatem świadcząc przedmiotowe usługi na rzecz firm organizujących eksport takich jak agencje celne, spedytorzy, firmy transportowe, producenci towarów itp., które na podstawie udzielonych im pełnomocnictw działają w imieniu i na rzecz eksportera organizując sprawy związane z przygotowaniem i realizacją eksportu, Wnioskodawca również zastosuje 0% stawkę podatku VAT na podstawie ww. art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy.



Wniosek ORD-IN 380 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21.09.2010r. (data wpływu 27.09.2010r.) uzupełnione w dniu 04.11.2010r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 19.10.2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.08.2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 18.10.2010r. (data wpływu 21.10.2010r.) na wezwanie z dnia 04.10.2010r. oraz w dniu 06.12.2010r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 10.11.2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (sformułowany ostatecznie w uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku).

Izba wykonuje usługi związane bezpośrednio z organizacją eksportu. Usługi te odnoszą się do wystawiania dokumentów odprawy celnej czasowej towarów Karnetów ATA oraz legalizacji dokumentów handlowych w eksporcie. Izba świadczy usługi legalizacyjne i wydaje karnety ATA na rzecz eksporterów stosując przy wystawianiu faktur stawkę podatku VAT w wysokości 0%, w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (publikacja: Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Rozdział 4 - Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%, art. 83. ust. 1 pkt 19. Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 19 stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Aktualnie część kontrahentów Wnioskodawcy - firm organizujących eksport (agencje celne, spedytorzy, firmy transportowe, producenci towarów itp.) informują Wnioskodawcę, że eksporterzy zlecają im wiele spraw związanych z przygotowaniem i realizacją eksportu, w tym z pozyskiwaniem dokumentów i ich potwierdzaniem, a więc czynności bezpośrednio związane z organizacją eksportu. Firmy te działają na podstawie pełnomocnictw otrzymanych od eksporterów świadcząc usługi pomocnicze - w ich imieniu przygotowują dokumentację eksportową i organizują sprawy celne, spedycyjne i transportowe. W Izbie firmy te wnioskują o wystawienie dokumentów odprawy czasowej towarów Karnetów ATA oraz potwierdzanie dokumentów handlowych w eksporcie. Izba otrzymuje w związku z tym zapytania od wyżej wymienionych firm organizujących sprawy związane z eksportem dotyczące możliwości uzyskania dla nich faktur VAT z 0% stawką podatku VAT za usługi świadczone przez Izbę, bowiem ich działalność jest bezpośrednio związana z eksportem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku):

Czy dla przedsiębiorstwa, które w imieniu i na rzecz eksportera organizuje sprawy związane z przygotowaniem i realizacją eksportu, między innymi na przygotowaniu dokumentacji eksportowej, a więc czynności związanych bezpośrednio z eksportem, może dla tych przedsiębiorców być wystawiona przez Izbę faktura VAT z zastosowaniem 0% stawki podatku VAT za usługi świadczone przez Izbę, w szczególności na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, to znaczy wystawiania dokumentów odprawy czasowej towarów Karnetów ATA oraz potwierdzanie dokumentów handlowych w eksporcie...

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku):

Izba stoi na stanowisku, że stawka podatku w wysokości 0 % dla czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, to znaczy wystawiania dokumentów odprawy czasowej towarów Karnetów ATA oraz potwierdzanie dokumentów handlowych w eksporcie może być zastosowana dla firmy pośredniczącej w bezpośrednim przygotowaniu i organizacji eksportu w imieniu i na rzecz eksportera.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem m.in. art. 83, w którym wymienione zostały szczególne przypadki zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 0%.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje usługi związane bezpośrednio z organizacją eksportu. Usługi te odnoszą się do wystawiania dokumentów odprawy celnej czasowej towarów Karnetów ATA oraz legalizacji dokumentów handlowych w eksporcie. Przedmiotowe usługi Wnioskodawca świadczy na rzecz eksporterów stosując 0% stawkę podatku na podstawie art. 83. ust. 1 pkt 19 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy Wnioskodawca może zastosować 0% stawkę podatku VAT świadcząc usługi polegające na wystawianiu dokumentów odprawy czasowej towarów Karnetów ATA oraz potwierdzanie dokumentów handlowych w eksporcie na rzecz firm organizujących eksport takich jak agencje celne, spedytorzy, firmy transportowe, producenci towarów itp., które w imieniu i na rzecz eksportera organizują sprawy związane z przygotowaniem i realizacją eksportu, polegające między innymi na przygotowaniu dokumentacji eksportowej, a więc czynności związanych bezpośrednio z eksportem.

Zdaniem Wnioskodawcy, może On stosować 0% stawkę podatku VAT świadcząc przedmiotowe usługi na rzecz firm pośredniczących w bezpośrednim przygotowaniu i organizacji eksportu w imieniu i na rzecz eksportera.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz przytoczone uregulowania należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz eksporterów usługi polegające na wystawianiu dokumentów odprawy celnej czasowej towarów Karnetów ATA oraz legalizacji dokumentów handlowych w eksporcie, które związane są bezpośrednio z organizacją eksportu podlegają opodatkowaniu 0% stawką na podstawie ww. art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy. Z treści wniosku wynika, że przedmiotowe usługi Wnioskodawca świadczy również na rzecz firm, które w imieniu i na rzecz eksportera organizują sprawy związane z przygotowaniem i realizacją eksportu. Należy w tym miejscu wskazać, że mimo, iż w tym przypadku Wnioskodawca nie świadczy usług będących przedmiotem wniosku bezpośrednio na rzecz eksportera to świadczy je na rzecz firm, które działają bezpośrednio dla eksporterów na podstawie udzielonych pełnomocnictw. Zatem świadcząc przedmiotowe usługi na rzecz firm organizujących eksport takich jak agencje celne, spedytorzy, firmy transportowe, producenci towarów itp., które na podstawie udzielonych im pełnomocnictw działają w imieniu i na rzecz eksportera organizując sprawy związane z przygotowaniem i realizacją eksportu, Wnioskodawca również zastosuje 0% stawkę podatku VAT na podstawie ww. art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

W zakresie przedstawionego w przedmiotowym wniosku zdarzenia przyszłego oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj