Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-53/08-2/AP
z 8 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-53/08-2/AP
Data
2008.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Czynni podatnicy podatku od towarów i usług


Słowa kluczowe
Numer Identyfikacji Podatkowej
Numer Identyfikacji Podatkowej
podatnik podatku od towarów i usług
podatnik podatku od towarów i usług
usługi transportowe
usługi transportowe


Istota interpretacji
Nie jest błędem umieszczanie kodu PL przed numerem NIP na fakturach dokumentujących sprzedaż krajową, jeżeli tylko Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.



Wniosek ORD-IN 95 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.01.2008 r. (data wpływu 14.01.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zamieszczania na fakturach VAT numeru NIP z przedrostkiem PL - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.01.2008 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zamieszczania na fakturach VAT numeru NIP z przedrostkiem PL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) świadczy na rzecz kontrahenta usługi transportowe tylko na terenie kraju. Kontrahent wystąpił do Spółki z prośbą o umieszczanie na fakturach VAT jego numeru NIP z przedrostkiem PL. Spółka zamieszcza na takich dokumentach swój numer NIP bez przedrostka PL.

Z dokumentów przewozowych wynika także, że kontrahent przewozi towar na trasie Ukraina – Polska lub Polska – Ukraina. Spółka świadczy usługę przewozową tylko na terenie kraju stosując stawkę 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 20 lub art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest zamieszczanie na fakturach numeru NIP z przedrostkiem PL...

Stanowisko Wnioskodawcy

Szczegółowe zasady wystawiania faktur oraz dane, które powinny zawierać faktury określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 102 poz. 860, Dz. U. z 2007 r. Nr 235 poz. 1735). Stosownie do § 9 ust. 1 pkt 2 tegoż rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy. W przypadku gdy mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów faktura stwierdzająca tę dostawę powinna zawierać numer podatnika dokonującego tej dostawy oraz właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej.

Przepis ten nakłada obowiązek posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowych nabyć lub dostaw, jednocześnie nie wskazuje, iż kod ten ma być stosowany wyłącznie dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Wobec braku przepisu zakazującego zamieszczania NIP-UE na fakturach dokumentujących dostawy krajowe, Spółka jest skłonna przychylić się do prośby kontrahenta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem określają przypadki, w których podmioty obowiązane są do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Zgodnie z art. 96 ust. 11 ustawy podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jest obowiązany umieszczać numer identyfikacji podatkowej na fakturach oraz w ofertach. Jednocześnie art. 97 ust. 10 ww. ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w ust. 1 i 2, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie zgodnie z ust. 9, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL. Zatem w sytuacji gdy podmiot nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE, umieszczanie na fakturach VAT numeru identyfikacji podatkowej poprzedzonego kodem PL jest niedopuszczalne. Taki numer identyfikacyjny należy umieszczać na fakturach dokumentujących transakcje wewnątrzwspólnotowe i na innych dokumentach związanych z tymi transakcjami oraz na kwartalnych informacjach podsumowujących, składanych do właściwego organu podatkowego na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z powyższym numer identyfikacji podatkowej z prefiksem PL należy umieszczać na fakturach dokumentujących transakcje wewnątrzwspólnotowe – wynika to z przepisu § 9 ust. 10 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, który stanowi, iż w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów faktura stwierdzająca tę dostawę powinna zawierać numer podatnika dokonującego dostawy, o którym mowa w art. 97 ust. 10 ustawy, oraz właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej.

Natomiast, w przypadku gdy faktury dokumentują transakcje krajowe, to w myśl § 9 ust. 1 pkt 2 cyt. rozporządzenia powinny one zawierać co najmniej numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11. Sformułowanie „co najmniej”, użyte w powołanym przepisie prawa nie wyklucza zamieszczania na fakturze dodatkowych danych, dotyczących numerów NIP, tj. kodu PL.

Ponadto przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują negatywnych konsekwencji posługiwania się numerem NIP z prefiksem PL w obrocie krajowym.

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż nie jest błędem umieszczanie kodu PL przed numerem NIP na fakturach dokumentujących sprzedaż krajową, jeżeli tylko Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj