Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-560/10-6/IG
z 8 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-560/10-6/IG
Data
2010.11.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności niepodlegające opodatkowaniu
odliczenia od podatku
odliczenia od podatku
odliczenie częściowe
odliczenie częściowe
podatek naliczony
podatek naliczony
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
proporcja
proporcja


Istota interpretacji
1) Czy wykonując czynności podlegające VAT (tj. prowadząc badania komercyjne), jak i niepodlegające VAT (badania publiczne), Instytut nie jest zobowiązany do stosowania mechanizmu struktury (proporcjonalnego odliczania VAT naliczonego) w przypadku zakupów wiążących się jednocześnie z oboma rodzajami czynności (w tym, od nabyć towarów i usług związanych z modernizacją zwierzętarni oraz od nabyć aparatury badawczej)? 2) Czy Instytut nie ma obowiązku opodatkowania VAT wewnętrznych wydań zwierząt ze zwierzętarni do badań?3) Czy Instytutowi w związku z wykonywanymi czynnościami przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości?



Wniosek ORD-IN 568 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2010r. (data wpływu 30 lipca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2010r. (data wpływu 01 października 2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 września 2010r. Nr IPPP2/443-560/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 28 września 2010r. oraz pismem z dnia 29 października 2010r. (data wpływu 03 listopada 2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 22 października 2010r. Nr IPPP2/443-560/10-4/IG do uzupełnienia wniosku, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania proporcji odliczenia podatku naliczonego w przypadku wykonywania czynności podlegających VAT oraz czynności nie podlegających pod przepisy ustawy, opodatkowania VAT wewnętrznego wydania zwierząt do badań oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości –

  • jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku stosowania proporcji odliczenia podatku naliczonego w przypadku wykonywania czynności podlegających VAT oraz czynności nie podlegających pod przepisy ustawy, opodatkowania VAT wewnętrznego wydania zwierząt do badań oraz
  • jest nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania proporcji odliczenia podatku naliczonego w przypadku wykonywania czynności podlegających VAT oraz czynności nie podlegających pod przepisy ustawy, opodatkowania VAT wewnętrznego wydania zwierząt do badań oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości, uzupełniony pismem z dnia 29 września 2010r. (data wpływu 01 października 2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 września 2010r. Nr IPPP2/443-560/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 28 września 2010r. oraz pismem z dnia 29 października 2010r. (data wpływu 03 listopada 2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 22 października 2010r. Nr IPPP2/443-560/10-4/IG do uzupełnienia wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

Instytut jest państwową jednostką zarejestrowaną w Rejestrze Instytutów Polskiej Akademii Nauk. Instytut prowadzi działalność, w ramach której przeprowadza badania z różnych zakresów medycyny, finansowane ze środków pochodzących z dotacji podmiotowej oraz ze środków P.O.I.G. (Innowacyjna Gospodarka). W odniesieniu do ww. badań (dalej: „badania publiczne”) nie można wskazać konkretnego zleceniodawcy/beneficjenta (tj. prawo do korzystania z wyników nie jest ograniczone do określonego podmiotu/-ów, a wyniki są publicznie dostępne).

Dodatkowo Instytut prowadzi badania na zlecenie oznaczonych podmiotów (nie reprezentujących sfery publicznej), na ogół zainteresowanych komercyjnym wykorzystaniem wyników tych badań (dalej „badania komercyjne”).

W toku wszystkich wymienionych wyżej badań Instytut wykorzystuje zwierzęta doświadczalne. Do ich hodowli służy tzw. zwierzętarnia, tj. wyodrębniona część budynku.

Poza wykorzystaniem w badaniach, zwierzęta hodowane w zwierzętarni są zbywane odpłatnie innym podmiotom, z reguły innym organizacjom działającym w zakresie nauki.

W związku z prowadzeniem zwierzętarni Instytut dokonuje nabyć towarów i usług - zarówno dotyczących bieżącej eksploatacji (ochrona, dostawy energii, karma dla zwierząt, itp. )„ jak i modernizacji tej zwierzętarni. Modernizacja zwierzętarni finansowana jest w głównej części z dotacji w ramach Programu Operacyjnego „innowacyjna gospodarka”.

Dodatkowo, ww. dotacje finansować będą zakup aparatury badawczej dla różnych działów funkcjonujących w ramach Instytutu. Podobnie, jak w przypadku zwierzętarni, zakupy te mają służyć zarówno badaniom komercyjnym jak i badaniom publicznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wykonując czynności podlegające VAT (tj. prowadząc badania komercyjne), jak i niepodlegające VAT (badania publiczne), Instytut nie jest zobowiązany do stosowania mechanizmu struktury (proporcjonalnego odliczania VAT naliczonego) w przypadku zakupów wiążących się jednocześnie z oboma rodzajami czynności (w tym, od nabyć towarów i usług związanych z modernizacją zwierzętarni oraz od nabyć aparatury badawczej)...
  2. Czy Instytut nie ma obowiązku opodatkowania VAT wewnętrznych wydań zwierząt ze zwierzętarni do badań...
  3. Czy Instytutowi w związku z wykonywanymi czynnościami przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości...

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad .1)

W związku z prowadzoną działalnością Instytut dokonuje nabyć towarów i usług związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i niepodlegającymi VAT.

Zgodnie z zasadami ogólnymi (art. 86 ust. 1 Ustawy VAT), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że odliczyć można jedynie podatek naliczony, który jest związany bezpośrednio lub pośrednio z transakcjami opodatkowanymi. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W sytuacji, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w stosunku do których nie przysługuje mu takie prawo, jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty VAT należnego, oraz, z czynnościami w stosunku do których brak jest takiego prawa.

W przypadkach nabyć, w których bezpośrednie przyporządkowanie podatku naliczonego jednej z dwóch ww. kategorii czynności nie jest możliwe, należy proporcjonalnie rozliczyć podatek naliczony, tj. przy zastosowaniu tzw. struktury (art. 90 i 91 Ustawy VAT). W praktyce jednak strukturę można zastosować jedynie w sytuacji, gdy możliwa jest identyfikacja obrotu opodatkowanego i obrotu związanego z czynnościami, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia VAT-u naliczonego, tj. w praktyce, z czynnościami zwolnionymi z VAT.

Nie stosuje się natomiast struktury w przypadku istnienia częściowego związku pomiędzy nabyciami a czynnościami wyłączonymi z zakresu Ustawy VAT (jak w przedmiotowym przypadku, w którym instytut prowadzi badania finansowane z dotacji, nie stanowiące usług w rozumieniu Ustawy VAT).

Potwierdza to, m.in. wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 października 2005r. (sygn. akt. C-204/03) w sprawie Komisji Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Hiszpanii, zgodnie z którym:

„(...) Ustanawiając mechanizm częściowego odliczenia podatku VAT poniesionego przez podatników wykonujących wyłącznie czynności opodatkowane i ustanawiając przepis szczególny ograniczający możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów lub usług finansowanych z pomocą subwencji, Królestwo Hiszpanii uchybiło zobowiązaniom, które na nim ciążą na mocy prawa wspólnotowego, a w szczególności art. 17 ust. 2 i 5 oraz art. 19 szóstej dyrektywy.(..)”

Potwierdza to również, m.in., interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 marca 2009r. (sygn. akt. ILPP1/443-73/09-2/BD): „(...) Wnioskodawca jako Instytut będący placówką naukową Polskiej Akademii Nauk, wykonuje działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT oraz świadczy usługi opodatkowane wg stawki 7%, 22% oraz zwolnione od podatku. Instytut otrzymuje dotacje podmiotowe z Ministerstwa Nauk i Szkolnictwa Wyższego na działalność statutową, której celem jest prowadzenie badań naukowych poznawczych i aplikacyjnych w zakresie nauk medycznych i nauk biologicznych.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że otrzymywana dotacja podmiotowa ma charakter ogólny, a jej celem jest dotowanie działalności statutowej Wnioskodawcy. Tym samym dotacja ta nie stanowi dopłaty do ceny usługi, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie zawiera się bowiem w ustawowej definicji obrotu, będącego podstawą opodatkowania, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji otrzymywane dotacje (pozostające poza zakresem działania ustawy), nie mają wpływu na ustalenie proporcji sprzedaży na podstawie cyt. wyżej art. 90 ust. 3 ustawy o VAT(…).

Warto zwrócić również uwagę na nieobowiązujący już art. 90 ust. 7 Ustawy VAT, który przewidywał, że do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 Ustawy VAT.

Zgodnie z tym przepisem do dnia 31 maja 2005r. podatnicy mieli obowiązek uwzględniać kwoty dotacji podmiotowych w ramach struktury. Uchylenie tego przepisu należy interpretować w ten sposób, że obecnie obowiązek ten nie istnieje, a w konsekwencji, dotacji nie ujmuje się w ramach struktury.

Dodatkowo, mając na uwadze to, iż prowadzenie badań na cele publiczne nie mieści się w zakresie opodatkowania VAT (brak jest beneficjenta świadczenia, co w świetle ustalonej linii orzecznictwa oznacza wyłączenie z zakresu VAT), należy stwierdzić, że dotacje o charakterze podmiotowym, jak również przedmiotowym, otrzymywane przez Instytut, wykorzystywane do finansowania badań publicznych, są neutralne z punktu widzenia VAT. Nie mają także wpływu na stosowanie mechanizmu struktury.

Warto także zauważyć, iż Ustawa VAT nie przewiduje innego sposobu określania podatku do odliczenia w ramach struktury poza obliczaniem proporcji, w jakiej pozostają do siebie określone kategorie obrotów (art. 90 ust. 2 Ustawy VAT).

Oznacza to, że Instytut, zasadniczo, nie świadcząc usług zwolnionych z VAT, a jedynie wykonując czynności podlegające opodatkowaniu i czynności spoza zakresu VAT, nie jest zobowiązany do stosowania proporcjonalnego odliczenia podatku VAT naliczonego (czyli tzw. struktury).

Ad.2)

Instytut nie jest zobowiązany do opodatkowania VAT wewnętrznych wydań zwierząt ze zwierzętarni do badań (ani publicznych, ani komercyjnych). Ustawa VAT nie wymienia wewnętrznego zużycia jako czynności powodującej powstanie obowiązku podatkowego w zakresie VAT, co pozostaje w zgodności z dyrektywami UE.

Ad.3)

W sytuacji, w której Instytut nabywa towary lub usługi związane zarówno z czynnością opodatkowaną jak i czynnością nie stanowiącą usługi (tj. spoza zakresu VAT) ma prawo do odliczenia VAT naliczonego (na zasadach ogólnych) - o ile nabyty towar lub usługa choćby w niewielkiej części wiąże się z jakąkolwiek czynnością opodatkowaną.

Potwierdzeniem takiego stanowiska może być, przykładowo, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2009r. (sygn. akt. IPPP3/443-710/09-4/SM) w której stwierdził on:

..(...) Instytut (oprócz wymienionych we wniosku prac badawczych, niebędących czynnościami świadczeniem usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT), prowadzi także inną działalność opodatkowaną podatkiem VAT: świadczy usługi badawcze na rzecz podmiotów gospodarczych, wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą, świadczy usługi szkoleniowe, hotelarskie, organizacje konferencji, prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą oraz świadczy usługi dostępu do internetu. <...>

W sierpniu 2008 r. Konsorcjum P. w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka <...> złożyło do MNiSW wniosek o dofinansowanie realizacji projektu Platforma Obsługi Nauki P. - Etap 1: Kontener usług wspólnych”. Przydzielone środki finansowe w przeważającej mierze będą wykorzystane na zakupy aparatury i urządzeń oraz oprogramowania.

Należy zauważyć, że uzyskane z programu produkty - usługi będą wykorzystywane przez pracowników Instytutu oraz udostępniane odpłatnie dla Instytutów i podmiotów gospodarczych uczestniczących w miejskiej sieci komputerowej. Z odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-710/09-2/SM z dnia 25.09.2009 r. wynika ponadto, że pracownicy Instytutu dzięki realizacji tego projektu uzyskają możliwość szerszej prezentacji rezultatów swoich prac badawczych oraz ułatwi im to sprzedaż osiągniętych wyników. Pracownicy uzyskane nowe produkty (programy, aplikacje i usługi) będą wykorzystywać do prowadzenia badań naukowych, których rezultaty będą sprzedawane polskim uczelniom wyższym i innym instytutom oraz jednostkom administracji publicznej.

Zatem biorąc pod uwagę ww. argumenty, w zakresie w jakim nabywane towary i usługi w ramach projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Instytut ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości. (…).

Mając na uwadze brak istotnych różnic pomiędzy stanem faktycznym wiążącym się z ww. stanowiskiem a przypadkiem Instytutu, oznacza to, że jeżeli zwierzętarnia przynajmniej w części będzie służyć badaniom komercyjnym (podlegającym VAT) Instytut ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych, m.in. na jej modernizację (na zasadach ogólnych). Dotyczy to również nabyć związanych z bieżącą eksploatacją zwierzętarni (np. energia elektryczna, ochrona, karma itp.) oraz nabycia aparatury badawczej służącej zarówno do badań komercyjnych jak i publicznych.

W przypadku zakupów nie związanych (w żadnym stopniu) ze sprzedażą opodatkowaną Instytut nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT. Przykładowo, zakup zwierząt lub karmy dla tych zwierząt, które nie będą (w żadnym czasie) służyć do badań komercyjnych (a jedynie, do badań publicznych), nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT. Podobnie - zakup aparatury, która (w żadnym czasie) nie będzie wykorzystana do badań komercyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za

  • prawidłowe w zakresie braku obowiązku stosowania proporcji odliczenia podatku naliczonego w przypadku wykonywania czynności podlegających VAT oraz czynności nie podlegających pod przepisy ustawy, opodatkowania VAT wewnętrznego wydania zwierząt do badań oraz
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości.

Ad.1.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą - w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl natomiast art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Obrotem natomiast – zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT – jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Sprzedażą natomiast – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT – jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak wynika z konstrukcji cyt. wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów kwalifikowanych jako „zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną”.

Ponadto w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że czynności pozostające poza zakresem działania ustawy o VAT nie mają wpływu na ustalenie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, bowiem nie stanowią obrotu w rozumieniu ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Instytut prowadzi działalność, w ramach której przeprowadza badania z różnych zakresów medycyny, finansowane ze środków pochodzących z dotacji podmiotowej oraz ze środków P.O.I.G. (Innowacyjna Gospodarka). W odniesieniu do ww. badań (dalej: „badania publiczne”) nie można wskazać konkretnego zleceniodawcy/beneficjenta (tj. prawo do korzystania z wyników nie jest ograniczone do określonego podmiotu/-ów, a wyniki są publicznie dostępne).

Dodatkowo Instytut prowadzi badania na zlecenie oznaczonych podmiotów (nie reprezentujących sfery publicznej), na ogół zainteresowanych komercyjnym wykorzystaniem wyników tych badań (dalej „badania komercyjne”).

W toku wszystkich wymienionych wyżej badań Instytut wykorzystuje zwierzęta doświadczalne. Do ich hodowli służy tzw. zwierzętarnia, tj. wyodrębniona część budynku.

Poza wykorzystaniem w badaniach, zwierzęta hodowane w zwierzętarni są zbywane odpłatnie innym podmiotom, z reguły innym organizacjom działającym w zakresie nauki.

W związku z prowadzeniem zwierzętarni Instytut dokonuje nabyć towarów i usług - zarówno dotyczących bieżącej eksploatacji (ochrona, dostawy energii, karma dla zwierząt, itp. )„ jak i modernizacji tej zwierzętarni. Modernizacja zwierzętarni finansowana jest w głównej części z dotacji w ramach Programu Operacyjnego „innowacyjna gospodarka”.

Dodatkowo, ww. dotacje finansować będą zakup aparatury badawczej dla różnych działów funkcjonujących w ramach Instytutu. Podobnie, jak w przypadku zwierzętarni, zakupy te mają służyć zarówno badaniom komercyjnym jak i badaniom publicznym.

Odnosząc się do pytania nr 1 przedmiotowego wniosku tut. Organ podatkowy jest zdania, iż do mechanizmu struktury sprzedaży nie powinno się zaliczać kwot uzyskanych z tytułu działalności niepodlegającej VAT (badania publiczne), bowiem, jak stwierdził Wnioskodawca jest to działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT i obrót z takiej działalności nie jest obrotem w rozumieniu ustawy o VAT i konsekwencji nie powinien być uwzględniany przy wyliczeniu proporcji określonej w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Ad.2

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Co jest rozumiane przez odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy wyjaśniają art. 7 i 8 ustawy.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ustawy.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 – art. 8 ust. 1 ustawy.

Jednakże żaden z przepisów zawartych w tych artykułach nie stanowi o tym, że opodatkowaniu podlega wewnętrzne wydanie zwierząt do badań (ani publicznych, ani komercyjnych. Ustawa nie wymienia takiego wewnętrznego wydania jako czynności powodującej powstanie obowiązku podatkowego w zakresie VAT, co pozostaje w zgodności z dyrektywami UE.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Ad.3

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przepis ten jednoznacznie określa, że odliczony może zostać podatek naliczony, jedynie w takim zakresie, w jakim jest on związany z czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wykonuje czynności podlegające VAT (prowadząc badania komercyjne jak i niepodlegające VAT (badania publiczne). Ponieważ Wnioskodawca nie wykonuje czynności zwolnionych z VAT, to jak to wyjaśniono we wcześniejszej części interpretacji, nie jest zobowiązany do stosowania mechanizmu struktury (proporcjonalnego odliczania VAT naliczonego) wynikającego z art. 90 ustawy. Jednakże fakt ten nie oznacza, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego, który jest związany zarówno z czynnościami podlegającymi VAT jak i niepodlegającymi VAT.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej regulacje prawne stwierdzić należy, że w przypadku zakupów towarów i usług dokonanych przez Wnioskodawcę, które nie mogą zostać jednoznacznie przypisane poszczególnym rodzajom działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu), nie może on odliczyć podatku naliczonego zawartego w cenie tych towarów, w pełnym zakresie. Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów tylko w takim zakresie, w jakim nabycie to wiąże się z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 ustawy). Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać czynnościom opodatkowanym, a wybór metody wyodrębnienia tych kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Podatnika, gdyż metoda takiego wyodrębnienia nie została określona w ustawie, ani w przepisach wykonawczych do ustawy. Ważne jest jedynie aby metoda wyodrębnienia zastosowana przez Wnioskodawcę stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi w stosunku do całości podatku naliczonego, który jest związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi (badania komercyjne) jak i czynnościami nie podlegającymi VAT (badania publiczne).

Wobec powyższego, z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy zawarte w art. 90 ust. 2 – 10 ustawy o VAT dotyczące zasad obliczania współczynnika proporcji i dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy jego zastosowaniu, związanego z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (bowiem Wnioskodawca nie uzyskuje obrotów z tytułu czynności zwolnionych od podatku VAT, natomiast czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT nie są uwzględniane przy ustalaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT), tut. Organ podatkowy stwierdza, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu pomniejszonych o wartość przypadającą na czynności nieodpłatne (niepodlegające opodatkowaniu).

W związku z tym nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż w przedstawionym stanie faktycznym ma on prawo do odliczenia całości podatku naliczonego w przypadku, gdy ten podatek naliczony tylko w części jest związany z czynnościami opodatkowanymi. Takie stanowisko jest sprzeczne z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy.

Powołana przez Wnioskodawcę interpretacja IPPP3/443-710/09-4/SM dotyczy stanu faktycznego, odmiennego od stanu przedstawionego w przedmiotowym wniosku i ma zastosowanie tylko do tej konkretnej sprawy. W stanie faktycznym dotyczącym tej interpretacji Wnioskodawca wyjaśnił, że – w ewidencji księgowej dokonywane zakupy podzielono na zakupy związane z działalnością nieopodatkowaną oraz związane z działalnością opodatkowaną. W związku z tym konkluzja końcowa zawarta w tej interpretacji, iż - w zakresie w jakim nabywane towary i usługi w ramach projektu są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Instytut ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości – dotyczy tylko zakupów związanych z działalnością opodatkowaną (już po wyodrębnieniu zakupów związanych z działalnością nieopodatkowaną). Oznacza to, że opisana interpretacja potwierdza co do zasady stanowisko zawarte w interpretacji niniejszej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionych stanach faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj