Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-773/10/BD
z 14 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-773/10/BD
Data
2010.12.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
opodatkowanie
opodatkowanie
umowa o dzieło
umowa o dzieło
umowa zlecenia
umowa zlecenia
wynagrodzenia
wynagrodzenia
zryczałtowany podatek dochodowy
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy powyższe umowy powinny być rozliczone ryczałtowo czy na zasadach ogólnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 03 września 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 14 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności z tytułu zawartych umów zlecenia oraz umów o dzieło - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie opodatkowania należności z tytułu zawartych umów zlecenia oraz umów o dzieło.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawiera umowy zlecenia i umowy o dzieło z osobami niebędącymi pracownikami wnioskodawcy. Często zdarza się, iż umowy są zawierane na okres poniżej jednego miesiąca. Są to zazwyczaj umowy jedno lub kilkudniowe i dotyczą wykonania określonej w umowie czynności/dzieła, a ich wartość nie przekracza kwoty 200 zł. Umowy te nie określają kwoty miesięcznej należności, ale zapłatę za wykonanie określonego w umowie świadczenia, w określonym w umowie terminie. Wnioskodawca podaje przykładowo, że zawiera ze zleceniobiorcą umowę zlecenia na okres 30-31 lipca 2010r., w której wnioskodawca zleca, a zleceniobiorca przyjmuje do wykonania czynności polegające na załadunku i rozładunku, montażu i demontażu garderób namiotowych oraz sprzętu technicznego na potrzeby realizacji imprezy plenerowej pod nazwą "X". Za wykonanie określonych w umowie czynności zleceniobiorca otrzymuje wynagrodzenie w wysokości np. 150 zł brutto. Inny przykład to: umowa o dzieło - bez przeniesienia praw majątkowych - zawierana z wykonawcą na dzień 10 sierpnia 2010r., w której wnioskodawca zamawia, a wykonawca przyjmuje do wykonania dzieło polegające na "korekcie pisarskiej czasopisma "X". Za wykonanie dzieła zamawiający zapłaci wykonawcy wynagrodzenie w wysokości np. 200 zł.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy od umów zleceń i umów o dzieło powinny być stosowane koszty uzyskania przychodów i pobrana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy...

Wnioskodawca, zajmując swoje stanowisko przywołał treść art. 13 pkt 8 i art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Następnie wnioskodawca wskazał, iż w stanie prawnym obowiązującym od 01 stycznia 2009r. ustawodawca ustanowił w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odmienne zasady opodatkowania dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9 przy spełnieniu określonych warunków, a mianowicie:

  • suma należności określonych w umowie lub w umowach z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł (przychód z umowy zlecenia i umowy o dzieło - to jedno źródło przychodu określone w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
  • płatnik zawarł umowę/umowy z osobą, która nie jest jego pracownikiem.

W takim przypadku, płatnik pobiera zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu. Ponadto z treści ww. artykułu wyraźnie wynika, iż chodzi o kwoty określone w umowie, a nie wypłacone.

Zdaniem wnioskodawcy, przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w opisanej wyżej sytuacji nie ma zastosowania, bowiem zawarte umowy zlecenia/o dzieło nie określają wprost miesięcznej kwoty wynagrodzenia, a jedynie jednorazową należność za wykonanie określonego w umowie świadczenia. Przy czym nie ma znaczenia, że kwota brutto należna zleceniodawcy/wykonawcy z tego samego tytułu faktycznie nie przekracza kwoty 200 zł. Podobnie nie będzie miała zastosowania ryczałtowa forma opodatkowania w przypadku umów zlecenia, w których wprost nie jest określona kwota należności za wykonanie usługi, a wynagrodzenie zapisane w umowie jest określone wg stawki godzinowej (wielokrotność stawki godzinowej i ilości przepracowanych godzin). A zatem, w powyższych sytuacjach, wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego winien odprowadzić podatek dochodowy od ww. umów cywilnoprawnych na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 18% z uwzględnieniem 20% kosztów uzyskania przychodu.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne nr IBPB II/1/415-234/10/BD z dnia 24 maja 2010r., IPPB2/415-297/10-2/MK z dnia 24 sierpnia 2010r. oraz IPPB2/415-298/10-5/AS z dnia 14 lipca 2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń z tytułu zawartych umów zlecenia oraz umów o dzieło (pytanie 1). Natomiast w pozostałym zakresie wydano odrębną interpretację Znak: IBPB II/1/415-774/10/BD.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Do tej kategorii przychodów stosownie do treści art. 13 pkt 8 ww. ustawy należy zakwalifikować przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Należy zaakcentować, iż o zakwalifikowaniu przychodów uzyskanych przez podatnika do źródeł przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy, każdorazowo decydują postanowienia zawarte w treści konkretnej umowy.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy powoduje, iż na wnioskodawcy, jako płatniku dokonującym wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Jednakże, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009r., ustawodawca ukonstytuował w art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy odmienne zasady opodatkowania dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście, spełniających określone warunki.

Zgodnie z tym przepisem od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu.

Zryczałtowany podatek od przychodów wymienionych powyżej pobierany jest bez pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania (art. 30 ust. 3 ustawy podatkowej). Dodatkowo, przychodów tych nie łączy się z dochodami podlegającymi opodatkowaniu według skali podatkowej, co wynika z art. 30 ust. 8 ustawy.

Analiza normy wyrażonej w ww. art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy podatkowej wskazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

  • suma należności określona w umowie lub umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika, z tego samego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł,
  • należność ta musi być określona w okresach miesięcznych.

Zatem z treści tego przepisu należy wywieść, że chodzi o kwoty ściśle określone w umowie, a nie wypłacone oraz o to, że należność ta musi być określona w umowie w okresach miesięcznych.

W tym miejscu organ podatkowy raz jeszcze podkreśla, iż dla zastosowania normy art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy konieczne jest, aby wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem były spełnione łącznie, a więc kwota należności z tytułu zawieranych umów zlecenia czy umów o dzieło musi być ściśle określona w umowie i nie może przekraczać kwoty 200 zł miesięcznie.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca zawiera umowy zlecenia i umowy o dzieło z osobami niebędącymi pracownikami wnioskodawcy. Często zdarza się, iż umowy są zawierane na okres poniżej jednego miesiąca. Są to zazwyczaj umowy jedno lub kilkudniowe i dotyczą wykonania określonej w umowie czynności/dzieła, a ich wartość nie przekracza kwoty 200 zł. Umowy te nie określają kwoty miesięcznej należności, ale zapłatę za wykonanie określonego w umowie świadczenia, w określonym w umowie terminie.

W kontekście przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz dokonanej powyżej analizy przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy umowy zlecenia jak i umowy o dzieło zawarte z osobami niebędącymi pracownikami płatnika nie określają kwoty miesięcznej należności, a jedynie określają należność na kwotę do 200 zł, jako zapłatę za zlecenie bądź wykonanie określonego zadania, świadczenia w określonym terminie, a nie jako wynagrodzenie miesięczne - przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał tutaj zastosowania - bowiem zawarte umowy zlecenia jak i umowy o dzieło nie określają wprost miesięcznej kwoty wynagrodzenia, a jedynie jednorazową należność za zlecenie czy wykonanie określonego zadania, świadczenia. Przy tym nie ma znaczenia, że kwota brutto należna zleceniobiorcy bądź wykonawcy z tego samego tytułu faktycznie nie przekracza kwoty 200 zł miesięcznie. Również w przypadku gdy w zawartych umowach nie jest określona kwotowo wysokość miesięcznego wynagrodzenia tylko uzależnione jest ono od stawki godzinowej i ilości przepracowanych godzin nie będzie miał zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku umów zlecenia czy umów o dzieło zawartych przez Wnioskodawcę, w których wprost nie określono miesięcznej należności, powołany przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy nie ma zastosowania. Zatem wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego od ww. umów zlecenia jak i umów o dzieło winien odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych, tj. według 18 % stawki podatku dochodowego z uwzględnieniem 20% kosztów uzyskania przychodu, nawet w sytuacji, gdy ostatecznie wypłacona kwota z tytułu umowy zlecenia czy umowy o dzieło nie przekroczy bądź wyniesie równe 200 zł.

Reasumując, jeżeli istotnie w zawieranych przez wnioskodawcę umowach zlecenia nie zostały określone należności miesięczne za wykonane zlecenie czy dzieło, to wnioskodawca winien zastosować zasady poboru zaliczki na podatek według uregulowań zawartych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym podkreślić należy, iż fakt, że przedmiotowe umowy zawierane są na okres krótszy niż jeden miesiąc nie ma tutaj znaczenia.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj