Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-525/10-3/IG
z 5 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-525/10-3/IG
Data
2010.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
czynności opodatkowane
informacja podsumowująca
informacja podsumowująca
podatnik
podatnik
rejestracja podatnika VAT UE
rejestracja podatnika VAT UE
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy opisane usługi podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, i Wnioskodawca musi je wykazywać w deklaracji VAT w poz. 21 oraz w poz. 22 oraz zarejestrować się jako podatnik VAT UE i składać informacje podsumowujące?



Wniosek ORD-IN 369 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2010r. (data wpływu 19 lipca 2010r. ) oraz wezwaniem do uzupełnienia wniosku z dnia 27 września 2010r. Nr IPPP3/443-525/10-2/IG doręczonym w trybie art. 150 Ordynacji podatkowej, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług i wykazania ich w deklaracji VAT-7 w poz. 21 oraz w poz. 22 oraz zarejestrowania się jako podatnik VAT UE i składania informacji podsumowujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług i wykazania ich w deklaracji VAT-7 w poz. 21 oraz w poz. 22 oraz zarejestrowania się jako podatnik VAT UE i składania informacji podsumowujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1990r.

  • handel materiałami przemysłowymi
  • handel materiałami budowlanymi
  • roboty budowlane
  • sprzedaż detaliczna

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Rozlicza się na książce przychodów i rozchodów.

W 2006r. podpisał umowę na działalność dystrybucyjną z firmą z siedzibą na Cyprze. Dochód dystrybutora tworzy się w wyniku świadczenia dla klienta indywidualnego usług nabycia i dostarczenia mu produktów firmy „V. Zarówno dystrybutorom jak i klientom produkty sprzedaje bezpośrednio firma „V.”. Przy czym nabyć produkt w biurach handlowych firmy lub zamówić w sieci Internet mogą jedynie dystrybutorzy firmy. Dystrybutor tworzy grupę dystrybutorów i konsumentów. W ten sposób oprócz dochodów ze świadczenia usług pośrednictwa ma możliwość dodatkowo powiększyć swoje zarobki kosztem zakupów dokonanych przez dystrybutorów ze swojej grupy. Pieniądze wpływają na osobisty walutowy rachunek w banku bezpośrednio z Cypru.

W związku z powyższym zadano 2 pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych i jedno pytanie dotyczące ustawy o podatku od towarów i usług:

  1. Czy opisane usługi podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, musi je wykazywać w deklaracji VAT w poz. 21 oraz w poz. 22 oraz zarejestrować się jako podatnik VAT UE i składać informacje podsumowujące...

Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług podatek VAT rozlicza firma „V.” na Cyprze, a Wnioskodawca powinien ująć sprzedaż (wg otrzymania zapłaty na rachunek bankowy) w prowadzonej ewidencji VAT, wystawić i wysłać fakturę dla firmy „V.” bez obliczenia podatku i wykazać w deklaracji w poz. 21 oraz w poz. 22. Od 2010r. Wnioskodawca powinien zarejestrować się na VAT UE.

W związku z faktem że złożony wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 27 września 2010r. Nr IPPB1/415-661/10-2/AM, IPPP3/443-525/10-2/IG wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, poprzez wskazanie:

Którego stanu faktycznego dotyczy uiszczona kwota, bądź uiszczenie brakującej opłaty w wysokości odpowiadającej liczbie zdarzeń przyszłych oraz przedstawienie kserokopii tej opłaty wymaganej na podstawie art. 14f ust. 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawczynię wynika, że wniosek z dnia 15.07.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy 2 stanów faktycznych tj. w zakresie;

  • podatku dochodowego od osób fizycznych i
  • podatku od towarów i usług.

Natomiast Wnioskodawczyni w dniu 16.07.2010 r. uiściła opłatę w wysokości 40,00 zł., co odpowiada jednemu stanowi faktycznemu.

Z uwagi na fakt, że nie uiszczono dodatkowej opłaty i nie uzupełniono braków dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z pouczeniem zawartym w wezwaniu, wniosek zostaje rozpatrzony tylko w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, dotyczącym miejsca świadczenia usług na rzecz podatnika - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Art. 97 ust. 1 ustawy dotyczący zawiadomień stanowi, że - podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Natomiast ust. 3 pkt 2 tego artykułu stanowi, że – przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Ustęp 10 pkt 3 tego artykułu stanowi, że - podmioty, o których mowa w ust. 1-3, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie zgodnie z ust. 9, podając numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, przy:

świadczeniu usług, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi, że - podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0 %, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca - zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

Zgodnie z § 25 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) - w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Natomiast w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2009r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1763) załącznik nr 4 stanowią objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D). W tych objaśnieniach wyjaśniono, że - w poz. 21 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. W poz. tej nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju. W poz. 22 wykazuje się świadczenie usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę na działalność dystrybucyjną z firmą z siedzibą na Cyprze. Dochód dystrybutora tworzy się w wyniku świadczenia dla klienta indywidualnego usług nabycia i dostarczenia mu produktów firmy „V.”. Zarówno dystrybutorom jak i klientom produkty sprzedaje bezpośrednio firma „V.”. Przy czym nabyć produkt w biurach handlowych firmy lub zamówić w sieci Internet mogą jedynie dystrybutorzy firmy. Dystrybutor tworzy grupę dystrybutorów i konsumentów. W ten sposób oprócz dochodów ze świadczenia usług pośrednictwa ma możliwość dodatkowo powiększyć swoje zarobki kosztem zakupów dokonanych przez dystrybutorów ze swojej grupy. Pieniądze wpływają na osobisty walutowy rachunek w banku bezpośrednio z Cypru.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis staniu faktycznego i obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, że podatek VAT rozlicza firma „V.” na Cyprze, a Wnioskodawca powinien ująć sprzedaż w prowadzonej ewidencji VAT, wystawić i wysłać fakturę dla firmy „V.” bez obliczenia podatku i wykazać w deklaracji w poz. 21 oraz w poz. 22. Od 2010r. Wnioskodawca powinien zarejestrować się na VAT UE. W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe w całości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj