Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-626/10-2/BS
z 20 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-626/10-2/BS
Data
2010.09.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
nabycie
nabycie
odliczanie podatku naliczonego
odliczanie podatku naliczonego
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
reklama
reklama
reprezentacja
reprezentacja
świadczenie usług
świadczenie usług
usługi gastronomiczne
usługi gastronomiczne
usługi marketingowe
usługi marketingowe
usługi noclegowe
usługi noclegowe


Istota interpretacji
Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT, dokumentujących wydatki na nabycie towarów i usług w celu promocji i reprezentacji podmiotów dystrybucyjnych w ramach świadczenia przez Spółkę usług na podstawie zawartej Umowy z wyłączeniem usług gastronomicznych i noclegowych.



Wniosek ORD-IN 940 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2010 r. (data wpływu 21.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług, które stanowią koszt uzyskania przychodów – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup usług gastronomicznych i noclegowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

1.

Niniejszy wniosek odnosi się do stanu prawnego obowiązującego do 31 grudnia 2006 r.

C. Sp. z o.o. (dalej: Spółka, C. PL) jest członkiem grupy C.

Wybrane informacje dotyczące grupy C. i wybranych podmiotów wchodzących w jej skład:

S.. (dalej: S.) z siedzibą w USA oraz C. BV (dalej: C. BV), z siedzibą w Holandii to główne podmioty grupy odpowiadające za produkcję w grupie C. S. sprzedaje produkty i usługi w USA i Ameryce Łacińskiej. Z kolei C. BV sprzedaje produkty i usługi w Europie, Azji i na Bliskim Wschodzie (region EMEA). S. i C. BV produkują i sprzedają produkty i usługi także do C. Australia, C. Canada i C. Japan, które z kolei odsprzedają produkty C. i usługi na swoich rynkach. Funkcje marketingowe wykonywane są na rzecz S. i C. BV przez liczne podmioty powiązane w Ameryce Łacińskiej, EMEA oraz w krajach Azji i Basenu Pacyfiku (region APAC).

Sprzedaż produktów i usług ostatecznym odbiorcom w Polsce jest realizowana bezpośrednio przez C. BV.

Większość produktów i usług C. jest sprzedawana ostatecznym użytkownikom poprzez licznych niepowiązanych partnerów, takich jak przykładowo: dystrybutorzy, integratorzy systemów.

C. PL, będąc członkiem grupy C. odpowiada za działania marketingowe, świadcząc usługi marketingowe oraz usługi wsparcia sprzedaży na rzecz C. BV na podstawie umowy o świadczenie usług International Services Agrement (dalej określana jako: umowa).

W oparciu o wskazane Umowy C. PL świadczy następujące usługi z następujących obszarów:

  • marketing i wsparcie sprzedaży;
  • kontraktowanie prac badawczo - rozwojowych;
  • usługi wsparcia technicznego;
  • usługi z zakresu wsparcia technicznego;
  • inne usługi.

Pomimo faktu, iż C. PL może świadczyć szeroki zakres usług, Spółka jest zaangażowana głównie w świadczenie usług marketingowych. Usługi te obejmują:

  • badania marketingowe i zbieranie informacji dotyczących prognoz rynkowych;
  • wsparcie w zakresie reklamy oraz dystrybucji materiałów promocyjnych;
  • udział w targach, konferencjach, seminariach, sponsoringu różnych wydarzeń;
  • kontakty z agencjami marketingowymi;
  • informowanie partnerów o produktach C. poprzez organizowanie demonstracji produktów;
  • pomoc w identyfikacji i nominowaniu partnerów do akceptacji i certyfikacji przez C. BV oraz pomoc w procesie certyfikacji;
  • udzielanie odpowiedzi na pytania oraz informowanie obecnych i potencjalnych klientów.

Wskazane powyżej działania umożliwiają C. BV określenie strategii dalszego rozwoju biznesowego, polityki marketingowej i pozycjonowania produktu, co wspomaga sprzedaż produktów C. oraz usług bezpośrednio klientom w Polsce.

Należy podkreślić, że C. PL nie sprzedaje produktów / usług klientom grupy C. lecz pełni funkcje marketingowe. C. PL nie przyjmuje zamówień klientów – zamówienia są przyjmowane wyłącznie i bezpośrednio przez C. BV.

2.

Świadczenie wskazanych powyżej usług marketingowych wiąże się z koniecznością ponoszenia przez Spółkę określonych wydatków, które w normalnych okolicznościach ponosiłby bezpośrednio sam odbiorca tych usług (tj. C. BV – podmiot dystrybucyjny). W ramach wykonywania przedstawionych powyżej działań Spółka ponosi m.in. następujące koszty:

  1. koszty związane z działaniami z zakresu reprezentacji C. BV ponoszone pierwotnie przez Spółkę w ramach świadczenia usług na rzecz C. BV na podstawie Umowy obejmujące np. koszty posiłków, napojów, drobnych upominków ponoszone podczas spotkań z obecnymi bądź potencjalnymi kontrahentami C. BV.
  2. koszty usług marketingowych, tj. koszty związane z reklamą produktów objętych Umową, które obejmują również koszty promocji wizerunku C., jak np. wydatki na konsumpcję, wydatki związane z wyjazdem na targi lub wystawy, koszty dystrybucji ulotek, katalogów, broszur, egzemplarzy testowych promowanych produktów etc.,
  3. koszty związane ze spotkaniami przedstawicieli C. PL z klientami lub potencjalnymi klientami C. BV, w tym koszty napojów, posiłków i drobnych upominków. Spotkania te mają na celu promowanie wizerunku C. BV oraz informowanie o produktach C.
  4. koszty związane z przygotowaniem badań rynku, w tym m.in. koszty noclegów, posiłków i drobnych upominków ponoszone przez Spółkę w ramach działań pomocniczych związanych z gromadzeniem informacji dotyczących rynku w Polsce.

Zgodnie z postanowieniami Umowy, Spółka z tytułu usług wykonywanych na rzecz C. BV otrzymuje wynagrodzenie obliczane jako suma zwyczajowych i koniecznych kosztów operacyjnych naliczanych zgodnie z Amerykańskimi Standardami Księgowości (US GAAP) poniesionych w związku ze świadczeniem usług objętych Umową oraz 10% powyższych kosztów (jednak z wyłączeniem wybranych kosztów – obejmujących przykładowo ubezpieczenie społeczne pracowników, koszty działań restrukturyzacyjnych, koszty podatków od preferencyjnej sprzedaży akcji pracownikom).

Spółka pragnie jednocześnie podkreślić, iż nie prowadzi działalności produkcyjnej lub handlowej, w szczególności nie produkuje, ani też nie dokonuje zakupu / importu produktów wytwarzanych przez C. BV lub na zlecenie C. BV w grupie C. celem ich dalszej odprzedaży w kraju lub za granicą. Zgodnie z ustaleniami Umowy Spółka nie utrzymuje zapasów produktów C. – jedynie okazjonalnie może wykorzystywać reprezentacyjne zestawy tych produktów dla potrzeb szkoleniowych, demonstracyjnych lub referencyjnych (tzw. demo).

Ponadto, należy podkreślić, iż klienci składają zamówienia bezpośrednio w C. BV. Spółka natomiast nie posiada żadnych uprawnień do wiążącego zobowiązania C. BV do przyjęcia zamówienia dotyczącego sprzedaży produktów klientom lub dokonania jakiejkolwiek innej sprzedaży na rzecz klientów. W konsekwencji Spółka nie zawiera ani nie podpisuje żadnych umów w imieniu C. BV.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, w celu wyeliminowania wątpliwości co do konsekwencji powstających na gruncie przepisów ustawy o CIT w związku ze świadczeniem kompleksowych usług na rzecz C. BV, Spółka pragnie potwierdzić rozumienie odpowiednich przepisów ustawy o CIT oraz ustawy o VAT.

W szczególności, w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka pragnie pytaniami podkreślić, iż:

  1. Koszty poniesione przez Spółkę związane z promocją i reprezentacją C. BV (będące kosztami związanymi z usługami świadczonymi na podstawie Umowy), w tym koszty posiłków, napojów i drobnych upominków wręczanych wybranym osobom mającym istotne znaczenie dla C. BV nie są wydatkami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, gdyż celem ich poniesienia nie jest reprezentacja Spółki, lecz są one ponoszone w wykonaniu zobowiązań wynikających z Umowy i w konsekwencji stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów.
  2. W przypadku gdyby organ, do którego kierowany jest niniejszy wniosek uznał, iż wymienione w pyt. 1, koszty nie stanowiły kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, i w konsekwencji w całości stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów (ponad limit 0,25 % przychodów), to Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami towarów i usług wykorzystywanych w celu promocji i reprezentacji C. BV w ramach świadczonych na jej rzecz usług...
  3. Jeżeli przeciwnie niż Spółka, organ, do którego kierowany jest niniejszy wniosek uzna, iż koszty ponoszone w celu promocji i reprezentacji C. BV w ramach świadczonych na ich rzecz usług są wydatkami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT i w konsekwencji nie stanowią dla Spółki kosztów uzyskania przychodów (ponad limit 0,25 % przychodów), to Spółka prosi o potwierdzenie, że skoro tymi kosztami obciążany jest C. BV, to w części, w jakiej nie są one zaliczane przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów nie stanowią one przychodu Spółki zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a tej ustawy, natomiast jako przychód powinna być rozpoznana jedynie kwota marży naliczanej od tych wydatków...
  4. Ponadto, jeżeli przeciwnie niż Spółka, organ, do którego kierowany jest niniejszy wniosek, uzna, iż koszty ponoszone w celu promocji i reprezentacji C. BV w ramach świadczonych na ich rzecz usług są wydatkami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, to Spółka prosi o potwierdzenie, że nieodliczony zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT podatek naliczony od zakupów towarów i usług związanych ze świadczonymi przez Spółkę na rzecz C. BV usługami stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodu, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a tiret drugie ustawy o CIT...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku od towarów i usług, tj. pytanie oznaczone nr 2.

W części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, tj. pytania oznaczone nr 1,3-4 wydana została odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy

W przypadku, gdy organ, do którego kierowany jest niniejszy wniosek uzna, iż wydatki Spółki wymienione powyżej w pytaniu 1 nie stanowią kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, to w opinii Spółki, miała ona prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do celów promocji i reprezentacji C. BV w ramach świadczonych na ich rzecz usług.

Zdaniem Spółki, w opisywanym stanie faktycznym istnieje związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a jej potencjalnym przychodem. Cel poniesienia powyższych kosztów tj. promocja i reprezentacja C. BV ma w efekcie doprowadzić do uzyskania przez Spółkę wynagrodzenia za świadczone na podstawie Umowy usługi.

W konsekwencji uznania za zasadne zaliczenia przez Spółkę poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów na gruncie przepisów ustawy o CIT, stwierdzić należy, że w tym przypadku nie znajdzie zastosowania przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.), zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywanie czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Spółki, towary i usługi nabywane w celu promocji i reprezentacji C. BV w ramach świadczenia przez Spółkę usług na podstawie zawartej Umowy, służyć mają w całości wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z zakupem tych towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług, które stanowią koszt uzyskania przychodów,
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup usług gastronomicznych i noclegowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004, nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie;
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 3 przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie umowy świadczy usługi marketingowe oraz usługi wsparcia sprzedaży na rzecz C. BV. Wnioskodawca jest zaangażowany głównie w świadczenie usług marketingowych. Świadczenie powyższych usług wiąże się z koniecznością ponoszenia przez Spółkę określonych wydatków, które w normalnych okolicznościach ponosiłby bezpośrednio sam odbiorca tych usług. Wydatki związane są z promocją i reklamą C. BV i obejmują m.in.:

  1. koszty związane z działaniami z zakresu reprezentacji C. BV ponoszone pierwotnie przez Spółkę w ramach świadczenia usług na rzecz C. BV na podstawie Umowy obejmujące np. koszty posiłków, napojów, drobnych upominków ponoszone podczas spotkań z obecnymi bądź potencjalnymi kontrahentami C. BV.
  2. koszty usług marketingowych, tj. koszty związane z reklamą produktów objętych Umową, które obejmują również koszty promocji wizerunku C., jak np. wydatki na konsumpcję, wydatki związane z wyjazdem na targi lub wystawy, koszty dystrybucji ulotek, katalogów, broszur, egzemplarzy testowych promowanych produktów etc.,
  3. koszty związane ze spotkaniami przedstawicieli C. PL z klientami lub potencjalnymi klientami C. BV, w tym koszty napojów, posiłków i drobnych upominków. Spotkania te mają na celu promowanie wizerunku C. BV oraz informowanie o produktach C.
  4. koszty związane z przygotowaniem badań rynku, w tym m.in. koszty noclegów, posiłków i drobnych upominków ponoszone przez Spółkę w ramach działań pomocniczych związanych z gromadzeniem informacji dotyczących rynku w Polsce.

Powyższe wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów. Kwestia ta została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych znak IPPB5/423-377/10-2/DG z dnia 13.09.2010 r.

Należy jednak podkreślić, iż uznanie poniesionych wydatków na towary i usługi za koszt uzyskania przychodów nie powoduje automatycznie powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie powyższych towarów bądź usług. W pierwszej kolejności bowiem, należy dokonać analizy, czy dany zakup towaru bądź usługi związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika, a dopiero w drugiej kolejności (jeżeli dany zakup jest związany z czynnościami opodatkowanymi) – czy można go uznać za koszt uzyskania przychodu.

Zatem podatnik co do zasady, może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie, wszystkie towary i usługi są nabywane w celu promocji i reprezentacji podmiotu dystrybucyjnego – C. BV w ramach świadczenia przez Spółkę usług marketingowych. Cel poniesienia powyższych kosztów, tj. promocja i reprezentacja podmiotu dystrybucyjnego ma w efekcie doprowadzić do uzyskania wynagrodzenia za świadczone na podstawie Umowy usługi. Także upominki przekazywane obecnym bądź potencjalnym kontrahentom C. BV mają na celu promowanie wizerunku tego podmiotu dystrybucyjnego, zatem stanowią element nierozerwalnie związany ze świadczeniem usług marketingowych.

Zatem poniesione wydatki będą służyć w całości czynnościom opodatkowanym.

Jak wskazano powyżej, wydatki będące przedmiotem zapytania stanowią koszt uzyskania przychodu, więc wyłączenie wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 2 nie znajduje zastosowania.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż w świetle art. 86 ust. 1, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT, dokumentujących wydatki na nabycie towarów i usług w celu promocji i reprezentacji podmiotów dystrybucyjnych w ramach świadczenia przez Spółkę usług na podstawie zawartej Umowy z wyłączeniem usług gastronomicznych i noclegowych.

W przypadku nabywanych przez Spółkę usług gastronomicznych i noclegowych nie zachodzą wyjątki, o których mowa w cyt. art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a) i b) ustawy, w konsekwencji Spółka nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie powyższych usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj