Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-761/10/WN
z 2 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-761/10/WN
Data
2010.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne


Słowa kluczowe
dopłata
dopłata
dotacja przedmiotowa
dotacja przedmiotowa
obrót
obrót
podstawa opodatkowania
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego wyposażenia i środków trwałych sfinansowanych z bezzwrotnej dotacji z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz opodatkowania otrzymanej dotacji



Wniosek ORD-IN 991 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2010r. (data wpływu 22 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2010r. (data wpływu 26 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego wyposażenia i środków trwałych sfinansowanych z bezzwrotnej dotacji z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2010r. wpłynął ww. wniosek z dnia 15 września 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego wyposażenia i środków trwałych sfinansowanych z bezzwrotnej dotacji z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz opodatkowania otrzymanej dotacji.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 października 2010r. (data wpływu 26 października 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 października 2010r. znak: IBPP2/443-761/10/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 15 maja 2010r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zakupu i dostawy używanych samochodów we własnym imieniu i na własny rachunek oraz na rachunek zleceniodawcy-pośrednictwo. Główny przedmiot działalności Wnioskodawcy stanowi zakup, a następnie dostawa samochodów używanych na własny rachunek. W dniu 21 kwietnia 2010r. Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Pracy bezzwrotną dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Dokonał zgłoszenia do VAT z dniem 7 maja 2010r. Ze środków z otrzymanej dotacji Wnioskodawca zakupił w okresie od 15 maja 2010r. do 5 czerwca 2010r. meble biurowe, komputer, drukarkę, aparat fotograficzny, nawigację samochodową oraz odkurzacz do prania, które stanowią wyposażenie i środki trwałe wykorzystywane do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Zakupione wyposażenie i środki trwałe są związane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Otrzymana dotacja nie stanowi dopłaty do ceny, ani nie ma jakiegokolwiek wpływu na cenę dostarczanych towarów i świadczonych usług, lecz jest ogólnym dofinansowaniem przeznaczonym na pokrycie kosztów działalności gospodarczej. Ceny dostarczanych towarów i świadczonych usług nie uległyby zmianie, gdyby dotacja nie została przyznana Wnioskodawcy. Zakupy stanowiące koszty wyposażenia Wnioskodawca zaliczył w kwotach netto do kosztów uzyskania przychodów, natomiast odpisy od zakupionych środków trwałych nie zaliczył do kosztów uzyskania przychodu. Podatek VAT od całości zakupionego wyposażenia i środków trwałych Wnioskodawca odliczył odpowiednio w miesiącu maju i czerwcu 2010r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy podatek VAT od zakupionego wyposażenia i środków trwałych sfinansowanych z bezzwrotnej dotacji z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej podlega odliczeniu...
  2. Czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zakupione przez Wnioskodawcę wyposażenie i środki trwałe wykorzystuje on dla celów prowadzonej działalności gospodarczej i służą do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z ww. zakupem.

Natomiast zgodnie z art. 29 wyżej przytoczonej ustawy, obrót będący podstawą opodatkowania zwiększa się o otrzymane dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę towarów i usług świadczonych przez podatnika. Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie ma wpływu na cenę dostarczanych towarów, w związku z czym nie zwiększa obrotu będącego podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

  1. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,
  2. prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy ponadto zauważyć, iż w art. 88 ustawy o VAT, zostały wskazane sytuacje, w których podatnikowi podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 15 maja 2010r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zakupu i dostawy używanych samochodów we własnym imieniu i na własny rachunek oraz na rachunek zleceniodawcy - pośrednictwo. Główny przedmiot działalności Wnioskodawcy stanowi zakup, a następnie dostawa samochodów używanych na własny rachunek. W dniu 21 kwietnia 2010r. Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Pracy bezzwrotną dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Dokonał zgłoszenia do VAT z dniem 7 maja 2010r. Ze środków z otrzymanej dotacji Wnioskodawca zakupił w okresie od 15 maja 2010r. do 5 czerwca 2010r. meble biurowe, komputer, drukarkę, aparat fotograficzny, nawigację samochodową oraz odkurzacz do prania, które stanowią wyposażenie i środki trwałe wykorzystywane do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Zakupione wyposażenie i środki trwałe są związane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Otrzymana dotacja nie stanowi dopłaty do ceny, ani nie ma jakiegokolwiek wpływu na cenę dostarczanych towarów i świadczonych usług, lecz jest ogólnym dofinansowaniem przeznaczonym na pokrycie kosztów działalności gospodarczej. Ceny dostarczanych towarów i świadczonych usług nie uległyby zmianie, gdyby dotacja nie została przyznana Wnioskodawcy. Zakupy stanowiące koszty wyposażenia Wnioskodawca zaliczył w kwotach netto do kosztów uzyskania przychodów, natomiast odpisy od zakupionych środków trwałych nie zaliczył do kosztów uzyskania przychodu. Podatek VAT od całości zakupionego wyposażenia i środków trwałych Wnioskodawca odliczył odpowiednio w miesiącu maju i czerwcu 2010r.

Mając na uwadze wskazany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż o ile, będące przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, zakupy wyposażenia i środków trwałych do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej faktycznie służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym wykonywanym w ramach tej działalności i jednocześnie nie zaistnieją negatywne przesłanki wskazane w art. 88 ustawy o VAT, wówczas Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ww. nabyciach.

Należy zauważyć, że dla prawa do odliczenia nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług, w tym również podatku naliczonego. Także pokrycie tych wydatków (podatku naliczonego) nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są, opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (sprzedaży). Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W sytuacji więc gdy celem dofinansowania jest dotowanie zakupów dla podatnika będącego ich nabywcą, dofinansowanie to nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Oznacza to, że otrzymane dofinansowanie przeznaczone i wykorzystane na zakup wyposażenia lub środków trwałych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie wystąpi bowiem sprzedaż, ani żaden obrót z tego tytułu.

Z wniosku wynika, że ze środków otrzymanej dotacji Wnioskodawca zakupił meble biurowe, komputer, drukarkę, aparat fotograficzny, nawigację samochodową oraz odkurzacz do prania, które stanowią wyposażenie i środki trwałe do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Otrzymana dotacja nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług, jest przeznaczona na pokrycie kosztów działalności gospodarczej. Otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych usług i dostarczanych towarów, gdyby Wnioskodawca nie otrzymał dotacji, ceny ww. usług i towarów nie uległyby zmianie.

W oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że skoro przedmiotowa dotacja została przeznaczona na zakup wyposażenia i środków trwałych służących działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a jednocześnie fakt jej otrzymania nie ma wpływu na cenę świadczonych przez niego usług i dostarczonych towarów, zatem kwota tej dotacji nie wpływu na kwotę obrotu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać za prawidłowe.

Zatem, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało uznać je za prawidłowe.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego przy nabyciach sfinansowanych dotacją otrzymaną z Urzędu Pracy oraz wpływu tej dotacji na kwotę obrotu.

Nie jest natomiast przedmiotem interpretacji kwestia:

  • prawidłowości zaliczenia czy też niezaliczenia przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z ww. nabyciami oraz
  • oceny wyboru okresu rozliczeniowego, w którym dokonano odliczenia zakupionego wyposażenia i środków trwałych,

gdyż Wnioskodawca w tym zakresie nie sformułował pytań, jak też nie przedstawił własnego stanowiska. Zawarte w poz. 54 przedstawionego wniosku stwierdzenia w tym zakresie potraktowano jako element przedstawionego stanu faktycznego, bez dokonywania jego oceny.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj