Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-563/10/DG
z 27 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-563/10/DG
Data
2010.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
częstotliwość
częstotliwość
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
podatnik
podatnik


Istota interpretacji
Czy od sprzedaży liści tytoniu papierosowego bez łodyg, suszonych, nieposzatkowanych odprowadza się podatek od towarów i usług i w jakiej wysokości?
Czy taka sama jest sytuacja sprzedającego poprzez Internet liście tytoniu przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą i osoby fizycznej? Czy są różnice i na czym polegają?



Wniosek ORD-IN 793 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2010r. (data wpływu 30 lipca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2010r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży suszonych i nieprzetworzonych liści tytoniu papierosowego PKWiU 01.15.10 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 22 października o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży suszonych i nieprzetworzonych liści tytoniu papierosowego PKWiU 01.15.10.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza kupować od rolników liście tytoniu papierosowego bez łodyg, gatunek, suszone, nieposzatkowane, a następnie sprzedawać te liście w celach kolekcjonerskich poprzez sprzedaż internetową ewentualnym nabywcom.

Wariant I – kupno i sprzedaż w ramach działalności gospodarcze.

Wariant II – kupno i sprzedaż jako osoba fizyczna bez działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zaklasyfikował ww. liście do grupowania PKWiU 01.15.10.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od sprzedaży liści tytoniu papierosowego bez łodyg, suszonych, nieposzatkowanych odprowadza się podatek od towarów i usług i w jakiej wysokości...

Czy taka sama jest sytuacja sprzedającego poprzez internet liście tytoniu przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą i osoby fizycznej... Czy są różnice i na czym polegają...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy sprzedaż prowadzi przedsiębiorca z zarejestrowaną działalnością gospodarczą sprzedaż ta poodlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 3%. Natomiast sprzedaż takich liści przez osobę fizyczną nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz jedynie podatkiem od osób fizycznych, jeżeli z tej sprzedaży osiągany jest dochód.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Jednakże, aby dostawa towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług winna być dokonana przez podatnika, o którym mowa w art. 15 ust.1 w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

W świetle ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe regulacje winny być rozumiane w ten sposób, że warunkiem sine qua non uznania, iż dany podmiot działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług jest ustalenie, czy działa on jako producent, handlowiec, usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik lub jako osoba wykonująca wolny zawód. Ani formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, ani okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości, nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, że w odniesieniu do tej konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika tego podatku. Ponadto należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem „podatnika” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym, w tym przede wszystkim podmioty zajmujące się handlem.

Zasady wykładni językowej i funkcjonalnej definicji działalności gospodarczej prowadzą do wniosku, że działalność gospodarczą stanowi nie tylko działalność częstotliwa, czyli stała i powtarzalna, ale także jednorazowa czynność, jeżeli wiąże się z nią zamiar częstotliwości, przy czym wspomniana działalność powinna być wykonywana przez producenta, handlowca, usługodawcę, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika lub wykonującego wolny zawód.

Przez handel należy z kolei rozumieć dokonywanie zakupów towarów w celu ich odsprzedaży. W ten sposób opodatkowaniu podlega czynność wykonana chociażby jednorazowo, jednak spełniająca kryteria zaliczenia jej do tak rozumianego pojęcia handel, czyli zrealizowana w formie zorganizowanej sprzedaży towaru, poprzedzonej zakupem dokonanym w celu jego odsprzedaży, wskazująca na zamiar jej kontynuacji w tej formie.

Zauważyć należy, iż art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi implementację art. 4 ust. 1 i 2 VI Dyrektywy z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku (od 1 stycznia 2007 r. - art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, Dz. U.L 347 z 11 grudnia 2006 r., w skrócie: Dyrektywa VAT). Wskazany przepis prawa unijnego stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje "(...) wszelką działalność producentów, handlowców i osób świadczących usługi włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów".

W definicji odpłatnej dostawy towarów w art. 2 ust. 1 lit. a VI Dyrektywy VAT wskazano ponadto, że czynność opodatkowana musi pozostawać w związku z działalnością podatnika. Formalny status osoby dokonującej dostawy jako podatnika, nie stanowi zatem przesłanki wystarczającej do przyjęcia iż dana osoba jest podatnikiem w odniesieniu do tej konkretnej czynności, a w konsekwencji do uznania, że dana transakcja będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Mając na względzie zacytowane przepisy unijne stwierdzić zatem należy, iż warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze, określona czynność musi być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT i - po drugie - czynność ta winna być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonywaniem jest podatnikiem VAT.

W rozpatrywanej sprawie wystąpiły obie z wymienionych przesłanek.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabywać liście tytoniu papierosowego, suszone, nieposzatkowane bez łodyg w gatunku Virginia oraz Barley wyłącznie w celu sprzedaży tych liści, za pośrednictwem Internetu ewentualnym nabywcom.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, należy stwierdzić, iż okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, że sprzedaż liści tytoniu będzie miała charakter działalności handlowej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z uwagi na zamiar wykonywania tych czynności wielokrotnie w celach zarobkowych.

Zatem dostawa ww. liści, które zostaną nabyte w celu sprzedaży, będzie przejawem prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, w momencie nabycia liści tytoniu w celu ich dalszej odsprzedaży Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Nie ma przy tym znaczenia czy Wnioskodawca posiada status przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, czy sprzedaż ww. liści tytoniowych jest zaliczana do działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia jest także w jakiej formie sprzedaż ta jest realizowana tj. za pośrednictwem Internetu czy też w inny sposób.

Tak więc, wbrew stanowisku Wnioskodawcy, sprzedaż nabytych w tym celu liści tytoniu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe implikuje uznanie takiej osoby na podatnika podatku od towarów i usług w zakresie transakcji przedmiotowym wyrobem.

Należy wskazać także, iż na powyższą kwalifikację prawnopodatkową przedstawionego zdarzenia przyszłego nie ma wpływu, to czy osoba fizyczna dokonała zgłoszenia prowadzonej działalności gospodarczej we właściwych urzędach.

Odnośnie natomiast zastosowania dla sprzedaży liści tytoniu, zaklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 01.15.10, odpowiedniej stawki podatku od towarów i usług, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zauważyć przy tym należy, że ustawodawca w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych towarów stawkami obniżonymi 7%, 3% i 0% lub zwolnieniem od podatku. Jednakże liście tytoniu papierosowego zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 01.15.10 nie zostały wymienione wśród towarów objętych preferencyjną stawką podatku VAT lub zwolnieniem.

Liści tytoniu papierosowego PKWiU 01.15.10 nie wymienia również, wśród towarów opodatkowanych 3% stawką podatku VAT, ustawa z dnia 11 kwietnia 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 74, poz. 444 ze zm.).

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż sprzedaż liści tytoniowych zaklasyfikowanych do PKWiU 01.15.10 podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy uznające, że w opisanym zdarzeniu przyszłym tylko zarejestrowany przedsiębiorca jest podatnikiem podatku od towarów, oraz że właściwą stawką podatku VAT dla sprzedaży przedmiotowych liści tytoniu papierosowego jest stawka w wysokości 3% należało uznać za nieprawidłowe.

W miejscu tym jednakże należy zwrócić uwagę na art. 113 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 2 ust. 1, 4 i 5 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2009r Nr 215, poz. 1666), kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, dla 2010r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł. Kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

W 2011 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2010 r. była wyższa niż 100.000 zł i nie przekroczyła 150.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2011 r., z zastrzeżeniem ust. 5.

Podatnicy rozpoczynający w 2010 r. wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy wymienionej w art. 1, u których łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 100.000 zł i nie przekroczyła 150.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2011 r.

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji – art. 113 ust. 2.

W myśl zaś art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Stosownie natomiast do art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Jeżeli zaś faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio – art. 113 ust. 10 ustawy.

Należy jednocześnie pamiętać, iż zgodnie z art. 109 ust. 1 i 2 ww. ustawy podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

W przypadku stwierdzenia, że podatnik nie prowadzi ewidencji, o której mowa w ust. 1, albo prowadzi ją w sposób nierzetelny, a na podstawie dokumentacji nie jest możliwe ustalenie wartości sprzedaży, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi, w drodze oszacowania, wartość sprzedaży opodatkowanej i ustali od niej kwotę podatku należnego. Jeżeli nie można określić przedmiotu opodatkowania, kwotę podatku ustala się przy zastosowaniu stawki 22 %.

Zauważyć również należy, iż w zakresie rejestracji dla celów podatku VAT art. 96 ust.1 i 3 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne. Podczas gdy podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 mogą lecz nie muszą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Informuje się ponadto, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży liści tytoniowych podatkiem akcyzowym oraz określenia czy rolnik dokonujący sprzedaży tych liści jest podatnikiem podatku od towarów i usług została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 36-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj