Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1578/10/AŚ
z 3 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1578/10/AŚ
Data
2010.12.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
gmina
odliczenia
odliczenia
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
zadania własne
zadania własne


Istota interpretacji
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu e-administracja



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2010r. (data wpływu 25 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2010r. (data wpływu 26 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych dla Wnioskodawcy lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. „..”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 listopada 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych dla Wnioskodawcy lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Województwa dokonał wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie działania 2.2. „Rozwój elektronicznych usług publicznych" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wśród wybranych projektów znajduje się projekt Powiatu „…" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Bezpośrednim beneficjentem projektu, finansującym inwestycję jest Powiat wraz z trzema partnerskimi gminami. Beneficjentami pośrednimi są mieszkańcy gminy, którzy będą korzystać z infrastruktury informatycznej.

Bezpośrednim celem projektu jest wdrożenie e-Urzędu i Systemów Elektronicznego Obiegu Dokumentów wraz z infrastrukturą teleinformatyczną w urzędach (Starostwo Powiatowe i Urzędy Gmin) oraz ich wybranych jednostkach organizacyjnych. Zakres Projektu obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną.

Efektem realizacji Projektu będzie modernizacja urzędów i ich wybranych jednostek organizacyjnych poprzez zwiększenie poziomu wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Dzięki realizacji Projektu wzrośnie poziom usług administracyjnych dla klientów, świadczonych drogą elektroniczną oraz zwiększy się efektywność pracy administracji w zakresie realizacji tych usług. Planowany okres realizacji projektu to I kwartał 2010 - II kwartał 2011r. Wartość zadania inwestycyjnego wynosi 4 141 179,00 zł (w tym 85% to kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Gminy i Miasta. W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów Gminy. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych obrotów z tytułu wykorzystywania mienia powstałego w trakcie realizacji projektu.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu i system elektroniczny projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wszystkie czynności świadczone drogą elektroniczną nie będą generowały przychodu. W ramach projektu zostanie nabyty zarówno towar jak i usługi. Na mocy porozumienia z dnia 27 września 2007r. podpisanego przez lidera projektu i partnerów, Gmina i Miasto C. pokrywa wkład własny proporcjonalnie do odnoszonych korzyści. Część projektu realizowana będzie wspólnie, natomiast część przez każdego z partnerów osobno. W zakresie części wspólnej projektu tzn. utworzenia platformy sprzętowej oraz doradcy technologicznego to lider realizuje zadania i faktury wystawiane są na niego a następnie partnerzy w formie dotacji po otrzymaniu wniosku o płatność od lidera będą na rachunek bankowy lidera przekazywać środki proporcjonalnie do odnoszonych korzyści. Platforma sprzętowa będzie złożona z wdrożenia w każdej z jednostek systemu elektronicznego obiegu dokumentów (program) łącznie z wymaganymi w tym zakresie licencjami, opieką 3-letnią przy obsłudze i wdrażaniu systemu, szkoleniami, którymi zostaną objęci użytkownicy, Liderzy i administratorzy. Ponadto system elektronicznego obiegu dokumentów zostanie zintegrowany z BIP poszczególnych urzędów partycypujących w projekcie. W ramach części wspólnej zostanie nabyty zarówno towar jak i usługi.

Zgodnie z porozumieniem oraz dokumentacją aplikacyjną został określony podział towarów i usług przypadających na poszczególnych partnerów projektu, dlatego też produkty będą bezpośrednio trafiały do gmin, wszelkie protokoły odbioru będą wystawiane na lidera i zatwierdzane ze strony lidera poprzez wyłonionego dla całego projektu doradcę technologicznego. Właścicielem ewentualnych środków trwałych w części wspólnej będzie lider projektu, który na mocy dodatkowego porozumienia w formie użyczenia przekaże gminom nabyty sprzęt/oprogramowanie i gminy będą zobowiązane do zapewnienia trwałości projektu przez okres 5 lat po zakończeniu projektu. Oznacza to, że każdy partner zobowiązany jest do utrzymywania platformy po zakończeniu projektu, w związku z czym w przypadku zaistnienia konieczności dokonania napraw lub aktualizacji wymagających poniesienia dodatkowych środków finansowych każdy z partnerów projektu ponosi je w wysokości przypadającej na jego część, którą dany partner wykorzystuje.

Elementy projektu realizowane samodzielnie przez Gminę są elementem realizowanych zadań własnych. Gmina i Miasto samodzielnie będzie przeprowadzała postępowanie przetargowe na następujące elementy: komputery, monitory, urządzenia wielofunkcyjne, wydajne skanery, serwery z oprogramowaniem, serwer zapasowy, dla jednostek organizacyjnych, dodatkowa pamięć i procesor do serwerów, oprogramowanie antywirusowe, oprogramowanie dziedzinowe, sieć komputerowa router/firewall, przełączniki zarządzane łącznie z ich wdrożeniem i 5-letrnim serwisem, wsparcie konfiguracji urządzeń sieciowych, dostosowanie pomieszczeń" serwerowni (system gaszenia gazem, zabezpieczenia fizyczne, prace modernizacyjne, klimatyzacja), centralny UPS, backup, przełącznik KVM, szafa rackowa, zestawy do podpisu elektronicznego, polityka bezpieczeństwa, szkolenia certyfikowane i dla Administratora Bezpieczeństwa Informacji. Faktury za ww. elementy będą wystawione na Gminę i Miasto a lider projektu będzie kierował jeden całościowy wniosek o płatność do Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 listopada 2010r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych dla Wnioskodawcy lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w odniesieniu do wyżej wymienionego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 listopada 2010r.), nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych dla Wnioskodawcy ani ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w odniesieniu do wyżej wymienionego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu zostały określone w przepisach art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, jako Partner uczestniczy we wspólnym projekcie pn. „…" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Bezpośrednim beneficjentem projektu, finansującym inwestycję jest wraz z trzema partnerskimi gminami.

Bezpośrednim celem projektu jest wdrożenie e-Urzędu i Systemów Elektronicznego Obiegu Dokumentów wraz z infrastrukturą teleinformatyczną w urzędach (Starostwo Powiatowe i Urzędy Gmin) oraz ich wybranych jednostkach organizacyjnych.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu i system elektroniczny projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wszystkie czynności świadczone drogą elektroniczną nie będą generowały przychodu.

Część projektu realizowana będzie wspólnie, natomiast część przez każdego z partnerów osobno. W zakresie części wspólnej projektu tzn. utworzenia platformy sprzętowej oraz doradcy technologicznego to lider realizuje zadania i faktury wystawiane są na niego.

Elementy projektu realizowane samodzielnie przez Gminę są elementem realizowanych zadań własnych. Faktury za ww. elementy będą wystawione na Gminę i Miasto.

Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 212 poz. 1337 ze zm.) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji części wspólnej projektu będzie Lider projektu (Powiat), będący w świetle przepisów ustawy o VAT odrębnym od Gminy podmiotem. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o prawie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Reasumując Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących części wspólnej projektu, bowiem to nie on będzie nabywcą towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie ma również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast w odniesieniu do części projektu realizowanej przez Wnioskodawcę samodzielnie, należy zauważyć, iż nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jak sam wskazał Wnioskodawca, produkty powstałe w wyniku realizacji projektu i system elektroniczny nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawianych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu. Wnioskodawca nie ma również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie produkty powstałe w wyniku realizacji projektu i system elektroniczny projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj