Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-948/12-4/SJ
z 7 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 13 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 listopada 2012 r. (data wpływu 12 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla towarów sklasyfikowanych w PKWiU 10.89.19.0jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla towarów sklasyfikowanych w PKWiU 10.89.19.0. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 12 listopada 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 2 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca zwrócił się do GUS celem pisemnego sklasyfikowania nowych wyrobów (mąka). Zgodnie z pismem otrzymanym w maju 2012 r., właściwą klasyfikacją wg GUS dla wskazanych przez Spółkę wyrobów jest PKWiU 10.89.19.0. Według załącznika nr 3 do stawy o VAT właściwą stawką VAT dla tej klasyfikacji jest stawka 8%.

Opis nowych wyrobów (mąka).

  • Mąka typ 1 – skład: 95,86% mąka, 4,14% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy),
  • Mąka typ 2 – skład: 94,32% mąka, 5,68% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy),
  • Mąka typ 3 – skład: 98,72% mąka, 1,28% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy),
  • Mąka typ 4 – skład: 99,98% mąka, 0,02% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy),
  • Mąka typ 5 – skład: 99,27% mąka, 0,73% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy),
  • Mąka typ 6 – skład: 99,99% mąka, 0,01% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy),
  • Mąka typ 7 – skład: 95,87% mąka, 4,13% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy).

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że powyższe wyroby nie są ekstraktami słodowymi i produktami o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka posługuje się właściwą stawką VAT – 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwą stawką VAT dla wskazanych wyżej nowych typów mąk jest stawka 5%. Zgodnie z opisem zamieszczonym w punkcie G.68, mąka stanowi ponad 90% składu wyrobów Spółki, natomiast zawartość pozostałych składników jest śladowa. Ponadto, grupę pozostałych składników stanowią enzymy i kwasy, które normalnie występują w ziarnie lecz na skutek różnych przyczyn (własności odmianowe, klimat, gleba, sposób przechowywania) oraz procesu mielenia ich aktywność nie jest optymalna i wymaga korekty w procesie standaryzacji. Reasumując: nowy typ mąki to po prostu mąka o optymalnych parametrach ale składnikach takich samych jak zwykła mąka (VAT 5%). Mąka, która nie zawiera chemicznych polepszaczy, tj. nie jest to tzw. mieszanka mąk.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W oparciu o art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5%.

Natomiast jak stanowi art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Pod poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych obecnie stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.89.19.0 „Pozostałe różne artykuły spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem ekstraktów słodowych i produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Nadmienić należy, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku albo wyłączenia tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług). Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Ponadto, z objaśnienia „1” do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% – stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z § 7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 2 ustawy obniża się do wysokości 5% dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu:

  1. tłuszczy złożonych z produktów roślinnych lub zwierzęcych (miksów),
  2. wyrobów seropodobnych (analogów serów),
  3. napojów z dodatkiem tłuszczu roślinnego

   - nadających się do spożycia przez ludzi (PKWiU ex 10.89.19.0), (CN ex 2106).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza wprowadzić na rynek nowe typy mąki, które sklasyfikowane są w PKWiU 10.89.19.0. Skład nowych wyrobów (mąki), to:

  • Mąka typ 1 – skład: 95,86% mąka, 4,14% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy),
  • Mąka typ 2 – skład: 94,32% mąka, 5,68% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy),
  • Mąka typ 3 – skład: 98,72% mąka, 1,28% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy),
  • Mąka typ 4 – skład: 99,98% mąka, 0,02% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy),
  • Mąka typ 5 – skład: 99,27% mąka, 0,73% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy),
  • Mąka typ 6 – skład: 99,99% mąka, 0,01% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy),
  • Mąka typ 7 – skład: 95,87% mąka, 4,13% (suchy kwas pszenny i żytni, enzymy, kwas askorbinowy).

Jak wskazał Wnioskodawca, powyższe wyroby nie są ekstraktami słodowymi i produktami o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Wątpliwości Spółki budzi kwestia określenia prawidłowej stawki podatku dla ww. towarów. Zdaniem Wnioskodawcy, dla nowego typu mąki należy zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 5%.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić, jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę treść ww. przepisów wskazać należy, iż na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy i z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy, preferencyjnej, tj. 8% stawce podatku od towarów i usług, podlegają wyroby – nowe typy mąki sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.89.19.0, jednakże tylko te, które nie są ekstraktami słodowymi i produktami o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Natomiast produkty opisane we wniosku sklasyfikowane w PKWiU 10.89.19.0 nie mogą korzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania w wysokości 5%, gdyż produkty o tym symbolu PKWiU nie zostały w ogóle wymienione w załączniku nr 10 do ustawy, zawierającego „Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%”. Opisane we wniosku produkty nie są również objęte zakresem § 7a cyt. wyżej rozporządzenia (nie są to bowiem towary tam wymienione).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż właściwa stawka podatku VAT dla wskazanych przez Wnioskodawcę nowych typów mąki sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.89.19.0, które nie są ekstraktami słodowymi i produktami o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, jest stawka w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy w powiązaniu z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towarów wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj