Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-871/10-2/MK
z 5 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-871/10-2/MK
Data
2010.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
gmina
gmina
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
podatnik
podatnik
Skarb Państwa
Skarb Państwa
zamiana
zamiana


Istota interpretacji
Opodatkowanie umowy zamiany nieruchomości niezabudowanych oraz gruntu zabudowanego gdzie właścicielem budynku jest Skarb Państwa zaś gruntu Gmina. W związku z zamianą Gmina wystąpi w roli podatnika (brak przesłanek z art. 15 ust. 6 ustawy). Do podstawy opodatkowania nie zaliczy się wartości budynku – brak przesłanek z art. 29 ust. 5 ustawy.



Wniosek ORD-IN 1012 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2010 r. (data wpływu 6 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT zamiany nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT zamiany nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem wniosku jest zamiana nieruchomości między Skarbem Państwa a jednostką samorządu terytorialnego. Gmina - właściciel nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, stanowiącym odrębny od gruntu przedmiot własności, którego właścicielem jest Skarb Państwa, będący jednocześnie użytkownikiem wieczystym co do gruntu w przedmiotowej działce, jest zainteresowana zamianą na dwie nieruchomości niezabudowane będące w użytkowaniu wieczystym Gminy, których właścicielem jest Skarb Państwa.

Gmina jest właścicielem nieruchomości zabudowanej nr 1(…) o pow. 0,1178 ha, obręb W., zapisanej w ewidencji gruntów i budynków jako tereny mieszkaniowe (B), która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (Uchwała Rady Miejskiej Miasta i Gminy Nr X(…) z dnia 29 października 2004 r.) została oznaczona symbolem MN2 (funkcją wiodącą terenu jest zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna). Nieruchomość posiada urządzoną księgę wieczystą nr W(…). Nieruchomość ww. została nabyta przez Gminę na mocy decyzji Wojewody z dnia 25 listopada 1991 r., Nr G(…).

Budynek stanowi odrębny przedmiot własności Skarbu Państwa na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 9 maja 2007 r. o stwierdzeniu nabycia spadku po osobach fizycznych. Wartość NETTO nieruchomości, według operatu szacunkowego opracowanego przez rzeczoznawcę majątkowego, wynosi: 60.900,00 zł.

Skarb Państwa jest właścicielem:

  1. nieruchomości niezabudowanej nr 5(…) o pow. 0,0588 ha, obręb W., zapisanej w ewidencji gruntów i budynków jako zurbanizowane tereny niezabudowane (Bp), która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (Uchwała Rady Miejskiej Miasta i Gminy Nr X(…) z dnia 29 października 2004 r.) została oznaczona symbolem MW 4, KZI (funkcją wiodącą terenu jest zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna i komunikacja drogowa). Nieruchomość posiada urządzoną księgę wieczystą nr W(…),
  2. nieruchomości niezabudowanej nr 5(…) o pow. 0,0990 ha, obręb W., zapisanej w ewidencji gruntów budynków jako zurbanizowane tereny niezabudowane (Bp), która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (Uchwała Rady Miejskiej Miasta i Gminy Nr X(…) z dnia 29 października 2004 r.) została oznaczona symbolem MW 4 (funkcją wiodącą terenu jest zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna z możliwością lokalizacji komunikacji wewnętrznej). Nieruchomość posiada urządzoną księgę wieczystą nr W(…).


Wskazane nieruchomości zostały nabyte przez Skarb Państwa na podstawie art. 2 dekretu z dnia 8 marca 1946 r. o majątkach opuszczonych i poniemieckich (Dz. U. Nr 13, poz. 87). Gmina jest użytkownikiem wieczystym na podstawie umowy darowizny z dnia 7 listopada 2007 r. nabytej od użytkownika wieczystego, który nabył prawo użytkowania wieczystego decyzją Wojewody z dnia 10 września 1997 r. stwierdzającą nabycie z mocy prawa z dniem 5 grudnia 1990 r.

Wartość nieruchomości według operatów szacunkowych opracowanych przez rzeczoznawcę majątkowego wynosi:

  1. działka nr 5(…) o pow. 0,0588 ha, obręb W. – 26.990,00 zł,
  2. działka nr 5(…) o pow. 0,0990 ha, obręb W. – 34.450,00 zł.


Łączna wartość przedmiotu do zamiany wynosi: 61.440,00 zł. Strony ustaliły, że zamiana ww. nieruchomości zostanie dokonana bez dopłaty.

Zgodnie z zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy, nieruchomości będące w użytkowaniu wieczystym Gminy, których właścicielem jest Skarb Państwa stanowią drogę gminną o nazwie „A” i zostaną przeznaczone na cele związane z realizacją zadań własnych Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Mając na uwadze, iż w wyniku zamiany organ jednostki samorządu terytorialnego Burmistrz Miasta i Gminy, w przedmiotowym zakresie, który będzie realizował zadania własne, związane z wybudowaniem drogi publicznej - drogi gminnej o nazwie ul. Metalowa, zgodnie z definicją zawartą w art. 15 ustawy o VAT należy uznać za podatnika...
  2. Czy w sytuacji, kiedy właścicielem budynku posadowionego na gruncie Gminy (przedmiot zamiany) jest Skarb Państwa, który jest jednocześnie użytkownikiem wieczystym co do gruntu (budynek stanowi odrębny przedmiot własności), to wówczas mamy do czynienia z dostawą gruntu, która podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych i do wartości netto działki nr 1(…) o pow. 0,1178 ha obręb W. należy doliczyć podstawową stawkę podatku VAT 22%, a tym samym nie będzie miał zastosowania art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 1. Zamiana jest czynnością cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się do przeniesienia na drugą stronę własności rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia innej rzeczy. Ze względu na swoją konstrukcję zamiana jest zbliżona do umowy sprzedaży. Podobnie jak przy sprzedaży, zamiana jest przeniesieniem prawa do rozporządzania jak właściciel. Wobec powyższego, w tym przypadku organ jednostki samorządu terytorialnego - Burmistrz Miasta i Gminy będzie podatnikiem na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT, ponieważ, pomimo deklaracji zawartej w zarządzeniu Burmistrza Miasta i Gminy, iż nieruchomości będące w użytkowaniu wieczystym Gminy (będące przedmiotem zamiany) stanowiące drogę gminną o nazwie „A”, zostaną przeznaczone na cele związane z realizacją zadań własnych Gminy, to brak jest podstaw do wyłączenia podmiotowego zawartego w art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy. Kluczową przesłanką negatywną do nie uznania organu jednostki samorządu terytorialnego za podatnika jest zawarcie umowy cywilnoprawnej, w wyniku której organ będzie realizował zadania własne.

Ad 2. Odpowiadając na drugie pytanie należy odnieść się do Kodeksu cywilnego, ukierunkowując się na zagadnienia dotyczące nieruchomości. Na uwagę zasługuje fakt, iż na gruncie polskiego prawa można wyodrębnić trzy rodzaje nieruchomości:

  • gruntowe jako część powierzchni ziemskiej,
  • budynkowe (budynki trwale związane z gruntem),
  • lokalowe (części budynków).’

O ile nieruchomości gruntowe nie wymagają wnikliwej interpretacji, to w przypadku pozostałych nieruchomości pojawiają się wątpliwości interpretacyjne, wymagające szczególnego wyjaśnienia - wyjątki od zasady. Faktem jest, iż zasadniczo budynki trwale związane z gruntem stanowią jego część składową i nie mogą być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych (art. 47 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny – Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). W sytuacji, kiedy przedmiotem zamiany byłaby nieruchomość budynkowa, w której właścicielem budynku byłby właściciel nieruchomości gruntowej, miałby zastosowanie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku VAT.

W tym przypadku, będziemy mieli do czynienia z dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, od których nie wyodrębnia się z podstawy opodatkowania wartości gruntu.

Oznacza to, iż do dostawy gruntu zabudowanego będziemy stosować stawkę podatku VAT właściwą dla dostawy budynków na nim posadowionych. W tej sytuacji moglibyśmy skorzystać również ze zwolnienia podatkowego zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy. Jednakże w przedstawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której właścicielem budynku jest Skarb Państwa, będący jednocześnie użytkownikiem wieczystym gruntu, którego właścicielem jest Gmina. Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawianej sprawie mamy do czynienia z wyjątkiem od zasady zawartej w art. 47 § 1 k.c., co w następstwie skutkuje brakiem podstaw do zastosowania art. 29 ust. 5 ustawy o podatku VAT. Wyjątek od zasady określonej w art. 47 § 1 k.c. został zawarty w art. 235 § 1 k.c. zgodnie z którym budynki i inne urządzenia wzniesione na gruncie Skarbu Państwa lub gruncie należącym do jednostki samorządu terytorialnego bądź ich związków przez wieczystego użytkownika stanowią jego własność. Wyjątek dotyczy również nabycia przez użytkownika wieczystego budynków i innych urządzeń, zgodnie z właściwymi przepisami przy zawarciu umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste. W tym przypadku będzie miał zastosowanie art. 29 ust. 5a ustawy o podatku VAT dodany przez art. 1 pkt 21 lit c ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), który wyłącza możliwość stosowanie przepisu art. art. 29 ust. 5, a tym samym obrót z tytułu dostawy gruntu stanowić będzie samodzielną podstawę opodatkowania podstawową stawką podatku VAT (art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy:

  • jeżeli przedmiotem zamiany między Gminą a Skarbem Państwa byłaby nieruchomość Gminy, na której posadowiony jest budynek używany, którego właścicielem również byłaby Gmina, to w tym przypadku Gmina mogłaby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT. W tym przypadku ze zwolnienia skorzystałby również dostawa gruntu, która zostałaby określona jako dostawa gruntu zabudowanego. Zatem tak pojęta dostawa nie zostałaby wyłączona z podstawy opodatkowania podatkiem VAT w myśl art. 29 ust. 5 cytowanej ustawy i podlegałaby zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
  • natomiast w sytuacji, kiedy właścicielem budynku posadowionego na gruncie Gminy, będącym przedmiotem zamiany nieruchomości między Gminą a Skarbem Państwa jest Skarb Państwa, który jest jednocześnie użytkownikiem wieczystym co do gruntu Gminy (zatem budynek stanowi odrębny przedmiot własności), to wówczas dostawa gruntu podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się - zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy - rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów na terytorium kraju zasadniczo rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z powołanego powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Przez umowę zamiany, zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując jednocześnie w charakterze dostawcy, jak i nabywcy.

Zapis art. 604 ww. ustawy Kodeks cywilny daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

Jak wynika z powyższego, realizowane w oparciu o umowę zamiany przeniesienie własności towaru (w tym gruntu) stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi natomiast art. 4 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m. in. w zakresie gospodarki nieruchomościami. Ponadto – stosownie do treści ust. 4 powołanego przepisu – ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat. Na podstawie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy, powiat może zawierać z organami administracji rządowej porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych z zakresu administracji rządowej. A w celu wykonywania zadań – jak wynika z art. 6 ust. 1 ww. ustawy – powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jak wynika z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu. Rada powiatu – jak stanowi art. 9 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym – jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym. Z kolei zarząd powiatu – stosownie do treści art. 33 ww. ustawy – wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Zadaniem starosty – co wynika z art. 34 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym – jest organizowanie pracy zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kierowanie bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentowanie powiat na zewnątrz.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości. Jak stanowi ust. 2 powołanego przepisu, ww. przepis stosuje się odpowiednio w przypadku zamiany własności nieruchomości na prawo użytkowania wieczystego lub prawa użytkowania wieczystego na własność nieruchomości, a także wzajemnej zamiany praw użytkowania wieczystego.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują, z zastrzeżeniem art. 43 ust. 2 i 4, art. 51, art. 57 ust. 1, art. 58-60 oraz art. 60a, starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności zbywają oraz nabywają, za zgodą wojewody, nieruchomości wchodzące w skład zasobu, z zastrzeżeniem art. 17.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego, a tym samym ich organy oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 158 Kodeksu cywilnego, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zamierza dokonać zamiany nieruchomości. Stronami ww. czynności prawnej będą Gmina oraz Skarb Państwa. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, stanowiącym odrębny od gruntu przedmiot własności. Właścicielem wskazanego budynku jest Skarb Państwa, który jest również użytkownikiem wieczystym opisanej nieruchomości. Zainteresowany zamierza zamienić ww. grunt na dwie nieruchomości niezabudowane będące w użytkowaniu wieczystym Gminy, których właścicielem jest Skarb Państwa. Nieruchomość zabudowana – należąca do Gminy – oznaczona jest nr 1(…), zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (Uchwała Rady Miejskiej Miasta i Gminy Nr X(…) z dnia 29 października 2004 r.) przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Natomiast Skarb Państwa jest właścicielem nieruchomości zabudowanej nr 5(…), która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczona została pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną i komunikację drogową. Druga z nieruchomości – oznaczona nr 5(…) – również jest niezabudowana i także przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną z możliwością lokalizacji komunikacji wewnętrznej.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy zauważyć, iż z uwagi na fakt, że zamiana nieruchomości jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną nie zaś publicznoprawną, dla zamierzonej czynności zbycia prawa własności nieruchomości Wnioskodawca będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność zbycia (zamiany) nieruchomości w świetle ustawy o podatku VAT będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

W kwestii zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług dla zamiany (dostawy) nieruchomości należy wskazać, że podstawowa stawka podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zwolnienie od podatku VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewidują to przepisy ustawy o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Jeśli chodzi o zwolnienie przedmiotowe dla dostawy gruntu niezabudowanego to ustawodawca przewidział takowe w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, jedynie w przypadku, gdy przedmiotem dostawy są tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych – tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

W tym miejscu wyjaśnić również należy, iż w przypadku dostawy (zamiany) prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem lub budowlą z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu – o czym stanowi art. 29 ust. 5 ustawy. Powyższa zasada – w myśl art. 29 ust. 5a – nie dotyczy jednak czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli.

W świetle powyższego tereny sklasyfikowane jako tereny przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną oraz komunikację drogową lub możliwość lokalizacji komunikacji wewnętrznej z uwagi na możliwość ich zabudowy budynkiem lub budowlami trwale związanymi z gruntem, nie mogą być uznawane za tereny inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, pozwalająca na zastosowanie zwolnienia od podatku dla zbycia (zamiany) nieruchomości niezabudowanych sklasyfikowanych jako przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną i komunikację drogową lub komunikację wewnętrzną.

Zatem przedmiotowa dostawa (zamiana) działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawową stawką podatku w wysokości 22%.

Powyższe ma zastosowanie również do zabudowy działki nr 10 AM będącej w wieczystym użytkowaniu przez Skarb Państwa, który również jest właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce tej posadowionego. W takim bowiem przypadku przedmiotem dostawy (zmiany) jest również tylko grunt, pomimo zabudowy.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie z tytułu dostawy (zamiany) gruntów Gminę należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług. Natomiast dokonywana przez Gminę dostawa (zamiana) działki zabudowanej przez wieczystego użytkownika podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych 22% stawką podatku (dla gruntów budowlanych), bowiem w tym przypadku nie ma zastosowania art. 29 ust. 5a ustawy.

Nadmienia się, że w przedmiotowej sprawie zwolnienie wynikające z powołanego w stanowisku Wnioskodawcy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma zastosowania ponieważ dotyczy ono towarów używanych, którymi zgodnie z definicją zawartą w art. 43 ust. 2 ustawy, są ruchomości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj