Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1705/10/EJ
z 7 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1705/10/EJ
Data
2011.01.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
edukacja
edukacja
odliczenia
odliczenia
powiat
powiat
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
remonty
remonty
szkoły
szkoły
trwały zarząd
trwały zarząd
usługa nieodpłatna
usługa nieodpłatna
wyposażenie
wyposażenie


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na modernizacji placówek oświatowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2010r. (data wpływu 16 listopada 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2010r. (data wpływu 27 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego projektu pn. „….” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2010r. (data wpływu 27 grudnia 2010r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z ogłoszonym przez Zarząd Województwa naborem Wnioskodawca realizował w 2009r. projekt pn. „…”. Środki uzyskane w ramach dofinansowania zostały przeznaczone na zakup wyposażenia i remont 2 placówek oświatowych, które prowadzą kształcenie ustawiczne i praktyczne w Powiecie. Środki finansowe przeznaczone na realizację projektu nie były wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od 11 czerwca 2010r. i posiada NIP. Wnioskodawca składa deklaracje VAT-7 i wykazuje czynności opodatkowane podatkiem VAT od umów o charakterze cywilnoprawnym. W związku z tym, że czynności opodatkowane podatkiem VAT występują sporadycznie i stanowią niewielką wartość, Wnioskodawca nie prowadzi rejestru podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.

Starostwo Powiatowe jest zarejestrowane od 12 stycznia 1999r. jako czynny podatnik podatku od towarów i usług o n-rze NIP. Starostwo Powiatowe składa deklaracje VAT-7 i wykazuje czynności opodatkowane podatkiem VAT od umów o charakterze cywilnoprawnym. W związku z tym, że czynności opodatkowane podatkiem VAT stanowią niewielką wartość, Starostwo Powiatowe nie prowadzi rejestru podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Faktury za wykonane usługi i zakupy sprzętu oraz wyposażenie w ramach projektu wystawiane były na Starostwo Powiatowe. Zakupiony sprzęt i wyposażenie oraz wyremontowane budynki służą działalności oświatowej, która nie jest opodatkowana podatkiem VAT. Budynki, w których wykonane były prace remontowe, są w trwałym zarządzie szkół. Prace remontowe zostały wykonane na rzecz szkół nieodpłatnie. Zakupiony sprzęt i wyposażenie zostały przyjęte przez Starostwo Powiatowe do ewidencji księgowej dokumentem OT i decyzją Zarządu Powiatu przekazany nieodpłatnie protokołem przekazania PT do szkół. Szkoły są jednostkami budżetowymi. Realizowany projekt służy wykonaniu zadań własnych powiatu, zapisanych w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) i art. 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

W piśmie z dnia 17 grudnia 2010r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że projekt nie generował dochodu i wszystkie zakupy (towary i usługi) jakie zostały dokonane na potrzeby projektu ani w trakcie realizacji projektu jak również po jego zakończeniu nie miały i nie mają żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Powiat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 grudnia 2010r.):

Czy w odniesieniu do projektu „…” istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach dotyczących zakupu towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 17 grudnia 2010r.), w związku z realizacją projektu „…” Powiat nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach dotyczących zakupu towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Powiat w 2009r. zrealizował projekt pn. „…”. Budynki, w których były wykonane prace remontowe są w trwałym zarządzie szkół. Prace remontowe zostały wykonane na rzecz szkół nieodpłatnie. Zakupiony sprzęt i wyposażenie zostały przyjęte na majątek Starostwa Powiatowego a następnie przekazane nieodpłatnie protokołem przekazania do szkół. Projekt nie generował dochodu i wszystkie zakupy (towary i usługi) jakie zostały dokonane na potrzeby projektu ani w trakcie realizacji projektu jak również po jego zakończeniu nie miały i nie mają żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Powiat.

W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dotyczących zakupu towarów i usług w ramach projektu, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę towarów zakupionych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko Wnioskodawcy. W przedmiotowej sprawie bez znaczenia pozostaje fakt, iż zakupiony sprzęt i wyposażenie oraz wyremontowane budynki służą działalności oświatowej, która nie jest opodatkowana podatkiem VAT, bowiem usługi w tym zakresie świadczą szkoły będące odrębnymi podmiotami. Wydając niniejszą interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż dokonane zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. A. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj