Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-753/10-2/KG
z 6 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-753/10-2/KG
Data
2010.12.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
obowiązek ewidencyjny
obrót
obrót
usługi
usługi
usługi naprawy pojazdów samochodowych
usługi naprawy pojazdów samochodowych
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej



Wniosek ORD-IN 470 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku złożonym osobiście w dniu 30.09.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.09.2010 r. złożono osobiście ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na naprawie samochodów (mechanika, lakiernictwo, blacharstwo). Sprzedaż jest dokonywana głównie na rzecz firm i dokumentowana poprzez wystawienie faktur VAT. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczyła w żadnym roku obowiązującego limitu, dlatego też Wnioskodawca nie miał obowiązku zakupu ani instalacji kasy rejestrującej.

Posiadane przez Wnioskodawcę faktury zakupowe dokumentują nabycie części samochodowych, które nie są jednak sprzedawane jako towar, jedynie dla podwyższenia standardu obsługi, używane są jako materiał do wykonania usługi i koszt ich zakupu wliczany jest w cenę świadczonej usługi.

W lipcu 2010 roku Wnioskodawca przekroczył limit 40.000 zł, w związku z czym w miesiącu wrześniu zakupił Pan kasę rejestrującą i rozpocznie za jej pomocą prowadzenie ewidencji sprzedaży dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej (świadczenie usług), Wnioskodawca był zobowiązany do zakupu i zainstalowania kasy fiskalnej wcześniej, zgodnie z § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż prowadzi Pan działalność usługową a nie handlową (nie sprzedaje części osobno tylko wraz z usługą), nie był zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej do momentu przekroczenia limitu zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego artykułu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

Zgodnie z art. 8 ust. 3 usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na mocy delegacji ustawowej minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia.

W obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2010 r. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1797).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010 r. przekroczenie kwoty obrotów wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 4 ust.1 pkt 4 zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, którym mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiągniętych obrotów przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na naprawie samochodów. W lipcu 2010 roku przekroczył Pan limit 40.000 zł, uprawniający do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej. We wrześniu Zainteresowany zakupił kasę fiskalną i rozpocznie przy jej pomocy ewidencjonowanie. Jednocześnie ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży części samochodowych, które są przez niego zakupywane w celu montażu w naprawianym pojeździe. Zdaniem Strony, obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej powstał w jego przypadku z momentem przekroczenia limitu o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż w jego przypadku obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej powstał w momencie przekroczenia limitu 40.000 zł określonego w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż wyłączeniu ze zwolnienia o którym mowa powyżej podlega dostawa m.in. części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników. Jak wynika ze złożonego wniosku, Zainteresowany nie prowadzi tego typu sprzedaży, a więc powyższe wyłączenie nie ma w jego przypadku zastosowania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj