Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-725/10-2/JS
z 2 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-725/10-2/JS
Data
2010.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
dekret
dekret
grunty
grunty
nabycie udziałów
nabycie udziałów
Skarb Państwa
Skarb Państwa
spadkobiercy
spadkobiercy
sprzedaż nieruchomości
sprzedaż nieruchomości
użytkowanie wieczyste
użytkowanie wieczyste
zryczałtowany podatek dochodowy
zryczałtowany podatek dochodowy
źródła przychodu
źródła przychodu


Istota interpretacji
Sprzedaż udziału w przedmiotowej nieruchomości zwróconej na podstawie decyzji Prezydenta miasta w związku z art. 7 ust. 1 i 2 Dekretu z dnia 26 października 1945 roku, nie stanowi źródła przychodu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych również wówczas, gdy sprzedaż ta zostanie dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił jej zwrot. Dlatego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego od przedmiotowej sprzedaży udziału w nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 418 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 09.09.2010 r. (data wpływu 15.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości przyznanych, na podstawie art. 7 ust. 1 Dekretu z dnia 26 października 1945 r., spadkobiercy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.09.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze nieruchomości przyznanych, na podstawie art. 7 ust. 1 Dekretu z dnia 26 października 1945 r., spadkobiercy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dziadek Wnioskodawcy nabył dnia 26.10.1931 r. nieruchomość położoną w Warszawie przy ul. L., zabudowaną budynkiem mieszkalnym. Nieruchomość objęta jest działaniem Dekretu z dnia 26 października 1945 roku o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze miasta st. Warszawy (Dz. Nr 50, poz. 279). Z dniem 21.11.1945 r. tj. z dniem wejścia w życie dekretu nieruchomości, w tym grunt przedmiotowej nieruchomości przeszły na własność gminy miasta, a od 1950 roku z chwilą likwidacji gmin na własność Skarbu Państwa. Następnie grunt przedmiotowej nieruchomości z dniem 27.05.1990 roku stał się własnością Dzielnicy - Gminy. Potem na mocy art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 15 marca 2002 roku o ustroju miasta st. Warszawy (Dz. U. Nr 41, poz. 361 ze zm.) grunt przedmiotowej nieruchomości stał się własnością miasta. W dniu 22.06.1965 roku dziadek Wnioskodawcy (dawny właściciel) złożył wniosek w trybie Uchwały Nr 11 RM z dnia 27 01 1965 r. w sprawie oddania niektórych terenów na obszarze m. st. Warszawy w wieczyste użytkowanie (M.P. Nr 6 poz. 18) o ustanowienie prawa użytkowania wieczystego do gruntu położonego w Warszawie przy ul. L. Dziadek Wnioskodawcy zmarł w dniu 07.07.1976 r. w Warszawie. Jego żona zmarła w dniu 29.07.2000 r. W dniu 17.08.2000 r. córki dziadka Wnioskodawcy: Irena Z., Danuta B. i matka Wnioskodawcy Janina O. ponowiły wniosek o ustanowienie prawa użytkowania wieczystego do gruntu położonego w W. przy ul. L. Sąd Rejonowy Wydział Cywilny Postanowieniem z dnia 20 lutego 2001 r. z wniosku Janiny O. - matki Wnioskodawcy i innych o stwierdzenie nabycia spadku po dziadku Wnioskodawcy postanowił, że spadek po dziadku na podstawie ustawy nabyły żona Elżbieta W. i córki Janina O., Danuta B., Irena Z. po 1/4 części spadku. Sąd Rejonowy Wydział Cywilny Postanowieniem z dnia 13.09.2002 r. z wniosku Janiny O. – matki Wnoskodawcy, Ireny Z. i Danuty B. o stwierdzenie nabycia spadku po Elżbiecie W. postanowił, że spadek po Elżbiecie W. na podstawie ustawy nabył Skarb Państwa z dobrodziejstwem inwentarza. W dniu 03.12.2003 r. zmarła matka Wnioskodawcy. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał Decyzję z dnia 07.08.2002 r. o zakazie użytkowania budynku posadowionego na terenie nieruchomości przy ul. L. ze względu na zagrożenie bezpieczeństwa ludzi i mienia. Sąd Rejonowy Wydział Cywilny Postanowieniem z dnia 08.07.2004 r. z wniosku brata Wnioskodawcy z udziałem Wnioskodawcy postanowił, że spadek po Janinie O. – matce Wnioskodawcy na podstawie testamentu nabyli Bogdan O. i Włodzimierz O. – Wnioskodawca po 1/2 części spadku. W dniu 31.10.2006 r. Prezydent miasta wydał Decyzję, w której po rozpatrzeniu sprawy orzekł ustanowić na lat 99 prawo użytkowania wieczystego gruntu położonego w Warszawie przy ul. L. na rzecz Ireny Z. wynoszącym 1/4 części, Danuty B. w udziale wynoszącym 1/4 części, Bogdana O. w udziale wynoszącym 1/8 części, Włodzimierza O. w udziale wynoszącym 1/8 części oraz Skarb Państwa w udziale wynoszącym 1/4 części oraz zwrócić własność znajdującego się na ww. gruncie budynku mieszkalnego i gospodarskiego na rzecz ww. osób. Przed Notariuszem w dniu 19.11.2007 r. został podpisany Akt Notarialny Umowa o oddanie gruntu we współużytkowanie wieczyste oraz przeniesienie własności budynków. Zbywający Miasto oddają w użytkowanie wieczyste przedmiotową nieruchomość na rzecz ww. osób i Skarb Państwa w częściach jw. oraz przenoszą prawo własności budynków. W dniu 26.11.2007 r. Danuta B., Irena Z., Bogdan O. złożyli w Wydziale Nieruchomości Skarbu Państwa Biura Gospodarki Nieruchomościami Urzędu miasta wniosek w sprawie zniesienia współużytkowania wieczystego gruntu położonego w Warszawie przy ul. L. oraz współwłasności budynków posadowionych na nim poprzez zbycie udziału Skarbu Państwa w wysokości 1/4 na rzecz współwłaściciela. Przed notariuszem w dniu 10.02.2010 r. podpisany został Akt Notarialny Umowa Sprzedaży Irenie Marii Z., Danucie B. oraz Bogdanowi O. udziały wynoszące po 1/12 części na rzecz każdego z nich w prawie do użytkowania wieczystego gruntu oraz współwłasności budynków za cenę brutto po 30.100,00 zł każdemu z nich. Przed notariuszem w dniu 24.08.2010 r. został podpisany Akt Notarialny Umowa sprzedaży przedmiotowej nieruchomości prywatnemu nabywcy. Udziały w sprzedaży wynosiły: Irena Z. 8/24, Danuta B. 8/24, Bogdan O. 5/24, Włodzimierz O. 3/24.

Wnioskodawca nadmienia, że Naczelnik Urzędu Skarbowego, Decyzją z dnia 19.09.2009 r. na podstawie art. 207 i 208 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r. ze zm.) umorzył postępowanie podatkowe w sprawie nabycia praw do spadku po matce Wnioskodawcy Janinie O., zmarłej 03.12.2003 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży 1/8 części nieruchomości nabytej w spadku po matce Janinie O., która zmarła w 2003 roku, a która to część wchodzi w 3/24 części z całej nieruchomości podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem od dochodu...

Zdaniem Wnioskodawcy zryczałtowany podatek od dochodu ze sprzedaży 1/8 części nieruchomości, którą nabył w spadku po matce jest nienależny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), do źródeł przychodów zalicza się m. in. odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Prawo własności w systemie prawnym jest traktowane jako prawo o najszerszej treści i w porównaniu z innymi prawami, jako prawo najsilniejsze w stosunku do rzeczy. Własność jest bezterminowym prawem – trwa tak długo, jak długo istnieje rzecz, która jest przedmiotem własności.

Nabycie i utrata własności (w tym także własności nieruchomości) jest opisana w art. 155 oraz 231 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). U podstaw nabycia i zbycia rzeczy oraz nieruchomości, w rozumieniu kodeksowym, leży wola nabywcy. Swoboda zawierania umów jest naczelną zasadą Kodeksu cywilnego.

W dopuszczonych prawem sytuacjach – u podstaw zwrotu wywłaszczonej nieruchomości (także przejętej wskutek karnego przymusu), leży wola prawowitego właściciela, a w przypadku jego śmierci wola jego spadkobierców. Jeśli przejęta w drodze przymusu nieruchomość jest zwracana spadkobiercy osoby, którą pozbawiono tej nieruchomości, to prawo do zwrotu ma swe źródło w nabyciu spadku.

Zgodnie z art. 922 Kodeksu cywilnego – spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego – spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki przechodzą na jedną lub kilka osób.

Niezależnie od powyższego, na stan prawny nieruchomości istotny wpływ mogą wywierać, wydawane zarówno na gruncie prawa cywilnego, sądowo – administracyjnego, jak i karnego – orzeczenia sądowe jako dokumenty o szczególnym znaczeniu. Szczególność ta wynika z pozycji, jaką zajmują sądy będące organami wymiaru sprawiedliwości oraz z zagwarantowanej konstytucyjnie odrębności władzy sądowniczej od innych rodzajów władz, niezawisłości sędziowskiej.

Zaś prawo użytkowania wieczystego jest silnym prawem rzeczowym, lokującym się w hierarchii tych praw bezpośrednio po prawie własności, a przed ograniczonymi prawami rzeczowymi, co pozwala na potraktowanie ustanowienia użytkowania wieczystego jako swoistej restytucji stosunków własnościowych.

W rozpatrywanej sprawie z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, jako spadkobierca nabył udział w prawie wieczystego użytkowania nieruchomości oraz własność budynku aktem notarialnym z dnia 19.11.2007 r. Ustanowienie prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz przeniesienie własności budynków nastąpiło w wyniku decyzji wydanej przez Prezydenta Miasta.

Wnioskodawca dokonał zbycia swojego udziału w prawie użytkowania wieczystego oraz udziału w prawie własności budynku postawionego na nieruchomości w dniu 24.08.2010 r. Oddanie w użytkowanie wieczyste „gruntu warszawskiego" skomunalizowanego Dekretem z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy, w wypadku spełnienia przesłanek przewidzianych w tym akcie prawnym przez ubiegającego się o to dotychczasowego właściciela tego gruntu lub jego następców prawnych, miało niewątpliwie charakter rekompensacyjny.

Przepis art. 7 ust. 1 Dekretu przewidywał, że:

  • dotychczasowy właściciel gruntu, prawni następcy właściciela, będący w posiadaniu gruntu, lub osoby prawa jego reprezentujące, mogą w ciągu 6 miesięcy od dnia objęcia w posiadanie gruntu przez gminę zgłosić wniosek o przyznanie na tym gruncie jego dotychczasowemu właścicielowi prawa wieczystej dzierżawy z czynszem symbolicznym lub prawa zabudowy za opłatą symboliczną; - gmina uwzględni wniosek, jeżeli korzystanie z gruntu przez dotychczasowego właściciela da się pogodzić z przeznaczeniem gruntu według planu zabudowania;
  • w razie uwzględnienia wniosku gmina ustali, czy przekazanie gruntu nastąpi tytułem wieczystej dzierżawy, czy na prawie zabudowy, oraz określi warunki, pod którymi umowa może być zawarta;
  • w przypadku nieuwzględnienia wniosku, gmina zaofiaruje uprawnionemu, w miarę posiadania zapasu gruntów - na tych samych warunkach dzierżawę wieczystą gruntu równej wartości użytkowej, bądź prawo zabudowy na takim gruncie;
  • w razie niezgłoszenia wniosku, przewidzianego w ust. 1, lub nieprzyznania z jakichkolwiek innych przyczyn dotychczasowemu właścicielowi wieczystej dzierżawy albo prawa zabudowy, gmina obowiązana jest uiścić odszkodowanie w myśl art. 9. Zgodnie z art. 9 dekretu, odszkodowanie miało być wypłacone w „miejskich papierach wartościowych", które jednak nigdy nie zostały wyemitowane.

Jak wynika z przytoczonej regulacji, prawodawcy niewątpliwie chodziło o zrekompensowanie dotychczasowym właścicielom (ich następcom prawnym) przejścia na własność gminy m.st. Warszawy gruntów oraz budynku wybudowanego na tym gruncie stanowiących dotąd ich własność. W dekrecie od razu uregulowano kwestię stosownych rekompensat. Odzyskanie prawa wieczystej dzierżawy z czynszem symbolicznym lub prawa zabudowy za opłatą symboliczną (art. 7 ust. 1 dekretu, obecnie prawa wieczystego użytkowania) było ustawowo zagwarantowaną formą rekompensaty.

Wydanie na podstawie art. 7 ust. 1 Dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze miasta decyzji ustanawiającej prawo użytkowania wieczystego gruntu na rzecz byłego właściciela lub jego następców prawnych oraz zawarcie przez Prezydenta Miasta z byłym właścicielem lub jego następcami prawnymi umowy użytkowania wieczystego gruntu warszawskiego nie może być taktowane jako nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntów w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, sprzedaż prawa wieczystego użytkowania ustanowionego w trybie art. 7 tego dekretu nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, także wówczas gdy sprzedaż ta została dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ustanowienie użytkowania wieczystego.

Reasumując, sprzedaż udziału w przedmiotowej nieruchomości zwróconej na podstawie decyzji Prezydenta m. st. Warszawy w związku z art. 7 ust. 1 i 2 Dekretu z dnia 26 października 1945 roku, nie stanowi źródła przychodu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych również wówczas, gdy sprzedaż ta zostanie dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił jej zwrot. Dlatego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego od przedmiotowej sprzedaży udziału w nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj