Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-876/12/AB
z 5 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2012r. (data wpływu 24 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2012r. (data wpływu 26 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów w stołówce szkolnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2012r. (data wpływu 26 października 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 listopada 2012r. znak: IBPP2/443-876/12/AB.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi na podstawie umowy ze szkołą na rok szkolny 2011/2012 usługę w zakresie zapewnienia obiadów dla uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących termin realizacji zadania 01 września 2011 – 30 czerwca 2012. Cenę jednego obiadu skalkulowano na kwotę 5,50. Zespół szkół otrzymuje dofinansowanie za przygotowane obiady z miejskiego ośrodka pomocy społecznej. Głównym celem Wnioskodawcy nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia. Ww. usługa nie jest niezbędna do wykonywania usługi podstawowej.

Działalność podstawową są dwa sklepiki które Wnioskodawca prowadzi na terenie dwóch szkół. MOPS płaci cenę za posiłki wydawane jego podopiecznym, ustaloną na poziomie kosztu wytworzenia tj. ceny surowca powiększona o koszty pośrednie przygotowania posiłku (wynagrodzenia personelu kuchni, środki czystości, koszt zużytej energii elektrycznej, gazu, wody). Wnioskodawca wynajmuje od szkoły stołówkę w której płaci za najem oraz za zużyte media. Zespół szkół wystawia Wnioskodawcy noty obciążeniowe bez podatku VAT, gdyż jako jednostka budżetowa nie jest płatnikiem VAT.

W przyszłości Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności gospodarczej, ze względu na stan zdrowia.

Wnioskodawca obecnie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (działalność została zamknięta w dniu 29 czerwca 2012r.). Symbole PKWiU na świadczone usługi przez Wnioskodawcę to PKWiU - 56.29 (pozostałe usługi gastronomiczne), PKWiU 56.29.20 - usługi stołówkowe, PKWiU 56.29.19 - pozostałe usługi gastronomiczne świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż obiadów, przygotowywanych w kuchni szkolnej prowadzonej przez Wnioskodawcę, którym posiłki finansują ośrodki pomocy społecznej, jest zwolniona z podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Jednocześnie art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy stanowi, że zwolnieniem również są objęte usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Dalej, art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 8, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W przedmiotowym przypadku, niewątpliwie mam do czynienia z dostawą towarów ściśle związaną z usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz z usługami kształcenia i wychowywania. Nie można również twierdzić, iż ich celem głównym jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia, ponieważ, jak wyżej podano, usługa żywienia zwolniona z podatku VAT jest skierowane tylko i wyłącznie dla uczniów. W takim przypadku każdy inny podmiot może korzystać z tych samych uprawnień, a więc jest zachowana zasada równości względem prawa i nie jest zachwiana zasada wolnej konkurencji.

Z powyższego wynika również, niezależnie od tego, kto jest jej głównym prowadzącym, służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspieraniu prawidłowego rozwoju uczniów, do których szkoły, między innymi, są powołane. W przywołanym przypadku, szkoły podpisując umowę ze mną zapewniają prawidłową realizację zadań opiekuńczych, ale też czynią za nie, w zakresie żywienia, odpowiedzialną również mnie. Obiady te są finansowane przez ośrodek pomocy społecznej. Wnioskodawca uczestniczy w dostawie towarów ściśle związanej z usługami opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz z usługami kształcenia i wychowywania.

W związku z tym Wnioskodawca uważa, iż zwolnienie z podatku VAT w omawianym przypadku jest zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 tej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Ponadto, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie, art. 43 ust. 17 ustawy stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei art. 43 ust. 17a ustawy wskazuje, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Należy również wskazać, że zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi na podstawie umowy ze szkołą na rok szkolny 2011/2012 usługę w zakresie zapewnienia obiadów dla uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących termin realizacji zadania 01 września 2011 – 30 czerwca 2012. Zespół szkół otrzymuje dofinansowanie za przygotowane obiady z miejskiego ośrodka pomocy społecznej. Wnioskodawca wynajmuje od szkoły stołówkę w której płaci za najem oraz za zużyte media. Zespół szkół wystawia Wnioskodawcy noty obciążeniowe bez podatku VAT, gdyż jako jednostka budżetowa nie jest płatnikiem VAT. Wnioskodawca obecnie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (działalność została zamknięta w dniu 29 czerwca 2012r.). Symbole PKWiU na świadczone usług przez Wnioskodawcę to PKWiU - 56.29 (pozostałe usługi gastronomiczne), PKWiU 56.29.20 - usługi stołówkowe, PKWiU 56.29.19 - pozostałe usługi gastronomiczne świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty przez stołówki szkolne na rzecz dzieci i młodzieży, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnienie to znajduje zastosowanie zarówno w przypadku, gdy wynagrodzenie za ww. usługę świadczoną przez Szkołę dla ucznia tej Szkoły uiszczane jest przez ucznia, jak i w przypadku, gdy należność ta uiszczana jest przez inny podmiot (ośrodek pomocy społecznej).

Jednak w niniejszej sprawie usługi, o których mowa we wniosku, świadczone były nie przez szkołę, ale przez odrębny podmiot, tj. Wnioskodawcę, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej na podstawie umowy zawartej ze szkołą. Wnioskodawca, realizując zadania wynikające z zawartej ze szkołą umowy, nie świadczy usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, nie jest też jednostką objętą systemem oświaty. Zwolnienie od podatku, o którym mowa powyżej, dotyczy zaś wyłącznie czynności i podmiotów wymienionych w powołanych przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, że zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienia od podatku od towarów i usług, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, ma charakter wyjątkowy i możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Zwolnienie o którym mowa wyżej nie ma zastosowania w opisanej sprawie, gdyż przedmiotowe usługi świadczone są przez Wnioskodawcę na podstawie umowy ze szkołą i nie stanowią usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, nie są też usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Zatem, mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż sprzedaż obiadów przez Wnioskodawcę w stołówce szkolnej na rzecz uczniów szkoły w okresie od 1 września 2011r. do 30 czerwca 2012r. które to usługi zostały zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę wg symbolu PKWiU - 56.29 (pozostałe usługi gastronomiczne), PKWiU 56.29.20 - usługi stołówkowe, PKWiU 56.29.19 - pozostałe usługi gastronomiczne, świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę, na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 7 załącznika nr 1 tego do rozporządzenia – należy opodatkować stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę obiadów przygotowywanych w kuchni szkolnej podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowo zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych przez niego usług, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj