Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1046/10-4/MP
z 14 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe media="all">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1046/10-4/MP
Data
2010.12.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
garaż
lokal użytkowy
media
opłata za użytkowanie wieczyste
podatek od nieruchomości
podstawa opodatkowania
spółdzielnie


Istota interpretacji
Pobieranie opłat eksploatacyjnych wnoszonych przez członków Spółdzielni, posiadających własnościowe prawo do garażu należy traktować jako kompleksową usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Tym samym, kwoty podatku od nieruchomości, opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu i wieczyste użytkowanie gruntów wspólnych oraz opłaty za centralne ogrzewanie, podlegają opodatkowaniu jako część kosztu utrzymania garażu, podobnie jak inne opłaty.



Wniosek ORD-IN 342 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04.10.2010 r. (data wpływu 08.10.2010 r.), uzupełnionego pismem z dnia 26.11.2010 r. (data wpływu 29.11.2010 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 16.11.2010 r. (doręczone w dniu 22.11.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty podatku od nieruchomości, kwoty wieczystego użytkowania gruntu i wieczystego użytkowania gruntów wspólnych oraz kwoty za centralne ogrzewanie w sytuacji, gdy kwoty te stanowią część składową opłaty eksploatacyjnej garażu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.10.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty podatku od nieruchomości, kwoty wieczystego użytkowania gruntu i wieczystego użytkowania gruntów wspólnych oraz kwoty za centralne ogrzewanie w sytuacji, gdy kwoty te stanowią część składową opłaty eksploatacyjnej garażu.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 26.11.2010 r. (data wpływu 29.11.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 16.11.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Członek Spółdzielni posiada własnościowe prawo do garażu. Przepisy o spółdzielczości mieszkaniowej stanowią o opłatach eksploatacyjnych pobieranych przez Spółdzielnię na utrzymanie posiadanych lokali. Czynności na rzecz członków, którym przysługuje prawo do garażu podlegają opodatkowaniu stawką zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółdzielnia posiada interpretację indywidualną US............, na podstawie której Spółdzielnia do opłaty eksploatacyjnej za garaż stosuje stawki 22% podatku od towarów i usług.

Spółdzielnia pobiera opłatę związaną z eksploatacją garaży. Na opłatę eksploatacyjną składają się :

  • eksploatacja garażu,
  • działalność społeczno – kulturalna,
  • konserwacja bieżąca,
  • podatek od nieruchomości,
  • wieczyste użytkowanie gruntu,
  • wieczyste użytkowanie gruntów wspólnych,
  • centralne ogrzewanie,
  • fundusz remontowy.

Wszystkie 8 elementów stanowi składową opłaty eksploatacyjnej związanej z użytkowaniem garaży zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 Ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych i podlegają opodatkowaniu podstawową stawką (22%) VAT, ponieważ stanowią kwoty należne z tytułu czynności wykonywanych przez Spółdzielnię i są wymienione na fakturze jako elementy składowe opłaty eksploatacyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W związku z różnymi interpretacjami odnośnie stosowania podatku VAT do cen poszczególnych składników kosztów eksploatacyjnych garaży spółdzielczych własnościowych mieszczących się w budynkach mieszkalnych Spółdzielnia prosi o udzielenie odpowiedzi na pytania :

  • czy podatek VAT stosuje się do „podatku od nieruchomości” ...
  • czy podatek VAT stosuje się do podatku „wieczyste użytkowanie gruntu” i do „wieczyste użytkowanie gruntów wspólnych” ...
  • czy podatek VAT stosuje się do stawki „centralne ogrzewanie” wówczas, gdy stawka ta została ustalona na podstawie faktury SPEC-u, gdzie jest już zastosowany podatek VAT ...

Zgodnie z posiadaną interpretacją indywidualną US............. Spółdzielnia do opłaty eksploatacyjnej za garaż stosuje 22% stawkę podatku od towarów i usług. Na opłatę eksploatacyjną składają się :

  • eksploatacja garażu,
  • działalność społeczno – kulturalna,
  • konserwacja bieżąca,
  • podatek od nieruchomości,
  • wieczyste użytkowanie gruntu,
  • wieczyste użytkowanie gruntów wspólnych,
  • centralne ogrzewanie,
  • fundusz remontowy.

Wszystkie 8 elementów stanowi składową opłaty eksploatacyjnej związanej z użytkowaniem garaży zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 Ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych i podlega opodatkowaniu podstawową stawką (22%) VAT. Elementy te stanowią kwoty należne z tytułu czynności wykonywanych przez Spółdzielnię i są wymienione na fakturze jako elementy składowe opłaty eksploatacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje jednak szereg zwolnień o charakterze podmiotowym i przedmiotowym. W niniejszej sprawie należy przytoczyć art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, w myśl którego zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz:

  • członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, - członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych, - właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.).

Natomiast w myśl § 12 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116, ze zm.).

Powołany wyżej przepis art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, iż:

  • członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu,
  • członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu,
  • właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5,
  • członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

Analiza powyższych przepisów wskazuje na istotną różnicę pomiędzy czynnościami wskazanymi w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT oraz § 12 ust. 1 pkt 16 cyt. wyżej rozporządzenia, w stosunku do czynności wskazanych w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Powyższy przepis ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, wskazuje bowiem ogólny zakres powinności na rzecz spółdzielni należnych od jej członków, czy też niebędących członkami właścicieli lokali, lub posiadających spółdzielcze własnościowe prawa do lokali – zakreślonych zgodnie z postanowieniami statutu.

Natomiast przepisy art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT oraz § 12 ust. 1 pkt 16 cyt. wyżej rozporządzenia, obejmują swym zakresem węższy katalog czynności, niż wskazany w powyższym przepisie, gdyż zwolnienie od podatku VAT odnosi się wyłącznie do czynności wykonywanych na rzecz członów spółdzielni mieszkaniowych, a także osób niebędących członkami spółdzielni, którzy są właścicielami lokali mieszkalnych, a w przypadku członków spółdzielni – którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego.

Należy zwrócić uwagę, iż ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze, nie wskazują definicji „lokal mieszkalny” i „lokal użytkowy”. W związku z tym, należy posiłkować się m. in. definicją lokalu mieszkalnego zawartą w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.).

Samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu powyższej ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspakajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Natomiast w myśl ust. 4 powyższego artykułu, do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej „pomieszczeniami przynależnymi”.

Ponadto rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.) w § 3 pkt 14 określa lokal użytkowy jako pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym. W związku z powyższym, garaż choć stanowi część składową lokalu mieszkalnego nie należy do pomieszczeń pomocniczych lecz przynależnych do danego lokalu i nie służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych ludności.

A zatem zwolnienie od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT oraz § 12 ust. 1 pkt 16 cyt. wyżej rozporządzenia, które odnosi się do czynności związanych z lokalami mieszkalnymi, nie obejmuje swym zakresem przedmiotowego garażu, gdyż nie jest on, w świetle powyżej powołanej ustawy o własności lokali, lokalem mieszkalnym (nie służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych).

Tym samym opłata eksploatacyjna za korzystanie z garażu nie korzysta ze wskazanych wyżej zwolnień od podatku, tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podstawową – 22%.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że członek Spółdzielni posiada własnościowe prawo do garażu. Zgodnie z przepisami o spółdzielczości mieszkaniowej, Spółdzielnia pobiera opłaty eksploatacyjne na utrzymanie posiadanych lokali. Na opłatę eksploatacyjną za garaż składają się : eksploatacja garażu, działalność społeczno – kulturalna, konserwacja bieżąca, podatek od nieruchomości, wieczyste użytkowanie gruntu, wieczyste użytkowanie gruntów wspólnych, centralne ogrzewanie oraz fundusz remontowy. Wymienione elementy stanowią kwoty należne z tytułu czynności wykonywanych przez Spółdzielnię i są wymienione na fakturze jako elementy składowe opłaty eksploatacyjnej. Do całej opłaty eksploatacyjnej za garaż Spółdzielnia stosuje podstawową - 22% stawkę podatku od towarów i usług.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że wszelkie opłaty wnoszone na pokrycie kosztów utrzymania (opłaty eksploatacyjne) garaży nie korzystają ze wskazanych wyżej zwolnień od podatku i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W myśl ogólnych zasad ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia konkretnej usługi, nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które na tę usługę się składają i opodatkowywać ich osobno. Usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty), które się na nią składają. Znajduje to potwierdzenie w brzmieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Pobieranie opłat eksploatacyjnych wnoszonych przez członków Spółdzielni, posiadających własnościowe prawo do garażu należy traktować jako kompleksową usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, przy czym podstawa opodatkowania powinna obejmować wszystkie elementy składające się na opłatę eksploatacyjną, w przedmiotowej sprawie są to : koszty eksploatacji i konserwacji bieżącej, koszty działalności społeczno – kulturalnej, podatek od nieruchomości, wieczyste użytkowanie gruntów i wieczyste użytkowanie gruntów wspólnych, koszty centralnego ogrzewania, fundusz remontowy. Wszystkie ww. składniki opłaty z tytułu użytkowania garażu, stanowią elementy cenotwórcze usługi, jaką Spółdzielnia wykonuje na rzecz jego użytkownika i w konsekwencji należy zastosować jednolitą stawkę podatku w odniesieniu do całości kwoty należnej. Tym samym, kwoty podatku od nieruchomości, opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu i wieczyste użytkowanie gruntów wspólnych oraz opłaty za centralne ogrzewanie, podlegają opodatkowaniu jako część kosztu utrzymania garażu, podobnie jak inne opłaty.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj