Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-696/10/MS
z 27 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-696/10/MS
Data
2010.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
bilety
bilety
faktura VAT
faktura VAT
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
przewóz osób
przewóz osób
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
sposób dokumentowania przez dostawcę sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy biletów miesięcznych na dowóz uczniów do szkół podstawowych



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2010r. (data wpływu 27 lipca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2010r. (data wpływu 15 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania przez dostawcę sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy biletów miesięcznych na dowóz uczniów do szkół podstawowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania przez dostawcę sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy biletów miesięcznych na dowóz uczniów do szkół podstawowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 października 2010r. (data wpływu 15 października 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-696/10/MS z dnia 28 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina Miejska M. ogłosiła przetarg na dostawę biletów miesięcznych dla uczniów dojeżdżających do szkoły. Przetarg ten wygrała Sp. z o.o., która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według Sp. z o.o. Oddział w M. bilet miesięczny będzie paragonem fiskalnym i nie ma możliwości wystawienia faktury VAT jedynie notę księgową.

Wynagrodzenie za dostawę biletów miesięcznych dla uczniów dojeżdżających do szkoły ma być dokonywane z dołu za okres jednego miesiąca przez Gminę Miejską M. na podstawie noty księgowej. Odbiorcą usługi jest Gmina Miejska M., a uczniowie są jedynie uprawnionymi do skorzystania z przejazdu.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa biletów miesięcznych na określonych trasach w M. Wykonawca musi zapewnić możliwość dotarcia uczniów do szkół podstawowych w określone godziny w dni nauki szkolnej. Wykonawca musi zapewnić możliwość powrotu uczniów i uwzględnić to w rozkładzie jazdy w dni nauki szkolnej również w określonych godzinach.

Gmina Miejska jako zamawiający wymaga, aby bilety były ważne w terminie od 1 września 2010r. do 30 czerwca 2011r. PKWiU świadczonych usług wg Wnioskodawcy to - 60.21.2.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa biletów i przewóz na ich podstawie jest objęty umową, pomiędzy Gminą Miejską M. a Sp. z o. o. w T. Oddział w M.

W wyniku realizacji tej umowy Gmina Miejska M. przekazuje listę uczniów uprawnionych do przejazdu na podstawie biletów miesięcznych, w każdym miesiącu kalendarzowym (szkoły przekazują wykaz uczniów do Gminy Miejskiej M., które są przesyłane do ...).

Bilety miesięczne przekazuje uczniom za pośrednictwem szkół w których się uczą. Wykonanie zamówienia na rzecz Gminy Miejskiej M. jest potwierdzane przez dyrektorów szkół.

Bilety miesięczne dla uczniów przekazywane są nieodpłatnie. Koszt biletów dla uczniów ponosi Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa dostawy biletów miesięcznych dla uczniów dojeżdżających do szkoły, za które płaci Gmina może być dokumentowana przez dostawcę notą księgową...

Zdaniem Wnioskodawcy: zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust 16.

Wnioskodawca nadmienia, że nabywcą dostawy biletów miesięcznych dla uczniów dojeżdżających do szkoły jest Gmina Miejska M., a nie bezpośrednio uczeń uprawniony do przejazdu.

Wnioskodawca podtrzymuje stanowisko, że usługa powinna być udokumentowana fakturą VAT wystawioną na Gminę Miejską M., a nie notą księgową.

W związku z tym Wnioskodawca prosi o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie.

Jednocześnie Wnioskodawca nadmienia, że w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z sytuacji opisanej we wniosku wynika, że pomiędzy Wnioskodawcą a firmą Sp. z o.o. zawarta została umowa na świadczenie usług przewozowych. Wykonawca musi zapewnić możliwość dotarcia uczniów do szkół podstawowych w określone godziny w dni nauki szkolnej. Wykonawca musi zapewnić możliwość powrotu uczniów i uwzględnić to w rozkładzie jazdy w dni nauki szkolnej również w określonych godzinach. Wnioskodawca przedmiotowe przewozy świadczone przez Sp. z o.o. sklasyfikował w PKWiU 60.21.2 - Przewozy miejskie i podmiejskie rozkładowe pasażerskie, inne niż kolejowe.

W wyniku realizacji tej umowy Gmina Miejska M. przekazuje listę uczniów uprawnionych do przejazdu na podstawie biletów miesięcznych, w każdym miesiącu kalendarzowym (szkoły przekazują wykaz uczniów do Gminy Miejskiej M., które są przesyłane do ..).

Bilety miesięczne przekazuje uczniom za pośrednictwem szkół w których się uczą. Wykonanie zamówienia na rzecz Gminy Miejskiej M. jest potwierdzane przez dyrektorów szkół.

Bilety miesięczne dla uczniów przekazywane są nieodpłatnie. Koszt biletów dla uczniów ponosi Gmina.

Według Sp. z o.o. Oddział w M. bilet miesięczny jest paragonem fiskalnym i nie ma możliwości wystawienia faktury VAT jedynie notę księgową.

Z powyższego wynika, że firma Sp. z o.o. nie świadczy usług transportowych ani na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ani na rzecz rolników ryczałtowych, lecz na rzecz Gminy. To Gmina jest stroną umowy i to ona zleca wykonanie tej usługi, która dotyczy przewozu dzieci (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z powyższego wynika, że podatnik podatku od towarów i usług jest obowiązany do udokumentowania sprzedaży fakturą VAT, z wyjątkiem przypadku gdy nabywcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, tym bowiem osobom faktury wystawia się na ich żądanie.

W przedstawionym jednak stanie faktycznym nabywcą usług transportowych jest osoba prawna tj. Gmina Miejska M., zatem sprzedawca tj. Spółka z o. o. jest zobowiązany do udokumentowania usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy fakturą VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż Gminie biletów miesięcznych na dowóz uczniów do szkoły powinna być dokumentowana fakturą a nie notą księgową, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahenta świadczącego usługi transportowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj