Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1878/08/MS
z 20 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1878/08/MS
Data
2009.03.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
opodatkowanie
opodatkowanie
pakiet
pakiet
stawki podatku
stawki podatku
towar
towar


Istota interpretacji
sprzedaż pakietu konsumpcyjnego składającego się z jednostkowo towarów opodatkowanych różnymi stawkami podatku VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2008r. (data wpływu 29 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu dnia 19 marca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży pakietu konsumpcyjnego składającego się z różnych jednostkowo towarów opodatkowanych różnymi stawkami podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży pakietu konsumpcyjnego składającego się z różnych jednostkowo towarów opodatkowanych różnymi stawkami podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem, które wpłynęło do tut. organu dnia 19 marca 2009r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP1/443-1878/08/MS z dnia 4 marca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu lokalu restauracyjnego. Zakres jego działalności obejmuje sprzedaż artykułów spożywczych o charakterze przetworzonym oraz nieprzetworzonym. Wykonywana przez niego praca polega na dokonywaniu zakupu towarów i surowców spożywczych oraz wszelkiego rodzaju napojów gazowanych, niegazowanych a także alkoholowych, a następnie ich odsprzedaży klientom zbiorowym i indywidualnym. W związku z koniecznością wszechstronniejszej aktywizacji oraz zwiększenia pułapu obrotów handlowych, po przeprowadzeniu wnikliwej obserwacji zachowań rynkowych bezpośredniej konkurencji, Wnioskodawca doszedł do wniosku, że musi zastosować pewne rozwiązania niekonwencjonalne aby wzmocnić swoją pozycję rynkową i zainteresować ofertą nowych klientów. Wnioskodawca nosi się z zamiarem wprowadzenia mechanizmu tzw. sprzedaży pakietowej. W ramach jednej dostawy (transakcji sprzedaży) będzie łączył kilka różnych towarów konsumpcyjnych w jeden zestaw, dokonując sprzedaży takiego pakietu w jednej łącznej cenie. Cena, która będzie oferowana nabywcy, nie będzie podlegała rozbiciu na wycenę poszczególnych elementów składowych, stąd nabywca nie będzie posiadał informacji jaka jest wartość pojedynczych artykułów wchodzących w skład pakietu. Istotnym problemem, tak przygotowanej transakcji, jest sposób opodatkowania sprzedaży pakietu, ponieważ w skład pakietu wchodzą artykuły objęte różnymi stawkami podatku od towarów i usług. Pakiety konsumpcyjne, składające się z różnych jednostkowo artykułów, tworzą zestaw różniących się pomiędzy sobą produktów - tworząc zestaw, którego częścią wiodącą (biorąc pod uwagę jednostkowe ceny sprzedaży netto) jest towar opodatkowany wg stawki 7%, natomiast jego uzupełnieniem będzie towar opodatkowany według stawki podstawowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prowadzona przez Wnioskodawcę sprzedaż pakietu konsumpcyjnego powinna być opodatkowana według różnych stawek podatku VAT (7% i 22%), zgodnie ze stawkami VAT właściwymi dla każdego z artykułów składowych pakietu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 6 oraz art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. c (cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług), ustalając podstawę opodatkowania pakietu konsumpcyjnego - do opodatkowania całego pakietu należy zastosować zróżnicowane stawki podatku właściwe dla każdego z artykułów, tworzących pakiet konsumpcyjny Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Zgodnie z przepisem § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008r. Nr 207, poz. 1293) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Natomiast w załączniku do ww. rozporządzenia (stanowiącym Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług), w części dotyczącej zasad metodologicznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług, w poz. 7.3 stwierdzone zostało, że zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W tym miejscu należy zauważyć, iż konstrukcja prawna przedmiotu opodatkowania, stawek podatkowych i zwolnień podatkowych w ustawie o VAT opiera się na właściwych klasyfikacjach statystycznych, tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Klasyfikacja ta służy identyfikacji towarów i usług. Konstrukcja ustawy i załączników do niej powoduje, iż to stosowna klasyfikacja w większości przypadków decyduje o tym jaką stawkę podatku należy zastosować w odniesieniu do danej sytuacji. Z tego też względu sprawa klasyfikacji statystycznej towarów i usług nabiera szczególnego znaczenia przy dokumentowaniu transakcji sprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, ze Wnioskodawca ma zamiar prowadzić sprzedaż pakietową, gdzie w ramach jednej dostawy (transakcji sprzedaży) będzie łączył kilka rożnych towarów konsumpcyjnych w jeden zestaw.

W świetle powyższego, jeżeli przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę sprzedaży będzie sprzedaż pakietu towarowego składającego się z różnych jednostkowo, zaliczonych do różnych grupowań PKWiU towarów, to Wnioskodawca do sprzedaży tego pakietu nie może zastosować jednej stawki podatku od towarów i usług przyjmując, iż przedmiotem dostawy będzie jeden jednostkowy towar (przedmiotowy pakiet). Zgodnie bowiem z powołanymi przepisami przedmiotem opodatkowania jest m. in. dostawa towarów, przy czym towary podlegają wyodrębnieniu na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W konsekwencji towary składające się na sprzedawany przez Wnioskodawcę pakiet, muszą zostać opodatkowane niezależnie z zastosowaniem stawki właściwej dla każdego z towarów wchodzących w skład tego pakietu (wyodrębnionego w oparciu w klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na marginesie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie dotyczy zasadności opodatkowania konkretnych towarów stawką 7% lub 22%, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj