Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-590/10/DG
z 18 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-590/10/DG
Data
2010.11.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
rejestracja
rejestracja


Istota interpretacji
Czy dokonanie rejestracji tylko do czynności, o których mowa w art. 28 ust 3, 4, 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy tylko tych wymienionych w ww. przepisie czynności (C 3 poz. 60 druk VAT-R) czy też, rozszerza się na inne czynności takie jak nabycie wewnątrzwspólnotowe czy dostawy wewnątrzwspólnotowe.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2010r. (data wpływu 9 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 29 października 2010r. (data wpływu 4 listopada 2010r.) oraz 15 listopada 2010r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego towaru:

  • jest prawidłowe w zakresie braku rozpoznania u Wnioskodawcy nabycia wewnątrzwspólnotowego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, w odniesieniu do nabycia w roku 2008r. sprzętu medycznego
  • jest nieprawidłowe w części dotyczącej, że tylko czynności określone przez Wnioskodawcę w złożonym zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz uznania.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego towaru.

Pismem z dnia 21 października 2010r. znak IBPP3/443-490/10/DG, na podstawie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej wezwano Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku.

Pismem z dnia 29 października 2010r. (data wpływu 4 listopada 2010r.) oraz 15 listopada 2010r. Strona uzupełniła wniesiony wniosek.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą i wykonuje działalność gospodarczą w zakresie usług psychologicznych. W kwietniu 2008r. dokonał rejestracji dla celów VAT z tytułu nabywania usług o których mowa w art. 28 ust 3 ,4, 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony (zwolnienie przedmiotowe). Po ww. rejestracji Wnioskodawca nabył w Belgi sprzęt medyczny opłacając tam belgijski podatek VAT w wysokości 21%. Pierwotnie tę transakcje Wnioskodawca zakwalifikował jako nabycie wewnątrzwspólnotowe i złożył deklarację VAT-8. Jednak po analizie, deklarację VAT 8 skorygował i nie wykazał tej transakcji jako nabycie wewnątrzwspólnotowe gdyż do tej czynności nie był zarejestrowany tylko do czynności wymienionych w art. 28 ust 3,4, 6 i 7.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  • nabycia sprzętu medycznego dokonał 20 maja 2008r. i 5 września 2008r. odpowiednio na podstawie faktur na łączną wartość 20381,09 zł wraz z belgijskim podatkiem VAT 21% (6026,01 EUR),
  • powyższa kwota 20381,09 zł jest przeliczona do dokumentów księgowych zgodnie z przelicznikiem EUR obowiązującym względem dat ww. faktur. W oryginale faktur tzn. w EURO (zakup w Belgii) łączna kwota stanowi 6026,01 EURO,
  • VAT w wysokości 21% obowiązujący w Belgii jest zawarty w wyżej wymienionych kwotach i tak w polskiej walucie stanowi 3535,51 zł, natomiast w EURO stanowi 1046,01 EURO,
  • w roku 2008 były to jedyne transakcje nabycia z zagranicy jakich dokonał Wnioskodawca,
  • w roku 2007 to jest w roku poprzedzającym rok w którym nabyto sprzęt medyczny nie wystąpiły u Wnioskodawcy żadne transakcje wewnątrzwspólnotowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonanie rejestracji tylko do czynności, o których mowa w art. 28 ust 3, 4, 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy tylko tych wymienionych w ww. przepisie czynności (C 3 poz. 60 druk VAT-R) czy też, rozszerza się na inne czynności takie jak nabycie wewnątrzwspólnotowe czy dostawy wewnątrzwspólnotowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, status podatnika jako zwolnionego z VAT automatycznie zgodnie z art. 10 ust, 1 pkt 2 lit b powoduje, że w tym przypadku nie występuje wewnątrzwspółnotowe nabycie towarów. Ma tu zastosowanie zasada jednokrotnego opodatkowania podatkiem VAT tylko u źródła, to jest w momencie nabycia takich towarów, co w przypadku Wnioskodawcy miało miejsce w Belgi. Zapłacony tam podatek nie podlega rozliczeniu w Polsce gdyż jako podatnik zwolniony Wnioskodawca nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wykazanie tej transakcji jako nabycie wewnątrzwspólnotowe towarów spowodowałoby powtórne naliczenie podatku VAT i to bez prawa jego odliczenia.

Innym ważnym elementem jest fakt rejestracji Wnioskodawcy tylko do czynności, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4 ,6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Przyjęcie zasady, że przedmiotowa rejestracja obejmuje również nabycie wewnątrzwspółnotowe, czy też dostawy wewnątrzwspólnotowe nie posiada podstawy prawnej, jak też jest sprzeczna z wykładnią gramatyczną i logiczną. Druk rejestracyjny VAT-R jest oficjalnym i jedynym drukiem rejestracyjnym wydanym przez Ministra Finansów zgodnie z delegacją ustawową wynikająca z art. 98 ust 1 pkt 1, 2, 3 ustawy od towarów i usług. Zatem zgłoszenie rejestracyjne jest częścią przepisów prawa, które trzeba i należy ścisłe interpretować zgodnie z regułami interpretacyjnymi. W części C 3 druku VAT-R poz. 58 ,59, 60, ustawodawca pozostawił podatnikowi wybór właściwej dla siebie opcji. To podatnik na podstawie własnej woli decyduje o tym do jakiej czynności się rejestruje, gdyż on i tylko on wie jakie czynności chce wykonywać. Wybór jednej z trzech czynności decyduje o tym ,że tylko ta wybrana przez niego czynność stanowi, przedmiot do ewentualnego opodatkowania podatkiem VAT, ale tylko w ramach wybranej przez podatnika opcji. Wybranie tylko jednej z trzech opcji nie powoduje automatycznie rozszerzanie się obowiązków z tego wynikających na pozostałe czynności w ramach transakcji wewnątrzwspółnotowych. Gdyby ustawodawca chciał aby tak było, nie pozostawiłby podatnikowi wyboru, tylko wskazał wszystkie transakcje wewnątrzwspólnotowe jako całość i nakazał taką rejestrację.

Wybór danej transakcji jako jedynej dla podatnika, potwierdza również wykładnia zawężająca, gdyż rozumując a contrario, ustawodawca nałożyłby na podatnika dodatkowe obowiązki całkowicie zbędne przy jego profilu działalności oraz statusie w aspekcie zwolnienia z podatku VAT. Powyższe znajduje odzwierciedlenie także w konstrukcji druku zgłoszenia VAT-R ( trzy opcje poz. 58 ,59 ,60). Reasumując transakcje, które dokonał Wnioskodawca nie stanowią dla niego nabycia wewnątrzwspółnotowego zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 lit b ustawy o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów (DZ. U. z 30 listopada 2009 nr 201 poz. 1543).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

  • za prawidłowe w zakresie braku rozpoznania u Wnioskodawcy nabycia wewnątrzwspólnotowego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, w odniesieniu do nabycia w roku 2008r. sprzętu medycznego
  • za nieprawidłowe w części dotyczącej, że tylko czynności określone przez Wnioskodawcę w złożonym zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz uznania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa – art. 5 ust. 2 ww. ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008r.) przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    - z zastrzeżeniem art. 10;

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy:

  1. dotyczy towarów, do których miałyby odpowiednio zastosowanie przepisy art. 45 ust. 1 pkt 9, art. 80, art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18, z uwzględnieniem warunków określonych w tych przepisach;
  2. dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez:
    1. rolników ryczałtowych dla prowadzonej przez nich działalności rolniczej,
    2. podatników, którzy wykonują jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,
    3. podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
    4. osoby prawne, które nie są podatnikami
    - jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł;

Powyższy przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się, jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł – art. 10 ust. 2 ustawy.

Stosownie natomiast do art. 10 ust. 4 ww. ustawy przy ustalaniu wartości, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 2, nie wlicza się kwoty podatku od wartości dodanej należnego lub zapłaconego na terytorium państwa członkowskiego, z którego towary te są wysyłane lub transportowane. Do wartości, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie wlicza się wartości z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w ust. 3.

Równocześnie, w myśl art. 10 ust. 5 ww. ustawy w przypadku gdy u podmiotów, u których zgodnie z ust. 1 pkt 2 nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zostaje przekroczona kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce od momentu przekroczenia tej kwoty.

Na podstawie art. 109 ust. 11 ww. ustawy podmioty, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, są obowiązane prowadzić ewidencję, na podstawie której można określić wartość nabywanych przez nie towarów z innych państw członkowskich; prowadzenie ewidencji powinno zapewnić wskazanie dnia, w którym wartość nabywanych przez te podmioty towarów z innych państw członkowskich przekroczy kwotę 50.000 zł, z uwzględnieniem wartości towarów określonych w art. 10 ust. 3.

Zgodnie zaś z art. 20 ust. 5 i 6 ww. ustawy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

W przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Zatem za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku podatników, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. b automatycznie nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W sytuacji bowiem przekroczenia w roku podatkowym kwoty 50.000 zł wartości nabywanego wewnątrzwspólnotowo towaru u ww. statut podatnika wystąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu na terytorium kraju. W przedmiotowej sprawie nie ma to jednak znaczenia, gdyz całkowita wartość towarów w roku 2008r. nie przekroczyła kwoty 50.000 zł.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako podatnik VAT zwolniony przedmiotowo, któremu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabył wewnątrzwspólnotowo w dniu 20 maja i 5 września 2008 sprzęt medyczny na podstawie faktur na łączna wartość 20381,09 zł (6026,01 EUR). W kwocie tej zawarty jest belgijski podatek VAT w wysokości 3535,51 zł (1016,01 EUR). Do przeliczania powyższy kwot zastosowano przelicznik obowiązujący w dacie wystawienia faktur. Przedmiotowe transakcje były jedynymi towarów w roku 2008 z innego niż Polska kraju członkowskiego. Natomiast w roku poprzedzającym tj. w roku 2007r. Wnioskodawca nie dokonywał żadnych transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Z powyższego wynika, ze wartość netto, o której mowa w art. 10 ust. 4 ustawy o VAT tj. wartość bez podatku belgijskiego wyniosła 16845,58 zł.

Na gruncie podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008r.) do przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych na fakturach wystawionych przez kontrahentów zagranicznych stosuje się § 37 ust. 1 - 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, z późn. zm.).

Stosownie do § 37 ust. 1 cytowanego rozporządzenia kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

W przypadku, gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia, zgodnie z § 37 ust. 2 ww. rozporządzenia, stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony,

Z kolei ust. 3 cytowanego § 37 stanowi, że w przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio,

Natomiast § 37 ust. 4 cyt. rozporządzenia stanowi, iż przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, lub import usług,

Odnosząc przedstawiony zaistniały stan faktyczny do powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, iż całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez Wnioskodawcę, spełniającego warunki o których mowa w art. 10 ust. 2 pkt b cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, nie przekroczyła w roku 2008r., ani w roku poprzedzającym kwoty 50.000 zł. ustalonej w oparciu o art. 10 ust. 4 ww. ustawy.

Jednakże należy mieć na uwadze przepis art. 10 ust. 6 ww. ustawy, w myśl którego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów może mieć zastosowanie w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, do podatników oraz osób prawnych niebędących podatnikami, pod warunkiem złożenia przez te podmioty naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania tych czynności.

Jeżeli zatem Wnioskodawca, stosownie do ww. przepisu, nie wyraził woli opodatkowania podatkiem od towarów i usług wewnątrzwspólnotowego nabycia w 2008r. ww. sprzętu medycznego o wartości ustalonej w sposób określony w art. 10 ust. 4 w wysokości 16845,58 zł wówczas dokonana przez niego transakcja zakupu sprzętu medycznego w Belgii nie podlega opodatkowaniu jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o których mowa w art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zatem jako podmiot zwolniony przedmiotowo z VAT, któremu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nie był zobligowany do rozpoznania powyższego nabycia jako nabycia wewnatrzwspólnotowego towaru oraz do zapłaty podatku VAT z tego tytułu na terytorium kraju.

W tym zakresie zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe jednak prawidłowość wynika z innej podstawy prawnej niż wskazano we wniosku.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ww. ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie zaś do art. 96 ust. 3 i ust. 4 ww. ustawy podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Na podstawie art. 97 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy jak i osoby prawne nie będące podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy, zamierzający rozpocząć wykonywanie czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów podlegają obowiązkowi zgłoszenia tego faktu w zgłoszeniu rejestracyjnym. Obowiązek ten ciąży również na podmiotach, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia przekroczyła limit wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6 ustawy.

Natomiast w przypadku podatników zwolnionych przedmiotowo, którzy dokonują nabycia wewnątzrwspólnotowego towarów do limitu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 2 obowiązek rejestracji nie jest obowiązkowy.

Równocześnie zauważyć należy, iż okoliczność, że podmiot nie jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, nie powoduje, że dokonane przez niego transakcje - spełniające przesłanki uznania ich za transakcje wewnątrzwspólnotowe - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Nabycie towarów przez podatnika VAT w wyniku dostawy dokonywanej przez podatnika z innego państwa członkowskiego, w ramach której towary są wysyłane do kraju, stanowi transakcję wewnątrzwspólnotową niezależnie od tego, czy podatnik-nabywca jest zarejestrowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, czy też nie jest zarejestrowany dla tych transakcji.

Stosownie zatem do powyższego w przedstawionym przez Wnioskodawcę zaistniałym stanie faktycznym, złożenie przez Wnioskodawcę zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, w której podatnik w części C.3 – Informacje dotyczące wykonywania transakcji wewnatrzwspólnotowych, określił, że będzie nabywał usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4 i 7 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 sierpnia 2009r.), natomiast nie zaznaczył, iż będzie dokonywał wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, nie ma znaczenia dla opodatkowania na terytorium kraju podatkiem od towarów i usług transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - spełniającej przesłanki określone w art. 9 ust. 1 i ust. 2 z zastrzeżeniem art. 10 ustawy.

Zgodnie z powyższym jeżeli u Wnioskodawcy, będącym podatnikiem VAT zwolnionym, któremu nie przysługuje prawo do obniżenia podatki należnego o podatek naliczony, całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł jak również w roku poprzedzającym rok podatkowy, to Wnioskodawca (jeżeli nie wybrał opodatkowania o którym mowa w art. 10 ust. 6 ustawy) nie rozpoznaje takiego nabycia jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, niezależnie od tego czy w zgłoszeniu rejestracyjnym zaznaczył, że będzie nabywał usługi, o których mowa wyżej. Natomiast w przypadku przekroczenia powyższej kwoty limitu Wnioskodawca byłby zobowiązany do rozpoznania powyższej transakcji jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na terytorium kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznające, że tylko zaznaczona w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R czynność może podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług należało uznać za nieprawidłowe. Okoliczność ta jednak w przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia gdyż jak zostało przedstawione w stanie faktycznym wartość nabytego sprzętu medycznego w roku 2008 przez Wnioskodawcę zwolnionego przedmiotowo z podatku od towarów i usług nie przekroczyła limitu kwoty koniecznej dla uznania tej transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za:

  • prawidłowe w zakresie braku rozpoznania u Wnioskodawcy nabycia wewnątrzwspólnotowego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, w odniesieniu do nabycia w roku 2008r. sprzętu medycznego,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej, że tylko czynności określone przez Wnioskodawcę w złożonym zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz uznania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj