Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-821/10-2/MT
z 2 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-821/10-2/MT
Data
2010.12.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
forma opodatkowania
karta podatkowa
karta podatkowa
ryczałt ewidencjonowany
ryczałt ewidencjonowany


Istota interpretacji
mając na uwadze dyspozycję art. 25 ust. 7 ww. ustawy, Wnioskodawczyni będzie mogła opodatkować działalność gastronomiczną w formie karty podatkowej pod warunkiem, że złoży stosowne oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania. Zatrudnienie 6 osób nie pozbawi Wnioskodawczyni możliwości opodatkowania w tej formie, ponieważ 2 z tych osób, to osoby zatrudnione do utrzymania czystości i zakres ich czynności zostanie określony na piśmie.



Wniosek ORD-IN 295 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 09.09.2010 r. (data wpływu 16.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.09.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od 1994 r. Wnioskodawczyni prowadzi herbaciarnię (kawiarnię) w K. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni serwuje swoim klientom różne rodzaje herbaty, kawę, ciasta, słodycze, desery lodowe oraz nalewki na alkoholu, które są spożywane na miejscu. Przy prowadzeniu działalności Wnioskodawczyni zatrudnia 6 osób. Do końca 2010 r. z uwagi na kryzys gospodarczy Wnioskodawczyni zamierza wycofać ze sprzedaży nalewki alkoholowe, a także dopuszcza możliwość zredukowania zatrudnienia do 4 osób. osoby, które wnioskodawczyni zatrudnia zajmują następujące stanowiska:

  • 4 sprzedawca – asystent herbaciany,
  • 2 utrzymanie czystości.

Czynności, które wykonują zatrudnione osoby, są potwierdzone pisemnymi zakresami czynności. Poza prowadzeniem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni uzyskuje w roku 2010 przychód z najmu, który jest opodatkowany na zasadach ogólnych. W roku 2011 Wnioskodawczyni zamierza nadal prowadzić działalność gospodarczą o tym samym profilu – herbaciarnia. Zmiany jakie zamierza wprowadzić Wnioskodawczyni, to takie, że nie będzie sprzedawała nalewek alkoholowych, gdyż jak już Wnioskodawczyni wspomniała zamierza z nich zrezygnować w roku 2010. Przy prowadzeniu działalności w 2011 r. Wnioskodawczyni zamierza zatrudniać 6 osób na następujących stanowiskach:

  • 4 sprzedawca – asystent herbaciany,
  • 2 utrzymanie czystości.

Czynności, które wykonują pracownicy są potwierdzone zakresami czynności sporządzonymi w formie pisemnej. W przypadku zmniejszenia obrotów Wnioskodawczyni zamierza zredukować zatrudnienie do 4 osób w roku 2010. Poza dochodami z prowadzonej działalności Wnioskodawczyni będzie uzyskiwała w 2011 r. przychód z najmu, który będzie opodatkowany na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w 2011 r. po złożeniu oświadczenia o wyborze formy opodatkowania w postaci karty podatkowej Wnioskodawczyni może w ten sposób opłacać podatek dochodowy przy zatrudnieniu 6 osób lub po zredukowaniu zatrudnienia do 4 osób...

Zdaniem Wnioskodawczyni prowadząc taki profil działalności jakim jest herbaciarnia Wnioskodawczyni może być opodatkowana w formie karty podatkowej na rok 2011. bez względu na to, czy będzie zatrudniała 4 osoby, czy też 6. Taka forma opodatkowania będzie możliwa po złożeniu, w stosownym terminie, oświadczenia o wyborze formy opodatkowania w postaci karty podatkowej, do Naczelnika Urzędu skarbowego w P.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w formie karty podatkowej mogą być opodatkowane osoby prowadzące działalność gospodarczą gastronomiczną – jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 % - w warunkach określonych w części IV tabeli. W pozycji II części IV tabeli jest zawarta informacja, że opodatkowaniu w formie karty podlega pozostała działalność gastronomiczna. Działalność Wnioskodawczyni obejmuje prowadzenie herbaciarni, w której są serwowane herbaty, kawa, ciasta, desery lodowe i inne słodycze. Te czynności mieszczą się w pojęciu pozostałej działalności gastronomicznej. Poza tym do końca 2010 r. Wnioskodawczyni wycofa ze sprzedaży nalewki alkoholowe. Taki stan rzeczy będzie uprawniał Wnioskodawczynię do opodatkowania w formie karty podatkowej w 2011 r.

Co do ilości zatrudnionych osób przy prowadzeniu przedsiębiorstwa, to ten fakt nie wpływa na opodatkowanie w formie karty podatkowej. W przypadku zredukowania zatrudnienia do 4 osób Wnioskodawczyni będzie mogła być opodatkowana w formie karty podatkowej, gdyż jest to liczba, która uprawnia, zgodnie z załącznikiem III częścią IV ustawy, do opodatkowania w formie karty podatkowej, bez względu na charakter czynności wykonywanych przez pracowników. W sytuacji jeżeli zatrudnienie będzie na poziomie 6 osób Wnioskodawczyni będzie mogła być opodatkowana w formie karty podatkowej, jeżeli pracownicy będą zatrudnieni na następujących stanowiskach: 4 osoby jako sprzedawca-asystent herbaciany i 2 osoby do utrzymania czystości, a ich czynności będą potwierdzone pisemnymi zakresami czynności. Takie rozwiązanie dopuszcza art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d ww. ustawy.

Z uwagi na to, że w 2011 r. Wnioskodawczyni będzie osiągała przychody z tytułu najmu i będą one opodatkowane na zasadach ogólnych, to działalność gospodarcza Wnioskodawczyni będzie mogła być opodatkowana w formie karty podatkowej. Takie rozwiązanie dopuszcza art. 25 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

  1. prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,
  2. osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  3. będące osobami duchownymi.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

  1. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
  2. karty podatkowej.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność gastronomiczną - jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części IV tabeli.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienione j w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 25 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie wyłącza opodatkowania w formie karty podatkowej osiąganie przychodów z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze – z których przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego powołany przez Wnioskodawczynię przepis art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d nie znajdzie zastosowania. W myśl tego przepisu przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się pracowników zatrudnionych wyłącznie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymanie czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowców i konwojentów – pod warunkiem, że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 1 nie odnosi się do podatników prowadzących działalność gastronomiczną.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie art. 25 ust. 7.

W myśl art. 25 ust. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości stawek podatku w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 2-6 i 11, do liczby pracowników nie wlicza się małżonka, z zastrzeżeniem pkt 2 objaśnień do części V tabeli oraz pkt 1 objaśnień do części XI tabeli, i niepełnoletnich członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z podatnikiem. W razie prowadzenia działalności przez wspólników - do liczby pracowników nie wlicza się małżonka i niepełnoletnich członków rodziny tylko jednego wspólnika. Przy prowadzeniu działalności usługowej w zakresie handlu detalicznego i gastronomii - do liczby pracowników nie wlicza się ponadto osób zatrudnionych w celu praktycznej nauki zawodu, zgodnie z odrębnymi przepisami o nauce zawodu, oraz pracowników zatrudnionych wyłącznie do utrzymywania czystości w zakładzie, pod warunkiem że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników.

Część IV Tabeli „gastronomia” przewiduje zatrudnienie w zakresie pozostałej działalności gastronomicznej maksymalnie 4 pracowników.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni w 2011 r. zamierza prowadzić działalność gospodarczą o profilu – herbaciarnia. Wnioskodawczyni nie będzie sprzedawała nalewek alkoholowych. Przy prowadzeniu działalności w 2011 r. Wnioskodawczyni zamierza zatrudniać 6 osób na następujących stanowiskach: 4 sprzedawca – asystent herbaciany, 2 utrzymanie czystości. Czynności, które będą wykonywać pracownicy będą potwierdzone zakresami czynności sporządzonymi w formie pisemnej. W przypadku zmniejszenia obrotów Wnioskodawczyni zamierza zredukować zatrudnienie do 4 osób w roku 2010. Poza dochodami z prowadzonej działalności Wnioskodawczyni będzie uzyskiwała w 2011 r. przychód z najmu, który będzie opodatkowany na zasadach ogólnych.

Reasumując mając na uwadze dyspozycję art. 25 ust. 7 ww. ustawy, Wnioskodawczyni będzie mogła opodatkować działalność gastronomiczną w formie karty podatkowej pod warunkiem, że złoży stosowne oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania. Zatrudnienie 6 osób nie pozbawi Wnioskodawczyni możliwości opodatkowania w tej formie, ponieważ 2 z tych osób, to osoby zatrudnione do utrzymania czystości i zakres ich czynności zostanie określony na piśmie.

Jednocześnie informujemy, że opłata w wysokości 5,00 zł (uiszczona nienależnie, ponieważ wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, zaś w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. W przedmiotowym wniosku Wnioskodawczyni przedstawiła jedno zdarzenie przyszłe, zatem należna opłata wynosi 40 zł.) wniesiona w dniu 15.09.2009 r. na konto Izby Skarbowej w Warszawie stanowi nadpłatę i zostanie zwrócona na adres Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj