Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-622/10-9/MS
z 4 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-622/10-9/MS
Data
2011.01.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ustawa o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa --> art. 2


Słowa kluczowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
obowiązek podatkowy
obowiązek podatkowy
właściciel
właściciel
wpłata
wpłata
wpłaty z zysku
wpłaty z zysku
zaliczka
zaliczka


Istota interpretacji
Czy na podstawie zmiany umowy Spółki i wpisie do KRS, Spółka jest zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku?Od którego miesiąca Spółka powinna dokonywać wpłat z zysku (czy od dnia podjęcia uchwały przez właściciela, czy dnia wpisu dokonanej zmiany KRS)?Czy wpłata powinna być liczona od uzyskanego miesięcznego zysku w miesiącu, w którym powstał obowiązek dokonywania wpłat, czy od zysku narastającego, tj. od początku roku?



Wniosek ORD-IN 507 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26.08.2010 r. (data wpływu 13.09.2010 r.) uzupełnionym w dniu 03.11.2010r. na wezwanie IPPB3/423-622/10-2/EB z dnia 21.10.2010r. oraz w dniach 13 i 23.12.2010r. na wezwanie IPPB3/423-622/10-4/MS z dnia 30.11.2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej wpłat z zysku w zakresie:

  • powstania obowiązku podatkowego (pytanie nr 1) – jest nieprawidłowe,
  • wskazania momentu powstania ww. obowiązku (pytanie nr 2) – jest prawidłowe,
  • zasady ustalania podstawy wyliczenia zaliczki z tytułu wpłat z zysku (pytanie nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.09.2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie wpłat z zysku w zakresie powstania obowiązku podatkowego, wskazania momentu powstania ww. obowiązku oraz zasady ustalania podstawy wyliczenia zaliczki z tytułu wpłat z zysku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 26.05.2010 r. uchwałą nr 1 Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników została zmieniona treść umowy Spółki, z której wynika, że wszystkie udziały zostały objęte przez Skarb Państwa – Prezesa W. Spółka dokonała zgłoszenia do KRS, otrzymując w dniu 19.07.2010 r. postanowienie o wpisie powyższej zmiany.

Poprzedni zapis w umowie Spółki stanowił, iż wszystkie udziały zostały objęte przez jedynego wspólnika Wojskową Agencję Mieszkaniową. Takie też dane ujawniono w KRS. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał w tej sprawie w dniu 14.03.2006 r. postanowienie , że Spółka, w której właścicielem 100% udziałów jest Wojskowa Agencja Mieszkaniowa nie jest zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku na podstawie w/w ustawy, gdyż właścicielem udziałów w Spółce jest inna osoba, a nie Skarb Państwa.

Spółka zadała następujące pytanie:

  1. Czy na podstawie zmiany umowy Spółki i wpisie do KRS, Spółka jest zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku...
  2. Od którego miesiąca Spółka powinna dokonywać wpłat z zysku (czy od dnia podjęcia uchwały przez właściciela, czy dnia wpisu dokonanej zmiany KRS)...
  3. Czy wpłata powinna być liczona od uzyskanego miesięcznego zysku w miesiącu, w którym powstał obowiązek dokonywania wpłat, czy od zysku narastającego, tj. od początku roku...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 1 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa jej przepisy stosuje się do:

  1. jednoosobowych spółek Skarbu Państwa,
  2. spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Na gruncie prawa handlowego spółkę można określić jako spółkę jednoosobową (art. 4 ust. 1 pkt 4 ksh) jednakże nie jest ona spółką jednoosobową Skarbu Państwa, bowiem to pojęcie, w myśl przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji, obejmuje jedynie spółki powstałe w wyniku komercjalizacji (przedsiębiorstwa państwowego). Wobec powyższego, w związku z brakiem ustawowej definicji jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w przepisach ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa należy do wykładni jej przepisów zastosować pojęcia funkcjonujące na gruncie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji. Prowadzi tym samym do wniosku, że Zespół Zarządców Nieruchomości W. Sp. z o.o. nie może być uznana za podmiot, o którym mowa w art. 1 pkt 1 tej ustawy. Zasadność posługiwania się pomocniczo przepisami o komercjalizacji i prywatyzacji do wykładni postanowień ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa potwierdza art. 3 tej ustawy ustalający, że moment zakończenia obowiązku dokonywania wpłat wynikającego z tej ustawy następuje w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

W świetle art. 44 § 1 Kodeksu cywilnego, własność i inne prawa majątkowe stanowiące mienie państwowe przysługują Skarbowi Państwa albo innym państwowym osobom prawnym. Skarb Państwa jest więc osobą prawną która w stosunkach cywilnoprawnych jest podmiotem praw i obowiązków dotyczących mienia państwowego, nienależącego do innych państwowych osób prawnych. Historycznie rzecz ujmując państwowe osoby prawne zostały upodmiotowione przez uzyskanie zdolności nabywania na własność - dla siebie - w drodze umów cywilnoprawnych składników majątkowych, w tym także nieruchomości nie stanowiących własności państwowej, od dnia 1 lutego 1989 r. Od tej daty mamy więc - co do zasady - do czynienia z państwowymi osobami prawnymi, które zachowując odrębną od państwa (Skarbu Państwa) osobowość prawną (art. 34 k.c.), są właścicielami posiadanego mienia w znaczeniu prawa cywilnego. Korzystają zatem z pełnych uprawnień właściciela w stosunkach cywilnoprawnych (korzystanie z rzeczy - ius utendi, pobieranie pożytków - ius fruendi, rozporządzanie rzeczami - ius disponendi) w zakresie przewidzianym dla ogółu właścicieli zgodnie z art. 140 k.c. Stosownie do tego Wojskowa Agencja Mieszkaniowa, jako państwowa osoba prawna (a nie Skarb Państwa) była jedynym wspólnikiem spółki, co znalazło swój wyraz w krajowym Rejestrze Sądowym (vide załącznik). Udziały spółki nie zostały w tamtym okresie objęte przez Skarb Państwa, wobec czego nie był on ich właścicielem. Spółka nie była zatem do tej pory traktowana jako podmiot, o którym mowa w art. 1 pkt 2 ustawy.

W dużej większości aktów notarialnych przekazujących aportem majątek Spółce przez ówczesnego właściciela (zgodnie z zapisami ustawy o Zakwaterowaniu Sił zbrojnych RP sprzed nowelizacji z 22 stycznia 2010 r) wskazano, iż majątek otrzymywany przez ZZN W. Sp. z o.o. jest własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Według dzisiejszego stanu faktycznego jako właściciel ogółu udziałów został ujawniony w KRS Skarb Państwa - Prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, jednakże sama sytuacja faktyczna nie uległa zmianie i w dalszym ciągu to bezpośrednio Wojskowa Agencja Mieszkaniowa i jej Prezes sprawują bezpośrednią pieczę nad Spółką. Zapis w KRS miał zatem na celu jedynie dostosowanie zapisów rejestru do zmienionej treści ustawy o Zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2010r. Ze względu na powyższe fakty należy uznać, iż dotychczasowe argumenty dotyczące wyłączenia Spółki ZZN W. Sp. z o.o. z obowiązywania ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są w dalszym ciągu aktualne.

Należy ponadto zwrócić uwagę na wykładnię literalną obecnych zapisów dotyczących właściciela Spółki w KRS, gdzie wskazany jest „Skarb Państwa - Prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej”. Nie ulega wątpliwości iż Prezes W. nie reprezentuje całego Skarbu Państwa, a jedynie Wojskową Agencję Mieszkaniową i powierzone Agencji mienie oraz nadzoruje spółki utworzone na podstawie majątku przekazanego Agencji przez Skarb Państwa. Biorąc to pod uwagę - nie sposób zinterpretować uprawnień Prezesa W. jako korespondujących ze Skarbem Państwa.

Tymczasem ustawa z 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 154, poz. 792), w art. 1 pkt 2 mówi o spółkach, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa (...). Zestawiając uprawnienia Prezesa W. oraz Skarbu Państwa stwierdzić należy, iż zapis dokonany w KRS nie koresponduje z zapisem wyżej wymienionej ustawy, gdyż dotyczy składników majątku powierzonych Prezesowi Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i wydzielonych z zasobu Skarbu Państwa. Skoro zaś Skarb Państwa nie był właścicielem przekazanych Spółce aportem nieruchomości, to zapisy dotyczące właściciela Spółki nie w pełni wpisują się w zakres Skarbu Państwa, a dotyczą jego ograniczonej części przekazanej Prezesowi W.. Zakres rozumienia Skarbu Państwa w ustawie o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa nie powiela się zatem znaczeniowo z zakresem znaczeniowym właściciela wpisanym w KRS Spółki ZZN W. Sp. z o. o. Obowiązuje przy tym zasada prawa administracyjnego (w tym podatkowego) mówiąca, iż prawa tego nie można interpretować rozszerzająco - w tym wypadku biorąc pod uwagę wyżej poruszone różnice w ujęciu pojęcia Skarbu Państwa.

Mając na uwadze powyższe, spółka uważa, iż w dalszym ciągu nie jest obowiązana do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym zgodnie z przepisami ustawy z 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792).

Jednocześnie zgodnie z pismem z dnia 30.11.2010r. stanowiącym odpowiedź Wnioskodawcy na wezwanie z dnia 30.11.2010r. Spółka uważa, że w sytuacji powstania obowiązku podatkowego, wpłata z zysku powinna być liczona od uzyskanego miesięcznego zysku w miesiącu, w którym powstał obowiązek dokonywania wpłat z zysku.

Zdaniem Spółki, Sąd Rejestrowy dokonując wpisu jest uprawniony do badania wniosku pod względem formy i treści z przepisami prawa, prawdziwości danych bądź zgodności ze stanem rzeczywistym. Negatywne badanie wniosku uprawnia sąd do dokonania odmowy wpisu. W związku z powyższym dopiero od chwili uprawomocnienia się wpisu w KRS, można mówić o dokonaniu zmiany w rejestrze zgodnej z treścią uchwały oraz złożonym przez Spółkę wnioskiem. Reasumując początkiem dokonywania wpłat z zysku powinien być miesiąc, w którym uprawomocnił się wpis dokonany przez Sąd Rejestrowy w KRS.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 1 oraz art. 2 ust.1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.), do wpłat z zysku zobowiązane są jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398 z późn. zm.), Skarb Państwa powierza Wojskowej Agencji Mieszkaniowej wykonywanie w jego imieniu i na jego rzecz prawa własności i innych praw rzeczowych w stosunku do nieruchomości stanowiących jego własność. Na mocy art. 15 ww. ustawy Agencja objęła we władanie składniki mienia Skarbu Państwa, o których mowa w art. 14 ust. 1 i wstąpiła w prawa i obowiązki z nimi związane w stosunku do Skarbu Państwa oraz osób trzecich.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 Agencja może nabywać nieruchomości, tworzyć i obejmować na podstawie przepisów odrębnych spółki i towarzystwa budownictwa społecznego, wnosić mienie, w tym także jako wkład niepieniężny do tych spółek i towarzystw budownictwa społecznego. Ponadto art. 17 ust. 3 stanowi, iż prawa i obowiązki wspólnika lub akcjonariusza, w podmiotach, o których mowa w ust. 2, wykonuje, w imieniu Skarbu Państwa, Prezes Agencji.

1 lipca 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28 poz.143). Zgodnie z art. 12 tej ustawy akcje lub udziały w spółkach oraz towarzystwach budownictwa społecznego, będące w posiadaniu Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, nieprzekazane do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów, zostaną przekazane ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Ponadto nowelizacja ta wprowadziła do ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przepis art. 17 ust. 2c (art.1 pkt 15 lit. c), na postawie którego akcje lub udziały w spółkach i towarzystwach budownictwa społecznego nabyte lub objęte przez Agencję w zamian za mienie Skarbu Państwa, stanowią własność Skarbu Państwa i podlegają przekazaniu ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa w terminie 14 dni od dnia ich nabycia lub objęcia.

W związku z powyższym, ww. spółki są spółkami, w których wszystkie udziały należą do Skarbu Państwa i które zgodnie z art. 1 oraz art. 2 ust.1 ustawy o wpłatach z zysku są zobowiązane do ich dokonywania na zasadach określonych w tej ustawie. Prezes Agencji jest organem, który reprezentuje W. i powierzone jej mienie oraz nadzoruje spółki, utworzone na podstawie majątku przekazanego Agencji przez Skarb Państwa.

W świetle powyższego Zespół Zarządców Nieruchomości W. Spółka z o.o. jest zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Rozstrzygając kwestię momentu, od którego Spółka staje się zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa, zdaniem organu podatkowego istotny jest charakter zmian w umowie spółki, stanowiących o istocie jej funkcjonowania, a także treść obowiązków wynikających z art. 163 w związku z art. 166 § 3 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. nr 94 poz. 1037 ze zm.), które przemawiają za uznaniem, iż to wpis do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) zmiany umowy spółki i objęcie wszystkich udziałów przez Skarb Państwa, ma decydujące znaczenie dla uznania spółki za zobowiązaną do dokonywania - od tej daty - wpłat z zysku.

Wpisów do KRS dokonuje sąd rejestrowy w tyble nieprocesowym - art. 518 § 3a, art. 519, art. 523 ustawy z dnia 17 listopada Kodeks postępowania cywilnego (zwanego dalej: Kpc). Zgodnie z powołanym przepisem art. 518 § 3a Kpc rozpoznając sprawę sąd rejestrowy wydaje postanowienie, na które służy skarga, którą wnosi się w terminie tygodniowym (art. 518 § 4 kpc.).

Reasumując, momentem powstania u Wnioskodawcy obowiązku dokonywania wpłat z zysku będzie data uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o wpisie zmiany umowy Spółki do KRS.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na rzecz budżetu państwa, zobowiązane są jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, (…). Wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych (art. 2 ust. 2 ww. ustawy). Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka, dokonuje spółka (art. 2 ust. 3 ww. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 4 powołanej ustawy, spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym (art. 2 ust. 5 ww. ustawy). Jeżeli spółka osiągnęła status spółki, w której wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa w trakcie roku obrotowego, to podstawą ustalenia zaliczki będzie zysk po opodatkowaniu, osiągnięty w rachunku narastającym, liczonym od miesiąca, w którym stała się ona spółką, o której mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

Zgodnie natomiast z art. 4 ww. ustawy wpłaty z zysku dokonywane są w wysokości 15% zysku, po opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Tryb i terminy wpłat z zysku oraz składania deklaracji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 z późn. zm.). Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, jeśli wpłata z zysku dotyczy okresu krótszego od okresu, za jaki spółka dokonuje wpłat zaliczek, wówczas wpłatę za ten okres łączy się z wpłatą za następny pełny okres.

Uwzględniając powyższe należy uznać stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 3 za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj