Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-981/10-2/ES
z 20 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-981/10-2/ES
Data
2011.01.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Zakres regulacji

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Podmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Zrzeczenie podatnika


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
lokale
lokale
najem
najem
ryczałt ewidencjonowany
ryczałt ewidencjonowany
stawka
stawka
właściciel
właściciel
wynajem
wynajem


Istota interpretacji
Możliwość opodatkowania najmu nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 402 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29.10.2010 r. (data wpływu 10.11.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania najmu nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.11.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania najmu nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatniczka w lipcu 2009 roku założyła działalność gospodarczą która obejmowała następujące przedmioty działalności:

  • wynajem i zarządzanie nieruchomościami (kod PKD 6820Z),
  • kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (6810Z),
  • wynajem i dzierżawa samochodów i furgonetek (7711Z),
  • wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (7712Z),
  • wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego (7734Z),
  • pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (9329Z),
  • pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych (6499Z,).

Przed osiągnięciem przychodów Wnioskodawczyni określiła sposób opodatkowania działalności na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – podatek liniowy. W dniu 31 marca 2010 roku podatniczka zrezygnowała z prowadzania działalności gospodarczej w obszarze nieruchomości, co jest odzwierciedlone w wykreśleniu z rejestru REGON: wynajmu i zarządzania nieruchomościami oraz kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek oraz wykreśleniu tego samego grupowania z ewidencji działalności gospodarczej.

Niezależnie od założonej działalności gospodarczej podatniczka jest właścicielką dwóch lokali mieszkalnych oraz działki na której prowadzona jest budowa domu mieszkalnego. Wyżej wymienione nieruchomości nie stanowią siedziby ani miejsca wykonywania działalności gospodarczej ani nie są w żaden inny sposób związane z nią. Wobec tego w ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej nie znajdują się przedmiotowe nieruchomości. Wydatki związane z tymi nieruchomościami nie są ujmowane jako koszty podatkowe działalności gospodarczej podatniczki. Wyżej wymienione nieruchomości nie stanowią miejsca zamieszkania podatniczki bowiem mieszka ona wraz z rodzicami pod innym adresem.

W dniu 19 stycznia 2010 roku podatniczka złożyła na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów o których mowa w art. 1 pkt 2 wyżej wymienionej ustawy (osiąganych z najmu podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów lub innych umów o podobnym charakterze) ewidencjonowanych za rok podatkowy 2010. Podatniczka wynajęła jeden, a potem drugi z wyżej wymienionych lokali mieszkalnych na cele mieszkalne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni ma prawo stosować opodatkowanie najmu nieruchomości ryczałtem według stawki 8,5 proc. w roku podatkowym 2010...

Zdaniem Wnioskodawczyni może opodatkować przychody z najmu lokalu mieszkalnego zryczałtowanym podatkiem dochodowym o stawce 8,5 %.

Wynajęcie lokalu mieszkalnego przez Wnioskodawczynię nie ma charakteru działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni rezygnowała z zamiaru prowadzenia działalności gospodarcze> w obszarze zarządzania i wynajmu nieruchomości. Znajduje to potwierdzenie w wykreśleniu tego rodzaju działalności w rejestrze REGON. Ma ona w planach wyłącznie wynajem tylko nieruchomości, które są elementami składowymi jej prywatnego majątku. Dochody podatniczki z czynszu będą stanowić jedynie uzupełnienie dochodów z innych źródeł. Ponadto Wnioskodawczyni mieszka ze swoimi rodzicami pod innym adresem. Wynajem w skali tylko trzech nieruchomości nie wymaga podejmowania żadnych zorganizowanych działań. Czynności przy wynajmie trzech nieruchomości są nieskomplikowane i w niewielki sposób różnią od czynności przy wynajmie jednej nieruchomości. Najem nieruchomości na cele mieszkaniowe ma ze swej natury charakter ciągły. Natomiast czynność zawierania umowy najmu przez Wnioskodawczynię ma i będzie miała charakter sporadyczny i nieregularny. Ponadto przychody z najmu podatniczki zostaną wyodrębnione jako przychody z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku od osób fizycznych (dalej updof), co oznacza, że niespełnione są dwie z przesłanek zawartych w art. 5a pkt 6 updof, które winny być spełnione łącznie, aby móc uznać wynajem za działalność gospodarczą.

Wynajmowany lokal nie jest związany z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawczynię. Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 updof, pozarolnicza działalność gospodarcza stanowi odrębne źródło przychodów w stosunku do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, o ile umowy te nie dotyczą składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Warunek niezwiązania przedmiotu umowy najmu z działalnością gospodarczą jest w przypadku Wnioskodawczyni spełniony. Przedmiotem jej działalności od 31 marca 2010 roku nie jest wynajem nieruchomości, siedziba działalności oraz wykonywanie działalności nie odbywa się na terenie nieruchomości będącej przedmiotem umowy najmu. Ponadto Wnioskodawczyni mieszka ze swoimi rodzicami pod innym adresem. Umowa najmu lokalu została zawarta zatem poza prowadzoną działalnością.

Wnioskodawczyni może opodatkować wynajem lokalu według stawki 8,5 proc. Skoro umowa najmu zawarta przez Wnioskodawczynię spełnia wymogi art. 10 ust. 1 pkt 6 updof można w stosunku do niej stosować zapis art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że w stosunku do przychodów z takiego źródła podatnik może wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej ustawa o ryczałcie), o ile złoży pisemne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Tym samym przychody z umów najmu zostaną wyłączone z opodatkowania na zasadach określonych w updof. Możliwość opodatkowania umów najmu zawieranych poza działalnością gospodarczą w formie ryczałtu ewidencjonowanego znajduje potwierdzenie w art. 1 ust 1 pkt 2, w art. 2 ust 1a i art. 6 ust. 1a ustawy o ryczałcie. Art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie uściśla termin złożenia oświadczenia na 20 stycznia roku podatkowego w przypadku wynajmujących lokal na kolejny rok lub do dnia poprzedzającego wynajem. W dniu 19 stycznia Wnioskodawczyni złożyła na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów. o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o ryczałcie (osiąganych z najmu podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów lub innych umów o podobnym charakterze) ewidencjonowanych za rok podatkowy 2010. Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 3 lit ustawy o ryczałcie a w związku z art. 6 ust. 1a tej samej ustawy stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osiąganych z tytułu umowy najmu wynosi 8,5%. Reasumując w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym, podatniczka może do przychodu uzyskanego z tytułu wynajmu lokalu mieszkalnego zastosować opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj