Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1310/12/JP
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2012r. (data wpływu 26 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2013r. (data wpływu 13 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu doradczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu doradczego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2013r. (data wpływu 13 lutego 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 lutego 2013r. Nr IBPP3/443-1310/12/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT-u. W roku 2011 Wnioskodawca dokonywał sprzedaży usług. Była to tylko sprzedaż opodatkowana i struktura Wnioskodawcy wyliczona zgodnie z art. 90 ustawy o VAT wynosi 100%. W bieżącym roku (tj. 2012r.) prócz odpłatnej sprzedaży usług Wnioskodawca realizuje projekt doradczy. Projekt ten realizuje jako partner. Jest to projekt doradczo-szkoleniowy finansowany z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Głównym celem projektu jest podniesienie konkurencyjności na rynku pracy 300 osób z … przewidzianych do zwolnienia lub zagrożonych zwolnieniem z przyczyn zakładów pracy oraz znalezienie zatrudnienia przez min. 50% z nich poprzez wsparcie typu outplacement, od 1 maja 2012r. do 30 kwietnia 2014r. W tym projekcie Wnioskodawca jest Partnerem, umowę o dofinansowanie w imieniu Wnioskodawcy podpisał Lider. Za pośrednictwem Lidera Wnioskodawca otrzymuje refundację poniesionych kosztów.

Działania Wnioskodawcy podejmowane w ramach tego projektu obejmują m.in.:

  • organizacją i przeprowadzenie doradztwa zawodowego oraz opracowanie indywidualnych planów działań dla uczestników,
  • organizacją i przeprowadzenie doradztwa zawodowego, poradnictwa psychologicznego, testów psychologicznych,
  • wyszukiwanie i przedstawianie ofert pracy uczestnikom, pomoc przy redagowaniu dokumentów aplikacyjnych i poszukiwaniu pracy, monitorowanie wskaźnika zatrudnienia uczestników projektu,
  • nadzór nad częścią merytoryczną projektu.

Dotacje, które Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu mają pokryć koszty jego realizacji. Projekt ze swojego założenia jest non profit, czyli jego realizacja nie przynosi dochodu firmie. Uczestnicy nie wnoszą żadnych dodatkowych opłat z tytułu uczestnictwa w zajęciach, korzystają z nich całkiem bezpłatnie.

W ramach realizacji projektu objętego dotacją Wnioskodawca otrzymuje dotacje do kosztów związanych bezpośrednio z realizacją projektu i częściowo do kosztów ogólnych prowadzenia działalności pośrednio związanych z projektem np. czynsz, media, których nie potrafi jednoznacznie przypisać do sprzedaży usług bądź do realizacji projektu.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 11 lutego 2013. realizowany projekt jest związany wyłącznie z wykonywaniem czynności niepodlegajacych opodatkowaniu. Na potrzeby realizowanego projektu Wnioskodawca dokonuje nabyć udokumentowanych fakturami VAT, na których figuruje jako nabywca. Koszty ogólne będące przedmiotem pytania oznaczonego nr 2 we wniosku (tzw. koszty ogólne) to: czynsz, energia elektryczna, usługi telekomunikacyjne, usługi księgowe, usługi prawne, materiały biurowe. Koszty ogólne związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu. Wnioskodawca nie ma możliwości bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania ponoszonych kosztów ogólnych do poszczególnych rodzajów działalności tj. działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy podatek naliczony wynikający z wydatków związanych bezpośrednio z realizacją projektu (np. zakup usług doradczych od podatnika VAT-u, realizowanych w ramach tego projektu) jako podatek związany z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu nie podlega odliczeniu ?
  2. Czy od wydatków dotyczących tzw. kosztów ogólnych np. czynszu, mediów Wnioskodawca może stosować w ciągu roku 2012 pełne odliczenie podatku naliczonego, co wynika ze 100% struktury sprzedaży za rok 2011?

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Podatek naliczony wynikający z wydatków związanych bezpośrednio z realizacją projektu nie podlega odliczeniu (stanowisko doprecyzowane ostatecznie w piśmie z dnia 11 lutego 2013r.).
  2. W związku z uchwałą NSA podjętą w składzie 7 sędziów o sygnaturze I FPS 9/10 z dnia 24 października 2011r. w stosunku do kosztów ogólnych służących zarówno sprzedaży jak i realizacji projektu unijnego, które są częściowo finansowane w ramach projektu Wnioskodawca może stosować pełne odliczenie VAT naliczonego w związku ze strukturą 100% z roku poprzedniego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT-u. W 2011r. dokonywał wyłącznie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. W 2012r. prócz odpłatnej sprzedaży usług Wnioskodawca realizował projekt doradczy. Jest to projekt doradczo-szkoleniowy finansowany z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Uczestnicy projektu nie wnosili żadnych opłat z tytułu uczestnictwa w zajęciach. Koszty projektu pokrywane są z otrzymanych przez Wnioskodawcę dotacji.

Na potrzeby realizowanego projektu Wnioskodawca dokonuje nabyć udokumentowanych fakturami VAT, na których figuruje jako nabywca. Realizowany projekt jest związany wyłącznie z wykonywaniem czynności niepodlegajacych opodatkowaniu.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych bezpośrednio z realizacją projektu.

O tym, czy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT podatnik decyduje w momencie zakupu. Jak wskazał Wnioskodawca realizowany projekt jest związany wyłącznie z wykonywaniem czynności niepodlegajacych opodatkowaniu.

Uczestnicy szkolenia w ramach projektu dotyczącego usług doradczych, nie są zobowiązani do wnoszenia jakichkolwiek opłat z tego tytułu, projekt jest więc związany wyłącznie z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu. W świetle powyższego nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi dotyczące bezpośrednio realizacji ww. projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wniokskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych bezpośrednio i wyłącznie z przedmiotowym projektem.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym podatek naliczony wynikający z wydatków związanych bezpośrednio z realizacją projektu nie podlega odliczeniu, należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca wskazał także, że ponosi wydatki (tzw. koszty ogólne) związane częściowo z prowadzeniem działalności i częściowo z projektem, których nie potrafi jednoznacznie przypisać do sprzedaży usług bądź do realizacji projektu. Koszty ogólne to: czynsz, energia elektryczna, usługi telekomunikacyjne, usługi księgowe, usługi prawne, materiały biurowe. Koszty ogólne związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu. Wnioskodawca nie ma możliwości bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania ponoszonych kosztów ogólnych do poszczególnych rodzajów działalności tj. działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi tzw. kosztów ogólnych.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W art. 90 ust. 4 ustawy o VAT wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż z unormowań zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług wynika, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności: opodatkowanych, zwolnionych od podatku, czy też niepodlegających opodatkowaniu. Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Fakt ten nie stanowi jednakże przesłanki do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu. Oznacza to jedynie, że czynności te znajdują się poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług oraz ich wykonywanie, nie może stanowić podstawy do realizowania przewidzianych w niej praw.

Jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów czynności, z którymi wydatki te są związane (czynności podlegające opodatkowaniu, zwolnione bądź niepodlegające opodatkowaniu). Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowania do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju czynności.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy podatnik jest w stanie przyporządkować kwoty podatku VAT naliczonego do czynności, w odniesieniu do których przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego – powinien dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego na zasadach określonych przepisem art. 90 ust. 1 ustawy o VAT (tj. na zasadach tzw. „bezpośredniej alokacji”).

Natomiast w odniesieniu do podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowanymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności w całości, albo do poszczególnych rodzajów działalności w odpowiednich częściach, stosuje się odliczenie pełne.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 października 2011r., sygn. akt I FPS 9/10, gdzie w pkt 8.15. Sąd wskazał: „(…) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy”.

Należy podkreślić, iż w świetle powyższej uchwały, pełne prawo do odliczenia podatku przysługuje w stosunku do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegajacymi opodatkowaniu, wyłącznie w sytuacji gdy nie ma możliwości przyporządkowania ich do określonych rodzajów czynności.

Jednocześnie wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy, gdyż metoda takiego wyodrębnienia nie została określona w ustawie, ani w przepisach wykonawczych do niej. Ważne jest jedynie aby stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi w stosunku do całości podatku naliczonego, który jest związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Wnioskodawca wskazał, że nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych kosztów odrębnie do czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu. Dotyczy to tzw. kosztów ogólnych tj. czynsz, energia elektryczna, usługi telekomunikacyjne, usługi księgowe, usługi prawne, materiały biurowe.

W takiej sytuacji, w świetle powołanej powyżej uchwały siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10), stwierdzić należy, że w przypadku gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu VAT i nie ma możliwości bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupów wskazanych we wniosku, a dotyczących czynszu, energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych, usług księgowych, usług prawnych, materiałów biurowych.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w stosunku do kosztów ogólnych służących zarówno sprzedaży jak i realizacji projektu unijnego, które są częściowo finansowane w ramach projektu Wnioskodawca może stosować pełne odliczenie VAT naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że przedstawione we wniosku twierdzenie Zainteresowanego, iż nie ma możliwości bezpośredniego i obiektywnego przyporządkowania ponoszonych kosztów ogólnych do poszczególnych rodzajów działalności tj. działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu, przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego. Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że Wnioskodawca faktycznie nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania ponoszonych kosztów ogólnych do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj