Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1105/08/10-6/S/JB/KG
z 21 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1105/08/10-6/S/JB/KG
Data
2010.12.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dostawa towarów
jednostka samorządu terytorialnego
jednostka samorządu terytorialnego
ochrona przeciwpożarowa
ochrona przeciwpożarowa
sprzęt pożarniczy
sprzęt pożarniczy
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna podatku
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
stawki podatku


Istota interpretacji
Opodatkowanie dostawy towarów przeznaczonej na cele ochrony przeciwpożarowej



Wniosek ORD-IN 331 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2008r. (data wpływu 09.06.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla dostawy towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.06.2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla dostawy towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży na rzecz Urzędów Gminy towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Dokumentem potwierdzającym sprzedaż towarów jest wystawiana przez Podatnika faktura VAT, w której jako nabywca widnieje Urząd Gminy, a jako odbiorca wskazana przez Urząd ochotnicza straż pożarna. Do powyższych dostaw towarów Wnioskodawca stosuje stawkę podatku od towarów i usług 22%.

Pracownicy Urzędu Gminy zwracają Wnioskodawcy uwagę, że postępuje nieprawidłowo i żądają od Wnioskodawcy zastosowania stawki VAT 7% zamiast stawki VAT 22%. Stanowisko to motywują tym, że bez wpływu na prawo zastosowania stawki VAT 7% pozostaje fakt przez kogo kupowane są towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazują, że istotne jest to, aby przedmiotowe towary wykorzystywane były przez jednostki ochrony przeciwpożarowej z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej, a fakt ten wynika przecież z posiadanej przez dostawcę dokumentacji np. wystawionych faktur VAT, oświadczeń nabywcy i zamówień, a zatem Dostawca powinien zastosować stawkę VAT 7%, a nie 22%. Wnioskodawca, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży sprzętu przeciwpożarowego powziął uzasadnione wątpliwości, czy prawidłowo stosuje stawkę 22% dla dostaw towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, dokonywanych na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Bowiem kontrahenci Dostawcy żądają zastosowania stawki 7% VAT uzasadniając to licznymi interpretacjami podatkowymi wydanymi dla innych podatników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla dostaw towarów nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej obowiązuje stawka VAT 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, Urzędy Gminy mają rację żądając zastosowania stawki VAT 7%, a nie 22% i twierdząc, że bez wpływu na prawo do zastosowania stawki podatku 7% pozostaje fakt, przez kogo kupowane są towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast istotne jest, aby przedmiotowe towary wykorzystywane były przez jednostki ochrony przeciwpożarowej z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej. W ocenie Wnioskodawcy, postępowanie Dostawcy, który stosuje 22% podatku VAT jest nieprawidłowe i słusznie Urzędy Gminy żądają zastosowania stawki 7%.

W dniu 15 lipca 2008r. wydana została interpretacja indywidualna Nr IPPP1-443-1105/08-2/JB, w której stwierdzono, iż stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2008r. uznać należy za nieprawidłowe. Powyższa Interpretacja została doręczona Wnioskodawcy w dniu 22 lipca 2008r.

Pismem z dnia 23 lipca 2008r. (data wpływu 28 lipca 2008r.) Strona wezwała Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie do usunięcia naruszenia prawa wynikającego z wydania interpretacji indywidualnej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, w piśmie Nr IPPP1-443-1105/08-4/JB z dnia 27 sierpnia 2008r., Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie stwierdził podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W dniu 17 września 2008r. (data wpływu 22 września 2008r.) Spółka wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, za pośrednictwem tut. Organu, skargę na interpretację indywidualną z dnia 15 lipca 2008r. nr IPPP1-443-1105/08-2/JB.

WSA w Warszawie w wyroku z dnia 25 lutego 2009r., sygn. akt VIII SA/Wa 534/08 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną i stwierdził, iż skarga zasługuje na uwzględnienie.

Od powyższego wyroku Organ podatkowy wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z dnia 15 czerwca 2010r. sygn. akt I FSK 1082/09 oddalił skargę kasacyjną, wniesioną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. NSA orzekł, iż skarga kasacyjna nie zawiera uzasadnionych podstaw i tym samym musi podlegać oddaleniu.

W dniu 27 października 2010r. do tut. Organu wpłynął prawomocny wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 lutego 2009r. sygn. akt VIII SA/Wa 534/08 uchylający ww. interpretację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 25 lutego 2009r. sygn. akt VIII SA/Wa 534/08 i Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 czerwca 2010r. sygn. akt I FSK 1082/09, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla dostawy towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycjach: od 129 do 134 wskazanego załącznika ustawodawca enumeratywnie wymienił towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 10 ustawy, stawkę, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Z treści powołanego art. 41 ust. 10 ustawy wynika, że preferencyjną stawkę VAT (7%), stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129 -134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „jednostki ochrony przeciwpożarowej”, w związku z tym należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
    1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  2. zakładowa straż pożarna,
  3. zakładowa służba ratownicza,
  4. gminna zawodowa straż pożarna,
    4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  5. terenowa służba ratownicza,
  6. ochotnicza straż pożarna, związek ochotniczych straży pożarnych,
  7. inne jednostki ratownicze.

Z powyższego wynika, iż jednostki samorządu terytorialnego nie zostały wymienione w powołanym wyżej art. 15 ustawy wśród jednostek ochrony przeciwpożarowej. W tym miejscu powołać należy przepisy art. 29 i art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, z których to przepisów wynika, że koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 29 pkt 2). Koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina (art. 32 ust. 2).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. W wystawionych fakturach dokumentujących sprzedaż jako nabywca widnieje Urząd Gminy, a jako odbiorca wskazana przez urząd ochotnicza straż pożarna.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dostawa ww. towarów dokonywana przez Wnioskodawcę dla jednostek samorządu terytorialnego korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%, jeżeli spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

  • dostarczany towar musi trafić do jednostki ochrony przeciwpożarowej,
  • dostarczany towar musi być przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej.

W przedmiotowej sprawie istotnym pozostaje ustalenie, czy dostawa ma miejsce na rzecz jednostki przeciwpożarowej i czy dostarczane towary przeznaczone są na cele ochrony przeciwpożarowej.

Odnosząc powołane uregulowania do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie przepis art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie dostawa na rzecz urzędów gmin towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 7%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj