Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-799/10/PH
z 18 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-799/10/PH
Data
2011.01.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
księgowanie
ochrona zdrowia
rachunkowość
usługi
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Z wniosku wynika, iż niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, który ma być w przyszłości klientem Wnioskodawcy, wyraził oczekiwanie, aby za usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości Wnioskodawca wystawiał faktury VAT ze wskazaniem przepisów Dyrektywy jako podstawy zwolnienia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2010r. (data wpływu 19 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność jako biuro rachunkowe. Klientem Wnioskodawcy ma być niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, którego jednostką tworzącą jest spółka jawna. Zakład ten jest wpisany do rejestru zakładów opieki zdrowotnej wojewody, świadczy usługi medyczne na podstawie kontraktu z NFZ. Klient twierdzi, że Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 16915, udzielił odpowiedzi, że Polska nie może wprowadzić zerowej stawki VAT na usługi zdrowotne. Polska musi się podporządkować prawu UE, zgodnie z którym na podstawie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnych charakterze państwa członkowskie zwalniają z podatku od wartości dodanej, czyli w naszym przypadku od podatku VAT. Minister Finansów w cytowanej odpowiedzi podniósł, że na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej uzyskują status instytucji prawa publicznego.

Klient podnosi, że na podstawie art. 132 g) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej świadczenie usług i dostawa towarów ściśle związanych z opieką i pomocą społeczną, wraz z usługami świadczonymi przez domy spokojnej starości, dokonywane przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie, są zwolnione z podatku VAT - Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). W tej sytuacji w ocenie klienta, Wnioskodawca jest zobowiązany wystawić za usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości fakturę VAT wskazując przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie, czyli art. 132 ust. g dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w tej sytuacji w oparciu o § 5 ust. 7 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawianie faktur, sposób ich przechowywania oraz lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług Dz.U.2008.212.1337 jest prawidłowym w pozycji symbol usługi wpisanie art. 132 ust. g dyrektyw 2006/112/WE...

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawowymi zasadami podatku VAT są zasady:

  1. powszechności opodatkowania,
  2. neutralność opodatkowania dla podatników uczestniczących w obrocie gospodarczym, a tym samym obciążenie ostatecznego odbiorcy czyli konsumenta.

Definiując pojecie podatnika na gruncie dyrektywy 2006/112/WE w sposób szczególny określono sytuację tych jednostek zwalniając je z podatku od wartości dodanej. Ustawodawca UE zwalniając organy publiczne i inne jednostki o podobnych charakterze (w tym przypadku niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej, powoływane na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej) jest wierny zasadom przyjętym przy formułowaniu obowiązków podatkowych, dlatego dla zachowania obojętności omawianego podatku prowadza obowiązek zwolnień z tego podatku dostawy towarów i świadczone usługi.

Brak zwolnienia dostaw towarów i usług świadczonych na rzecz opieki szpitalnej i medycznej powoduje, że podatek VAT przestaje być obojętny, przestaje być neutralny, staje się kosztem, dlatego zasadnym jest przyjęcie, że usługi Wnioskodawcy są zwolnione z podatku VAT i jako „powód” zwolnienia na fakturze należny przywołać art. 132 ust. g dyrektywy UE, stosownie do regulacji przywołanego § 5 ust. 7 pkt 3. rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposób ich przechowywania oraz lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U.2008.212.1337.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność jako biuro rachunkowe. Klientem Wnioskodawcy ma być niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, którego jednostką tworzącą jest spółka jawna. Zakład ten jest wpisany do rejestru zakładów opieki zdrowotnej wojewody, świadczy usługi medyczne na podstawie kontraktu z NFZ.

Z wniosku wynika, iż niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, który ma być w przyszłości klientem Wnioskodawcy, wyraził oczekiwanie, aby za usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości Wnioskodawca wystawiał faktury VAT ze wskazaniem przepisów Dyrektywy jako podstawy zwolnienia. W przekonaniu przyszłego klienta Wnioskodawcy, jest to art. 132 ust. g Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.). Ponadto przyszły klient Wnioskodawcy powołał się na odpowiedź Ministra Finansów z dnia 6 sierpnia 2010r. na interpelację poselską nr 16915 (VI kadencja) „w sprawie objęcia usług zdrowotnych zerową stawką podatku od towarów i usług zamiast stosowania krzywdzącego podmioty służby zdrowia zwolnienia z tego podatku” (VI kadencja).

W celu dokonania analizy, czy Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie, o którym mowa w art. 132 ust. g Dyrektywy Rady 2006/112/WE, w pierwszym rzędzie zauważyć należy, iż w wyżej powołanej odpowiedzi Ministra Finansów na interpelację poselską nr 16915 powołano art. 132 ust. 1 lit. b Dyrektywy Rady 2006/112/WE. W myśl tego przepisu, państwa członkowskie zwalniają opiekę szpitalną i medyczną oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

Stosownie zaś do art. 132 ust. 1 lit. g Dyrektywy Rady 2006/112/WE, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką i pomocą społeczną, wraz z usługami świadczonymi przez domy spokojnej starości, dokonywane przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

Dokonując analizy przedstawionego zdarzenia przyszłego ma tle obowiązujących przepisów należy podkreślić, oba powyżej przywołane przepisy art. 132 Dyrektywy Rady 2006/112/WE zostały umieszczone przez ustawodawcę w rozdziale zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym” (Rozdział 2) i dotyczą one w każdym przypadku enumeratywnie wymienionych grup podmiotów. Dla zastosowania zwolnień wymienionych w art. 132 Dyrektywy konieczne jest zatem jednoczesne spełnienie dwóch przesłanek – po pierwsze uprawnionym do zwolnienia musi być podatnik będący podmiotem wymienionym w danym przepisie, po drugie – wykonywane przez tego podatnika czynności również muszą być bezpośrednio w tym przepisie wskazane.

A zatem zwolnienie, o którym mowa w art. 132 ust. 1 lit. b. Dyrektywy Rady 2006/112/WE, znajduje zastosowanie wyłącznie w sytuacji świadczenia usług opieki szpitalnej i medycznej oraz ściśle z nimi związanych czynności podejmowanych przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze, nie zaś na ich rzecz przez inne podmioty.

W analogiczny sposób również zwolnienie, o którym mowa w art. 132 ust. 1 lit. g. Dyrektywy Rady 2006/112/WE, znajduje zastosowanie wyłącznie w sytuacji świadczenia usług i dostaw towarów ściśle związanych z opieką i pomocą społeczną, wraz z usługami świadczonymi przez domy spokojnej starości, dokonywanych przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie, nie zaś na ich rzecz przez inne podmioty.

Tym samym analizie należy poddać czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz odbiorcy jakim będzie niepubliczny zakład opieki zdrowotnej.

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do tej ustawy.

Jednakże ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku VAT dla usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Tym samym w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, zastosowanie znajdzie 23% stawka podatku VAT.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi Wnioskodawcy są zwolnione z podatku VAT, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj