Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1740/10/EJ
z 21 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1740/10/EJ
Data
2011.01.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bilety
bilety
czynności opodatkowane
czynności opodatkowane
dzierżawa
dzierżawa
faktura VAT
faktura VAT
obiekt sportowy
obiekt sportowy
roboty budowlane
roboty budowlane
świadczenia wzajemne
świadczenia wzajemne
świadczenie usług
świadczenie usług
umowa
umowa


Istota interpretacji
Rozliczanie świadczeń wzajemnych, umowa koncesji na roboty budowlane



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2010r. (data wpływu 19 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca realizuje zadanie pn. „…”.

Powyższa inwestycja jest realizowana w oparciu o umowę koncesji na roboty budowlane, w której Wnioskodawca występuje jako Koncesjodawca a spółka z o.o. jako Koncesjonariusz – Partner Projektu. Okres obowiązywania wyżej wymienionej umowy koncesji wynosi 27 lat (324 miesiące) licząc od dnia zawarcia Umowy z możliwością zmiany tego okresu w szczególnych przypadkach. Umowa zawarta została w wyniku wyboru, jako najkorzystniejszej, oferty Koncesjonariusza podczas postępowania wszczętego ogłoszeniem z dnia 30 grudnia 2009r. o wszczęciu postępowania na udzielenie koncesji na roboty budowlane dla zadania pn. „…”, prowadzonego na podstawie ustawy z dnia 9 stycznia 2009r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. nr 19, poz. 101 ze zm.). Wnioskodawca jako Beneficjent aplikuje o dofinansowanie przedmiotowego zadania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, oś priorytetowa 2 Wsparcie innowacyjności budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu, działanie 2.3 Promocja gospodarcza i turystyczna regionu. Przedmiotem realizowanego zadania jest kompleks mineralnych basenów o charakterze rehabilitacyjnym z zapleczem relaksacyjno-wypoczynkowym. Teren w granicach opracowania i bilansowania 40.224m2. Powierzchnia budynków 2.420m2, powierzchnia użytkowa 2.950,30 m2, w tym hala basenowa, zespół szatniowo-natryskowy, zespół odnowy biologicznej, pomieszczenia administracyjne, socjalne, podpiwniczenie. Obiekt na bazie wody lokalnej z dodatkiem siarki w stężeniach określonych przez lekarzy balneologów, o temperaturze od 28 do 35-37 st. C. Szeroki zakres zabiegów hydroterapeutycznych z wykorzystaniem wody wzbogaconej siarką oraz usług dodatkowych – pomieszczenia wypoczynku i odnowy biologicznej, pomieszczenia rekreacyjne dla dzieci, punkt gastronomiczny. Zagospodarowanie terenu w tym zieleń. Układ komunikacyjny z miejscami parkingowymi i zapleczem integrującym projekt z ternami otaczającymi. Obiekt w pełni dostępny dla osób niepełnosprawnych. Koszty kwalifikowane zadania obejmują wydatki: na roboty budowlano-montażowe, nadzór inwestorski, nadzór autorski, projekty budowlane, Wstępne Studium Wykonalności, program funkcjonalno-użytkowy, Studium Wykonalności Inwestycji, dokumentacja przetargowa, promocja projektu. wartość przedmiotu umowy ustalona została w formie ryczałtu na kwotę 16.000.000,00 zł (słownie: szesnaście milionów złotych 00/100) plus podatek VAT. Wynagrodzeniem Koncesjonariusza za zaprojektowanie i budowę obiektu jest wyłącznie prawo do korzystania na zasadzie wyłączności z nieruchomości oraz wykonanych obiektów budowlanych stanowiących Kompleks Mineralnych Basenów oraz prawo do pobierania wszelkich pożytków z nieruchomości oraz wykonanych obiektów budowlanych, w szczególności dochodów płynących ze sprzedaży biletów wstępu oraz opłat za usługi świadczone w obiekcie.

Wynagrodzeniem Koncesjonariusza jest także płatność od Koncesjodawcy za wykonanie przedmiotu umowy, nie więcej niż 49,47% wartości przedmiotu koncesji i nie więcej niż 50% kosztów kwalifikowanych projektu „…”, tj. w wysokości płatności Instytucji Zarządzającej w ramach dotacji przyznanej Koncesjodawcy ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pozyskanych w ramach Działania 2.3 Promocja gospodarcza i turystyczna regionu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, powiększonych o podatek VAT od tej części wynagrodzenia Rozliczenie umowy odbywać się będzie:

  1. fakturami VAT częściowymi
  2. faktura VAT końcową wystawioną po dniu ukończenia budowy i odbiorze protokołem odbioru końcowego.

Prawo korzystania przez Koncesjonariusza z Nieruchomości oraz Obiektu potwierdzone zostanie wystawionymi przez Koncesjodawcę fakturami VAT. Koncesjodawca wystawiał będzie faktury VAT sukcesywnie w miarę wystawienia faktur częściowych przez Koncesjonariusza, przy czym ostatnia faktura wystawiona zostanie najpóźniej do dnia płatności faktury końcowej wystawionej przez Koncesjonariusza. Wartość prawa korzystania z nieruchomości oraz obiektu określana jest ryczałtowo i równa będzie różnicy pomiędzy wartością przedmiotu koncesji (16.000.000,00 zł plus podatek VAT) a wartością płatności Koncesjodawcy czyli wynagrodzenia Koncesjonariusza od Koncesjodawcy za wykonanie przedmiotu umowy, nie więcej niż 49,47% wartości przedmiotu koncesji i nie więcej niż 50% kosztów kwalifikowanych projektu „…”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, można odliczyć podatek VAT. Istnieją podstawy do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania usługi za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Nadmienić należy, iż ww. przepis został utrzymany w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Gmina realizuje zadanie pn. „…”. Przedmiotowa inwestycja jest realizowana w oparciu o umowę koncesji na roboty budowlane, w której Gmina występuje jako Koncesjodawca, a Spółka z o.o. jak Koncesjonariusz – Partner projektu. Zadanie prowadzone jest na podstawie ustawy z dnia 9 stycznia 2009r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101 ze zm.). Przedmiotem realizowanej inwestycji jest kompleks mineralnych basenów o charakterze rehabilitacyjnym z zapleczem relaksacyjno-wypoczynkowym. Wynagrodzeniem Koncesjonariusza za zaprojektowanie i budowę obiektu jest wyłącznie prawo do korzystania na zasadzie wyłączności z nieruchomości oraz wykonanych obiektów budowlanych stanowiących Kompleks Mineralnych Basenów oraz prawo do pobierania wszelkich pożytków z nieruchomości oraz wykonanych obiektów budowlanych, w szczególności dochodów płynących zew sprzedaży biletów wstępu oraz opłat za usługi świadczone w obiekcie. Wynagrodzeniem Koncesjonariusza jest także płatność od Koncesjodawcy za wykonanie przedmiotu umowy, nie więcej niż 49,47% wartości przedmiotu koncesji i nie więcej niż 50% kosztów kwalifikowanych projektu „…”, powiększonych o podatek VAT od tej części wynagrodzenia.

Rozliczenie umowy odbywać się będzie:

  1. fakturami VAT częściowymi
  2. faktura VAT końcową wystawioną po dniu ukończenia budowy i odbiorze protokołem odbioru końcowego.

Prawo korzystania przez Koncesjonariusza z Nieruchomości oraz Obiektu potwierdzone zostanie wystawionymi przez Koncesjodawcę fakturami VAT. Koncesjodawca wystawiał będzie faktury VAT sukcesywnie w miarę wystawienia faktur częściowych przez Koncesjonariusza, przy czym ostatnia faktura wystawiona zostanie najpóźniej do dnia płatności faktury końcowej wystawionej przez Koncesjonariusza. Wartość prawa korzystania z nieruchomości oraz obiektu określana jest ryczałtowo i równa będzie różnicy pomiędzy wartością przedmiotu koncesji (16.000.000,00 zł plus podatek VAT) a wartością płatności Koncesjodawcy czyli wynagrodzenia Koncesjonariusza od Koncesjodawcy za wykonanie przedmiotu umowy, nie więcej niż 49,47% wartości przedmiotu koncesji i nie więcej niż 50% kosztów kwalifikowanych projektu „…”.

Jak wynika z cytowanych powyżej przepisów, czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie korzystają ze zwolnienia od podatku, tym samym odpłatne realizowanie w ramach umów cywilnoprawnych usług przez Gminę na rzecz innego podmiotu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług.

Z treści wniosku wynika, iż wynagrodzeniem za zrealizowanie przedmiotu umowy tj. za zaprojektowanie i wybudowanie obiektu będzie prawo do korzystania na zasadzie wyłączności z nieruchomości oraz wykonanych obiektów budowlanych oraz prawo do pobierania wszelkich pożytków z nieruchomości oraz wykonanych obiektów budowlanych, w szczególności dochodów płynących ze sprzedaży biletów wstępu oraz opłat za usługi świadczone na obiekcie.

O specyfice tego szczególnego rodzaju zamówienia na roboty budowlane, przesądza forma wynagrodzenia należnego wykonawcy, które zamiast być wypłacane w pieniądzu jest „prawem do korzystania” z powstałej nieruchomości i wykonanych obiektów budowlanych. Wynagrodzenie nie musi być wypłacane w formie pieniężnej, ale może je stanowić każde świadczenie o skonkretyzowanej wartości ekwiwalentne wobec wartości świadczeń wykonawcy.

Przedstawiony sposób wynagrodzenia za roboty budowlane wykonywane na podstawie zawieranych przez jednostki samorządu terytorialnego umów koncesji, wynika bezpośrednio z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 9 stycznia 2009r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U Nr 19, poz. 101), zgodnie z którym koncesjonariusz na podstawie umowy koncesji zawieranej z koncesjodawcą zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem, które stanowi w przypadku koncesji na roboty budowlane - wyłącznie prawo do korzystania z obiektu budowlanego albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy.

Na podstawie analizy przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego można wyodrębnić wzajemne świadczenia kontrahentów: z jednej strony świadczenia Koncesjonariusza na rzecz Wnioskodawcy w postaci wykonania prac projektowych i budowy kompleksu mineralnych basenów, a z drugiej strony świadczenia Wnioskodawcy na rzecz Koncesjonariusza w postaci udostępnienia wybudowanego obiektu w celu jego eksploatacji i czerpania zysków przez określony okres. Wynagrodzeniem Wnioskodawcy za usługę polegającą na udzieleniu uprawnienia do wyłącznego korzystania z nieruchomości oraz wykonanych obiektów budowlanych, jest usługa Koncesjonariusza, polegająca na wykonaniu prac projektowych i budowy kompleksu basenów.

Należy więc uznać, iż w przedmiotowej sprawie ma miejsce odpłatne świadczenie usługi przez Wnioskodawcę na rzecz koncesjonariusza.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca nabywa usługę wykonania prac projektowych i budowy kompleksu basenów mineralnych z przeznaczeniem do świadczenia usługi polegającej na udzieleniu uprawnienia do korzystania z tego obiektu – która jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, wykazanego na fakturach wystawionych przez Koncesjonariusza z tytułu wykonania usługi w postaci zaprojektowania i wybudowania przedmiotowego obiektu.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących zaprojektowanie i wybudowanie obiektu w ramach realizowania przedmiotowego projektu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii wysokości wzajemnych wynagrodzeń z tytułu świadczonych usług, ponieważ nie jest to kwestia wynikająca z przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2010r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj