Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1771/10/EJ
z 4 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1771/10/EJ
Data
2011.01.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
odliczenia
podmiot niezarejestrowany
podmiot niezarejestrowany
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
stowarzyszenia
stowarzyszenia
zatrudnianie (zatrudnienie)
zatrudnianie (zatrudnienie)


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawcę, który nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2010r. (data wpływu 25 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. W oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004r. (Dz. U. nr 116, poz. 1206 ze zm.), Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. nr 200, poz. 2051 ze zm.) oraz umowę o dofinansowanie projektu zawartą z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „…” w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa. Projekt realizowany był nieodpłatnie. Miał na celu zatrudnienie 18 osób na okres 19 miesięcy w ramach otrzymanego wsparcia i na kolejne 5 miesięcy zatrudnienie na koszt poszczególnych pracodawców, którzy objęci zostali wsparciem. Wnioskodawca jako beneficjent projektu skierowało do pracy w 4 przedsiębiorstwach, zakładach (Ośrodek Kultury– 1 pracownik zatrudniony w ramach projektu, Zakład Produkcyjno-Usługowy – 6 pracowników, S.S. – 1 pracownik, Firma Handlowo-Usługowa– 10 pracowników) położonych w szczególności na terenie Gminy, ale również na terenie powiatu, 18 osób-rolników i domowników, z wyłączeniem emerytów i osób zarejestrowanych jako osoby bezrobotne, oraz inne osoby zatrudnione w rolnictwie tj. osoby zatrudnione w rolnictwie na podstawie stosunku pracy u osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność rolniczą. Celem głównym projektu jest zatrudnienie poza sektorem rolniczym osób zatrudnionych w rolnictwie w celu dostosowania osób do funkcjonowania w zmieniających się warunkach społeczno-ekonomicznych. Zakupiono w ramach projektu materiały biurowe (segregatory, przekładki, teczki, skoroszyty, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego, tonery), koszty łączności telefonicznej i internetu, koszt wynajmu biura do realizacji projektu, drukarka laserowa na potrzeby realizacji projektu, koszt druku plakatów i ulotek promocyjnych oraz koszt promocji projektu (spoty informacyjno-ogłoszeniowe emitowane na antenie Radia , ogłoszenia w lokalnej prasie) są niezbędne do realizacji projektu i używane zgodnie z przeznaczeniem na potrzeby jego realizacji. Służą tylko i wyłącznie do realizacji tego projektu. Nabycie towarów i usług służących realizacji tego projektu nastąpiło w okresie od 30 kwietnia do 30 listopada 2007r. (okres realizacji rzeczowej projektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczania podatku naliczonego VAT z faktur dotyczących zakupu materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, skoroszyty, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego, tonery) koszty łączności telefonicznej i internetu, koszt wynajmu biura do realizacji projektu, drukarka laserowa na potrzeby realizacji projektu, koszt druku plakatów i ulotek promocyjnych oraz koszt promocji projektu (spoty informacyjno-ogłoszeniowe emitowane na antenie Radia, ogłoszenia w lokalnej prasie)...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Wartość sprzedaży wynosiła w roku 2008 – 47.221,09 zł, natomiast w 2009 – 12.772,35 zł. Czynności wykonywane w ramach projektu są nieopodatkowane. Wnioskodawca informuje, że nabywane w związku z realizacją projektu pn. „…” towary i usługi: materiały biurowe, drukarka laserowa, usługi łączności telefonicznej i internetu, wynajem biura do realizacji projektu, druk ulotek i plakatów promocyjnych oraz promocja projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz innych czynności. W związku z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach zakupu materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, skoroszyty, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne do sprzętu komputerowego, tonery), kosztów łączności telefonicznej i internetu, kosztów wynajmu biura do realizacji projektu, zakupu drukarki laserowej na potrzeby realizacji projektu, koszty druku plakatów i ulotek promocyjnych oraz kosztów promocji projektu (spoty informacyjno-ogłoszeniowe emitowane na antenie Radia, ogłoszenia w prasie lokalnej).

Od 1 stycznia 2008r. w wyniku nowelizacji ustawy o VAT dokonanej ustawą z dnia 19 września 2007r. o zmianę ustawy podatku od towarów i usług art. 113 ust. 1 cytowanej ustawy mówi, że ze zwolnienia z VAT korzystać mogą przedsiębiorcy, u których wartość sprzedaży nie opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Ustawa z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy od podatku od towarów i usług podwyższone zostały limity obrotu uprawniające do korzystania ze zwolnienia i od 1 stycznia 2010 kwota limitu obrotu, o której mowa w art. 113 ust. 1 wynosi 100.000,00 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „…”. Czynności wykonywane w ramach projektu były nieopodatkowane. Nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, składających deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj