Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1249/10-3/AW
z 28 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1249/10-3/AW
Data
2010.12.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne


Słowa kluczowe
jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej
jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej
obowiązek
obowiązek
podatnik
podatnik
rejestracja
rejestracja


Istota interpretacji
Uznanie czy każda jednostka organizacyjna budżetu (centrala i 11 oddziałów) mogą być odrębnymi podatnikami podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 460 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 02.12.2010 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 10.12.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy każda jednostka organizacyjna budżetu (centrala i 11 oddziałów) mogą być odrębnymi podatnikami podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.12.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy każda jednostka organizacyjna budżetu (centrala i 11 oddziałów) mogą być odrębnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Instytutem działa na podstawie ustawy… zwanej dalej „ustawą o Instytucie”. Instytut jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej. Organizację Instytutu w zakresie nieuregulowanym ustawą o Instytucie określa statut Instytutu. Zadania swoje Instytut wykonuje poprzez jednostki organizacyjne jakimi są centrala i 11 oddziałów terenowych, które zgodnie z ustawą o Instytucie (art. 17 ust. 1) utworzone zostały w miejscowościach będących siedzibami sądów apelacyjnych.

Zarządzeniami Prezesa Instytutu z dnia 22 listopada 2001 roku, z dnia 30 listopada 2005 roku oraz z dnia 26 września 2007 roku w sprawie jednostek budżetowych i dysponentów budżetowych trzeciego stopnia budżetu Instytutu (kopie zarządzeń w załączeniu) Prezes Instytutu ustanowił oddziały Instytutu jednostkami budżetowymi a dyrektorów oddziałów dysponentami budżetowymi trzeciego stopnia. Oddziały Instytutu nie posiadają własnych statutów.

Instytut jest finansowany z budżetu państwa, w którym stanowi odrębną 13 część. W skład 13 części – Instytut… w dziale 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa wchodzą dwa rozdziały: Rozdział 75101 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa (centrala Instytutu) oraz rozdział 75112 - Jednostki podległe Instytutowi (11 oddziałów).

Centrala i 11 oddziałów Instytutu posiadają własne regony nadane przez GUS i odpowiednie terytorialnie oddziały GUS-u oraz NIP - 4 nadane decyzją w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej przez odpowiedni dla danej jednostki organizacyjnej urząd skarbowy. NIP 4 został nadany dla każdego podmiotu dla celów rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (12 płatników). Centrala i 11 oddziałów Instytutu są także odrębnymi płatnikami składek ZUS.

Na podstawie ksiąg rachunkowych centrala i oddziały sporządzają jednostkowe sprawozdania budżetowe zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103) oraz finansowe zgodne z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128 poz. 861). Dodatkowo centrala jako dysponent główny ze sprawozdań jednostkowych sporządza sprawozdania łączne. Instytut prowadzi działalność wydawniczą, art. 53 pkt 5 ustawy o Instytucie. Instytutem kieruje Prezes jako organ władzy publicznej art. 9 ust. 1 ustawy o Instytucie.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1241 z późn. zm.) likwiduje gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych. W związku z tym, z dniem 31 grudnia 2010 r. (art. 87 ust. 1) likwidacji ulegnie Gospodarstwo Pomocnicze Instytutu, którego działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży książek i publikacji przejmie Instytut, Centrala i Oddziały Instytutu. Konsekwencją tego będzie konieczność prowadzenia przez Centralę i Oddziały Instytutu sprzedaży swoich publikacji przez sieć własną (punkty sprzedaży w centrali i 11 oddziałach terenowych) oraz dystrybutorów zewnętrznych (np. księgarnie, hurtownie itp.) Sprzedaż ta będzie prowadzona na podstawie umów cywilnoprawnych.

Sprzedawane publikacje (książki i czasopisma specjalistyczne) będą wydawane przez centralę oraz 11 oddziałów Instytutu ze środków publicznych przyznanych na podstawie planów finansowych odpowiednio centrali i 11 oddziałów. Autorskie prawa majątkowe do publikowanych utworów nabywa Instytut.

Jednocześnie informuje, że żadna jednostka organizacyjna Instytutu nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Biorąc pod uwagę obowiązujące na dzień dzisiejszy przepisy ustawy o VAT, ustawę o Instytucie, strukturę organizacyjną Instytutu (centrala i 11 oddziałów) prosimy o interpretację czy w świetle ustawy o VAT każda jednostka organizacyjna Instytutu (centrala, 11 oddziałów) jest odrębnym podatnikami VAT (12 podatników)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Każda jednostka organizacyjna Instytutu jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 553 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ponieważ powołany wyżej artykuł ustawy implementuje przepisy dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347/1), to ustalając jego zakres podmiotowy nie można pominąć przepisów dyrektywy. Zarówno art. 15 ust. 1 i 2 ustawy jak i przepisy dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - art. 9 -12 - szeroko definiują działalność gospodarczą. Podmioty wykonujące taką działalność są traktowane jako podatnicy niezależnie od ich statusu. Przy tak szerokiej definicji działalności gospodarczej także urzędy obsługujące organy władzy publicznej powinny być traktowane jako podatnicy podatku VAT z wyjątkiem przypadków, gdy prowadzą daną działalność nie w ramach przypisanych im specyficznych działań i funkcji państwowych, a także dokonuje czynności, do których wykonywania są uprawnione wyłącznie organy publiczne (art. 13 Dyrektywy Rady 2006/112/WE).

W świetle powołanych przepisów jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (urzędy obsługujące organy władzy publicznej) prowadzące działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, są podatnikami tego podatku.

Zarówno Centrala Instytutu jak i oddziały Instytutu są jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej (są one jednocześnie jednostkami organizacyjnymi Skarbu Państwa). Są one urzędami obsługującymi Prezesa Instytutu (organ władzy publicznej). Centrala jak i oddziały posiadają własne numery regon i numery identyfikacji podatkowej. Centrala jak i oddziały sporządzają sprawozdania budżetowe. Centrala oraz oddziały mają wyodrębnione budżety i działają na podstawie własnych planów finansowych.

Centrala i oddziały prowadzą również działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2. Działalnością gospodarczą jest zarówno bowiem działalność wydawnicza (wydawanie książek i czasopism, a następnie ich sprzedaż) jak i wykorzystywanie wartości niematerialnych i prawnych dla celów zarobkowych. W książkach jak i czasopismach publikowane są utwory pracowników, lub też utwory innych twórców, do których autorskie prawa majątkowe przysługują Instytutowi a w konsekwencji Skarbowi państwa (art. 34 kodeksu cywilnego). Sprzedaż książek i czasopism oraz wykorzystywanie wartości niematerialnych i prawnych następuje na podstawie umów cywilnoprawnych. Wykonywanie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych powoduje, że nie może tu znaleźć zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika urzędów obsługujących organy władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wyłączenie to zostało obwarowane bowiem dwoma warunkami; po pierwsze - znajduje ono zastosowanie tylko w odniesieniu do tych czynności wskazanych tu podmiotów, które stanowią realizację zadań nałożonych nań odrębnymi przepisami prawa, po drugie - nie dotyczy czynności wykonywanych przez urzędy obsługujące te organy na podstawie umów cywilnoprawnych. Tym zatem, co decyduje o wyłączeniu z art. 15 ust. 6 ustawy jest forma dokonania czynności.

Dokonywanie zatem przez Centralę Instytutu i jego oddziały czynności w oparciu o umowy cywilnoprawne powoduje, że są one podatnikami, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm. – zwana dalej ustawą), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do postanowień art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej działa na podstawie ustawy… oraz w oparciu o statut. Zadania Wnioskodawcy wykonywane są poprzez jednostki organizacyjne tj. centrala oraz 11 oddziałów terenowych. Wnioskodawca wskazał również, że centrala oraz 11 oddziałów posiadają własne regony oraz numery NIP nadane przez właściwe miejscowo urzędy skarbowe, jednak żadna jednostka Instytutu nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Centrala i 11 oddziałów terenowych są również odrębnymi płatnikami składek ZUS. Ponadto centrala oraz oddziały mają wyodrębnione budżety i działają na podstawie własnych planów finansowych.

W treści niniejszego wniosku wynika również że centrala oraz oddziały sporządzają jednostkowe sprawozdania budżetowe oraz finansowe.

Instytut prowadzi działalność wydawniczą, zaś sprzedażą książek i publikacji zajmuje się Gospodarstwo Pomocnicze Instytutu. W związku z Przepisami wprowadzającymi ustawę o finansach publicznych, ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. (Dz. U. Nr 157 poz. 1241 ze zm.) z dniem 31 grudnia 2010r. likwiduje się gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych. Zatem sprzedaż publikacji Instytutu prowadzona będzie przez centralę oraz oddziały terenowe Instytutu. Przedmiotowa sprzedaż prowadzona będzie jak wskazuje Wnioskodawca na podstawie umów cywilnoprawnych. Powyższa działalność wyczerpuje znamiona działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy należy uznać, że niewątpliwie każda z jednostek Instytutu (centrala i 11 oddziałów) wyczerpuje znamiona żeby uznać je za odrębnych podatników podatku VAT. Każda jednostka posiada własny budżet prowadzi odrębną sprawozdawczość oraz będzie prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie dostawy książek i publikacji, zatem może zostać uznana za podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, każda jednostka organizacyjna zobowiązana będzie, przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej podatkiem VAT do złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj