Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-651/10-4/AK
z 30 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-651/10-4/AK
Data
2010.11.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
stawki podatku
świadczenie usług
świadczenie usług
ubezpieczenia
ubezpieczenia
umowa ubezpieczenia
umowa ubezpieczenia
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Usługi zaliczone do grupowania PKWiU 67.20.10-00.90 objęte są zwolnieniem z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.Usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.84.16-00.00 winny być opodatkowane podstawową stawką VAT tj. 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.



Wniosek ORD-IN 467 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010r. (data wpływu 1 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT bądź zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług w zakresie assistance - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT bądź zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług w zakresie assistance. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2010r. (data wpływu 6 października 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-651/10-2/AK z dnia 22 września 2010r. (data doręczenia 28 września 2010r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) świadczy usługi w zakresie assistance technicznego oraz medycznego. Prowadzi również pełną likwidację szkód, oferuje usługi w zakresie dystrybucji ubezpieczeń oraz przedłużonych gwarancji. Niemniej Spółka nie jest krajowym ani zagranicznym zakładem ubezpieczeniowym. Na podstawie umów z zakładami ubezpieczeń („Ubezpieczyciele”) Spółka zobowiązała się do świadczenia w ich imieniu usług związanych z zaspokajaniem roszczeń ubezpieczeniowych w zakresie wynikającym z zawartych przez nich umów ubezpieczenia „assistance”. Analogiczne umowy zostały zawarte z innymi polskimi i zagranicznymi kontrahentami, którzy nie są w myśl przepisów ustawy z dnia 22 maja 2003r. o działalności ubezpieczeniowej zakładami ubezpieczeń („Kontrahenci”).

Przy świadczeniu usług typu assistance, Spółka korzysta z usług wyspecjalizowanych podmiotów trzecich, którzy realizują poszczególne czynności assistance. W przypadku usług świadczonych na rzecz Ubezpieczycieli, usługi te świadczone są w ramach umowy ubezpieczeniowej, natomiast usługi świadczone na rzecz Kontrahentów z racji innego charakteru działalności są usługami niezwiązanymi z umową ubezpieczeniową.

Co do zasady usługi assistance zapewniane przez Ubezpieczycieli i Kontrahentów mogą obejmować usługi w zakresie pomocy technicznej, polegającej na zorganizowaniu i pokryciu kosztów naprawy pojazdu na miejscu zdarzenia, holowania pojazdu z miejsca zdarzenia do najbliższego warsztatu, bądź też do miejsca zamieszkania właściciela pojazdu, holowania pojazdu osoby poszkodowanej, itp. Usługi te mogą również polegać na pomocy informacyjnej, tj. udzielaniu informacji telefonicznej o warsztatach pomocy drogowej oraz przekazywanie pilnej wiadomości dla osób wskazanych przez Ubezpieczycieli/Kontrahentów. Ponadto, w ramach tych usług mogą być świadczone usługi zorganizowania samochodu zastępczego albo zorganizowania i pokrycia kosztów dojazdu do hotelu oraz zakwaterowania kierowcy i pasażerów w trakcie oczekiwania na naprawę, jeśli pojazd został unieruchomiony, a także innych podobnych czynności, które zostały uzgodnione w umowie ubezpieczenia „assistance”.

W zawartych umowach Spółka została zobligowana do przyjmowania telefonicznych zgłoszeń wymagających świadczenia usług assistance. Ostatecznym beneficjentom usług zapewnianych przez Ubezpieczycieli i Kontrahentów udostępniono numery telefonicznej centrali alarmowej, z którą każdy z nich może się skontaktować w razie zaistnienia zdarzenia wymagającego interwencji assistance.

Po przyjęciu zgłoszenia, Spółka zobowiązana jest do zorganizowania przy pomocy wyspecjalizowanych podmiotów trzecich wszelkich działań, do których zobligowani są Ubezpieczyciele/Kontrahenci. Do takich działań można zaliczyć przykładowo zorganizowanie holowania pojazdu i samochodu zastępczego, rezerwację hotelu zorganizowanie opieki medycznej czy udzielenie określonej informacji, która może być pomocna w rozwiązaniu problemu (np. wskazanie adresu najbliższego warsztatu samochodowego). Zatem czynności podejmowane przez Spółkę w wypadku zaistnienia okoliczności objętych usługą assistance polegają w szczególności na koordynowaniu faktycznych działań podwykonawców Spółka pełni w związku z tym rolę swego rodzaju centrum koordynacyjnego, za którego pośrednictwem osoby poszkodowane otrzymują pomoc świadczoną przez wyspecjalizowane do tego podmioty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy usługi assistance świadczone przez Spółkę na rzecz Ubezpieczycieli w ramach umowy ubezpieczeniowej będą zwolnione z podatku od towarów i usług...
  2. Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować do usług assistance świadczonych przez Spółkę na rzecz Kontrahentów, jeżeli usługi te nie będą związane z umową ubezpieczeniową...

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług („ustawa VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, („podatek VAT”), podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy VAT stawka podatku VAT co do zasady wynosi 22%. Jednakże na zasadzie wyjątku, usługi pośrednictwa finansowego są na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 Załącznika nr 4 do ustawy VAT zwolnione z podatku VAT, o ile nie stanowią żadnej z wymienionych poniżej usług:

  1. działalność lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usługi polegające na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usługi doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10- 00.20),
  4. usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10- 00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usługi ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usługi zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych (z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy VAT),
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych ( z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy),
  8. transakcje dotyczące dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcje dotyczące praw w odniesieniu do nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, usługi przez nią świadczone na rzecz Ubezpieczycieli w ramach umowy ubezpieczeniowej podlegają zwolnieniu z podatku VAT, gdyż mieszczą się w zakresie usług pośrednictwa finansowego oraz nie zostały wymienione w powyższym katalogu usług wyłączonych z tego zwolnienia.

Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w opinii klasyfikacyjnej wyrażonej przez Ośrodek Standardowy Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi („OSKUS”) w piśmie z dnia 1 marca 2010 OSKUS zakwalifikował świadczone na rzecz Ubezpieczycieli usługi zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobowi Usług („PKWiU”) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42 poz. 264 z późn. zm.) („rozporządzenie z 1997r.”) do grupowania PKWiU 67.20.10-00.00 „Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe”.

Spółka dodatkowo pragnie zwrócić uwagę na fakt, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są, co do zasady, identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, Natomiast w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm. - „rozporządzenie z 2008r .”) do dnia 31 grudnia 2010r. do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem z 1997r.

Podobny pogląd w omawianej kwestii prezentują również organy podatkowe, przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 26 sierpnia 2009r. (sygn. IPPP1/443-613/09-2/AP).

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska

Ad. 2

Jak już wyżej stwierdzono, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy VAT podstawową stawką podatku VAT jest stawka w wysokości 22%. Zwolnieniu z podatku VAT podlegają zaś usługi zawarte w Załączniku 4 do ustawy VAT - m.in. usługi pośrednictwa finansowego. W konsekwencji, zdaniem Spółki, usługi assistance niezwiązane z umową ubezpieczeniową świadczone przez Spółkę na rzecz Kontrahentów będą podlegały opodatkowaniu według stawki w wysokości 22%, ponieważ nie można ich uznać za usługi pośrednictwa finansowego.

Jak już Spółka powyżej wskazała, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są, co do zasady, identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Natomiast w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia z 2008r. do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w dalszym ciągu stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem z 1997r. W opinii klasyfikacyjnej wyrażonej przez OSKUS w piśmie z dnia 27 maja 2010r., stwierdzono, że świadczone na rzecz Kontrahentów usługi niezwiązane z umową ubezpieczeniową należy zaliczyć, zgodnie z PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem z 1997r., do grupowania: PKWiU 74.84.16-00.00 - „Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Zatem, klasyfikacja dokonana przez OSKUS potwierdza stanowisko Spółki.

W związku z powyższym, Spółka wniosła o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 3 cyt. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści art. 43 ustawy ustawodawca zawarł katalog czynności, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W myśl regulacji zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4. W pozycji 3 tego załącznika, wymieniono usługi sklasyfikowane w Sekcji J grupowania ex (65-67) - Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

W związku z powyższym istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez podatnika.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż świadczy usługi w zakresie assistance technicznego oraz medycznego oraz prowadzi pełną likwidację szkód, oferuje usługi w zakresie dystrybucji ubezpieczeń oraz przedłużonych gwarancji. Spółka nie jest krajowym ani zagranicznym zakładem ubezpieczeniowym. Na podstawie umów z zakładami ubezpieczeń, Spółka zobowiązała się do świadczenia w ich imieniu usług związanych z zaspokajaniem roszczeń ubezpieczeniowych w zakresie wynikającym z zawartych przez nich umów ubezpieczenia „assistance”. Przy świadczeniu usług typu assistance, Spółka korzysta z usług wyspecjalizowanych podmiotów trzecich, którzy realizują poszczególne czynności assistance. Usługi te świadczone są w ramach umowy ubezpieczeniowej.

Ponadto, przedstawiając własne stanowisko odnośnie pytania o prawo do zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczonych usług w zakresie assistance na rzecz Ubezpieczycieli, Spółka wskazała, iż zgodnie z opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi przez nią świadczone zostały zaklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe”.

W oparciu zatem o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawioną przez Wnioskodawcę klasyfikację, zaliczającą wykonane usługi do grupowania PKWiU 67.20.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe”, należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę, na rzecz zakładów ubezpieczeń, usługi w zakresie assistance, objęte są zwolnieniem z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy (poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy).

Zatem stanowisko Spółki, odnośnie pytania 1 przedstawionego w niniejszym wniosku, uznać należało za prawidłowe.

Spółka wskazała ponadto, iż zobowiązała się do świadczenia usług związanych z zaspokajaniem roszczeń ubezpieczeniowych w zakresie wynikającym z zawartych umów ubezpieczenia „assistance” z innymi polskimi i zagranicznymi kontrahentami, którzy nie są w myśl przepisów ustawy z dnia 22 maja 2003r. o działalności ubezpieczeniowej zakładami ubezpieczeń („Kontrahenci”). Na tej podstawie Spółka świadczy usługi assistance w imieniu Kontrahentów, na podstawie zawartych przez nich umów ubezpieczenia. Przy świadczeniu usług typu assistance, Spółka korzysta z usług wyspecjalizowanych podmiotów trzecich, którzy realizują poszczególne czynności assistance. Usługi świadczone na rzecz Kontrahentów z racji innego charakteru działalności są usługami niezwiązanymi z umową ubezpieczeniową.

Ponadto, przedstawiając własne stanowisko odnośnie pytania o stawkę podatku VAT dla świadczonych usług w zakresie assistance na rzecz pozostałych Kontrahentów, Spółka wskazała, iż zgodnie z opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi przez nią świadczone zostały zaklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.84.16-00.00 „Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Należy wskazać, że usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.84.16-00.00 „Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, nie są wymienione w ustawowym katalogu usług zwolnionych z podatku od towarów i usług, zawartym w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, jak również nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie innych przepisów, a co za tym idzie, brak jest podstaw prawnych do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy czy też innych przepisów wykonawczych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie zostały również wymienione wśród usług korzystających z preferencyjnej stawki VAT. Tym samym przedmiotowe usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolami PKWiU 74.84.16-00.00, winny być opodatkowane podstawową stawką VAT tj. 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy.

Zatem stanowisko Spółki, odnośnie pytania 2 przedstawionego w niniejszym wniosku, uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj