Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-632/10-9/JK
z 21 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-632/10-9/JK
Data
2011.01.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
Europejski Fundusz Społeczny
studenci
studenci
studia doktoranckie
studia doktoranckie
stypendia
stypendia
zaliczka na podatek
zaliczka na podatek
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Wypłacane stypendia dla doktorantów (uczestników projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki; „Badania jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty) – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 461 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 03.08.2010 r. (data wpływu 09.08.2010 r.), piśmie z dnia 21.10.2010 r. (data wpływu 25.10.2010 r., data nadania 21.10.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 11.10.2010 r. (data nadania 12.10.2010 r., data odbioru 18.10.2010 r.) Nr IPPB4/415-632/10-2/JK oraz piśmie z dnia 14.01.2011 r. (data wpływu 20.01.2011 r., data nadania 17.01.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 07.01.2011 r. (data nadania 07.01.2011 r., data odbioru 11.01.2011 r.) Nr IPPB4/415-632/10-7/JK, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłacanych doktorantom stypendiów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w wyniku uwzględnienia zażalenia z dnia 04.11.2010 r. (data wpływu 10.11.2010 r.) na postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia z dnia 27.10.2010 r. Nr IPPB4/415-632/10-4/JK - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.08.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłacanych doktorantom stypendiów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 11.10.2010 r. Nr IPPB4/415-632/10-2/JK tutejszy Organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez usunięcie braków formalnych. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 18.10.2010 r.

Pismem z dnia 21.10.2010 r. (data nadania 21.10.2010 r., data wpływu 25.10.2010 r.) Pani E. W., działając na podstawie udzielonego pełnomocnictwa przez Rektora Uniwersytetu …, uzupełniła braki formalne wniosku.

W dniu 27.10.2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał postanowienie Nr IPPB4/415-632/10-4/JK o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

Na powyższe postanowienie Strona złożyła w dniu 08.11.2010 r. (data wpływu 10.11.2010 r.) zażalenie i wniosła o jego uchylenie.

Postanowieniem z dnia 07.01.2011 r. Nr IPPB4/415-632/10-6/JK Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uchylił przedmiotowe postanowienie w całości oraz postanowił, że wniosek Uniwersytetu … będzie podlegał rozpatrzeniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W październiku bieżącego roku Wnioskodawca na zmówienie I. w W. otwiera w ramach studiów doktoranckich na kierunku filologia polska komponent obejmujący dydaktykę szczegółową literatury i języka polskiego oraz badań edukacyjnych. Projekt, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego („Badania jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty) ma na celu wspomaganie grupy najlepszych absolwentów szkół wyższych, kontynuujących naukę na studiach doktoranckich i piszących pracę doktorską, których badania lub ich komercjalizacja przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia w zakresie nauczania języka polskiego w kraju.

Realizacja komponentu będzie finansowana z budżetu projektu. Słuchacze tychże studiów (czterech w każdym roku trwania projektu) zostaną objęci pomocą stypendialną, która przeznaczona jest na refundację części kosztów, związanych z pracą naukową (zakup literatury, pokrycie kosztów prowadzenia badań) oraz pracami projektowymi i wdrożeniowymi. Wysokość stypendium wynosi 2.000 zł miesięcznie dla każdego stypendysty projektu, a okres przyznawania stypendiów w projekcie to lata akademickie 2010/2011 - 2013/2014. Stypendium będzie wypłacane raz w miesiącu przez 12 miesięcy w roku.

Doktoranci realizujący komponent dydaktyczny będą zobowiązani do:

  1. uczestnictwa w konwersatoriach i wykładach przewidzianych w programie stacjonarnych studiów dziennych oraz w programie komponentu dydaktycznego;
  2. włączenia się w podejmowaną lub już prowadzoną przez I. w W. co najmniej jedną pracę badawczą w trakcie trwania projektu;
  3. odbycia praktyk:
    1. po drugim roku - praktyka dydaktyczna ze studentami przygotowującymi się do zawodu nauczyciela (10 godzin hospitacji zajęć z metodyki nauczania języka polskiego na studiach licencjackich lub magisterskich, 2 godziny samodzielnie przeprowadzonych zajęć na ww. studiach),
    2. po trzecim roku - praktyka pedagogiczna w szkole lub instytucji specjalizującej się w pracy z trudnym uczniem (przez 5 tygodni, 2 godziny lekcyjne tygodniowo hospitacji zajęć i konsultacji z pedagogami oraz 20 godzin prowadzonej pod kierunkiem opiekuna pracy indywidualnej z trudnym uczniem lub pracy z grupą).
  4. po pierwszym roku - sformułowanie problemu badawczego, przedstawienie adekwatnej do niego metodologii, opracowanie szczegółowego projektu badawczego; przygotowanie minimum jednej samodzielnej publikacji naukowej, przy czym co najmniej jedna z nich powinna dotyczyć zagadnienia modeli nauczania języka ojczystego, literatury i kultury w dydaktykach zagranicznych lub metod sprawdzania umiejętności w zagranicznych systemach egzaminacyjnych; przedstawienia promotorowi po pierwszym roku studiów planu dysertacji wraz z pierwszym rozdziałem i po każdym roku zajęć kolejnych części (w trakcie trwania projektu);
  5. po drugim roku - przygotowanie przynajmniej jednej samodzielnej publikacji naukowej z zakresu problematyki, będącej przedmiotem badań;
  6. po trzecim roku - przygotowanie samodzielnej propozycji dydaktycznej w zakresie realizacji podstawy programowej (program nauczania, cykl scenariuszy lekcji, rozkład materiału, pomoce dydaktyczne itp.);
  7. po czwartym roku - przedstawienie rezultatu samodzielnych badań (złożenie pracy doktorskiej).

Pismem z dnia 11.10.2010 r. Nr IPPB4/415-632/10-2/JK oraz z dnia 07.01.2011 r. Nr IPPB4/415-632/10-7/JK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez uzupełnienie braków formalnych. Wnioskodawca uzupełnił powyższe w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stypendium wypłacane doktorantom powinno być pomniejszone o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) stypendia powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z dniem 01 stycznia 2010 r., ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) zostało zmienione brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w październiku 2010 roku Wnioskodawca na zmówienie I. otwiera w ramach studiów doktoranckich na kierunku filologia polska komponent obejmujący dydaktykę szczegółową literatury i języka polskiego oraz badań edukacyjnych. Projekt, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego („Badania jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty) ma na celu wspomaganie grupy najlepszych absolwentów szkół wyższych, kontynuujących naukę na studiach doktoranckich i piszących pracę doktorską, których badania lub ich komercjalizacja przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia w zakresie nauczania języka polskiego w kraju. Realizacja komponentu będzie finansowana z budżetu projektu. Słuchacze tychże studiów (czterech w każdym roku trwania projektu) zostaną objęci pomocą stypendialną, która przeznaczona jest na refundację części kosztów, związanych z pracą naukową (zakup literatury, pokrycie kosztów prowadzenia badań) oraz pracami projektowymi i wdrożeniowymi. Wysokość stypendium wynosi 2.000 zł miesięcznie dla każdego stypendysty projektu, a okres przyznawania stypendiów w projekcie to lata akademickie 2010/2011 - 2013/2014. Stypendium będzie wypłacane raz w miesiącu przez 12 miesięcy w roku.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej Nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. na skutek wejścia w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, ze zm.), wprowadzono nowe zasady systemu przepływów środków pomocowych (europejskich) przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    a. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    b. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    c. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    a. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    b. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    c. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 i 5 lit. a) i b) ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz środki przeznaczone na realizację:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09 listopada 2006 r., str. 1).

W myśl art. 117 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, wydatkami budżetu państwa, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 powyższej ustawy, są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na gruncie obowiązującej od 01 stycznia 2010 r. ustawy o finansach publicznych - środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji (z wyłączeniem środków na pomoc techniczną), jednakże wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 - w tym wydatki budżetu środków europejskich - są wydatkami budżetu państwa.

Tym samym z powyższych przyczyn nie jest możliwe stwierdzenie, iż źródłem finansowania środków na finansowanie stypendiów wypłacanych doktorantom są środki pochodzące z pomocy otrzymanej bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podnieść należy, iż tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu.

Reasumując, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku nie zostało spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródła finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem – jak wykazano powyżej - środki przekazane w sposób przewidziany w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych obowiązującej od 01 stycznia 2010 r. - nie są środkami pochodzącymi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej.

Jednakże należy wskazać, iż zmiany wprowadzone przez nową ustawę o finansach publicznych znalazły swoje odzwierciedlenie w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Systemowe regulacje wprowadzone z dniem 1 stycznia 2010 r. miały bowiem na celu rozróżnienie i wyodrębnienie płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymywanych przez uczestników projektów od innych środków, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Gdyby przyjąć, że śródki finansowe otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc są jednocześnie środkami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, należałoby wówczas uznać, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 137 jest zbędny, gdyż wpisuje się w zakres art. 21 ust. 1 pkt 46. Zakładając jednak racjonalność ustawodawcy należy uznać, iż przepisy te mają różny zakres przedmiotowy, zależny od źródła finansowania.

W rozpatrywanym przypadku, jak wskazano powyżej, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wypłacane stypendia dla doktorantów (uczestników projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki; „Badania jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty) – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj