Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1245/10-2/MP
z 17 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1245/10-2/MP
Data
2011.01.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
czynności opodatkowane
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
fundusz strukturalny
fundusz strukturalny
inwestycje
inwestycje
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
proporcja
proporcja
sprzedaż zwolniona
sprzedaż zwolniona
usługi edukacyjne
usługi edukacyjne


Istota interpretacji
Uniwersytet ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane przez niego nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w zakresie, w jakim zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną .



Wniosek ORD-IN 940 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25.11.2010 r. (data wpływu 10.12.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.12.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe :

Uniwersytet złożył wniosek do instytucji pośredniczącej o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013 projektu pod nazwą „Biblioteka Główna – Regionalny Ośrodek Rolniczej Informacji Naukowej...”. Wniosek uzyskał akceptację i Uczelnia otrzyma wnioskowane dofinansowanie. Jak wynika ze złożonego przez Uniwersytet wniosku, w wyniku realizacji projektu wybudowany zostanie budynek Biblioteki Głównej — Regionalnego Ośrodka Rolniczej Informacji Naukowej Uniwersytetu o powierzchni całkowitej 5.184,5 m2 i powierzchni użytkowej 4.269,1 m2. Projekt przewiduje także zagospodarowanie przyległego terenu oraz wykonanie przyłączy infrastruktury technicznej. Przyziemie i część parteru przeznaczone zostały na magazyny księgozbiorów, pomieszczenie strefy wejściowej i wypożyczalnię. Na wyższych kondygnacjach rozmieszczono pomieszczenia czytelni i dydaktyczne. Zaplanowano również uruchomienie biblioteki cyfrowej. Udział zasobów elektronicznych udostępnianych przez bibliotekę będzie wzrastał i wiąże się z zaprojektowaniem znacznej ilości stanowisk komputerowych i odpowiednich instalacji sieciowych. Sala dydaktyczna (na 4 piętrze) ma być wykorzystywana na potrzeby studentów wszystkich kierunków studiów Uniwersytetu.

Jak stwierdza się we wniosku, do najważniejszych korzyści płynących z realizacji projektu należy zaliczyć: podniesienie konkurencyjności regionu przez rozwój zasobów ludzkich oraz dzięki poprawie jakości kształcenia i infrastruktury dydaktycznej, ułatwienie dostępu do edukacji osobom niepełnosprawnym poprzez odpowiednie przystosowanie zmodernizowanej infrastruktury bibliotecznej do ich potrzeb, poprawę jakości kształcenia poprzez ułatwianie dostępu do bazy bibliotecznej, ułatwienie samokształcenia studentów, pracowników naukowych i dydaktycznych Uczelni oraz mieszkańców regionu, lepszy dostęp do zasobów cyfrowych bibliotek krajowych i zagranicznych.

Realizacja projektu przyczyni się m.in. do poprawy warunków pracy dla pracowników biblioteki, obniżenia kosztów bieżącego utrzymania i konserwacji, podwyższenia jakości usług świadczonych przez bibliotekę, zwiększenia bezpieczeństwa zbiorów bibliotecznych i ogólnie: do lepszej realizacji podstawowych zadań Uniwersytetu wynikających z ustawy o szkolnictwie wyższym, statutu i regulaminu Uczelni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przy nabywaniu towarów i usług koniecznych do realizacji tego projektu Uniwersytetowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego przy zakupie...
  2. Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze jest twierdząca, to czy prawo to będzie przysługiwało w całości czy też tylko w części.

Odpowiedź na powyższe jest konieczna z uwagi na ocenę podatku od towarów i usług z pkt widzenia uznania go za koszt kwalifikowany.

Stanowisko Wnioskodawcy :

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, zwaną dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
  2. - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  3. w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;
  4. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  5. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  6. kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a.

Jak wynika z powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone w nich warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Co do zasady warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, albo czynnościami które niepodlegają opodatkowaniu z uwagi na to, że są wykonywane poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności były wykonywane na terytorium kraju.

Sytuacja staje się bardziej skomplikowana, gdy podatnik prowadzi równocześnie działalność zwolnioną z opodatkowania i dokonuje zakupów, które w części nie są wykorzystywane do jego działalności jako przedsiębiorcy. W takim przypadku co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje wobec zakupów, które są bezpośrednio związane z działalnością dającą prawo do odliczenia podatku. Koncepcja związku bezpośredniego została wypracowana przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (por. np. orzeczenia w sprawie C-4/94 BLP Group, C-98/98 Midland Bank, C-408/98 Abbey National plc).

Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje wobec nabywanych towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z transakcjami dającymi prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podatek naliczony związany z zakupami, które nie mogą być bezpośrednio powiązane ze sprzedażą opodatkowaną, a które wiążą się jednak z całokształtem działalności gospodarczej podatnika, powinny być rozliczane na podstawie współczynnika sprzedaży zgodnie z uregulowaniami art. 90 i art. 91 ustawy t VAT.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa sądów administracyjnych, ETS, jak również z literatury przedmiotu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS wielokrotnie zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia — jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas — po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych — odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Uniwersytet realizuje projekt pt.: „Uniwersytet Przyrodniczy. Biblioteka Główna — regionalny Ośrodek Rolniczej Informacji Naukowej...”. Wydatki projektu są finansowane m.in. z funduszy strukturalnych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedmiotem projektu jest budowa Biblioteki Głównej Uniwersytetu. Do najważniejszych korzyści płynących z oddania do użytkowania budynku Biblioteki należy zaliczyć poprawę jakości kształcenia i infrastruktury dydaktycznej, ułatwienie dostępu do edukacji osobom niepełnosprawnym poprzez odpowiednie przystosowanie zmodernizowanej infrastruktury bibliotecznej do ich potrzeb, poprawę jakości kształcenia poprzez ułatwianie dostępu do bazy bibliotecznej, ułatwienie samokształcenia studentów, pracowników naukowych i dydaktycznych Uczelni oraz mieszkańców regionu, lepszy dostęp do zasobów cyfrowych bibliotek krajowych i zagranicznych.

Realizacja projektu przyczyni się m.in. do poprawy warunków pracy dla pracowników biblioteki, obniżenia kosztów bieżącego utrzymania i konserwacji, podwyższenia jakości usług świadczonych przez bibliotekę, zwiększenia bezpieczeństwa zbiorów bibliotecznych i ogólnie: do lepszej realizacji podstawowych zadań Uniwersytetu wynikających z ustawy o szkolnictwie wyższym, statutu i regulaminu Uczelni.

W ramach projektu ponoszone są wydatki na: zakup usług budowlanych związanych z budową budynku Biblioteki wraz instalacjami, zakup mebli wraz z montażem, zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania, w tym specjalistycznego, zakup tzw. wyposażenia stałego, zakup i wdrożenie magnetycznego oznakowania zbiorów oraz tzw. wydatki osobowe.

Uczelnia jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Powyższe fakty, a przede wszystkim przyszły, w tym potencjalny sposób wykorzystania powstałych w wyniku realizacji inwestycji efektów wskazuje na to, że będą one miały związek zarówno z działalnością zwolnioną z podatku (usługami edukacyjnymi), jak i inną działalnością, która jest opodatkowaną.

Biblioteka obecnie, i również w przyszłości będzie służyła przede wszystkim studentom oraz pracownikom uczelni. Będzie zatem wspierała proces:

  • dydaktyczny (kształcenia i wychowywania studentów),
  • prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, służyła także świadczeniu usług badawczych,
  • kształcenia i promowania kadr naukowych,
  • upowszechniania i pomnażania osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki.

Biblioteka, jako część składowa uczelni pełni przede wszystkim służebną rolę w stosunku do podstawowych zadań Uniwersytetu, nie świadcząc co do zasady samodzielnie odpłatnych usług.

Jednakże w ograniczonym zakresie wykonuje swoje zadania za odpłatnością i tym samym wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednakże w większości przypadków usługi te są zwolnione z podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Niektóre jednak czynności, jak np. usługi odpłatnego wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11. 22.12, 22.13) są opodatkowane stawką 7%.

Sam fakt świadczenia, chociażby w ograniczonym zakresie odpłatnych usług opodatkowanych przez Bibliotekę pozwała Uniwersytetowi skorzystać z prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z budową budynku Biblioteki Głównej.

Prawo to wypływa również z faktu, że Biblioteka, jak to zaznaczono wyżej, pełni służebną rolę w stosunku do całego Uniwersytetu, tj. z jej zasobów korzystają studenci i pracownicy Uczelni nie tylko w ramach procesu dydaktycznego, ale także wykonując zlecone przez podmioty trzecie za odpłatnością usługi naukowo - badawcze (opodatkowane podatkiem od towarów i usług), świadcząc odpłatne usługi weterynaryjne (opodatkowane podatkiem od towarów i usług), przygotowując materiały na odpłatne konferencje (opodatkowane podatkiem od towarów i usług), przygotowując publikacje książkowe (dostawa książek jest opodatkowana), czy też pracownicy administracyjni obsługujący działalność uczelni.

Związek zatem z działalnością Uniwersytetu, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług niewątpliwie występuje. Nie jest to związek bezpośredni, ale pośredni co jednak nie wyklucza prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług związanych z budową budynku biblioteki. Należy również założyć, iż sam budynek będzie wykorzystywany w ograniczonym zakresie do świadczenia usług najmu powierzchni chociażby pod automaty do kawy i napojów, czy bankomaty. Tego rodzaju urządzenia są dzisiaj cywilizacyjnym standardem.

Powyższe uprawnia do stwierdzenia, iż zakupione w ramach projektu towary i usługi będą służyły również działalności, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług i w konsekwencji Uniwersytet będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu tych towarów i usług.

Z uwagi na to, iż nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych konieczne staje się zastosowanie dla jego rozliczenia zasad określonych w art. 90 i art. 91 ustawy o podatku VAT. Jak wynika z ich treści podatek naliczony co do zasady winien być przez podatnika wyodrębniony i alokowany (przypisany) do czynności, które dają prawo do odliczenia i czynności, które takiego prawa nie dają. W pierwszym przypadku podatek naliczony pomniejsza kwoty podatku należnego w całości, w drugim tak wyodrębniony podatek nie podlega odliczeniu w żadnej części.

W sytuacji jednak, gdy nie jest możliwe dokonanie bezpośredniej alokacji podatku naliczonego zgodnie z powyższymi regułami, pozostała kwota podatku naliczonego podlega odliczeniu według tzw. współczynnika (struktury) sprzedaży. Zasada ta wynika z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Współczynnik sprzedaży powinien możliwie precyzyjnie oddawać proporcję działalności gospodarczej podatnika. Reguły ustalenia wskaźnika określa art. 90 ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynnościami, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję określa się w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja (tzw. proporcja wstępna). Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

A zatem, w zakresie wydatków, których nie można bezpośrednio alokować do sprzedaży opodatkowanej, kwotę podatku naliczonego, w stosunku do której będzie Uczelni przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego należy, w poszczególnych miesiącach 2010 roku, ustalić w oparciu o wyliczony wskaźnik udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem w roku 2009. I odpowiednio w poszczególnych miesiącach roku 2011, kwota podatku naliczonego, która pomniejszy kwotę podatku należnego będzie wyliczana w oparciu o wskaźnik wyliczony za 2010 rok, a w 2012 roku, w oparciu o wskaźnik za 2011 rok. Należy przy tym pamiętać, iż zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Następnie, kwoty podatku odliczonego będą odpowiednio korygowane zgodnie z zasadami określonymi w art. 91 ustawy o VAT, w zależności od tego jakiego rodzaju towarów i usług będą dotyczyły. Okres obowiązkowych korekt może wynieść nawet 10 lat, licząc od roku oddania do użytkowania.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, Uniwersytet ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane przez niego nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w zakresie, w jakim zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. W przypadku, gdy Uczelnia nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i 91 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Organ podatkowy wskazuje ponadto, iż ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) od dnia 1 stycznia 2011 r. wprowadzone zostały w życie zmiany dotyczące podatku od towarów i usług związane m.in. z likwidacją załącznika nr 4 do ustawy, zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku i przeniesienie uregulowań dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Kolejną zmianą wprowadzoną przepisami ww. ustawy jest dostosowanie przepisów wykorzystujących odwołania do klasyfikacji statystycznej (w szczególności załączników do ustawy zawierających wykazy towarów i usług w oparciu o klasyfikację PKWiU) do klasyfikacji obecnie obowiązującej w statystyce publicznej tj. PKWiU z 2008 r.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują również stawki VAT podwyższone o 1 pkt procentowy (z 22% na 23% i z 7% na 8%) wprowadzone na okres tymczasowy na mocy ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) – art. 19 ust. 5.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj