Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-1000/10/HSt
z 23 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-1000/10/HSt
Data
2010.12.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
grunty
grunty
lokal mieszkalny
lokal mieszkalny
nieruchomości
nieruchomości
pozwolenia
pozwolenia
sprzedaż
sprzedaż
ulga na budowę mieszkań pod wynajem
ulga na budowę mieszkań pod wynajem
użytkowanie (używanie)
użytkowanie (używanie)


Istota interpretacji
1) Czy wnioskodawczyni zapłaci podatek dochodowy od zbycia opisanej nieruchomości, jeśli sprzeda ją w 2010r.?
2) Jeśli tak, to w jaki sposób ten podatek obliczyć?
3) Kiedy (z jaką datą) wnioskodawczyni może te nieruchomości sprzedać, żeby nie zapłacić podatku?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 16 września 2010r.), uzupełnionym w dniach 24 listopada 2010r. oraz 09 grudnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości, w związku z budową których wnioskodawczyni korzystała z ulgi na budowę mieszkań pod wynajem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości, w związku z budową których wnioskodawczyni korzystała z ulgi na budowę mieszkań pod wynajem.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne, pismami z dnia 16 listopada 2010r. oraz z dnia 30 listopada 2010r. Znak: IBPBII/2/415-1000/10/HSt wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 24 listopada 2010r. i 09 grudnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 20 grudnia 1999r. wnioskodawczyni podpisała ze Spółką umowę o wspólnej inwestycji, której przedmiotem było wybudowanie domu z 14 mieszkaniami, w tym 11 na wynajem, w tym dwoma wnioskodawczyni. Budynek miał zostać wybudowany do końca 2000r. Grunt pod tę nieruchomość został zakupiony aktem notarialnym z dnia 28 grudnia 1999r. Protokół odbioru mieszkań z zastrzeżeniami wnioskodawczyni podpisała w dniu 16 lipca 2002r. W międzyczasie Spółka upadła, mieszkania były złej jakości, toczyły się spory o wysokość opłat końcowych, które zostały rozwiązane dopiero z syndykiem w listopadzie 2004r. W dniu 29 listopada 2004r. został podpisany akt notarialny znoszący współwłasność i ustanawiający odrębną własność lokali mieszkalnych.

Wnioskodawczyni jest właścicielką lokalu mieszkalnego nr 1 oraz nr 2 wraz z przynależnymi piwnicami i ułamkowymi częściami gruntu. Mieszkania te wnioskodawczyni wynajmuje i płaci podatek dochodowy od osób fizycznych od wynajmu. Zamierza jednak sprzedać mieszkania, które nabyła w sposób wyżej opisany. Wskazuje również, że korzystała z ulgi podatkowej z tytułu budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami mieszkalnymi na wynajem począwszy od 1999r., tj. od daty zakupu gruntu.

W uzupełnieniu wnioskodawczyni wskazała, że zgodnie z obowiązującym w 2002r. Prawem budowlanym – ustawa z dnia 07 lipca 1994r. (t. j. Dz. U. Nr 89, poz. 414 ) art. 54 pismo z Urzędu Miasta z dnia 09 sierpnia 2002r., zawierające stwierdzenie „przyjmuję do wiadomości zgłoszenie o zakończeniu budowy i przystąpieniu do użytkowania wielorodzinnego budynku mieszkalnego (...). Prace budowlane zostały wykonane w oparciu o pozwolenie na budowę (...)”, jest decyzją o pozwoleniu na użytkowanie budynku, w którym wnioskodawczyni jest właścicielką mieszkań nr 1 i nr 2. Wnioskodawczyni wskazała, że przedmiotowe pismo było odpowiedzią na zawiadomienie o zakończeniu budowy zgodnie z art. 57 ustawy Prawo budowlane i spełnione zostały wszystkie wymogi dotyczące zakończenia procesu budowlanego. W pozwoleniu na budowę tego budynku nie ma obowiązku uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego (art. 55 Ustawy Prawo budowlane) ani nie wystąpiły inne okoliczności wymienione w tym artykule. Pismo adresowane było do Spółki, która inwestycję realizowała, m.in. w imieniu wnioskodawczyni, gdzie wpłynęło 12 sierpnia 2002r. Wnioskodawczyni nie otrzymała osobiście żadnego pozwolenia ani innej korespondencji, gdyż stroną procesu budowlanego i związanej z tym dokumentacji była Spółka. Wydzielenie odrębnej własności mieszkań nastąpiło na podstawie aktu notarialnego z dnia 29 listopada 2004r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wnioskodawczyni zapłaci podatek dochodowy od zbycia opisanej nieruchomości, jeśli sprzeda ją w 2010r....
  2. Jeśli tak, to w jaki sposób ten podatek obliczyć...
  3. Kiedy (z jaką datą) wnioskodawczyni może te nieruchomości sprzedać, żeby nie zapłacić podatku...

Zdaniem wnioskodawczyni, nie powinna ona płacić podatku dochodowego od sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zbudowanej przed 2006r. na własnym gruncie (zakupionym w 1999r.), powołując się przy tym na broszurę Ministerstwa Finansów „Opodatkowanie przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości” według stanu prawnego na 01 stycznia 2009r.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 26 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2001r., podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3 i art. 28-30, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1 i 2 oraz ust. 4-7 lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków poniesionych w roku podatkowym na budowę własnego lub stanowiącego współwłasność budynku mieszkalnego wielorodzinnego, z przeznaczeniem znajdujących się w nim co najmniej pięciu lokali mieszkalnych na wynajem, oraz wydatków na zakup działki pod budowę tego budynku. Za lokale przeznaczone na wynajem nie uważa się lokali mieszkalnych wynajętych osobom, które w stosunku do właściciela lub chociażby do jednego ze współwłaścicieli zaliczone są do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Stosownie do art. 7 ust. 12 ustawy z dnia 09 listopada 2000r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 104, poz. 1104 ze zm.), podatnicy, którzy przed dniem 01 stycznia 2001r. ponieśli wydatki na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z przeznaczeniem znajdujących się w nim lokali mieszkalnych na wynajem oraz wydatki na zakup działki pod budowę tego budynku i nabyli prawo do odliczeń, na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 1997r. oraz art. 26 ust. 1 pkt 8 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2001 r., zachowują prawo do odliczania na zasadach określonych w tej ustawie wydatków, które nie znalazły pokrycia w uzyskanych dochodach.

Na podstawie art. 7 ust. 13 ww. ustawy, podatnikom, którzy przed dniem 01 stycznia 2001r. ponieśli wydatki, o których mowa w ust. 12 i nabyli prawo do odliczeń na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 1997r. oraz art. 26 ust. 1 pkt 8 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2001r. i po tym dniu dokonali dalszych wydatków na zakup tej działki lub udziału we współwłasności tej działki oraz na budowę tego budynku, przysługuje prawo do odliczania, na zasadach określonych w tej ustawie, wydatków poniesionych od dnia 01 stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2003r.

W myśl art. 7 ust. 15 ww. ustawy, jeżeli podatnik korzystał z odliczenia od dochodu wydatków poniesionych na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z przeznaczeniem znajdujących się w nim lokali mieszkalnych na wynajem oraz na zakup działki pod budowę tego budynku i zbył działkę lub budynek, jego część lub lokal (lokale) przed upływem dziesięciu lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło wybudowanie, przychód uzyskany z tego zbycia podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 28 ustawy wymienionej w art. 1. Przepis ten stosuje się odpowiednio w przypadku zbycia działki, z tym że okres dziesięcioletni liczy się od końca roku, w którym nastąpiło nabycie tej działki lub udziału we współwłasności działki.

Z opisanego we wniosku zdarzenia wynika, że wnioskodawczyni w 1999r. podpisała ze Spółką umowę o wspólnej inwestycji, której przedmiotem było wybudowanie domu z mieszkaniami na wynajem. Grunt pod tę nieruchomość został zakupiony w dniu 28 grudnia 1999r. Budynek miał zostać wybudowany do końca 2000r. Protokół odbioru mieszkań z zastrzeżeniami wnioskodawczyni podpisała w dniu 16 lipca 2002r. W dniu 29 listopada 2004r. został podpisany akt notarialny znoszący współwłasność i ustanawiający odrębną własność lokali mieszkalnych.

Wnioskodawczyni jest właścicielką lokalu mieszkalnego nr 1 oraz nr 2 wraz z przynależnymi piwnicami i ułamkowymi częściami gruntu. Mieszkania te wnioskodawczyni wynajmuje i płaci podatek dochodowy od osób fizycznych od wynajmu.

Wnioskodawczyni zamierza sprzedać mieszkania, które nabyła w sposób wyżej opisany. Wskazuje również, że korzystała z ulgi podatkowej z tytułu budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego z lokalami mieszkalnymi na wynajem począwszy od 1999r., tj. od daty zakupu gruntu. Wątpliwości wnioskodawczyni budzi kwestia, czy w momencie sprzedaży nieruchomości w 2010r. będzie obowiązana do zapłaty podatku dochodowego.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie stwierdzić należy, iż przepis art. 7 ust. 15 ustawy z dnia 09 listopada 2000r. jest w istocie przepisem szczególnym w stosunku do przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności wydłużającym z 5 do 10 lat okres, przed upływem którego zbycie nieruchomości stanowi źródło przychodu. Należy przy tym podkreślić, że art. 7 ust. 15 odwołuje się do daty wybudowania budynku bądź lokalu i nakazuje liczyć upływ terminu 10-letniego od końca roku, w którym to wybudowanie miało miejsce. Istotna dla ewentualnego opodatkowania jest zatem data wybudowania budynku lub lokalu jeśli inwestycję zakończono, a nie data zakupu gruntu pod tę inwestycję. Ponadto powołany przepis odsyła do art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007r.), określającego sposób opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c).

Odpowiadając na wezwanie organu wnioskodawczyni wskazała, że zakończenie budowy miało miejsce w 2002r. Zatem od końca 2002r. należy liczyć bieg 10-letniego terminu, o którym mowa w art. 7 ust. 15 ustawy z dnia 09 listopada 2000r., a nie od daty zakupu gruntu jak chce tego wnioskodawczyni. Data nabycia gruntu jest istotna dla ustalenia upływu 10 letniego okresu, ale tylko wówczas, gdy na gruncie tym nie wybudowano budynku lub lokalu, co jak wykazano powyżej nie miało miejsca w niniejszej sprawie.

A zatem, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, 10-letni termin, o którym mowa w art. 7 ust. 15 ustawy z dnia 09 listopada 2000r. w przypadku sprzedaży obu lokali mieszkalnych upływa dopiero z dniem 31 grudnia 2012r. Jeżeli zatem sprzedaż nastąpi w 2010r. uzyskany przychód ze sprzedaży lokali mieszkalnych wybudowanych na wynajem będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, w myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (np. wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, opłatę notarialną, opłatę skarbową, koszt ogłoszeń o sprzedaży w prasie lub wynagrodzenie dla biura pośrednictwa nieruchomości).

W myśl ust. 2a zasada, o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust.1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r., z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Zaznaczyć należy, iż wyliczenie zawarte w tym przepisie ma charakter wyczerpujący i wiąże skutek prawny w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia - na warunkach określonych w ustawie – uzyskanych przychodów na cele w tym przepisie wymienione. W związku z tym, tylko realizacja jednego z powyższych celów pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego przez wnioskodawczynię ze sprzedaży przedmiotowych lokali.

Reasumując, stwierdzić należy, iż jeżeli wnioskodawczyni dokona w 2010r. sprzedaży lokali mieszkalnych wybudowanych pod wynajem w 2002r., czyli sprzedaży dokona przed upływem dziesięcioletniego okresu liczonego od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do wybudowania, to przychód ze sprzedaży przedmiotowych lokali podlegał będzie opodatkowaniu 10% podatkiem, chyba że zostanie wydatkowany w ciągu dwóch lat od dnia sprzedaży na własne cele mieszkaniowe.

Należy również wskazać, że czym innym jest sposób opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia lokali stanowiących odrębną nieruchomość, w stosunku do których korzystano z ulgi na budowę budynku pod wynajem, a czym innym utrata prawa do tej ulgi.

Przesłanki utraty nabytego prawa do ulgi określał przepis zawarty w art. 26 ust. 10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2001r. Obecnie kwestię tę reguluje art. 7 ust. 14 i 14a ustawy z dnia 09 listopada 2000r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Zgodnie z art. 7 ust. 14 tej ustawy, podatnicy, którzy korzystali z odliczeń, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w latach 1997-2000 i przed upływem dziesięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym:

  1. nastąpiło zbycie budynku, lokalu mieszkalnego, udziału we współwłasności lub
  2. wynajęto budynek albo lokal mieszkalny osobom, które w stosunku do właściciela lub chociażby do jednego ze współwłaścicieli zaliczone są do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, lub
  3. dokonano zmiany przeznaczenia budynku lub lokalu z mieszkalnego na użytkowy albo przeznaczono budynek lub lokal mieszkalny na potrzeby właściciela lub współwłaściciela, lub
  4. zbyto działkę lub prawo wieczystego użytkowania gruntu pod budowę tego budynku,

-są obowiązani doliczyć do dochodów roku podatkowego, w którym nastąpiły te okoliczności, uprzednio odliczone kwoty.

Na mocy art. 7 ust. 14a ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, dziesięcioletni okres, o którym mowa w ust. 14:

  1. w pkt 1-3 – liczy się od końca roku podatkowego, w którym otrzymano decyzję właściwego organu o pozwoleniu na użytkowanie budynku lub lokalu, w związku z budową którego dokonano odliczeń,
  2. w pkt 4 – liczy się od końca roku podatkowego, w którym nabyto działkę lub prawo wieczystego użytkowania gruntu pod budowę tego budynku.

Kwestie związane z budową obiektów budowlanych reguluje ustawa z dnia 07 lipca 1994r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2006r., Nr 156, poz. 1118 ze zm.).

Zgodnie z art. 54 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 10 lipca 2003 r., do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można było przystąpić, z zastrzeżeniem art. 55 i 57, po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosił sprzeciwu w drodze decyzji. W wyniku nowelizacji cytowanego przepisu ustawą z dnia 27 marca 2003r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 80 poz. 718) termin ten wydłużony został do 21 dni.

Należy zaznaczyć, że Organ podatkowy dokonuje interpretacji indywidualnej, przyjmując za podatnikiem ściśle określony stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe. Organ podatkowy nie ma bowiem uprawnień, aby w oparciu o dokumenty poszukiwane z urzędu samodzielnie ustalać zdarzenie, uzupełniać je, bądź oceniać zgodność opisu sformułowanego we wniosku z rzeczywistością. Skoro zatem wnioskodawczyni wskazała, że pismo Urzędu Miasta z dnia 09 sierpnia 2002r. skutecznie zastąpiło decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, to Organ nie ma podstaw aby dokonywać innych ustaleń w tym zakresie. Zatem po upływie 14 dni od doręczenia właściwemu organowi zawiadomienia o zakończeniu budowy, wobec nie zgłoszenia sprzeciwu można było przystąpić do użytkowania lokali mieszkalnych. To oznacza, że tak ustalona data jest podstawą do liczenia terminu 10-letniego, o którym mowa w art. 7 ust. 14 ustawy z dnia 09 listopada 2000r., od którego zależy utrata prawa do ulgi skutkująca obowiązkiem doliczenia do dochodów uprzednio odliczonych kwot. Jeżeli zatem skuteczne złożenie zawiadomienia o zakończeniu budowy miało miejsce w sierpniu 2002r., to sprzedając lokale w 2010r. wnioskodawczyni będzie musiała zgodnie z art. 7 ust. 14 ustawy z dnia 09 listopada 2000r. doliczyć do dochodów 2010r. wszystkie uprzednio odliczone kwoty. Sprzedaż w 2010r. lokali spowoduje bowiem utratę prawa do ulgi na wynajem.

Mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż w przypadku zbycia w 2010r. lokali mieszkalnych wybudowanych pod wynajem, w związku z budową których korzystano z odliczeń, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w latach 1997-2000, dziesięcioletni okres, o którym mowa w przepisach konstytuujących ulgę na wynajem w zakresie budynku lub lokali mieszkalnych należy liczyć od końca roku podatkowego, w którym wydana została decyzja właściwego organu o pozwoleniu na użytkowanie budynku lub lokalu mieszkalnego, w związku z budową których dokonano odliczeń, bądź jak w niniejszej sprawie od końca roku, w którym dokonano skutecznego zawiadomienia o zakończeniu budowy. Dziesięcioletni okres o którym mowa w ust. 14 pkt 1 upłynie dopiero z dniem 31 grudnia 2012r.

Podsumowując, sprzedaż lokali mieszkalnych w 2010r., a zatem przed upływem 10 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do ich wybudowania, w myśl art. 7 ust. 15 ustawy z dnia 09 listopada 2000r. spowoduje u wnioskodawczyni obowiązek podatkowy z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, skutkujący koniecznością zapłaty 10% podatku dochodowego z tytułu sprzedaży.

Sprzedaż tych lokali w 2010r. będzie równocześnie – zgodnie z art. 7 ust. 14 ww. ustawy – skutkowała utratą prawa do ulgi z tytułu budowy budynku z mieszkaniami na wynajem, co oznacza konieczność doliczenia do dochodu za 2010r. uprzednio odliczonych kwot.

Stanowisko wnioskodawczyni o braku zapłaty podatku dochodowego w razie sprzedaży lokali mieszkalnych w 2010r. należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, zaznacza się, iż jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj