Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1076/10-2/SM
z 17 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1076/10-2/SM
Data
2011.01.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
miejsce świadczenia usług
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
usługi magazynowania i przechowywania towarów
usługi magazynowania i przechowywania towarów


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach stwierdzających nabycie usług magazynowych.



Wniosek ORD-IN 194 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.10.2010 r. (data wpływu 02.11.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi przechowywania towarów w magazynach na terenie Polski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.11.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi przechowywania towarów w magazynach na terenie Polski.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podmiotem austriackim prowadzącym działalność w zakresie produkcji i dystrybucji soków owocowych. Spółka nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Austrii. Jest także zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług w Polsce.

Spółka nabywa towary od podmiotów polskich i zagranicznych, głównie od swojej spółki zależnej – A. Polska Sp. z o.o. (dalej: „A. Polska”). Nabyte towary przechowywane są w magazynach na terenie Polski. Usługi przechowywania towarów świadczone są na rzecz Spółki przez A. Polska oraz podmioty trzecie. Usługi nabywane od A. Polska dotyczą zarówno towarów nabytych przez Spółkę od A. Polska jak i zakupionych od innych dostawców.

Podmioty świadczące na rzecz Spółki usługi przechowywania towarów traktują je jako podlegające opodatkowaniu VAT w Polsce (na podstawie art. 28e ustawy o VAT) i dokumentują ich wykonanie fakturami zawierającymi podatek VAT według stawki podstawowej. A. Polska otrzymał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 21 września 2010 r. (sygn. IPPP3/443-629/10-4/KB), w której potwierdzona została prawidłowość takiego podejścia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących usługi przechowywania towarów w magazynach na terenie Polski, przy założeniu, że usługi te są wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ma ona prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących usługi przechowywania towarów w magazynach na terenie Polski, przy założeniu, że usługi te są wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z uwagi na fakt, że Spółka nie posiada własnego magazynu na terenie kraju, nabywane usługi przechowywania towarów są jej niezbędne dla realizacji działalności dystrybucyjnej - sprzedaży soków. Nie ulega więc wątpliwości, że usługi te są przez Spółkę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT wskazuje natomiast, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W przedstawionym stanie faktycznym istotne jest zatem ustalenie czy nabywane przez Spółkę usługi przechowywania towarów podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksport towarów;
  • import towarów;
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają zatem tylko te czynności, które, na potrzeby ustawy o VAT, uznane zostały za wykonane na terytorium Polski. Określenie miejsca świadczenia determinuje zatem miejsce opodatkowania.

Zasada ogólna dotycząca miejsca świadczenia usług na rzecz podatników, wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, stanowi, że miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania. Od tej zasady przewidziane są jednak liczne wyjątki. Jednym z nich jest przepis art. 28e ustawy o VAT wprowadzający regułę, iż miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Zgodnie ze wspomnianą powyżej interpretacją indywidualną wydaną dla A. Polska przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-629/10-4/KB), powyższa regulacja (art. 28e ustawy o VAT) obejmuje swym zakresem także usługi przechowywania towarów, których świadczenie polega na używaniu magazynu (nieruchomości) zapewniającego przechowywanie towaru w odpowiednich warunkach. Bez nieruchomości nie byłoby możliwe wykonanie tej usługi.

Podobne stanowisko prezentują także inne organy podatkowe (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 31 marca 2010 r., sygn. IBPP3/443-186/10/Bwo).

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że usługi w zakresie przechowywania towarów mają charakter usług związanych z nieruchomością i tym samym spełniają dyspozycję art. 28e ustawy o VAT, w związku z czym miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że budynki magazynów, w których świadczone są usługi przechowywania towarów nabywane przez Spółkę znajdują się w Polsce, miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. Zatem usługodawcy postępują prawidłowo opodatkowując te usługi podatkiem od towarów i usług. Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie będzie miał więc zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym.

W konsekwencji, przy spełnieniu przesłanek pozytywnych warunkujących powstanie prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowych usług (tj. związku nabywanych usług z działalnością opodatkowaną Spółki) oraz wobec braku spełnienia przesłanek negatywnych wyłączających możliwość dokonania odliczenia, należy uznać, że Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących usługi przechowywania towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj