Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-715/12-2/MR
z 5 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasto, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto (dalej Gmina) złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Priorytetowego NFOŚiGW pn. „…”. Inwestycja dotyczy:

  • budynku Szkoły Podstawowej Nr ..wraz z salą gimnastyczną (budynek szkoły: ocieplanie ścian poddasza, sufitów, ścian zewnętrznych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, modernizacja c.o.; sala gimnastyczna: modernizacja ściany, modernizacja wentylacji mechanicznej, wymiana luksferów na okna PCV, ocieplenie dachu hali oraz nowe pokrycie z blachy trapezowej, modernizacja c.o., wymiana okien dachowych),
  • budynku Zespołu Szkół (...) wraz z salą gimnastyczną (ocieplenie rdzeni, montaż nawiewników higrosterowalnych w oknach, modernizacja instalacji grzewczej (wymiana grzejników, montaż zaworów termostatycznych, usunięcie osłon grzejników), izolacja ścian zewnętrznych, tynkowanie cienkowarstwowe, wymiana stolarki na nową),
  • budynku w Szkole Podstawowej Nr … (modernizacja systemu przygotowania c.w.u. – zamiana źródła zasilania z energii elektrycznej na węzeł cieplny, likwidacja podgrzewaczy elektrycznych, montaż rur rozprowadzających zaizolowanych oraz rury cyrkulacyjnej i aparatury wodo oszczędnej, wymiana starych drzwi zewnętrznych na nowe, modernizacja systemu ogrzewania – wymiana zużytych rur oraz izolacja rur, wymiana zużytych grzejników).

Budynki ww. szkół są własnością Gminy, a zarządzane są przez dyrekcję przedmiotowych placówek. Powyższe budynki zostały przekazane nieodpłatnie. W przypadku SP Nr .. i SP Nr …budynki zostały oddane w trwały zarząd, w przypadku ZS budynek został użyczony (umowa użyczenia). Szkoły nie wnoszą opłat z tytułu użytkowania budynków.

Budynki figurują w ewidencji środków trwałych gmin w przypadku SP Nr … i SP Nr … oraz w ewidencji środków trwałych Zespołu Szkół (...).

We wszystkich placówkach prowadzona jest działalność oświatowa, przy czym:

  • w Szkole Podstawowej Nr … – wynajmowane jest na działalność gospodarczą 17,39 m2 powierzchni użytkowej,
  • w Zespole Szkół (...) – wynajmowane jest na działalność gospodarczą 11,00 m2 powierzchni użytkowej,
  • w Szkole Podstawowej Nr … – wynajmowane jest na działalność gospodarczą 186,12 m2 powierzchni użytkowej.

Stronami odpłatnych umów są: dyrektorzy poszczególnych szkół i osoby wynajmujące.

Po zakończeniu inwestycji, Gmina przekaże szkołom wykonane zadanie inwestycyjne w trwały zarząd, w przypadku Zespołu Szkół (...) w użyczenie.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i składa deklaracje miesięczne do Urzędu Skarbowego. Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań własnych Gminy, które dotyczą utrzymania szkół podstawowych, gimnazjum i przedszkoli.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy istnieje możliwość odliczenia przez Gminę kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją opisanej inwestycji?

Jeśli tak, to, czy Gmina może dokonać odliczenia kwoty podatku naliczonego:

  • w całości (zgodnie z orzeczeniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, sygn. akt I FPS 9/10 z dnia 24 października 2011 r.),
  • częściowo, według proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT – pomimo, że w przedmiotowych szkołach prowadzona jest działalność gospodarcza (opodatkowana). Gmina nie jest stroną tych umów. Stronami umów są dyrektorzy poszczególnych placówek (szkół) i wynajmujący. Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań własnych Gminy, które dotyczą utrzymania szkół podstawowych, gimnazjum i przedszkoli.

Obiekty (szkoły) objęte ww. projektem są własnością Gminy. Użytkownikiem obiektów są placówki w nich zlokalizowane, w ramach zwykłego zarządu mieniem umowy użyczenia. Placówki nie wnoszą opłat z tytułu użytkowania budynków.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych. Nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego, Gmina nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją opisanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze prywatnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Stosownie do dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Z treści cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej i utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Priorytetowego NFOŚiGW inwestycji pn. „…”. Inwestycja dotyczy:

  • budynku Szkoły Podstawowej Nr … wraz z salą gimnastyczną (budynek szkoły: ocieplanie ścian poddasza, sufitów, ścian zewnętrznych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, modernizacja c.o.; sala gimnastyczna: modernizacja ściany, modernizacja wentylacji mechanicznej, wymiana luksferów na okna PCV, ocieplenie dachu hali oraz nowe pokrycie z blachy trapezowej, modernizacja c.o., wymiana okien dachowych),
  • budynku Zespołu Szkół (...) wraz z salą gimnastyczną (ocieplenie rdzeni, montaż nawiewników higrosterowalnych w oknach, modernizacja instalacji grzewczej (wymiana grzejników, montaż zaworów termostatycznych, usunięcie osłon grzejników), izolacja ścian zewnętrznych, tynkowanie cienkowarstwowe, wymiana stolarki na nową),
  • budynku w Szkole Podstawowej Nr … (modernizacja systemu przygotowania c.w.u. – zamiana źródła zasilania z energii elektrycznej na węzeł cieplny, likwidacja podgrzewaczy elektrycznych, montaż rur rozprowadzających zaizolowanych oraz rury cyrkulacyjnej i aparatury wodo oszczędnej, wymiana starych drzwi zewnętrznych na nowe, modernizacja systemu ogrzewania – wymiana zużytych rur oraz izolacja rur, wymiana zużytych grzejników).

Budynki ww. szkół są własnością Gminy, a zarządzane są przez dyrekcję przedmiotowych placówek. Powyższe budynki zostały przekazane nieodpłatnie. W przypadku SP Nr … i SP Nr … budynki zostały oddane w trwały zarząd, w przypadku ZS budynek został użyczony (umowa użyczenia). Szkoły nie wnoszą opłat z tytułu użytkowania budynków. Budynki figurują w ewidencji środków trwałych gmin w przypadku SP Nr … i SP Nr … oraz w ewidencji środków trwałych Zespołu Szkół (...).

We wszystkich placówkach prowadzona jest działalność oświatowa, przy czym: w Szkole Podstawowej Nr … – wynajmowane jest na działalność gospodarczą 17,39 m2 powierzchni użytkowej, w Zespole Szkół (...) – wynajmowane jest na działalność gospodarczą 11,00 m2 powierzchni użytkowej, w Szkole Podstawowej Nr … – wynajmowane jest na działalność gospodarczą 186,12 m2 powierzchni użytkowej.

Stronami odpłatnych umów są: dyrektorzy poszczególnych szkół i osoby wynajmujące. Po zakończeniu inwestycji, Gmina przekaże szkołom wykonane zadanie inwestycyjne w trwały zarząd, w przypadku Zespołu Szkół (...) w użyczenie. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i składa deklaracje miesięczne do Urzędu Skarbowego. Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań własnych Gminy, które dotyczą utrzymania szkół podstawowych, gimnazjum i przedszkoli.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści powołanego wcześniej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca przewidział od powyższej reguły wyjątki, które w przypadku dostawy towarów zostały zawarte w art. 7 ust. 2 ustawy, a przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Analizując treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Jak wynika z opisu sprawy Gmina przekazała budynki szkół, będące przedmiotem prowadzonej inwestycji, nieodpłatnie. W przypadku SP Nr … i SP Nr … budynki zostały oddane w trwały zarząd, w przypadku ZS budynek został użyczony (umowa użyczenia). Szkoły nie wnoszą opłat z tytułu użytkowania budynków.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.

Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego Skarbu Państwa oddaje się w trwały zarząd państwowej jednostce organizacyjnej, a nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego – odpowiedniej samorządowej jednostce organizacyjnej, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej (art. 43 ust. 5 ww. ustawy).

W myśl art. 44 ust. 1 cyt. ustawy, trwały zarząd ustanawia się na czas nieoznaczony lub czas oznaczony.

Trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 60 ust. 2 oraz art. 60a ust. 3 (art. 45 ust. 1 powołanej ustawy).

Natomiast stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572), publiczne szkoły, placówki, a także inne formy wychowania przedszkolnego, zakłady kształcenia nauczycieli, placówki doskonalenia nauczycieli i kolegia pracowników służb społecznych oraz prowadzące je organy są zwolnione z opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania i użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, zajętych na działalność oświatową.

Wymienione przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, z których wynika oddanie nieruchomości jednostek samorządu terytorialnego w nieodpłatny trwały zarząd ww. jednostce organizacyjnej, wskazują na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy jeden z budynków wyremontowanych w ramach prowadzonej inwestycji będzie przedmiotem nieodpłatnego użyczenia.

W świetle regulacji art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie w trwały zarząd oraz nieodpłatne użyczeniu budynków szkół, wyremontowanych w ramach prowadzonej inwestycji, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT – czynność nieodpłatnego przekazania przedmiotowych budynków, w świetle okoliczności przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością wykonywaną we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań własnych.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Brak będzie zatem podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Reasumując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…”, ponieważ po zrealizowaniu inwestycji Wnioskodawca przekaże nieodpłatnie w trwały zarząd oraz nieodpłatne użyczy wykonaną inwestycję szkołom, zatem wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, że Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją opisanej inwestycji w przedmiotowej sprawie nie będzie miało zastosowanie powołane przez Gminę orzeczenie NSA z dnia 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 9/10 oraz art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Wobec powyższego w związku z treścią pytania drugiego oraz odpowiedzią na pytanie pierwsze, drugie pytanie staje się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj