Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-857/12-4/KG
z 10 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko prowadzącej działalność gospodarczą, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 5 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na prowadzeniu szkolenia pn.: „Warsztaty …” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na prowadzeniu szkolenia pn.: „Warsztaty …”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2012 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od dnia 10 września 2007 r. jako osoba fizyczna, prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (…) Głównym przedmiotem działalności jest kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane. Po zmianie PKD 2007 Główny Urząd Statystyczny w zaświadczeniu o numerze identyfikacyjnym REGON zaklasyfikował przedmiot działalności w grupowaniu 8559B jako pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzysta do tej pory ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o VAT oraz ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ust. c ustawy o VAT oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Zainteresowana nie jest placówką oświatową, jak również nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Posiada natomiast wpis do rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy Wnioskodawczyni nie realizuje szkoleń przewidzianych odrębnymi przepisami.

Wnioskodawczyni świadczy usługi edukacyjne - szkolenia dla osób dorosłych, na zlecenie jednostek sektora publicznego, a także innych jednostek. Są to przede wszystkim szkolenia z kompetencji menadżerskich i umiejętności miękkich związanych z branżą lub z wykonywanym zawodem przez uczestników szkoleń, którzy są osobami czynnymi zawodowo.

W świetle ww. opisanych aspektów działalności ma miejsce stan faktyczny:

W dniu 20 lipca 2012 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę z Miastem - Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej (dalej: MOPS), na mocy której w okresie obowiązywania umowy, tj.: 30 lipca 2012 r. – 21 września 2012 r. realizuje usługę szkoleniową - szkolenie pod nazwą: „Warsztaty …”.

Szkolenie jest przeprowadzane w ramach projektu „Aktywność się opłaca” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1. Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizatorem projektu jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Szkolenie jest w 100% finansowane ze środków publicznych (94,972% dotacja ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, 5,02793% dotacja ze środków budżetu Państwa). Wnioskodawczyni otrzymuje od MOPS wynagrodzenie za zrealizowaną usługę szkoleniową zgodnie z podpisaną umową na podstawie wystawionego rachunku/faktury VAT. MOPS zapłaci za wykonaną usługę z otrzymanego dofinansowania na realizacje projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Odbiorcami szkolenia są uczestnicy opisanego wyżej projektu – klienci, klientki MOPS - osoby korzystające ze świadczeń MOPS i będące w wieku aktywności zawodowej. Są to osoby bezrobotne, w wieku aktywności zawodowej. Na szkolenie osoby kierowane są przez MOPS. Wnioskodawczyni nie pobiera od uczestników żadnych opłat.

Celem projektu „Aktywność się opłaca”, w ramach którego Zainteresowana realizuje usługę szkoleniową jest: 1) wzrost aktywności zawodowej uczestników oraz 2) wzrost kompetencji społecznych w zakresie: potrzebnym do samorealizacji i rozwoju osobistego oraz bycia aktywnym obywatelem, życia rodzinnego, komunikowania się i rozwiązywania problemów. W ramach projektu osoby uczestniczą w różnych szkoleniach i działaniach aktywizujących, np. w warsztatach komputerowych, warsztatach z zakresu komunikowania się i kreowania własnego wizerunku, warsztatach z aktywnego poszukiwania pracy, korzystają z indywidualnego doradztwa zawodowego. Uczestnicy projektu biorą również udział w szkoleniu: „Warsztaty pokonać stres pozytywnymi emocjami”, które realizuje Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności realizowanej przez MOPS. Inne szkolenia i działania projektowe były lub są realizowane przez inne firmy/podmioty.

Celem przeprowadzonego przez Wnioskodawczynię szkolenia „Warsztaty pokonać stres pozytywnymi emocjami” było nabycie wiedzy i umiejętności efektywnego radzenia sobie ze stresem w sytuacjach codziennych i zawodowych. Uczestnicy podczas szkolenia uzyskali zatem niezbędną wiedzę z zakresu efektywnego radzenia sobie ze stresem do celów zawodowych, to znaczy: radzenie sobie ze stresem związanym z brakiem pracy, radzenie sobie ze stresem związanym z poszukiwaniem pracy, radzenie sobie ze stresem związanym z podjęciem pracy - nowa sytuacja, utrzymanie posiadanej pracy, radzenie sobie ze stresem w miejscu pracy i wypaleniem zawodowym. Ponadto treść szkolenia obejmowała moduł tematyczny: „Stres w miejscu pracy …” mający przygotować uczestników do efektywnego radzenie sobie ze stresem w miejscu pracy i radzeniem sobie z wypaleniem zawodowym.

Zdobyte podczas szkolenia umiejętności radzenia sobie ze stresem są niezbędne dla uczestników szkolenia w sytuacji poszukiwania pracy (radzenie sobie ze stresem związanym z brakiem pracy, radzenie sobie ze stresem podczas rozmów kwalifikacyjnych) jak i w sytuacji uzyskania zatrudnienia (stres związany z nowym miejscem pracy, stres w pracy, radzenie sobie z wypaleniem zawodowym). Nabyte umiejętności pomogą zatem uczestnikom w zdobyciu pracy, jak również mogą zostać wykorzystane w aktualnej lub przyszłej pracy zawodowej.

W piśmie z dnia 3 grudnia 2012 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Zainteresowana wskazała co następuje:

  1. Realizowane przez Zainteresowaną szkolenie nie jest usługą w zakresie kształcenia lub wychowania, o której mowa w art. 43 ust. l pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Wnioskodawczyni wskazała w części G wniosku, że „nie jest placówką oświatową, jak również nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.”
  2. Zdaniem Wnioskodawczyni przeprowadzenie szkolenia pn: „Warsztaty …” jest usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Szkolenie to miało na celu zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do celów zawodowych.
    Celem szkolenia było nabycie wiedzy i umiejętności efektywnego radzenia sobie ze stresem. Szkolenie było skierowane do osób bezrobotnych. Kompetencja „umiejętność radzenie sobie ze stresem” jest kompetencją zawodową wymaganą prawie na każdym stanowisku pracy, trudno ją zatem powiązać z konkretną branżą lub zawodem. Jest ona wymagana w każdym zawodzie, dlatego jest ogólną kompetencją zawodową. Poprzez uczestnictwo w szkoleniu uczestnicy z całą pewnością nabyli wiedzę do celów zawodowych. Podnieśli swoje kwalifikacje zawodowe, które będą mogli wykorzystać w aktualnej sytuacji zawodowej - braku pracy i jej poszukiwania jak również w przyszłej sytuacji zawodowej - nowa praca. Dlatego też opisane powyżej szkolenie pozostaje w bezpośrednim związku z kwalifikacjami zawodowymi. Umiejętności efektywnego radzenia sobie ze stresem są wykorzystane przez pracowników w codziennej pracy zawodowej, a przez to przyczyniają się do zwiększenia efektywności ich pracy i chronią przed wypaleniem zawodowym.

    Odbiorcami szkolenia byli uczestnicy projektu aktywizacyjnego - klienci i klientki MOPS - osoby korzystające ze świadczeń MOPS i będące w wieku aktywności zawodowej. Są to osoby bezrobotne, w wieku aktywności zawodowej. Celem tego projektu było: 1) wzrost aktywności zawodowej uczestników oraz 2) wzrost kompetencji społecznych w zakresie: potrzebnym do samorealizacji i rozwoju osobistego oraz bycia aktywnym obywatelem, życia rodzinnego, komunikowania się i rozwiązywania problemów.

    Celem przeprowadzonego przez Wnioskodawczynię szkolenia „Warsztaty …” było nabycie wiedzy i umiejętności efektywnego radzenia sobie ze stresem w sytuacjach codziennych i zawodowych. Uczestnicy podczas szkolenia uzyskali zatem niezbędną wiedzę z zakresu efektywnego radzenia sobie ze stresem do celów zawodowych, to znaczy: radzenie sobie ze stresem związanym z brakiem pracy, radzenie sobie ze stresem związanym z poszukiwaniem pracy, radzenie sobie ze stresem związanym z podjęciem pracy - nowa sytuacja, utrzymanie posiadanej pracy, radzenie sobie ze stresem w miejscu pracy i wypaleniem zawodowym. Ponadto treść szkolenia obejmowała moduł tematyczny: „Stres w miejscu pracy …” mający przygotować uczestników do efektywnego radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy i radzeniem sobie z wypaleniem zawodowym.
    Zdobyte podczas szkolenia umiejętności radzenia sobie ze stresem są niezbędne dla uczestników szkolenia w sytuacji poszukiwania pracy (radzenie sobie ze stresem związanym z brakiem pracy, radzenie sobie ze stresem podczas rozmów kwalifikacyjnych) jak i w sytuacji uzyskania zatrudnienia (stres związany z nowym miejscem pracy, stres w pracy, radzenie sobie z wypaleniem zawodowym). Nabyte umiejętności pomogą zatem uczestnikom w zdobyciu pracy jak również mogą zostać wykorzystane w aktualnej lub przyszłej pracy zawodowej.
    Podsumowując, Wnioskodawczyni uważa, że efektem prowadzonego szkolenia jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowania zawodowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.
  3. Usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.



W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa przeprowadzenia szkolenia „Warsztaty …” opisana w stanie faktycznym przez Wnioskodawczynię i skierowana dla uczestników projektu „Aktywność się opłaca” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i realizowanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej korzysta ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43. ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawczyni, realizując usługę szkoleniową „Warsztaty …” na zlecenie MOPS w ramach projektu „Aktywność się opłaca” (Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki POKL) dla klientów MOPS (głównie osoby bezrobotne) współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego i otrzymując zapłatę za wykonaną usługę z dofinansowania na realizację projektu, Zainteresowana korzysta ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższych przepisów można stwierdzić, iż dla zastosowania zwolnienia od VAT konieczne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków, jak np. finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Kryterium: finansowanie w całości ze środków publicznych.

Realizowane przez Wnioskodawczynię usługa szkoleniowa „Warsztaty …” jest w 100% finansowana ze środków publicznych (94,972% dotacja ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, 5,02793% dotacja ze środków budżetu Państwa).

Kryterium: usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Usługa szkoleniowa pn: „Warsztaty …” realizowana dla klientów MOPS (głównie osoby bezrobotne w wieku aktywności zawodowej) spełnia - w ocenie Wnioskodawczyni - przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, tzn. jest usługą kształcenia zawodowego / przekwalifikowania zawodowego z następującego powodu: szkolenie „Warsztaty pokonać stres pozytywnymi emocjami” ma na celu zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do celów zawodowych.

Celem szkolenia było nabycie wiedzy i umiejętności efektywnego radzenia sobie ze stresem. Kompetencja „umiejętność radzenie sobie ze stresem” jest kompetencją zawodową wymaganą prawie na każdym stanowisku pracy, trudno ją zatem powiązać z konkretną branżą lub zawodem. Jest ona wymagana w każdym zawodzie, dlatego jest ogólną kompetencją zawodową. Poprzez uczestnictwo w szkoleniu uczestnicy z całą pewnością nabyli wiedzę do celów zawodowych. Podnieśli swoje kwalifikacje zawodowe, które będą mogli wykorzystać w aktualnej sytuacji zawodowej - braku pracy i jej poszukiwania jak również w przyszłej sytuacji zawodowej - nowa praca. Dlatego też opisane powyżej szkolenie pozostaje w bezpośrednim związku z kwalifikacjami zawodowymi.

Umiejętności efektywnego radzenia sobie ze stresem są wykorzystane przez pracowników w codziennej pracy zawodowej, a przez to przyczyniają się do zwiększenia efektywności ich pracy i chronią przed wypaleniem zawodowym. Szkolenie „Warsztaty …” ma wraz z innymi formami aktywizującymi przewidzianymi w projekcie (np. warsztaty aktywnego poszukiwania pracy, indywidualne doradztwo zawodowe) prowadzić zgodnie z założeniami projektu „Aktywność się opłaca” do wzrostu aktywności zawodowej uczestników projektu i wzrostu ich kompetencji społecznych.

Uczestnicy podczas szkolenia uzyskali niezbędną wiedzę z zakresu efektywnego radzenia sobie ze stresem do celów zawodowych takich jak: radzenie sobie ze stresem związanym z brakiem pracy, radzenie sobie ze stresem związanym z poszukiwaniem pracy - rozmowy kwalifikacyjne, radzenie sobie ze stresem związanym z podjęciem pracy - nowa sytuacja, utrzymanie posiadanej pracy - stres związany ze zwolnieniami, radzenie sobie ze stresem w miejscu pracy i wypaleniem zawodowym. Ponadto treść szkolenia obejmowała moduł tematyczny: „Stres w miejscu pracy …” mający przygotować uczestników do efektywnego radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy i radzeniem sobie z wypaleniem zawodowym.

Zdobyte umiejętności radzenia sobie ze stresem są niezbędne dla uczestników szkolenia w sytuacji poszukiwania pracy (radzenie sobie z stresem związanym z brakiem pracy, radzenie sobie ze stresem podczas rozmów kwalifikacyjnych, radzenie sobie ze stresem związanym z nowym miejscem pracy) jak i w sytuacji uzyskania zatrudnienia (stres związany z nowym miejscem pracy, stres w pracy, radzenie sobie z wypaleniem zawodowym). Nabyte umiejętności pomogą zatem uczestnikom w zdobyciu pracy jak również mogą zostać wykorzystane w przyszłej pracy zawodowej. Dzięki nabytej wiedzy i umiejętnościom, uczestnicy podwyższyli swoje kwalifikacje, a tym samym zwiększyli swoją konkurencyjność na rynku pracy, zwiększyli swoje szanse na uzyskanie zatrudnienia na rynku pracy, a także zwiększyli możliwości zawodowe na rynku pracy.

W świetle powyższych uwag, zdaniem Wnioskodawczyni, można przyjąć, iż usługi, które świadczy w zakresie szkolenia: „Warsztaty …”, są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a mając na uwadze fakt, iż przedmiotowe usługi spełniają dodatkowo jeden z warunków wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, tj. są finansowane w całości ze środków publicznych, należy uznać, że są one zwolnione od podatku od towarów i usług.

Ponadto, Minister Rozwoju Regionalnego wystąpił do Ministra Finansów z prośbą o wydanie interpretacji ogólnej, wyjaśniającej wątpliwości w zakresie możliwości zwolnienia usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania od podatku VAT, pismem z dnia 14 września 2011 r. Minister Finansów poinformował, iż mając na uwadze przepisy art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 43, poz. 392 ze zm.), „większość usług w zakresie edukacji pozostała zwolniona od podatku od towarów i usług”.

Minister wskazał również, że zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie definiowane jest następująco: „Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo, jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych”.

Zainteresowana otrzymuje od Instytucji Pośredniczących, tj. Wojewódzkich Urzędów Pracy, Urzędów Marszałkowskich, pisma informujące, iż zgodnie ze stanowiskiem instytucji Zarządzającej POKL wszystkie szkolenia w ramach POKL stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a tym samym wszystkie w ramach POKL powinny być zwolnione od podatku od towarów i usług, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Powyższe stanowisko potwierdzają również dwie interpretacje indywidualne dotyczące zwolnienia od VAT szkoleń miękkich takich jak: „Radzenie sobie ze stresem” skierowane do osób pracujących i bezrobotnych wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, tj.:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ( …).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchyliły załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przeniosły uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie, stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni świadczy usługi edukacyjne - szkolenia dla osób dorosłych, na zlecenie jednostek sektora publicznego, a także innych jednostek. Są to przede wszystkim szkolenia z kompetencji menadżerskich i umiejętności miękkich związanych z branżą lub z wykonywanym zawodem przez uczestników szkoleń, którzy są osobami czynnymi zawodowo. W dniu 20 lipca 2012 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę z Miastem – MOPS, na mocy której w okresie obowiązywania umowy tj. od dnia 30 lipca 2012 r. do 21 września 2012 r. realizuje usługę szkoleniową - szkolenie pod nazwą: „Warsztaty …”. Szkolenie jest przeprowadzane w ramach projektu „Aktywność się opłaca” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1. Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.1 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego”. Realizatorem projektu jest MOPS. Szkolenie jest w 100% finansowane ze środków publicznych (94,972% dotacja ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, 5,02793% dotacja ze środków budżetu Państwa). Wnioskodawczyni otrzymuje od MOPS wynagrodzenie za zrealizowaną usługę szkoleniową zgodnie z podpisaną umową na podstawie wystawionego rachunku/faktury VAT. MOPS zapłaci za wykonaną usługę z otrzymanego dofinansowania na realizacje projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Odbiorcami szkolenia są uczestnicy opisanego wyżej projektu – klienci, klientki MOPS - osoby korzystające ze świadczeń MOPS i będące w wieku aktywności zawodowej. Są to osoby bezrobotne, w wieku aktywności zawodowej. Na szkolenie osoby kierowane są przez MOPS. Wnioskodawczyni nie pobiera od uczestników żadnych opłat. Celem projektu „Aktywność się opłaca”, w ramach którego Zainteresowana realizuje usługę szkoleniową jest: 1) wzrost aktywności zawodowej uczestników oraz 2) wzrost kompetencji społecznych w zakresie: potrzebnym do samorealizacji i rozwoju osobistego oraz bycia aktywnym obywatelem, życia rodzinnego, komunikowania się i rozwiązywania problemów. W ramach projektu osoby uczestniczą w różnych szkoleniach i działaniach aktywizujących, np. w warsztatach komputerowych, warsztatach z zakresu komunikowania się i kreowania własnego wizerunku, warsztatach z aktywnego poszukiwania pracy, korzystają z indywidualnego doradztwa zawodowego. Uczestnicy projektu biorą również udział w szkoleniu: „Warsztaty …”, które realizuje Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności realizowanej przez MOPS. Inne szkolenia i działania projektowe były lub są realizowane przez inne firmy/podmioty. Celem przeprowadzonego przez Wnioskodawczynię szkolenia „Warsztaty …” było nabycie wiedzy i umiejętności efektywnego radzenia sobie ze stresem w sytuacjach codziennych i zawodowych. Uczestnicy podczas szkolenia uzyskali zatem niezbędną wiedzę z zakresu efektywnego radzenia sobie ze stresem do celów zawodowych, to znaczy: radzenie sobie ze stresem związanym z brakiem pracy, radzenie sobie ze stresem związanym z poszukiwaniem pracy, radzenie sobie ze stresem związanym z podjęciem pracy - nowa sytuacja, utrzymanie posiadanej pracy, radzenie sobie ze stresem w miejscu pracy i wypaleniem zawodowym. Ponadto treść szkolenia obejmowała moduł tematyczny: „Stres w miejscu pracy …” mający przygotować uczestników do efektywnego radzenie sobie ze stresem w miejscu pracy i radzeniem sobie z wypaleniem zawodowym. Zdobyte podczas szkolenia umiejętności radzenia sobie ze stresem są niezbędne dla uczestników szkolenia w sytuacji poszukiwania pracy (radzenie sobie ze stresem związanym z brakiem pracy, radzenie sobie ze stresem podczas rozmów kwalifikacyjnych) jak i w sytuacji uzyskania zatrudnienia (stres związany z nowym miejscem pracy, stres w pracy, radzenie sobie z wypaleniem zawodowym). Nabyte umiejętności pomogą zatem uczestnikom w zdobyciu pracy jak również mogą zostać wykorzystane w aktualnej lub przyszłej pracy zawodowej. Realizowane przez Zainteresowaną szkolenie nie jest usługą w zakresie kształcenia lub wychowania, o której mowa w art. 43 ust. l pkt 26 lit. a) ustawy o VAT. Zdaniem Wnioskodawczyni przeprowadzenie szkolenia pn.: „Warsztaty …” jest usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Szkolenie to miało na celu zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do celów zawodowych. Usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Dla oceny tego, czy szkolenia wykonywane przez Wnioskodawczynię są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
  2. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
    1. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
    2. czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
    3. czy szkolenia finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W opisie sprawy Zainteresowana wskazała, iż świadczone przez nią usługi w ramach szkolenia pn. „Warsztaty …” dla klientów i klientek MOPS nie są usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawczyni nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Ponadto, świadczone usługi nie są usługami kształcenia na poziomie wyższym świadczonymi przez uczelnię, jednostkę naukową czy też badawczo-rozwojową.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, iż prowadzone przez Wnioskodawczynię szkolenia pn. „Warsztaty …”, nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W związku z powyższym należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż świadczone przez Zainteresowaną usługi polegające na prowadzeniu szkoleń pn. „Warsztaty …” dla klientów i klientek MOPS – jak wskazuje Wnioskodawczyni – są usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, zatem spełniają podstawowy warunek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Jak wynika z opisu sprawy, przedmiotowe usługi szkoleniowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a Wnioskodawczyni nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Jednakże prowadzone przez Wnioskodawczynię szkolenia finansowane są w 100% ze środków publicznych (94,972% dotacja ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, 5,02793% dotacja ze środków budżetu Państwa).

Reasumując, prowadzone przez Wnioskodawczynię szkolenia pn. „Warsztaty …” dla klientów i klientek MOPS spełniają przesłanki do skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, szkolenia te bowiem – jak wynika z oświadczenia Zainteresowanej - stanowią usługi w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego i są finansowane w 100% ze środków publicznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj