Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-858/12-4/AI
z 10 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko prowadzącej działalność gospodarczą, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług sfinansowanych środkami z otrzymanej dotacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług sfinansowanych środkami z otrzymanej dotacji. Wniosek uzupełniono w dniu 23 listopada 2012 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie pytania oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni od 10 września 2007 r. jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Głównym przedmiotem działalności jest kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane. Po zmianie PKD 2007 Główny Urząd Statystyczny w zaświadczeniu o numerze identyfikacyjnym REGON zaklasyfikował przedmiot działalności w grupowaniu 8559B jako pozostałe formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzysta do tej pory ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT oraz ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 i pkt 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).

Wnioskodawczyni nie jest placówką oświatową, jak również nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Posiada natomiast wpis do rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Wałbrzychu. Zainteresowana nie realizuje szkoleń przewidzianych odrębnymi przepisami. Wnioskodawczyni świadczy usługi edukacyjne - szkolenia dla osób dorosłych, na zlecenie jednostek sektora publicznego, a także innych jednostek. Są to przede wszystkim szkolenia z kompetencji menadżerskich i umiejętności miękkich związanych z branżą lub z wykonywanym zawodem przez uczestników szkoleń, którzy są osobami czynnymi zawodowo.

W świetle ww. opisanych aspektów działalności wystąpi stan przyszły:

Wnioskodawczyni będzie realizowała projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) jako beneficjent na podstawie umów podpisanych z właściwymi organami (Urzędy Marszałkowskie). Dofinansowanie przyznane jest w formie płatności ze środków europejskich (85%) oraz w formie dotacji celowej z budżetu krajowego (15%), zatem dofinansowanie w 100% stanowią środki publiczne. Dofinansowanie jest wypłacane w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności stanowiącym załącznik do umów o dofinansowanie. Dofinansowanie to jest przeznaczone na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez organizatora projektów (Beneficjenta) w związku z ich realizacją. Dofinansowanie (dotacja), którą Wnioskodawczyni otrzymuje na realizację projektów ma pokryć koszty ich realizacji. Dotacja jako wsparcie na realizację projektów jest tak skalkulowana, aby pokryła koszty realizacji projektów. Projekty ze swego założenia są non profit, czyli nie mogą spowodować dochodu w firmie, tzn. dotacja pokrywa koszty projektów. Są to wydatki kwalifikowalne w rozumieniu wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zamieszczonych na stronie Internetowej Instytucji Pośredniczącej. Działania podejmowane w projekcie obejmują w szczególności realizację szkoleń, rekrutację oraz zarządzanie projektem. Projekty nie przewidują wkładu własnego.


W kwestii podatku VAT umowy o dofinansowanie wskazują, iż wydatki w ramach projektu mogą obejmować koszt podatku od towarów i usług, o ile Beneficjent złoży oświadczenie stanowiące załącznik nr 3 do umowy o dofinansowanie, w którym Wnioskodawczyni oświadcza, iż realizując projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie projektu. Jednocześnie Wnioskodawczyni zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez Zainteresowaną. Stąd pytanie Wnioskodawczyni w jakich przypadkach może odzyskać VAT.

Obecnie Zainteresowana nie jest czynnym podatnikiem VAT, jednak w przyszłości podatnikiem VAT może się stać (przestanie spełniać przesłanki, o których mowa w art. 113 ust. 1 oraz art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy).

Ponadto, z pisma z dnia 22 listopada 2012 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż:

  1. Wnioskodawczyni nie wyklucza wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdy nie będą zachodziły przesłanki, o których mowa w art. 113 ust 1 oraz art. 43 ust. 1 lit. c ustawy o VAT, jeśli Zainteresowana znajdzie nabywcę na swoje usługi. Wymienić tu można m. in. (hipotetyczne możliwości):
    • usługi szkolenia (pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane) – po przekroczeniu limitu 150.000 zł i gdy usługa nie będzie zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 lit. c lub 13 ust. 1 pkt 19 i pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług;
    • usługi psychologiczne, których celem jest profilaktyka zdrowia i które świadczone są osobiście przez psychologa (po przekroczeniu limitu 150.000 zł).
  2. Wnioskodawczyni nie wyklucza również możliwości świadczenia usług w przyszłości, które zawsze są objęte podatkiem VAT, jak np. usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi lub doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym. Usługi doradcze są wyłączone ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy. Zainteresowana nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 lit. c, gdyż wśród uczestników realizowanych szkoleń w ramach projektu są osoby dla których wspomniane szkolenia nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Są to na przykład szkolenia rozwijające kompetencje rodzicielskie / wychowawcze i są skierowane do rodziców. W przypadku rodziców, którzy pracują pedagogicznie (nauczyciel, przedszkolanka, opiekunka), pracują z dziećmi (pomoc w przedszkolu) lub mają wykształcenie pedagogiczne / psychologiczne lub chcą się przekwalifikować zawodowo można uznać szkolenia z kompetencji wychowawczych za kształcenie zawodowe. Nie u wszystkich uczestników projektu taka sytuacja ma miejsce, aczkolwiek trudno wykluczyć, że na skutek udziału w projekcie jakiś rodzić będzie chciał zmienić pracę i szukać zatrudnienia w obszarze pracy z dziećmi. Kompetencje wychowawcze są niezbędne w przypadku każdej pracy z dziećmi niezależnie od jej charakteru (nauczanie, opieka nad dziećmi, praca w bibliotece z dziećmi, etc.).
  3. Przedmiotowa dotacja nie jest dopłatą do ceny, gdyż przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu i nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 listopada 2012 r.).

Czy Wnioskodawczyni będzie mogła odzyskać podatek VAT od zakupów poczynionych ze środków w ramach dotacji przyznanej na realizację projektu w ramach programu POKL, w sytuacji gdy jest bądź, gdy nie jest czynnym podatnikiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawczyni, dofinansowanie na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dotacja) opisane w stanie przyszłym nie stanowi obrotu i Wnioskodawczyni nie może odzyskać poniesionego koszt podatku VAT bez względu na to, czy jest czynnym podatnikiem VAT, czy też nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Zdaniem Zainteresowanej w opisanym stanie przyszłym dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. Zgodnie z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 lipca 2010 r. (sygn. IBPP4/443-1023/10/AŚ), podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu. W przedmiotowym stanie przyszłym przyznane dofinansowanie przeznaczone będzie na pokrycie kosztów służących realizacji projektu. Dotacja (dofinansowanie) nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów, nie stanowi więc obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktury VAT nie będą więc wystawiane. Podobnie stanowią interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, np. interpretacje z dnia 10 listopada 2011 r. nr IPPP1-443-1319/11-2/JL; IPPP1-443-1315/11-2/JL; IPPP1-433-1312/11-2/JL. Zgodnie ze stanowiskiem Organu: „skoro pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja celowa z budżetu państwa oraz ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy”.

Zdaniem Wnioskodawczyni, skoro dotacja nie stanowi obrotu, to Zainteresowana nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT bez względu na to czy jest czynnym podatnikiem VAT, czy też nie jest czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 86. ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Skoro Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem VAT, to nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT od zakupów realizowanych w ramach projektów.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Skoro więc, Wnioskodawczyni wykonuje czynności nieopodatkowane podatkiem VAT, to nie może odzyskać podatku VAT od towarów i usług zakupionych w ramach realizowanych projektów. Zainteresowana będzie realizowała projekty sfinansowanie z dotacji przy czym dotacje te nie mają bezpośredniego wpływu na cenę czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Fakt, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem VAT nie będzie miał tutaj znaczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi jako osoba fizyczna działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności jest kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane. Obecnie Zainteresowana nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 i pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże w przyszłości Zainteresowana może stać się podatnikiem VAT (przestanie spełniać przesłanki, o których mowa w ww. przepisach). Wnioskodawczyni nie wyklucza wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdy nie będą zachodziły przesłanki, o których mowa w cyt. przepisach, jeśli Zainteresowana znajdzie nabywcę na swoje usługi. Wymienić tu można m. in. (hipotetyczne możliwości): usługi szkolenia (pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane); usługi psychologiczne, których celem jest profilaktyka zdrowia i które świadczone są osobiście przez psychologa. Wnioskodawczyni nie wyklucza również możliwości świadczenia usług w przyszłości, które zawsze są objęte podatkiem VAT, jak np. usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi lub doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym. Usługi doradcze są wyłączone ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy. Zainteresowana nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 lit. c, gdyż wśród uczestników realizowanych szkoleń w ramach projektu są osoby dla których wspomniane szkolenia nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Wnioskodawczyni będzie realizowała projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jako beneficjent na podstawie umów podpisanych z właściwymi organami (Urzędy Marszałkowskie), na realizacje których otrzyma dofinansowanie (dotację). Dofinansowanie przyznane jest w formie płatności ze środków europejskich (85%) oraz w formie dotacji celowej z budżetu krajowego (15%), zatem dofinansowanie w 100% stanowią środki publiczne. Przedmiotowa dotacja nie jest dopłatą do ceny, gdyż przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu i nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą kwestii możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów poczynionych ze środków w ramach dotacji przyznanej na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w sytuacji gdy Zainteresowana jest bądź, gdy nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazała Zainteresowana - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, to oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją przedmiotowego zadania Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL), sfinansowanego z otrzymanej dotacji, Wnioskodawczyni nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ta (czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów) nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem, otrzymane przez Wnioskodawczynię dofinansowanie przeznaczone na pokrycie kosztów w ramach realizowanego projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

I tak stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków - fakt, że dotacja nie podlega opodatkowaniu nie skutkuje automatycznym brakiem prawa do odliczenia podatku. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest wyłącznie związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

W przypadku natomiast, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku, jak i opodatkowanymi, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, mający na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Dokonanie takiego podziału powoduje, że podatnik odlicza podatek związany ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast nie odlicza podatku związanego ze sprzedażą zwolnioną, bądź niepodlegającą opodatkowaniu.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 – art. 90 ust. 2 ustawy.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W oparciu o art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W przedmiotowej sprawie Zainteresowana obecnie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Świadcząc usługi, korzysta zarówno ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, jak również przedmiotowego określonego art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 19 i pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże w przyszłości Zainteresowana może stać się podatnikiem VAT. Wnioskodawczyni nie wyklucza również wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Odnosząc się zatem do kwestii prawa do odzyskania podatku VAT od zakupów poczynionych ze środków w ramach dotacji przyznanej na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Zainteresowana dokonuje sprzedaży wyłącznie zwolnionej od podatku VAT i nie jest czynnym podatnikiem VAT, prawo do odliczenia podatku VAT nie przysługuje, ponieważ nie są wypełnione przesłanki pozytywne wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast, w sytuacji gdy Zainteresowana będzie czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponoszone wydatki związane będą wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, to wówczas Wnioskodawczyni będzie miała prawo do odzyskania podatku VAT, z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy. Z kolei w sytuacji, gdy ponoszone koszty w związku z realizacją projektu związane będą zarówno ze sprzedaż zwolnioną od podatku, jak i opodatkowaną, zastosowanie znajdzie przepis art. 90 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj