Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-902/10/KT
z 1 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-902/10/KT
Data
2010.12.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
gmina
gmina
grunt zabudowany
grunt zabudowany
grunty
grunty
nieruchomości
nieruchomości
nieruchomość zabudowana
nieruchomość zabudowana
obiekt
obiekt
podstawa opodatkowania
podstawa opodatkowania
sprzedaż
sprzedaż
sprzedaż nieruchomości
sprzedaż nieruchomości
stawki podatku
stawki podatku
towar używany
towar używany
zbycie nieruchomości
zbycie nieruchomości
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Brak prawa do zastosowania zwolnienia od podatku przy sprzedaży nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2010 r. (data wpływu 31 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 17 listopada 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy nieruchomości zabudowanej obiektem przeznaczonym do rozbiórki – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 17 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy nieruchomości zabudowanej obiektem przeznaczonym do rozbiórki.


W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina w dniu 19 sierpnia 2010 r. sprzedała w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem gospodarczym, przeznaczonym do rozbiórki na koszt nabywcy. Sposób zagospodarowania wynikający z decyzji Burmistrza z dnia 26 października 2009 r. o warunkach zabudowy, określa warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego z użytkowym poddaszem. Ponadto zgodnie z przygotowaną dokumentacją, budynek gospodarczy nie miał wartości rynkowej, a cena wywoławcza nieruchomości została ustalona tylko w oparciu o wartość gruntu. W związku z powyższym, Gmina przy sprzedaży ww. nieruchomości naliczyła podatek od towarów i usług w wysokości 22% od wylicytowanej ceny nieruchomości.

Własność nieruchomości zabudowanej, o której mowa we wniosku, Gmina nabyła nieodpłatnie, na mocy decyzji Urzędu Wojewódzkiego z dnia 15 stycznia 1996 r. wydanej przez Urząd Wojewódzki. Transakcja nie została udokumentowana fakturą VAT. Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Ani budynku gospodarczego, ani nieruchomości, Gmina nie oddała do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu (np. najem, dzierżawa). Wartość początkowa budynku nie jest i nie była określona. W obiekcie tym Gmina nie dokonywała ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Budynek gospodarczy, o którym mowa we wniosku, przeznaczony do rozbiórki, na dzień sprzedaży nieruchomości nie był sklasyfikowany wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, nie stanowił budynku w rozumieniu PKOB, ponieważ jego zły stan techniczny (m. in. częściowy brak zadaszenia), nie umożliwiał przystosowania budynku do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina słusznie pobrała podatek od towarów i usług w wysokości 22% od sprzedaży działki zabudowanej budynkiem gospodarczym, który zgodnie z wyceną rzeczoznawcy jest przeznaczony do rozbiórki...


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości należało opodatkować podatkiem od towarów i usług. Gmina wskazała, iż podstawą opodatkowania była wylicytowana w przetargu cena gruntu, do której nie doliczono wartości budynku gospodarczego znajdującego się na gruncie, przeznaczonego do rozbiórki, bowiem zgodnie z wyceną rzeczoznawcy majątkowego budynek ten nie miał wartości rynkowej.

W ocenie Gminy, w przedmiotowej sytuacji nie można było zastosować zwolnienia na podstawie art. 43 ust.1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ podstawą opodatkowania była tylko wylicytowana cena gruntu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ww. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podstawą opodatkowania w myśl art. 29 ust. 1 ustawy – jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego.

W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem, zgodnie z ust. 5 powołanego artykułu, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt, na którym są one posadowione, dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane, o których mowa w tym przepisie, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy).

Z kolei w ust. 1 pkt 9 tego artykułu, ustawodawca zwolnił od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.


Natomiast zgodnie z ust. 1 pkt 10 cyt. artykułu, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Na podstawie ust. 1 pkt 10a ww. artykułu, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie np. sprzedany (wynajęty, wydzierżawiony), jako że są to czynności podlegające opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. W myśl art. 3 pkt 3 ww. ustawy, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury (...).

Z treści złożonego wniosku wynika, że w sierpniu 2010 r. Gmina dokonała sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej obiektem gospodarczym, przeznaczonym do rozbiórki na koszt nabywcy, przy czym sposób dalszego zagospodarowania tego terenu został określony w decyzji o warunkach zabudowy polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego z użytkowym poddaszem. Znajdujący się na przedmiotowym gruncie obiekt, na dzień sprzedaży nie stanowił budynku w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, nie był sklasyfikowany wg PKOB, znajdował się w złym stanie technicznym (m. in. z uwagi na częściowy brak zadaszenia uniemożliwiający przebywanie w nim ludzi, zwierząt lub ochronę przedmiotów), nie posiadał żadnej wartości rynkowej, a cena wywoławcza nieruchomości została ustalona tylko w oparciu o wartość gruntu. W związku z powyższym, dokonując jego sprzedaży Gmina naliczyła podatek od towarów i usług w wysokości 22% od wylicytowanej ceny nieruchomości. Własność nieruchomości zabudowanej Gmina nabyła w 1996 r. nieodpłatnie, w drodze decyzji administracyjnej. Nie przysługiwało Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Nieruchomości wraz z obiektem Gmina nie oddała do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu (np. najem, dzierżawa). Nie określono wartości początkowej obiektu. Gmina nie dokonywała w nim ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Odnosząc powołane przepisy do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie znajduje zastosowania dyspozycja przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 43 ust. 2 ustawy, ponieważ przedmiot sprzedaży obejmował nieruchomość, a nie ruchomość. Dokonując ww. dostawy nieruchomości Gmina nie mogła również skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, bowiem - jak wskazano we wniosku - posadowiony na przedmiotowym gruncie obiekt nie był sklasyfikowany wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Nie przysługiwało również prawo do zastosowania przy transakcji zwolnienia od podatku z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż grunt będący przedmiotem sprzedaży nie stanowił terenu niezabudowanego innego niż teren budowlany oraz przeznaczony pod zabudowę. Wobec powyższego - zgodnie ze stanowiskiem Gminy – czynność dostawy gruntu niezabudowanego podlegała opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, w oparciu o treść art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy nadmienić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii wysokości kwoty należnej z tytułu przedmiotowej transakcji, bowiem Minister Finansów nie jest organem upoważnionym do oceny zawieranych przez podmioty umów cywilnoprawnych. Spory w tym zakresie pomiędzy stronami rozstrzygają właściwe sądy cywilne. Niemniej jednak wskazać należy, iż przy ustalaniu podstawy opodatkowania należało uwzględnić przepis art. 29 ust. 1 ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj