Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-1115/10/HSt
z 14 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-1115/10/HSt
Data
2011.01.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
depozyty
depozyty
dom pomocy społecznej
dom pomocy społecznej
odsetki
odsetki
płatnik
płatnik
rachunek bankowy
rachunek bankowy
ryczałty
ryczałty


Istota interpretacji
Czy Dom Pomocy Społecznej powinien nadal odprowadzać podatek dochodowy z tytułu naliczonych odsetek od depozytu zmarłego mieszkańca, który to depozyt nadal pozostaje na rachunku depozytów Domu Pomocy Społecznej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Domu Pomocy Społecznej przedstawione we wniosku z dnia 05 października 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 20 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od środków zmarłego mieszkańca przechowywanych na rachunku depozytowym Domu Pomocy Społecznej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odsetek od środków zmarłego mieszkańca przechowywanych na rachunku depozytowym Domu Pomocy Społecznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dom Pomocy Społecznej na podstawie § 5 ust. 1 pkt 3 lit. h rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie domów pomocy społecznej świadczy usługi m.in. w zakresie zapewnienia bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych mieszkańców. W tym celu prowadzi wydzielony rachunek bankowy (tzw. rachunek depozytowy), na którym każdy mieszkaniec Domu Pomocy Społecznej ma prawo złożyć swoje oszczędności. Bank nalicza odsetki od łącznej kwoty środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku depozytowym, ale nie pobiera podatku dochodowego od naliczonych z tytułu depozytu odsetek. Bank stawia do dyspozycji Domu przychód z tytułu odsetek od łącznej kwoty depozytów. Dom Pomocy Społecznej prowadzi księgowość depozytów z podziałem na poszczególnych mieszkańców i na tej podstawie dopisuje odsetki poszczególnym mieszkańcom proporcjonalnie do wysokości ich depozytów. Jest też płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodu z tytułu odsetek od depozytu. W przypadku śmierci mieszkańca i nie zgłoszenia się spadkobierców po depozyty zmarłego, zgromadzone środki pozostają nadal na rachunku bankowym depozytów prowadzonych przez bank dla Domu Pomocy Społecznej. Również od depozytu zmarłego mieszkańca bank nadal nalicza odsetki i stawia je do dyspozycji Domu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Dom Pomocy Społecznej powinien nadal odprowadzać podatek dochodowy z tytułu naliczonych odsetek od depozytu zmarłego mieszkańca, który to depozyt nadal pozostaje na rachunku depozytów Domu Pomocy Społecznej...

Zdaniem wnioskodawcy, od całej kwoty odsetek naliczonych w danym miesiącu, w tym również odsetek od depozytu zmarłego mieszkańca, należy odprowadzać zryczałtowany podatek dochodowy zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przepisy ustawy nie zwalniają tego przychodu od podatku. Wnioskodawca dodaje, że nie posiada żadnych informacji o spadkobiercach zmarłego mieszkańca, a należące do niego środki pieniężne pozostają nadal na rachunku depozytów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r., Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów określonym w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy podatkowej są kapitały pieniężne.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Przychód, o którym powyżej mowa podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 ustawy).

Z literalnego brzmienia wyżej powołanych przepisów wynika, iż zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodu z tytułu odsetek pobiera się, jeżeli zostaną spełnione łącznie trzy przesłanki:

  • środki te zgromadzone są na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania,
  • rachunek podatnika lub inne formy oszczędzania, przechowywania lub inwestowania prowadzone są przez podmiot do tego uprawniony na podstawie odrębnych przepisów,
  • środki pieniężne nie są gromadzone w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą.

W myśl art. 41. ust. 4 wyżej powołanej ustawy podatkowej płatnicy, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Dom Pomocy Społecznej posiada umowę z bankiem na prowadzenie rachunku depozytowego mieszkańców. Stosownie do postanowień § 5 pkt 3 lit. h rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837), Dom Pomocy Społecznej świadczy usługi w zakresie zapewnienia bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych mieszkańców.

W świetle powyższego Dom Pomocy Społecznej jest podmiotem uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów do przechowywania środków pieniężnych mieszkańców Domu. Z tych też względów Dom Pomocy Społecznej, jako płatnik, jest obowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od stawianych do dyspozycji mieszkańcom domu odsetek bankowych.

Specyfika przedstawionego we wniosku stanu faktycznego polega na tym, iż nie mamy w nim do czynienia z sytuacją typową, a więc sytuacją, gdy osoba fizyczna przechowuje swoje środki pieniężne na należącym do niej rachunku bankowym i uzyskuje z tego tytułu - bezpośrednio od banku - dochody w postaci odsetek, lecz z przypadkiem, w którym środki pieniężne stanowiące własność poszczególnych mieszkańców Domu Pomocy Społecznej przechowywane są zbiorczo na oprocentowanym rachunku bankowym należącym do tego Domu. Jak wynika jednak z wniosku, uzyskane w ten sposób kwoty, tj. z tytułu odsetek, dopisywane są następnie przez Dom każdemu z mieszkańców z osobna - proporcjonalnie do wysokości należących do nich środków pieniężnych. Pomimo więc tej specyfiki, w istocie rzeczy, każda z tych osób (mieszkańców Domu) uzyskuje dochód w postaci kwot odsetek dopisywanych do kwoty głównej środków pieniężnych przyjętych na przechowanie przez Dom. Dochody te, co do zasady, podlegają opodatkowaniu, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym przypadku 19 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Oznacza to, iż podatek ten należy pobrać i odprowadzić na rachunek właściwego urzędu skarbowego w trybie i na zasadach określonych w art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Chociaż dochodów z tytułu odsetek nie sumuje się w celu łącznego opodatkowania z dochodami uzyskanymi przez daną osobę ze wszystkich źródeł przychodów (art. 9 ust. 1a ustawy), to jednak pobierany od tych dochodów 19% zryczałtowany podatek dochodowy ma charakter zindywidualizowany i dotyczy dochodów uzyskiwanych z tego tytułu przez konkretną, dającą się zidentyfikować osobę fizyczną.

Zgodnie z treścią art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Płatnik przesyła w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym deklarację roczną PIT-8AR.

W przedmiotowej sprawie należy jednak zwrócić uwagę, że na rachunku znajdują się również środki pieniężne zmarłego mieszkańca Domu do czasu ewentualnego wypłacenia ich spadkobiercom. Na dzień złożenia wniosku Dom Pomocy Społecznej nie posiada żadnych informacji o spadkobiercach zmarłego.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) każdy człowiek od chwili urodzenia ma zdolność prawną, tj. zdolność do bycia podmiotem praw i obowiązków, w tym również – obowiązków podatkowych. Zdolność prawna człowieka ustaje z chwilą jego śmierci, a prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przychodzą z chwilą jego śmierci na spadkobierców.

Na podstawie art. 97 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

Stosownie do powyższego, wraz ze śmiercią mieszkańca Domu Pomocy Społecznej ustaje jego zdolność prawna, a jego środki pieniężne zgromadzone na koncie depozytowym wraz z odsetkami wchodzą do masy spadkowej i podlegają ustawie z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.).

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Reasumując, w stosunku do przychodów z tytułu odsetek od depozytu należącego do zmarłego mieszkańca i zaksięgowywanych na jego indywidualną kartotekę, Dom Pomocy Społecznej nie ma obowiązku odprowadzania na konto właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego.

Z chwilą śmierci mieszkańca dochody z tytułu odsetek od depozytów przestają podlegać przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jako zgromadzone środki finansowe wchodzące w skład masy spadkowej stają się przedmiotem ustawy o podatku od spadków i darowizn, zaś Dom Pomocy Społecznej przestaje pełnić rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, nawet jeśli po środki z depozytu nie zgłosili się nadal spadkobiercy zmarłego.

W świetle powyższego, stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj