Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1023/10/KT
z 9 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1023/10/KT
Data
2010.12.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dofinansowanie
fundusz unijny
fundusz unijny
miasto
miasto
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
odzyskanie podatku naliczonego
odzyskanie podatku naliczonego
placówka oświatowa
placówka oświatowa
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt pomocowy
projekt pomocowy
uczelnie
uczelnie
wyposażenie
wyposażenie
zwrot podatku od towarów i usług
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji polegającej na przygotowaniu i wyposażeniu pracowni w gimnazjum.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2010 r. (data wpływu 6 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z planowaną inwestycją pn. „Przygotowanie i wyposażenie pracowni fizycznej i chemicznej w Gimnazjum” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 października 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z planowaną inwestycją pn. „Przygotowanie i wyposażenie pracowni fizycznej i chemicznej w Gimnazjum.”


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Miasto, w związku z planowaną inwestycją pn. „Przygotowanie i wyposażenie pracowni fizycznej i chemicznej w Gimnazjum”, zamierza ubiegać się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Podstawowym celem projektu jest poprawa stanu infrastruktury edukacyjnej oraz podniesienie jakości kształcenia i wyrównywanie szans edukacyjnych w zakresie nauczania przedmiotów ścisłych. W chwili obecnej zajęcia z zakresu chemii i fizyki prowadzone są w zwykłych salach lekcyjnych, przy pomocy niewielkiej liczby prostych i przestarzałych środków dydaktycznych.

Brakuje warunków do prowadzenia ćwiczeń i doświadczeń przewidzianych w programie nauczania powyższych przedmiotów na poziomie gimnazjalnym. W ramach projektu zakupione zostanie wyposażenie pracowni fizycznej w postaci stołu demonstracyjnego, laptopa wraz z projektorem, tablic, pomocy dydaktycznych i szaf do ich przechowywania, a także wyposażenie pracowni chemicznej, na które składać się będą szafy do odczynników i szkła, digestorium, laptop wraz z projektorem oraz tablica. Ponadto projekt przewiduje również stworzenie i wyposażenie niewielkiego laboratorium do wykonywania doświadczeń z obu przedmiotów. Osiem nowo utworzonych stanowisk uczniowskich, pozwalających pracować jednocześnie szesnaściorgu uczniom, zaopatrzonych będzie w niezbędny osprzęt oraz szkło laboratoryjne. Zakres przedmiotowego przedsięwzięcia obejmuje również zakup odczynników do prowadzenia zajęć. Poprawa stanu infrastruktury edukacyjnej, będąca rezultatem projektu, przyczyni się do podniesienia jakości nauczania oraz poziomu przygotowania do dalszego etapu kształcenia i rozwoju zasobów ludzkich pod kątem potrzeb rynku pracy.

Miasto jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego z planowanej inwestycji, ponieważ czynnościami opodatkowanymi, które wykonuje w ramach prowadzonej działalności są: wieczyste użytkowanie gruntów, dzierżawa gruntów, sprzedaż mienia komunalnego oraz zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi i lokalami użytkowymi. Wymienione wyżej opodatkowane czynności nie mają związku z planowaną inwestycją, ponadto w ramach przedmiotowej inwestycji Miasto nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Miasto nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego na podstawie zasad określonych w rozdziale IX rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do § 21 ww. rozporządzenia uznało, że pozyskane na realizację przedmiotowego projektu środki nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Z tytułu zrealizowanego projektu Miasto nie będzie uzyskiwać przychodów, a także zawierać, w związku z tą inwestycją, umów cywilnoprawnych. Z § 6 ust. 1 Statutu Miasta wynika, że „Celem Gminy Miasta jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.”


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Miasto ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług jeśli brak będzie czynności opodatkowanych i nie będzie zaliczać podatku naliczonego wynikającego z nakładów ponoszonych na inwestycję do kosztów uzyskania przychodów...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Miasto nie będzie miało możliwości odzyskania podatku naliczonego, bowiem nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji i nie będzie zaliczać podatku naliczonego, wynikającego z nakładów ponoszonych na inwestycję, do kosztów uzyskania przychodów. Miasto wskazało, iż podatek naliczany jest jedynie od wieczystego użytkowania gruntu i sprzedaży mienia komunalnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Planuje realizację inwestycji mającej na celu poprawę stanu infrastruktury edukacyjnej oraz podniesienie jakości kształcenia i wyrównywanie szans edukacyjnych w zakresie nauczania przedmiotów ścisłych. W ramach projektu zakupione zostanie wyposażenie pracowni fizycznej oraz chemicznej, a także stworzone i wyposażone niewielkie laboratorium do wykonywania doświadczeń z obu przedmiotów. Nowo utworzone stanowiska uczniowskie, zaopatrzone w niezbędny osprzęt oraz szkło laboratoryjne, umożliwią pracę jednocześnie szesnaściorgu uczniom. Zakres przedmiotowego przedsięwzięcia obejmuje również zakup odczynników do prowadzenia zajęć. W związku z planowaną inwestycją Miasto ubiega się o dofinansowanie poniesionych wydatków ze środków Unii Europejskiej. W ramach przedmiotowego projektu nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Miasto nie będzie miało możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z planowaną inwestycją. Wnioskodawcy nie będzie także przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

Miasto nie będzie mogło również zaliczyć nieodliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj