Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1297/12/ESZ
z 16 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2012 r., który wpłynął do tut. Biura w tym samym dniu, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawczynię z tytułu prowadzenia placówki oświatowo-wychowawczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawczynię z tytułu prowadzenia placówki oświatowo-wychowawczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach ogólnych (podatkowa księga przychodów i rozchodów) i corocznie rozlicza się wspólnie ze swoim małżonkiem z osiągniętych dochodów z wszelkich źródeł. Jest również osobą prowadzącą dla jednostki objętej systemem oświaty, tj. niepublicznej placówki oświatowo - wychowawczej (o której mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o systemie oświaty), będącej od 1 sierpnia 2012 r. osobnym podmiotem gospodarki narodowej, posiadającym odrębny REGON, lecz niemającej odrębnej osobowości prawnej, która posiada wydzielone konto bankowe rejestrując m.in. wszelkie obroty, w tym 100% przychodów związanych z tą działalnością.

Wnioskodawczyni zamierza dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (tj. placówki), przeznaczyć na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym, przy czym ostateczna decyzja podjęta zostanie w roku 2013. Do tej chwili nie zamierza z ww. konta pobierać żadnych środków. Rejestrować będzie jedynie przychody z tytułu wystawianych faktur, oraz wydatki (przelewy), tj. koszty związane z prowadzoną działalnością w tym wszelkie publiczno prawne obciążenia lub dodatkowe przejściowe zasilenia (kredyty i ich spłata).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody osoby prowadzącej placówkę oświatowo-wychowawczą (o której mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o systemie oświaty), nie podlegają (do momentu przeznaczenia ich na inne cele lub upływu okresu wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), obowiązkowi podatkowemu, w tym obowiązkowi odprowadzenia comiesięcznych zaliczek z tytułu osiągniętego dochodu oraz nie powiększają dochodu wspólnego współmałżonków więc nie są wykazywane we wspólnej corocznej deklaracji podatkowej (szczególnie jeśli zgromadzone są na wydzielonym koncie bankowym)?

Zdaniem Wnioskodawczyni, odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca, co jak twierdzi oznacza, iż dochody osoby prowadzącej placówkę oświatowo-wychowawczą (o której mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o systemie oświaty), nie podlegają (do momentu przeznaczenia ich na inne cele lub upływu okresu wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) obowiązkowi podatkowemu, w tym obowiązkowi odprowadzenia comiesięcznych zaliczek z tytułu osiągniętego dochodu oraz nie powiększają dochodu wspólnego małżonków, więc nie są wykazywane we wspólnej corocznej deklaracji. Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawczyni w części G poz. 68 wniosku ORD-IN wskazała, iż zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego. W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym. Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 7 ww. ustawy, za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 36, poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się wydatki na:

  • zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,
  • wydatki związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało pokryte przez wpłaty rodziców.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zauważyć należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje szkoły:

  1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
  4. artystyczne.

W myśl natomiast art. 2 pkt 3 ww. ustawy, system oświaty obejmuje także placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego. Przy czym, w myśl art. 3 pkt 1 i 3 tej ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

  • szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole,
  • placówce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w art. 2 pkt 3-5, 7 i 10.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Z powyższego wynika, iż w rozumieniu ustawy o systemie oświaty placówki oświatowo - wychowawcze są odrębnymi od szkół podmiotami funkcjonującymi w ramach tego systemu i realizującego różne jego cele i zadania ustawowe.

Przechodząc na płaszczyznę prawa podatkowego należy wskazać, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów (art. 9 ust. 1a ww. ustawy).

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 7 ww. ustawy, za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 36, poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się wydatki na:

  • zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,
  • wydatki związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało pokryte przez wpłaty rodziców.

Z treści przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., iż Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Ponadto, jest „osobą prowadzącą” dla jednostki objętej systemem oświaty, niepubliczną placówkę oświatowo - wychowawczą, o której mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

Mając na względzie przedstawiony wyżej stan prawny, a w szczególności fakt, iż placówka oświatowa, o której mowa w art. 2 pkt 3 ww. ustawy o systemie oświaty, nie jest szkołą w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, a jedynie taki status podmiotu warunkuje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to brak jest podstaw prawnych do uznania, iż uzyskiwane przez Wnioskodawczynię dochody z prowadzenia ww. placówki oświatowo - wychowawczej będą mogły podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od celu na jaki zostaną one wydatkowane.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj