Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-618/12-3/AK
z 7 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 8 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku do świadczonych usług nauczania języków obcych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku do świadczonych usług nauczania języków obcych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 sierpnia 2012 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja została wpisana do KRS pod numerem (…) prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla (…) IX Wydział Gospodarczy KRS.

Fundacja działa na rzecz studentów Y. Nie posiada statusu OPP. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Dochody Fundacji pochodzą ze spadków, zapisów, darowizn, subwencji, dotacji i wszelkiego rodzaju innych przysporzeń majątkowych poczynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne; z działalności gospodarczej; wpływów z kwest i zbiórek organizowanych przez Fundację; odsetek bankowych.

Świadczone usługi nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysku. Osiągnięty zysk jest przeznaczany na prowadzenie działalności statutowej.

  1. Wnioskodawca świadczy między innymi usługi nauczania języków obcych. Jest to działalność statutowa odpłatna, która polega na organizacji i prowadzeniu kursów języków obcych. Lektorzy są absolwentami studiów wyższych o kierunkach językowych. Lektorzy nie są nauczycielami w rozumieniu Karty Nauczyciela. Po zakończeniu nauki języka obcego wydawane są zaświadczenia. Usługa jest świadczona w pomieszczeniu wynajmowanym przez Fundację. Z usługi nauczania języka obcego korzystają klienci indywidualni. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, nie jest również uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Wnioskodawca wystawia faktury VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż Fundacja nie prowadzi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wg definicji tych pojęć z rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r., ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z jego art. 44 usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

  1. Wnioskodawca prowadzi również usługi kulturalne i rozrywkowe w zakresie sprzedaży biletów wstępu na bal magistra, bal półmetkowy, bal sylwestrowy, rajdy turystyczne oraz na spektakle teatralne Amatorskiego Teatru (...) działającego przy (...).
    Wnioskodawca świadczy usługi związane z projekcją filmów w zakresie sprzedaży biletów wstępu. Projekcje filmów odbywają się w Dyskusyjnym Klubie Filmowym działającym przy (...). W cenie biletu wstępu na projekcję nie zawierają się inne świadczenia. Są to projekcje filmów autorskich, niezależnych, dokumentalnych, eksperymentalnych oraz komercyjnych. Z usług korzystają osoby fizyczne. Świadczenie wymienionych usług zawiera się w celach statutowych Fundacji.
  2. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż biletów wstępu na imprezy sportowe. Są to imprezy otwarte lub zamknięte. Przykładem takich imprez jest turniej tańca towarzyskiego, mecz piłkarski, bieg uliczny. Z usług korzystają osoby fizyczne. Usługi te zawierają się w celach statutowych Fundacji. Organizatorem imprez kulturalno-rozrywkowych oraz sportowych jest Wnioskodawca wspólnie z (...) lub jeden z wymienionych podmiotów samodzielnie lub czasami jest to podmiot zewnętrzny wobec wymienionych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym usługi nauczania języka obcego podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi nauczania języków obcych powinny zostać zwolnione od obowiązku zapłaty podatku VAT ponieważ zaliczają się do usług określonych w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku VAT.

Ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku VAT nie określił kryterium podmiotowego od którego zależałaby możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego. Zatem nie ma podstawy do stwierdzenia, że wnioskodawca nie może z takiego zwolnienia podatkowego skorzystać. Za przyjęciem takiego stanowiska dodatkowo przemawiają przytoczone poniżej interpretacje indywidualne.

Interpretacja indywidualna wydana 13 czerwca 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi o sygn. IPTPP3/443-7/11-4/IB stanowi, że art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku VAT zwalnia od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy. Stwierdzono, że nauczanie języków obcych prowadzone przez podmioty inne niż objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz inne niż uczelnie, jednostki naukowe i jednostki badawczo-rozwojowe korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Podobne stanowisko przyjął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznając w interpretacji indywidualnej z dnia 31 maja 2011 r. o sygn. IPPP3/443-287/11-7/KT, że nauczanie języków obcych prowadzone przez podmioty inne niż objęte systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, oraz inne niż uczelnie, jednostki naukowe i jednostki badawczo- rozwojowe korzysta ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Co więcej, interpretacja indywidualna wydana 3 kwietnia 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. IPPP1/443-60/12-2/JL stanowi o zwolnieniu od obowiązku zapłaty podatku przez podmiot niebędący szkołą ani żadną uczelnią. W uzasadnieniu interpretacji indywidualnej podniesiono, że zwolnienie usługi nauczania języków obcych od opodatkowania podatkiem VAT nie zostało przez ustawodawcę uzależnione od stosowania konkretnych metod nauczania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

   - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

   - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zastosowanie zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania.

Zwolnienie z opodatkowania usług nauczania języków obcych ustawodawca przewidział w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy jednakże, przepis ten obejmuje usługi inne niż wymienione w punktach 26, 27 i 29 ust. 1 art. 43 ustawy o podatku VAT. Należy zatem w pierwszej kolejności zbadać, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi nauczania języków obcych nie stanowią usług wymienionych w tych punktach.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Fundacja działa na rzecz studentów Y. Nie posiada statusu OPP. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Dochody Fundacji pochodzą ze spadków, zapisów, darowizn, subwencji, dotacji i wszelkiego rodzaju innych przysporzeń majątkowych poczynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne; z działalności gospodarczej; wpływów z kwest i zbiórek organizowanych przez Fundację; odsetek bankowych.

Świadczone usługi nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysku. Osiągnięty zysk jest przeznaczany na prowadzenie działalności statutowej.

Wnioskodawca świadczy między innymi usługi nauczania języków obcych. Jest to działalność statutowa odpłatna, która polega na organizacji i prowadzeniu kursów języków obcych. Lektorzy są absolwentami studiów wyższych o kierunkach językowych. Lektorzy nie są nauczycielami w rozumieniu Karty Nauczyciela. Po zakończeniu nauki języka obcego wydawane są zaświadczenia. Usługa jest świadczona w pomieszczeniu wynajmowanym przez Fundację. Z usługi nauczania języka obcego korzystają klienci indywidualni. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, nie jest również uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Wnioskodawca wystawia faktury VAT. Fundacja nie prowadzi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wg definicji tych pojęć z rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r., ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Na podstawie powyższych okoliczności można dojść do wniosku, iż Wnioskodawca nie należy do grupy podmiotów świadczących usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy o VAT. Tym samym, świadczone przez Zainteresowanego usługi nauczania języków obcych nie są objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29, gdyż nie spełniają warunków, o których mowa w ww. przepisach.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym usługa nauczania języków obcych korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy. Ustawodawca zwolnił bowiem od podatku usługi nauczania języków obcych nie uzależniając tych zwolnień od konkretnych metod nauczania.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż świadczone przez Zainteresowanego usługi nauczania języka obcego podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W pozostałych zakresach dotyczących podatku od towarów i usług wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj