Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-740/10-3/EK
z 2 grudnia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-740/10-3/EK
Data
2010.12.02
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne
Słowa kluczowe
definicja
definicja
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
majątek
majątek
należność
należność
podział
podział
prowadzenie działalności gospodarczej
prowadzenie działalności gospodarczej
składniki majątkowe
składniki majątkowe
spółki
spółki
wierzytelność
wierzytelność
wykonanie (wykonywanie)
wykonanie (wykonywanie)
zadania
zadania
zobowiązanie
zobowiązanie
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie zorganizowanych części przedsiębiorstwa oraz podatkowych skutków podziału Spółki przez wydzielenie.
Wniosek ORD-IN 4 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością , reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 03.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
UZASADNIENIE W dniu 03 września 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 02 września 2010 r. (data wpływu 07.09.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego. „A” (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 ze zm.), prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym na podstawie koncesji na obrót energią elektryczną udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia (…) 2007 r. nr OEE(…) zmienionej decyzją Prezesa URE z dnia (…) 2008 r. nr OEE(…) (dalej: „Koncesja OEE”). Wnioskodawca, w związku z planowanymi zmianami organizacyjnymi w ramach grupy kapitałowej, do której należy spółka Wnioskodawcy, planuje dokonać podziału Spółki przez wydzielenie, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: „KSH”), poprzez przeniesienie na inną spółkę z grupy kapitałowej (dalej: „Spółka przejmująca”) zorganizowanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań, związanego ze sprzedażą energii elektrycznej. W następstwie dokonanego podziału Spółki przez wydzielenie, Wnioskodawca całkowicie zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie obrotu (sprzedaży) energią elektryczną. Zasadniczym przedmiotem działalności Wnioskodawcy po dniu wydzielenia będzie świadczenie usług na rzecz innych spółek należących do grupy kapitałowej Wnioskodawcy, w zakresie kompleksowej obsługi klientów (odbiorców energii elektrycznej oraz nabywców usług dystrybucji energii elektrycznej). Aktualnie Spółka nie świadczy tego rodzaju usług na zewnątrz; realizowane są one wyłącznie na wewnętrzne potrzeby Spółki związane z obsługą Jej własnych klientów. W strukturze organizacyjnej Spółki obowiązującej na dzień podziału przez wydzielenie, w zakresie prowadzonej działalności operacyjnej, funkcjonują dwa odrębne departamenty podległe Wiceprezesowi Zarządu (Dyrektorowi Pionu Sprzedaży i Obsługi Klienta), tj.:
Oprócz wskazanych powyżej, w strukturze organizacyjnej Spółki funkcjonują podległe bezpośrednio Prezesowi Zarządu, kierowane przez Dyrektorów, departamenty: Finansowy oraz Organizacji i Zarządzania, pełniące funkcje pomocnicze i organizacyjne względem prowadzonej przez Spółkę działalności operacyjnej. Zakresem planowanego podziału Spółki przez wydzielenie objęte zostaną wyodrębnione wewnętrznie jednostki organizacyjne Spółki podległe Dyrektorowi Departamentu Sprzedaży (w całości) oraz jednostki podległe Dyrektorowi Obsługi Klientów Indywidualnych i Rynkowych, realizujące zadania związane ze sprzedażą i obsługą klientów instytucjonalnych wielkiego odbioru, z wyłączeniem Centralnego Biura Rozliczeń, którego funkcje zostaną rozdzielone – KBR (funkcjonujące w ramach Departamentu Obsługi Klienta), pełniące – co do zasady – funkcje związane z obsługą klienta, pozostanie w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy. Najbardziej istotny z punktu widzenia prowadzonej działalności w zakresie obrotu energią elektryczną składnik majątku Spółki, który objęty zostanie wydzieleniem do Spółki przejmującej, stanowić będą prawa i obowiązki wynikające z ok. 2 milionów umów zawartych z odbiorcami energii elektrycznej oraz prawa i obowiązki wynikające z Koncesji OEE wydanej przez Prezesa URE. Ponadto, w skład wydzielanego zespołu składników majątkowych materialnych i niematerialnych związanego z prowadzeniem działalności w zakresie sprzedaży energii elektrycznej wchodzić będą:
Na Spółkę przejmującą przeniesione zostaną ponadto wszelkie należności i zobowiązania (a w szczególności zidentyfikowane na dzień wydzielenia) wynikające z umów zawartych w zakresie działalności związanej z obrotem energią elektryczną, tj.: wynikające z umów sprzedaży energii elektrycznej, umów zakupu energii elektrycznej, w tym należności sporne, dochodzone na drodze postępowania sądowego lub egzekucyjnego. Do Spółki przejmującej przeniesieni zostaną wszyscy pracownicy Wnioskodawcy, zatrudnieni w komórkach organizacyjnych związanych z realizacją zadań w zakresie sprzedaży energii elektrycznej, a w szczególności pracownicy oraz kadra kierownicza Departamentu Sprzedaży (włącznie z Dyrektorem Departamentu) oraz pracownicy zatrudnieni w komórkach organizacyjnych realizujących zadania związane ze sprzedażą i obsługą klientów instytucjonalnych wielkiego odbioru (włącznie z Dyrektorem Obsługi Klientów Indywidualnych i Rynkowych). Przejście pracowników Wnioskodawcy do Spółki przejmującej nastąpi w ramach czynności dokonanej w trybie przejścia zakładu pracy zgodnie z art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.). Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja księgowa zapewnia możliwość wyodrębnienia przychodów oraz kosztów związanych z działalnością w zakresie sprzedaży energii elektrycznej. Koszty działalności poszczególnych komórek organizacyjnych (w tym podlegających wydzieleniu do Spółki przejmującej) ewidencjonowane są na kontach MPK i obejmują w szczególności:
Alokacji dla celów wewnętrznej sprawozdawczości bilansowej nie podlegają jedynie niektóre wydatki administracyjne i ogólne, związane z działalnością Spółki jako całości (np. koszty najmu i mediów, koszty usług IT i wydruków, koszty sponsoringu, składek PFRON, itp.). Po dokonaniu podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie do Spółki przejmującej zorganizowanego zespołu składników majątkowych związanych z obrotem energią elektryczną, Spółka prowadzić będzie działalność w zakresie kompleksowej obsługi klienta, świadcząc usługi na rzecz innych spółek z Grupy kapitałowej Wnioskodawcy, jako Centrum Obsługi Klienta. W planowanej strukturze organizacyjnej Spółki po wydzieleniu, funkcjonować będzie podległy Wiceprezesowi Zarządu Departament Obsługi Klienta (DK) kierowany przez Dyrektora Departamentu, w skład którego wejdzie Centralne Biuro Rozliczeń (KBR). W Spółce pozostaną także Departamenty: Finansowy oraz Organizacji i Zarządzania, pełniące funkcje pomocnicze i administracyjne. Spółka będzie prowadziła działalność w oparciu o posiadane składniki majątku trwałego, w szczególności: wyposażenie biur, sprzęt komputerowy i teleinformatyczny oraz licencje na programy komputerowe, w tych samych pomieszczeniach (wynajmowanych od podmiotów trzecich) zajmowanych przed podziałem Spółki. W Spółce pozostaną również wszystkie należności i zobowiązania wynikające z umów związanych z prowadzeniem działalności w zakresie obsługi klienta. W Spółce pozostaną zatrudnieni dotychczasowi Jej pracownicy, wykonujący obowiązki w zakresie obsługi klienta oraz pracownicy komórek pomocniczych i administracyjnych. W związku z planowanym rozszerzeniem skali działalności, Spółka planuje przejęcie dodatkowych pracowników, wraz z wyposażeniem ich miejsc pracy, którzy będą wykonywać czynności związane ze świadczeniem przez Spółkę usług kompleksowej obsługi klienta. Powiększenie zasobów majątkowych oraz osobowych Spółki nastąpi przed planowanym dniem podziału. Począwszy od dnia podziału, Spółka uzyskiwać będzie przychody z tytułu świadczenia usług obsługi klienta wykonywanych na rzecz innych spółek z Grupy kapitałowej Wnioskodawcy. Stosowne umowy określające zasady świadczenia tych usług zostaną zawarte przez Spółkę przed dniem podziału, a wynikające z nich prawa i obowiązki przypisane zostaną pozostającej w Spółce części Jej działalności. Prowadzona przez Spółkę ewidencja księgowa umożliwiać będzie określenie wysokości przychodów i kosztów związanych z działalnością Spółki w zakresie świadczenia usług obsługi klienta. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1. Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumieć należy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Mając na uwadze brzmienie wskazanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a także wnioski płynące z wydawanych przez Ministra Finansów interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz orzecznictwa sądów administracyjnych można stwierdzić, że o zorganizowanej części przedsiębiorstwa mówić można w sytuacji, gdy zespół składników majątkowych będący przedmiotem określonej w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych czynności prawnej posiada następujące cechy:
Odnosząc się do wskazanych wyżej kryteriów pozwalających na stwierdzenie występowania w ramach przedsiębiorstwa podatnika zorganizowanej części przedsiębiorstwa mogącej podlegać, np. wydzieleniu do innej spółki kapitałowej, Wnioskodawca na podstawie przedstawionego stanu faktycznego sprawy (zdarzenia przyszłego) wskazuje, że:
Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań związany z prowadzeniem działalności w zakresie obrotu energią elektryczną, mający podlegać wydzieleniu ze spółki Wnioskodawcy w drodze podziału przez wydzielenie, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2. Odwołując się do przytoczonej w stanowisku Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1, definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa przewidzianej w art. 4 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca na podstawie przedstawionego stanu faktycznego sprawy (zdarzenia przyszłego) wskazuje, że:
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wskazuje, że jakkolwiek do dnia podziału Spółka nie będzie uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług obsługi klienta, prowadzona przez Nią ewidencja rachunkowa zapewni możliwość jednoznacznej identyfikacji takich przychodów oraz związanych z nimi kosztów począwszy od chwili rozpoczęcia świadczenia tych usług. Spółka zapewni sobie również uzyskiwanie przychodów z tytułu świadczenia usług kompleksowej obsługi klienta począwszy od dnia podziału, poprzez zawarcie umów z przedsiębiorstwami energetycznymi zainteresowanymi nabywaniem tych usług (między innymi ze Spółką Przejmującą). Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, pozostająca w Spółce część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy spełnia wymóg jej finansowego wyodrębnienia w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy;
Wnioskodawca wskazuje, że w związku z zawarciem umów przewidujących świadczenie usług kompleksowej obsługi klienta na rzecz przedsiębiorstw energetycznych, pozostała po wydzieleniu część przedsiębiorstwa Spółki prowadzić będzie samodzielnie działalność jako główne przedsiębiorstwo Spółki, wyposażone we wszelkie niezbędne do tego celu składniki majątku i zobowiązania oraz pracowników i strukturę organizacyjną odpowiednią do zakresu prowadzonej działalności. Podjęcie działalności w zakresie świadczenia usług kompleksowej obsługi klienta nie będzie wiązało się z koniecznością uzyskania jakichkolwiek zgód, koncesji, czy zezwoleń, a Spółka zdolna będzie świadczyć te usługi, zarówno pod względem formalno-prawnym, jak i operacyjnym, począwszy od dnia dokonania podziału. Pozostające w Spółce struktury organizacyjne zapewnią możliwość realizacji we własnym zakresie funkcji pomocniczych do działalności związanej ze świadczeniem usług kompleksowej obsługi klienta (np. w księgowych, obsługi administracyjnej itp.). Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań pozostający w Spółce po dokonaniu podziału przez wydzielenie, w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH, przeznaczony do prowadzenia działalności polegającej na świadczeniu usług kompleksowej obsługi klienta na rzecz przedsiębiorstw energetycznych, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem w spółce podlegającej podziałowi jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia, w przypadku, gdy majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W ocenie Wnioskodawcy, mający podlegać wydzieleniu do Spółki Przejmującej zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań związany z obrotem energią elektryczną stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Analogicznie, zdaniem Wnioskodawcy, część działalności Spółki polegającej na świadczeniu kompleksowych usług obsługi klienta w oparciu o składniki materialne i niematerialne oraz pracowników niepodlegające wydzieleniu do Spółki Przejmującej stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, w związku z podziałem spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie, na podstawie przepisu art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych, po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Jednocześnie, odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, tut. Organ informuje, że została ona wydana w sprawie konkretnego zainteresowanego i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.