Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1102/10-3/AK
z 12 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1102/10-3/AK
Data
2010.10.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
nieruchomości
nieruchomości
odliczenia
odliczenia
zakup
zakup


Istota interpretacji
Czy Kupujący (wnioskodawca) może skorzystać z prawa odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług powstałego w wyniku zawarcia umowy dostawy opisanej w pkt. 55 nieruchomości rozumianej jako umowa sprzedaży w rozumieniu art 535 i nast. Kodeksu Cywilnego?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 16 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 12 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem nieruchomości. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 12 sierpnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz o podpis.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) zamierza nabyć nieruchomość biurowo-usługową. Przedmiotem sprzedaży jest prawo wieczystego użytkowania gruntów oraz prawo własności posadowionych na tym gruncie budynków i urządzeń. Sprzedający nabył powyższą nieruchomość w roku 1997 (czerwiec). Wartość początkowa x została ustalona w następujących kwotach: budynku socjalnego – 6.815 PLN, budynku administracyjnego – 169.194 PLN, prawa wieczystego użytkowania gruntu – 68.803,45 PLN. Począwszy od 2001 r. Sprzedający dokonał szeregu prac modernizacyjnych do 2007 r. (grudzień) w łącznej kwocie 1.064,008 PLN. Sprzedający dokonał obniżenia kwoty podatku naliczonego z faktur związanych z ulepszeniem budynku. Sprzedający jest czynnym podatnikiem VAT. Lokale znajdujące się w budynkach począwszy od 1998 r. są oddane do używania innym osobom i podmiotom. Łącznie zawarto 90 umów (najmu lub dzierżawy). Po ulepszeniu budynku administracyjnego – w maju 2005 r. znajdujące się w nim lokale zostały oddane do używania. Od czerwca 2005 r. do listopada 2007 r. zawarto 27 umów. Pierwsza umowa została zawarta w dniu 10 czerwcu 2005 r. Ostatnie ulepszenie miało miejsce w grudniu 2007 r. Ulepszone lokale oddano do używania. Od stycznia 2008 r. do listopada 2009 r. zawarto 22 umowy. Pierwsza umowa została zawarta 1 lutego 2008 r.

Ostatnie ulepszenie (modernizacja) budynku administracyjnego, gdy wydatki na ulepszenie stanowiły więcej niż 30% jego wartości początkowej miało miejsce w maju 2005 r. – wartość początkowa przed tym ulepszeniem wynosiła 543.130 PLN, a wydatki wynosiły 285.000 PLN co daje 52,4%. Po ulepszeniu budynku administracyjnego – maj 2005 r. zawarto 27 umów najmu, lub dzierżawy; od czerwca 2005 r. do listopada 2007 r. Pierwsza umowa była zawarta w dniu 10 czerwca 2005 r. Wtedy nastąpiło zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, ale od zasiedlenia tego upłynął okres ponad dwóch lat. Ostatnie ulepszenie (modernizacja) tegoż budynku miało miejsce w grudniu 2007 r. Przy czym wydatki na ulepszenie nie wynosiły więcej niż 30% jego wartości początkowej. Wartość początkowa przed tym ulepszeniem wynosiła 921.193 PLN, a wydatki 142.815 PLN to jest 15,5%. Tak więc oddanie lokali do używania w okresie od 1 lutego 2008 r. do listopada 2009 r., nie stanowi pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Konkludując w tym stanie rzeczy sprzedaż ww. budynków, a w konsekwencji prawo wieczystego użytkowania gruntu pod tymi budynkami, korzystać może ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o VAT. (Opinia prawna w posiadaniu stron przyszłej transakcji).

W czerwcu 2010 r. Sprzedający oraz Wnioskodawca (Kupujący) wystąpili do Naczelnika Urzędu Skarbowego z oświadczeniem o wyborze opodatkowania zamierzonej dostawy przedmiotowej nieruchomości (własności budynków i prawa wieczystego użytkowania gruntów) podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, iż jest on podatnikiem podatku VAT oraz nieruchomość którą zamierza nabyć będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Kupujący (Wnioskodawca) może skorzystać z prawa odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług powstałego w wyniku zawarcia umowy dostawy opisanej w pkt 55 nieruchomości rozumianej jako umowa sprzedaży w rozumieniu art. 535 i nast. Kodeksu Cywilnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, może odliczyć podatek od towarów i usług naliczony w cenie nabycia nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy stanowi, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabyć nieruchomość biurowo-usługową. Przedmiotem sprzedaży jest prawo wieczystego użytkowania gruntów oraz prawo własności posadowionych na tym gruncie budynków i urządzeń. Sprzedający nabył powyższą nieruchomość w roku 1997 (czerwiec). Zdaniem Zainteresowanego, sprzedaż ww. budynków, a w konsekwencji prawo wieczystego użytkowania gruntu pod tymi budynkami, korzystać może ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miał przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy, gdyż pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budowli, budynku lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Jak wskazał Wnioskodawca w czerwcu 2010 r. Sprzedający oraz on wystąpili do Naczelnika Urzędu Skarbowego z oświadczeniem o wyborze opodatkowania zamierzonej dostawy przedmiotowej nieruchomości (własności budynków i prawa wieczystego użytkowania gruntów) podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i strony transakcji wspólnie zrezygnują ze zwolnienia od podatku, to spełnione zostaną warunki art. 43 ust. 10 ustawy. Wówczas sprzedaż przedmiotowej nieruchomości zostanie udokumentowana poprzez wystawienie przez Sprzedającego faktury VAT zawierającej podatek. W związku z faktem, iż przedmiotowa nieruchomość będzie Wnioskodawcy służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktury zakupu przedmiotowej nieruchomości, ze względu na fakt, iż służyć ona będzie Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do możliwości skorzystania z prawa odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług powstałego w wyniku zawarcia umowy kupna nieruchomości. Nie dokonano jednak rozstrzygnięcia, czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż dostawa przedmiotowej nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności braku możliwości skorzystania przy dostawie przedmiotowej nieruchomości ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b, a tym samym możliwości wyboru opodatkowania, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj