Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1231/12-2/PR
z 28 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1231/12-2/PR
Data
2013.02.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
faktura
obniżenie podatku należnego
odliczenia


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi świadczone na rzecz Spółki w ramach umowy o zarządzanie.



Wniosek ORD-IN 652 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 07.12.2012 r. (data wpływu 14.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi świadczone na rzecz Spółki w ramach umowy o zarządzanie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.12.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących usługi świadczone na rzecz Spółki w ramach umowy o zarządzanie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Członkowie Zarządu Spółki z o.o., od 16 października 2012 oraz od 1 stycznia 2013 r. będą wynagradzani na podstawie zawartej Umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania (kontraktu menadżerskiego), polegających na osobistym zarządzaniu powierzonymi obszarami działalności Spółki, wraz z reprezentacją Spółki wobec organów państwowych, organów samorządu terytorialnego i innych podmiotów trzecich. W kontrakcie zapisano wysokość przysługującego im wynagrodzenia, składającego się z części stałej i części zmiennej (premii), po czym dodano, iż wynagrodzenie zostanie „zwiększone o należny od niego podatek VAT”. Należność Zarządzających będzie płatna na podstawie wystawionej faktury VAT, po zakończeniu danego miesiąca kalendarzowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia Spółce faktury VAT z tym, że faktura taka powinna zostać wystawiona i doręczona Spółce do 20 dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, którego dotyczy dana faktura. Zarządzający mają zarejestrowaną działalność gospodarczą, w ramach której podpisali umowę o zarządzanie Spółką, będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług (VAT). Przedmiotem Umowy (kontraktu menadżerskiego) jest sprawowanie Zarządu nad Spółką na stanowisku Prezesa/Wiceprezesa/Członka Zarządu, prowadzenie spraw Spółki z najwyższą starannością i sumiennością ocenianą przy uwzględnieniu profesjonalnego charakteru działalności Zarządzających oraz charakteru i zakresu działalności Spółki, z zachowaniem lojalności wobec Spółki i troski o materialne i niematerialne interesy Spółki, przy przyjęciu zasady podejmowania ryzyka uzasadnionego gospodarczo i z uwzględnieniem ryzyka uzasadnionego z punktu widzenia realizowanych przez Spółkę zadań, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności Kodeksu Spółek Handlowych i Kodeksu Cywilnego i jednocześnie są oni odpowiedzialni za niezachowanie takiej staranności. Wszelkie czynności z zakresu zarządzania Zarządzający będą wykonywali samodzielnie i osobiście, co stosownie do przepisów Kodeksu Spółek Handlowych, Umowy Spółki i Regulaminu Zarządu nie uchybia obowiązkowi wspólnego współdziałania. W celu należytego wykonywania obowiązków umownych jak również w celu zapewnienia zachowania poufności informacji, Zarządzający zobowiązani są do przestrzegania wszelkich procedur i regulacji wewnętrznych obowiązujących w Spółce, w tym do stosowania wszelkich środków służących ochronie informacji - w szczególności, lecz nie wyłącznie do korzystania z pozostawionych do ich dyspozycji przez Spółkę powierzchni biurowej wraz z wyposażeniem, w tym przenośnym komputerem osobistym z bezprzewodowym dostępem do sieci Internet, środków łączności w tym telefonu komórkowego oraz telefonii stacjonarnego a także samochodu służbowego. Zarządzający mają prawo do uczestnictwa w konferencjach, seminariach lub spotkaniach o charakterze biznesowym korzystnych dla Spółki oraz, o ile jest to konieczne, dla realizacji zobowiązań wynikających z Umowy odbywania podróży służbowych w kraju i zagranicą. Spółka zapewnia Zarządzającym zwrot innych uzasadnionych i udokumentowanych wydatków. Zarządzający ponoszą odpowiedzialność wobec Spółki lub osób trzecich - za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez nich przedmiotu Umowy, będące następstwem niewykonania obowiązków Zarządzającego wynikających z Kontraktu, z tym, że odpowiedzialność ta jest niezależna od odpowiedzialności Zarządzającego, którą ponoszą oni z tytułu pełnienia funkcji Prezesa/ Wiceprezesa/Członka Zarządu. Odpowiedzialność w stosunku do Spółki — za szkody wyrządzone z winy nieumyślnej ograniczona jest do kwoty równej 12 - krotności stałego miesięcznego wynagrodzenia podstawowego, przy czym Spółka zobowiązana jest w pierwszej kolejności do wystąpienia z roszczeniem do ubezpieczyciela. W celu zagwarantowania realnego wykonania przez Zarządzających zobowiązania wynikającego z odpowiedzialności Zarządzającego, Zarządzający zawarli na własny koszt umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą z sumą gwarancyjną 1.000.000,- złotych. Na dowód powyższego, w dacie zawarcia Umowy Zarządzający przekazali Spółce kopię polisy potwierdzającej zawarcie umowy ubezpieczenia.

Zawarcie umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej stanowi jednocześnie przesłankę wyłączenia zastosowania do Zarządzających ustawy kominowej, zgodnie z art. 3 ust. 2 tej ustawy. Z przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychody uzyskiwane przez Zarządzających będą opodatkowane na zasadach właściwych dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście za pośrednictwem Spółki jako płatnika, dochód Zarządzających będzie opodatkowany na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, a zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych będzie pobierał Zleceniodawca.

Na zasadach ogólnych rozliczane będą również przez Spółkę (Zleceniodawcę) składki ZUS. Przedmiotowy kontrakt menadżerski obie strony potraktowały jako czynności wykonywane w ramach prowadzonej przez Zarządzającego działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Członkowie Zarządu Spółki z o.o., posiadający kontrakt menadżerski, na podstawie którego zarządzają spółką kapitałową na zasadach określonych w Umowie (kontrakcie), są podatnikami podatku od towarów i usług i czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych przez Zarządzających faktur VAT ...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy kontrakt, pozwala na stwierdzenie, że w analizowanej sytuacji mamy do czynienia na gruncie przepisów ustawy o VAT z samodzielnie prowadzoną działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W ocenie Spółki zarządzający są podatnikami podatku VAT w zakresie wykonywanej usługi zarządzania, bowiem: w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tego artykułu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z tak szeroko określonego pojęcia działalności gospodarczej ustawodawca dokonał pewnych wyłączeń.

Zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, z zakresu pojęcia „samodzielna działalność gospodarcza” ustawodawca wyłączył czynności, „z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich”.

Natomiast, w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa jest o przychodach uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zatem, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, aby czynności wykonywane w ramach kontraktu menadżerskiego nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT konieczne jest spełnienie warunku polegającego na istnieniu pomiędzy zlecającym wykonanie czynności zarządzania, a wykonującym zlecane czynności, więzów prawnych co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego wykonanie danych czynności, przy czym decydujące znaczenie ma tu warunek dotyczący odpowiedzialności.

W sytuacji bowiem, gdy odpowiedzialność za czynności wykonującego będzie ponosił zlecający wykonanie tych czynności, wówczas czynności wykonywane na podstawie umowy zarządzania nie będą mogły zostać uznane za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą co oznacza, iż czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Z zapisów zawartych w umowach o zarządzanie (kontraktu menadżerskiego) wynika jednak, iż zarządzający, mają zarejestrowaną działalność gospodarczą w ramach której podpisali umowę o zarządzanie Spółką. Przedmiotem tej umowy jest sprawowanie Zarządu Spółki. W Spółce zajmują stanowisko Prezesa/ Wiceprezesa/ Członka Zarządu odpowiedzialnego za całokształt funkcjonowania Spółki. W ramach umowy sprawują zarząd operacyjny i strategiczny, przez prowadzenie interesów spółki i jej reprezentację zgodnie z kontraktem oraz przepisami KSH, KC. W świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód osiągany z tej działalności określony został w art. 13 pkt 9 przedmiotowej ustawy. Zarządzający rejestrując działalność w Urzędzie Skarbowym zarejestrowali się również jako czynni podatnicy VAT zgodnie z umową zarządzania, za wykonane usługi będą obciążać spółkę swoim wynagrodzeniem ujętym w fakturze VAT ze stawką podstawową (23%).

W przedmiotowym kontrakcie określono warunki wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności w stosunku do osób trzecich (odpowiedzialność zarządzającego, a nie Zlecającego). Zatem więc, w opisanej sytuacji nie znajduje zastosowania wyłączenie z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Poza tymi elementami w kontrakcie wskazano także inne elementy poboczne świadczące o wykonywaniu przez Zarządzających samodzielnej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Mianowicie, określono że Zarządzający prowadzą działalność gospodarczą, posiadają wiedzę i doświadczenie oraz kwalifikacje niezbędne do należytego wykonania przedmiotu umowy. Strona, jako osoba fizyczna świadcząca usługi zarządzania na podstawie umowy o zarządzanie zawartej w ramach prowadzonej w tym zakresie zarejestrowanej działalności (również w zakresie VAT - czynny podatnik VAT), z tytułu świadczenia usług zarządzania jest podatnikiem podatku VAT. Wyłączone z opodatkowania są czynności, których prawodawca, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, nie uznaje za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą.

Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur od Zarządzających, bowiem nabycie przedmiotowego świadczenia związane jest z prowadzoną działalnością opodatkowaną. A zatem spełniony został warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Z kolei Zarządzający są podmiotami uprawnionymi do wystawienia faktury VAT, spełniają wymagania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i jako podmioty, które w związku z wykonywanymi czynnościami na podstawie kontraktu menadżerskiego, nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podst. art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawowym warunkiem dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek poniesionych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku od towarów i usług oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem).

Katalog czynności pozbawiający podatnika prawa do odliczenia zawarty został w art. 88. Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Związek bezpośredni występuje wtedy, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę. O związku pośrednim mówimy wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Spółki, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między nabyciem towarów i usług a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, ale poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Spółki jako całości przyczynia się do generowania obrotów.

Ze złożonego wniosku wynika, że członkowie zarządu Wnioskodawcy będą wynagradzani na podstawie zawartej Umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania (kontraktu menadżerskiego), polegających na osobistym zarządzaniu powierzonymi obszarami działalności Spółki, wraz z reprezentacją Spółki wobec organów państwowych, organów samorządu terytorialnego i innych podmiotów trzecich. W kontrakcie zapisano wysokość przysługującego im wynagrodzenia, składającego się z części stałej i części zmiennej (premii), po czym dodano, iż wynagrodzenie zostanie „zwiększone o należny od niego podatek VAT”. Należność Zarządzających będzie płatna na podstawie wystawionej faktury VAT. Zarządzający mają zarejestrowaną działalność gospodarczą, w ramach której podpisali umowę o zarządzanie Spółką, będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług (VAT). Przedmiotem Umowy (kontraktu menadżerskiego) jest sprawowanie Zarządu nad Spółką na stanowisku Prezesa/Wiceprezesa/Członka Zarządu, prowadzenie spraw Spółki z najwyższą starannością i sumiennością ocenianą przy uwzględnieniu profesjonalnego charakteru działalności Zarządzających oraz charakteru i zakresu działalności Spółki, z zachowaniem lojalności wobec Spółki i troski o materialne i niematerialne interesy Spółki, przy przyjęciu zasady podejmowania ryzyka uzasadnionego gospodarczo i z uwzględnieniem ryzyka uzasadnionego z punktu widzenia realizowanych przez Spółkę zadań, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności Kodeksu Spółek Handlowych i Kodeksu Cywilnego i jednocześnie są oni odpowiedzialni za niezachowanie takiej staranności. Wszelkie czynności z zakresu zarządzania Zarządzający będą wykonywali samodzielnie i osobiście, co stosownie do przepisów Kodeksu Spółek Handlowych, Umowy Spółki i Regulaminu Zarządu nie uchybia obowiązkowi wspólnego współdziałania. W celu należytego wykonywania obowiązków umownych jak również w celu zapewnienia zachowania poufności informacji, Zarządzający zobowiązani są do przestrzegania wszelkich procedur i regulacji wewnętrznych obowiązujących w Spółce, w tym do stosowania wszelkich środków służących ochronie informacji - w szczególności, lecz nie wyłącznie do korzystania z pozostawionych do ich dyspozycji przez Spółkę powierzchni biurowej wraz z wyposażeniem, w tym przenośnym komputerem osobistym z bezprzewodowym dostępem do sieci Internet, środków łączności w tym telefonu komórkowego oraz telefonii stacjonarnego a także samochodu służbowego. Zarządzający ponoszą odpowiedzialność wobec Spółki lub osób trzecich - za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez nich przedmiotu Umowy, będące następstwem niewykonania obowiązków Zarządzającego wynikających z Kontraktu, z tym, że odpowiedzialność ta jest niezależna od odpowiedzialności Zarządzającego, którą ponoszą oni z tytułu pełnienia funkcji Prezesa/ Wiceprezesa/Członka Zarządu. W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka powzięła wątpliwości co do tego, czy podatek VAT z faktur wystawionych przez Zarządzających będzie podlegać odliczeniu przez Spółkę.

Ustosunkowując się do powyższego stwierdzić należy, iż aby Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych od Zarządzających faktur VAT, faktury te muszą dokumentować czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (o czym stanowi cyt. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy). Zatem, aby odpowiedzieć na pytanie zawarte we wniosku, koniecznym jest, w tym przypadku, rozstrzygnięcie, czy świadczenie przez Zarządzających na rzecz Spółki opisanych we wniosku czynności podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja świadczenia usług ma zatem charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.

Podatnikami – wg zapisu art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy stanowi, iż za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Z kolei, zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się: przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Odnosząc powyższe przepisy do przedmiotowej sprawy zauważyć należy, że ustanowione w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy przesłanki, przy zaistnieniu których stosowane jest wyłączenie z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tj.:

  1. przychody z tej działalności muszą być wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  2. wykonawca czynności musi być związany ze zlecającym ich wykonanie stosunkiem prawnym co do warunków wykonywania tych czynności;
  3. wykonawca czynności musi być związany ze zlecającym ich wykonanie stosunkiem prawnym co do wynagrodzenia za te czynności;
  4. wykonawca czynności musi być związany ze zlecającym ich wykonanie stosunkiem prawnym co do odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich muszą wystąpić łącznie.

Oznacza to, że przychody z tytułu wykonywanych czynności nie tylko winny być wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz także spełnione muszą zostać pozostałe kryteria przedmiotowe określające m.in., czy działanie usługodawcy odbywa się na warunkach ryzyka gospodarczego, a tym samym, kto ponosi odpowiedzialność za wykonane usługi. Nie stanowią bowiem samodzielnej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tylko i wyłącznie te czynności, gdy pomiędzy zlecającym ich wykonanie i wykonującym zlecone czynności istnieją więzy tworzące stosunek prawny w zakresie warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Jak stwierdził Wnioskodawca we własnym stanowisku w zakresie przedmiotowego pytania, bez wątpienia w niniejszej sprawie spełniony będzie warunek, o którym mowa w punkcie 1, co oznacza, że czynności, o których mowa we wniosku, są wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie dwóch kolejnych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy podmiotem zlecającym wykonanie danej czynności a podmiotem, który daną czynność wykonuje, jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia.

Zauważyć natomiast trzeba, że sformułowanie w wyżej cyt. art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy odnoszące się do odpowiedzialności (ostatni w wymienionych warunków), należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności wskazuje, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

A zatem, wyłączone z opodatkowania są czynności, których prawodawca, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, nie uznaje za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem że podmioty uzyskujące te przychody związane są ze zlecającym ich wykonanie więzami tworzącymi stosunek prawny co do:

  1. warunków ich wykonania,
  2. wynagrodzenia,
  3. odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności. Odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności, to odpowiedzialność wobec osób trzecich.

Uwzględniając powyższe zauważyć należy, że – jak wynika z wniosku – czynności realizowane na rzecz Spółki nie będą posiadały łącznie wszystkich 4 cech wymienionych powyżej. W opisanej sytuacji nie jest spełniony warunek odpowiedzialności Spółki za wykonane przez Zarządzających czynności wobec osób trzecich. Jak Spółka wskazuje, to Zarządzający będą ponosili odpowiedzialność wobec osób trzecich. Odpowiedzialność, o której mowa powyżej, będzie niezależna od odpowiedzialności ponoszonej z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Spółki w zakresie określonym przepisami Kodeksu spółek handlowych oraz innymi przepisami prawa. Odpowiedzialność z tytułu wykonywania usług zarządzania została więc oddzielona od odpowiedzialności z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu. Celem zabezpieczenia interesów Spółki, strony dodatkowo przewidziały obowiązek zawarcia przez Zarządzających umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnoprawnej na czas trwania umowy.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że zawierane przez Spółkę z Zarządzającymi umowy o świadczenia usług w zakresie zarządzania nie będą zawierać wszystkich elementów opisanych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, a tym samym czynności wykonywane przez Zarządzających w ramach przedmiotowej umowy, w tak opisanym stanie faktycznym, należy uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą.

Zatem, przedmiotowe usługi w zakresie zarządzania będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i Zarządzający powinni z tego tytułu wystawiać faktury VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jeżeli więc nabywane przez Spółkę od Zarządzających usługi będą związane z wykonywanymi przez Nią czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, to przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy będzie spełniona. Ponadto, nie zaistnieje w tym przypadku przesłanka negatywna, wyłączająca prawo do odliczenia podatku, o której mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Powyższe wskazuje, że Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez Zarządzających w związku z zawartą umową o świadczenie usług zarządzania.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

W kwestii udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie osobne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj