Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-769/10-6/AW
z 13 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-769/10-6/AW
Data
2010.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
jednostka samorządu terytorialnego
koszt kwalifikowany
koszt kwalifikowany
kultura
kultura
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy Gmina będzie miała możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego dotyczącego inwestycji od podatku należnego lub ubiegać się o jego zwrot?



Wniosek ORD-IN 599 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 14 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 7 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.), 29 września 2010 r. (data wpływu 6 października 2010 r.) oraz 5 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub jego zwrotu z tytułu realizowanej inwestycji pn. „Centrum (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub jego zwrotu z tytułu realizowanej inwestycji pn. „Centrum (…)”. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia: 7 września 2010 r., 29 września 2010 r. oraz 5 października 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o poprawną nazwę projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W roku 2010 zostanie złożony wniosek na dofinansowanie inwestycji pn. „Centrum (…)”. Inwestycja będzie realizowana w latach 2010-2013. Przedmiotem inwestycji jest przebudowa rynku wraz z budową obiektu wielofunkcyjnego (kiosk, wiata przystankowa oraz toaleta publiczna) oraz przebudową odcinków dróg i miejsc postojowych oraz budową niezbędnej infrastruktury technicznej dla funkcjonowania tych obiektów w rejonie rynku. Inwestycja obejmuje także połączenie komunikacyjne przebudowanych dróg wewnętrznych na rynku w drogę wojewódzką (pas drogi wojewódzkiej).

Ponadto, zakres prac projektowych obejmuje wewnętrzny układ nawierzchni pieszo-jezdnych w obrębie rynku, lokalizację miejsc postojowych. W ramach przebudowy planuje się lokalizację 44 przebudowanych miejsc parkingowych.

W projekcie zaprojektowano również obiekty małej architektury takie jak: ławki, studnia, wyremontowany pomnik oraz elementy służące rekreacji codziennej związanej z funkcją rynkową.

Z przedsięwzięciem związana będzie działalność usługowa (wc publiczne, przystanek autobusowy), kulturalna, targowa (plac rynkowy) oraz handlowa (kiosk).

Zaplanowano również wycinkę istniejących drzew oraz zieleń uzupełniającą – nasadzenie drzew ozdobnych oraz montaż latarni oświetleniowych. Ukończona inwestycja zostanie w zasobach Gminy i zostanie udostępniona bezpłatnie do użytku publicznego.

Gmina z tego tytułu nie będzie osiągać przychodów.

W uzupełnieniach z dnia 7 września 2010 r. oraz 5 października 2010 r. Wnioskodawca oświadczył, iż efekty realizowanego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Jak wskazano wyżej zakończona inwestycja zostanie udostępniona bezpłatnie do użytku publicznego. Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem całej inwestycji będzie Gmina. Żaden z obiektów przebudowanych lub powstałych nie zostanie przekazany do użytkowania innemu podmiotowi.

Ponadto, inwestycja będzie dofinansowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wyżej wymienionej inwestycji od podatku należnego lub ubiegać się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina uważa, że nie może odliczyć podatku od towarów i usług, związanego z planowaną inwestycją, ze względu na brak bezpośredniego związku pomiędzy planowanymi zakupami dotyczącymi inwestycji, a wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

W takiej sytuacji VAT naliczony przy fakturach zakupowych dotyczących inwestycji będzie w całości kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m. in. sprawy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 2, pkt 12 i pkt 15 ww. ustawy, w zakresie:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  • zieleni gminnej i zadrzewień,
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, iż Wnioskodawca w roku 2010 złoży wniosek na dofinansowanie inwestycji pn. „Centrum (…)”. Inwestycja będzie dofinansowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem inwestycji jest przebudowa rynku wraz z budową obiektu wielofunkcyjnego (kiosk, wiata przystankowa oraz toaleta publiczna) oraz przebudową odcinków dróg i miejsc postojowych, a także budową niezbędnej infrastruktury technicznej dla funkcjonowania tych obiektów w rejonie rynku. Inwestycja obejmuje także połączenie komunikacyjne przebudowanych dróg wewnętrznych na rynku w drogę wojewódzką (pas drogi wojewódzkiej). Ponadto, zakres prac projektowych obejmuje wewnętrzny układ nawierzchni pieszo-jezdnych w obrębie rynku, lokalizację miejsc postojowych. W projekcie zaprojektowano również obiekty małej architektury takie jak: ławki, studnia, wyremontowany pomnik oraz elementy służące rekreacji codziennej związanej z funkcją rynkową. Zaplanowano również wycinkę istniejących drzew oraz zieleń uzupełniającą – nasadzenie drzew ozdobnych oraz montaż latarni oświetleniowych.

Wnioskodawca oświadczył, iż efekty realizowanego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Zakończona inwestycja zostanie udostępniona bezpłatnie do użytku publicznego. Po zakończeniu realizacji projektu właścicielem całej inwestycji będzie Gmina. Żaden z obiektów przebudowanych lub powstałych nie zostanie przekazany do użytkowania innemu podmiotowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując inwestycję wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ewentualnego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, na zasadach wskazanych w art. 87 ustawy, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu pn. „Centrum (…)”.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, ze niniejsza interpretacja indywidualna traci swoja ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego. Dotyczy to w szczególności zmiany sposobu wykorzystania inwestycji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj