Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-926/10/AT
z 9 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-926/10/AT
Data
2010.12.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
modernizacja
modernizacja
nakłady
nakłady
odliczanie podatku naliczonego
odliczanie podatku naliczonego
szkoły
szkoły
ulepszenie środka trwałego
ulepszenie środka trwałego


Istota interpretacji
1. Czy Szkoła ma prawo odliczyć od poniesionych wydatków w ramach realizowanego projektu dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego „2007-2013”, naliczony podatek VAT?
2. Przez jaki okres można odliczać podatek naliczony od podatku należnego VAT w przypadku robót inwestycyjnych w budynku?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 2 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego „2007-2013” oraz dokonania korekty podatku naliczonego związanego z tą inwestycją – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 września 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego „2007-2013” oraz dokonania korekty podatku naliczonego związanego z tą inwestycją.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Szkoła będzie realizowała projekt pn. „Rewitalizacja zabytkowego budynku internatu”, dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego „2007-2013”. Szkoła jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składającym deklaracje VAT-7.

Rozpoczęcie realizacji wskazanego projektu planowane jest od 16 września 2010 r., zaś jego zakończenie 30 września 2011 r. Przedmiotem inwestycji jest rewitalizacja budynku internatu należącego do Szkoły (internat nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, prowadzonym bezpośrednio przez personel Szkoły). Internat znajduje się w zabytkowym budynku (wpisanym do rejestru zabytków województwa) Rewitalizacja obejmować będzie: remont dachu, izolację fundamentów budynku, remont elewacji, remont i budowa ogrodzenia, system sygnalizacji pożarowej, modernizację instalacji centralnego ogrzewania, gospodarkę szatą roślinną, adaptację części niskiego parteru na pralnię oraz budowę parkingu. Całkowita wartość projektu wynosi 4.923.043 zł, w tym kwota podatku od towarów i usług 472.455,01 zł.

Remont budynku będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Obecnie w internacie mieszczą się pokoje dla uczniów Szkoły, których zakwaterowanie jest sprzedażą zwolnioną od podatku od towarów i usług, sporadycznie wynajmowane są pokoje dla innych osób, opodatkowany według 7% stawki VAT. Ponadto, Szkoła wynajmuje kilka pomieszczeń, stosując 22% stawkę podatku, jak również w internacie działa stołówka, z której korzystają uczniowie, pracownicy (usługi zwolnione) oraz osoby z zewnątrz (usługi opodatkowane). Obliczenie współczynnika jest bardzo trudne, gdyż Jednostka realizuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, w znacznej części bezpłatnie i nie podlegają opodatkowaniu.

Według wstępnej kalkulacji, okres, przez jaki Szkoła mogłaby odliczać podatek VAT, wynosi 11 lat.

W dniu 2 grudnia 2010 r. uzupełniono wniosek wskazując, że całość środków pochodzi z wydatków inwestycyjnych i stanowić będzie zwiększenie wartości środka trwałego. Inwestycja jest modernizacją w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy Szkoła ma prawo odliczyć od poniesionych wydatków w ramach realizowanego projektu dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego „2007-2013”, naliczony podatek VAT...
  2. Przez jaki okres można odliczać podatek naliczony od podatku należnego VAT w przypadku robót inwestycyjnych w budynku...


Zdaniem Wnioskodawcy, Szkoła może odliczyć od poniesionych wydatków w ramach realizowanego projektu pn. „Rewitalizacja zabytkowego budynku internatu”, dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 „podatek VAT należny od podatku VAT naliczonego”.

W dniu 2 grudnia 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował zajęte w sprawie stanowisko wskazując, że w jego ocenie Szkoła może odliczyć od poniesionych wydatków w ramach realizowanego projektu pn. „Rewitalizacja zabytkowego budynku internatu”, dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 podatek VAT naliczony od podatku VAT należnego na etapie ponoszenia wydatków inwestycyjnych w takiej części, w jakiej służy on sprzedaży opodatkowanej. Natomiast korekty podatku naliczonego, odliczonego od kwot podatku należnego, w przypadku nieruchomości, Szkoła może odliczać w ciągu 10 lat od roku, w którym zostały oddane do użytkowania, a roczna korekta dotyczyć będzie 1/10 różnicy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi te zakupy są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Jak wynika natomiast z normy art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowe zasady dokonywania korekty, o której mowa w ww. art. 90 ust. 3 ustawy, uregulowane zostały przez ustawodawcę w przepisach art. 90 ust. 4 – 10 ustawy.

Z kolei, reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ww. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Szkoła, jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, realizując projekt pn. „Rewitalizacja zabytkowego budynku internatu”, dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego „2007-2013”, dokonuje rewitalizacji budynku internatu należącego do Szkoły (internat nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, prowadzonym bezpośrednio przez personel Szkoły). Rewitalizacja obejmować będzie: remont dachu, izolację fundamentów budynku, remont elewacji, remont i budowa ogrodzenia, system sygnalizacji pożarowej, modernizację instalacji centralnego ogrzewania, gospodarkę szatą roślinną, adaptację części niskiego parteru na pralnię oraz budowę parkingu. Całkowita wartość projektu wynosi 4.923.043 zł, w tym kwota podatku od towarów i usług 472.455,01 zł. i będzie on związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (zakwaterowanie uczniów Szkoły w internacie – sprzedaż zwolniona, wynajem pokoi dla innych osób – sprzedaż opodatkowana według 7% stawki VAT oraz wynajem kilku pomieszczeń – sprzedaż opodatkowana według 22% stawkę podatku, jak również czynności realizowane przez stołówkę: na rzecz uczniów i pracowników – usługi zwolnione, zaś na rzecz osób z zewnątrz – usługi opodatkowane). Całość środków pochodzi z wydatków inwestycyjnych i ulepszenie stanowić będzie zwiększenie wartości środka trwałego. Inwestycja jest modernizacją w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro wydatki związane z modernizacją środka trwałego związane są zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i zwolnionymi od podatku, to Szkole przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w takim zakresie w jakim służą one do wskazanych czynności opodatkowanych, o czym stanowi powołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z jednoczesnym uwzględnieniem postanowień art. 90 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 wskazanej ustawy.

Z kolei, odnosząc się do kwestii zasad dokonywania korekty podatku naliczonego, stwierdzić należy, że skoro opisane we wniosku wydatki spowodują zwiększenie wartości środka trwałego (wykorzystywanego do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku) w łącznej kwocie przekraczającej 15.000 zł w ramach przeprowadzanej modernizacji tego środka w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (jako jedna inwestycja), to, zgodnie z regułą cytowanego wcześniej przepisu art. 91 ust. 2 ustawy, na Szkole ciążył będzie obowiązek korekty podatku naliczonego od zakupów związanych z nakładami (modernizacją) w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały ulepszone. Korekta w tym przypadku dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Końcowo, podkreśla się, iż prawidłowe określenie wysokości procentowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące opisanego ulepszenia środka trwałego związanego z realizowanymi czynnościami należy do podatnika, natomiast ocena prawidłowości przyjętych przez Szkołę rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji. Przy realizacji prawa do odliczenia podatku należy każdorazowo kierować się generalną zasadą wynikającą z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj