Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-15/11/KG
z 8 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-15/11/KG
Data
2011.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
brak prawa do odliczenia
budowa drogi
budowa drogi
drogi gminne
drogi gminne
gmina
gmina
zadania własne
zadania własne


Istota interpretacji
Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową dróg gminnych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2010r. (data wpływu 3 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2011r. (data wpływu 2 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 stycznia 2011r. (data wpływu 2 lutego 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizuje projekt pn. „…”, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.2 „Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej” Osi 3 „Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Umowa została zawarta w dniu 22 września 2010r.

Inwestycja dotyczy budowy dróg osiedlowych w Gminie w miejscowości B. ulic: P., N. Z. i dwóch ulic bez nazwy. Drogi te mają charakter dróg dojazdowych do działek budowlanych i zabudowań mieszkalnych znajdujących się na osiedlu.

Celem projektu jest polepszenie warunków życia mieszkańców codziennie dojeżdżających drogami do swych domów, a także zwiększenie bezpieczeństwa zarówno dla pieszych jak i kierowców, zwiększenie płynności ruchu pojazdów.

Wartość projektu to kwota 2 047 363,89 zł. Dofinansowanie ma stanowić 58,61% kosztów kwalifikowanych co stanowi 1 199 959,98 zł. Tworząc projekt Gmina w budżecie tegoż projektu uwzględniła jako koszty kwalifikowane koszty podatku VAT.

Od 1 stycznia 2008r. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, odprowadza podatek należny, nie ujmując w deklaracjach żadnych odliczeń podatku VAT.

Właścicielem inwestycji po jej zakończeniu będzie Gmina. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją będą pokrywane ze środków budżetu gminy.

Gmina nie będzie osiągać żadnych przychodów związanych z ww. inwestycją.

Inwestycja pn. „…” dotyczy budowy dróg gminnych, niewewnętrznych, osiedlowych. Po jej zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Nowe drogi będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatnie udostępnione użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Prowadzona przez Gminę inwestycja stanowi jej zadanie własne, które jest realizowane w ramach ustawowych zadań samorządu terytorialnego. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Szczególnie zadania własne gminy obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest uzależnione od zakresu w jakim towary lub usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z tym, że prowadzona inwestycja nie jest i nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie jest możliwe skorzystanie przez Gminę z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z inwestycją.

Wobec powyższego Gminie nie będzie przysługiwać prawo odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Nadmienić należy, iż ww. przepis został utrzymany w tym samym brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010r. do 31 grudnia 2010r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zostało ono również przewidziane w aktualnie obowiązującym § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Nabywanie towarów i usług nie rodzi po stronie nabywcy żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego też czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub zwolnionych czy też niepodlegających opodatkowaniu, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych realizuje projekt pn. „…”, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.2 „Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej” Osi 3 „Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Inwestycja pn. „…” dotyczy budowy dróg gminnych. Po jej zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Nowe drogi będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatnie udostępnione użytkownikom.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, ponieważ efektem przedsięwzięcia będą drogi gminne, które będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatnie udostępnione użytkownikom.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj