Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1070/10/ESZ
z 14 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1070/10/ESZ
Data
2011.01.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy otrzymywane wynagrodzenie za świadczoną pracę własną Wnioskodawczyni na rzecz projektów może stanowić Jej przychód zwolniony z opodatkowania?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2010r. (data wpływu do tut. Biura 19 października 2010r.), uzupełnionym w dniu 03 stycznia 2011r., dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektów szkoleniowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe,
  • podstawy prawnej ww. zwolnienia, w odniesieniu do środków finansowych otrzymanych:
    • w 2009r. – jest prawidłowe,
    • w 2010r. z budżetu państwa – jest prawidłowe,
    • w 2010r. z Unii Europejskiej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektów szkoleniowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 23 grudnia 2010r. Znak: IBPBI/1/415-1070/10/ESZ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 03 stycznia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni, jako wspólnik spółki cywilnej, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie edukacji. Spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów a Wnioskodawczyni wybrała „liniową” formę opodatkowania. Spółka w 2009r. podpisała z Polską Agencją Przedsiębiorczości (PARP) trzy umowy o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki:

  1. projekt „...” (A), Działanie: 2.2.2. Wsparcie dla systemu adaptacyjności kadr,
  2. projekt „Akademia X” (AX), Działanie: 2.1.1,
  3. projekt „...” (A), Działanie: 2.2.2. Wsparcie dla systemu adaptacyjności kadr.

Głównymi działaniami w projektach 1 i 3 jest podniesienie kwalifikacji i umiejętności osób świadczących usługi szkoleniowe i doradcze ze szczególnym uwzględnieniem osób pracujących na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw. Celem projektów jest również wsparcie rozwoju trenerów, wyposażenia ich w praktyczną wiedzę i umiejętności w zakresie profesjonalnego prowadzenia szkoleń. Projekt AMTP i AMTM, poprzez realizację kursu trenerskiego aktywnie wspiera rozwój kompetentnych trenerów o wysokiej motywacji do poszukiwania dalszych dróg rozwoju.

Głównymi działaniami w projekcie 2 jest wsparcie Grupy X w umacnianiu swojej pozycji, rozwoju konkurencyjności i konsolidacji spółek. Projekt ten przygotowany został dla grupy powiązanych 3 spółek ciepłowniczych. Projekt jest realizowany w oparciu o przeprowadzane szkolenia oraz wsparcie doradcze i adresowany wyłącznie do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w trzech spółkach Grupy.

Zgodnie z zapisami umów Spółka cywilna do celów realizacji projektów zobligowana była do otwarcia wyodrębnionych rachunków bankowych, na które PARP przekazuje środki stanowiące dofinansowanie w ramach realizowanych projektów. Spółka zobligowana jest również do prowadzenia wyodrębnionej księgowości na rzecz projektu zgodnie z zasadami finansowania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Realizowane projekty są projektami typu non-profit. Oznacza to, iż Spółka jako beneficjent projektu otrzymuje Środki finansowe na finansowanie ściśle określonych i zaakceptowanych przez PARP kosztów. Koszty służą w całości realizacji założonych celów projektu i nie są związane z komercyjną działalnością Spółki. Poniesione koszty podlegają szczegółowemu rozliczeniu i są ponoszone do wysokości otrzymanego dofinansowania. Niewykorzystana kwota dofinansowania podlega zwrotowi do PARP. Wydatki ponoszone w ramach realizacji projektów są określone w budżetach poszczególnych projektów i podlegają zatwierdzeniu przez PARP. Wszelkie zmiany budżetu lub rodzaju wydatków podlegają uprzedniej zgodzie ze strony PARP.

W ramach realizacji wszystkich trzech projektów: ... wśród wszystkich poszczególnych kosztów w budżecie zostały przewidziane również wynagrodzenia dla trenerów i doradców. Wnioskodawczyni jako trener świadczy również pracę własną na rzecz projektu w postaci przeprowadzanych szkoleń i działań doradczych. Czynności te dokumentowane są kartą pracy (wymaganą przez PARP) oraz fakturą wewnętrzną wystawianą przez Spółkę (z uwagi na przepisy ustawy o VAT).

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż ww. wynagrodzenie Wnioskodawczyni otrzymuje od dnia 1 stycznia 2009r. do chwili obecnej (2010r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywane wynagrodzenie za świadczoną pracę własną Wnioskodawczyni na rzecz projektów może stanowić Jej przychód zwolniony z opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymywane wynagrodzenie za świadczoną pracę własną Wnioskodawczyni podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w ramach spółki cywilnej, Spółka realizuje bezpośrednio cele projektów, zgodnie z zapisami zawartymi w umowach, ponosi wydatki finansowane bezpośrednio z otrzymanego dofinansowania. Wśród tych wydatków znajdują się również wydatki na wynagrodzenie własne Wnioskodawczyni za świadczone przez nią usługi. Ze względu na fakt, iż to wspólnik spółki cywilnej jest podatnikiem podatku dochodowego a nie sama spółka, Wnioskodawczyni wraz ze swoim wspólnikiem są beneficjentami otrzymanych środków pomocowych i bezpośrednio realizują cele projektów. W związku z tym uzyskane przychody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej są przychodami poszczególnych wspólników. Otrzymane ze środków pomocowych wynagrodzenie stanowi dla Wnioskodawczyni przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, jednak na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód ten podlega zwolnieniu. Jednocześnie wynagrodzenie Wnioskodawczyni nie będzie uważane za koszty uzyskania przychodu na mocy art. 23 ust 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, że z uwagi na fakt, iż przedmiotem złożonego wniosku jest zaistniały stan faktyczny, niniejszą interpretację oparto o przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym, w okresie którego dotyczy wniosek, a więc do dnia 31 grudnia 2010r.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawczyni, jako wspólnik Spółki cywilnej, w ramach tej działalności w 2009r. zawarła umowę o dofinansowanie trzech projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa. W ramach tej umowy, wśród wszystkich poszczególnych kosztów w budżecie zostały przewidziane również wynagrodzenia dla trenerów i doradców, w tym również dla Wnioskodawczyni, która jako trener świadczy pracę własną na rzecz projektu. Z uzupełnienia wniosku wynika, iż kwotę tą otrzymuje od 1 stycznia 2009r. do chwili obecnej (2010r.), dlatego też wniosek należało rozpatrzyć z uwzględnieniem przepisów ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym zarówno do dnia 31 grudnia 2009r., jak i również po tym dniu.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych stanowiących realizację Narodowych Strategicznych Planów Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4557 z dnia 28 września 2007r.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. Należy zauważyć, iż ustawa powyższa została zastąpiona nową ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, a więc również w świetle treści art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o finansach publicznych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006r. do dnia 31 grudnia 2009r.), wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego – podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane „dotacjami rozwojowymi”.

W myśl art. 202 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są przeznaczone na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym zgodnie z art. 202 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w ust. 1, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów, projektów i zadań, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych, są wydatkami budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007–2013, jako dotacje, były w roku 2009 wydatkami budżetu państwa, spełniającymi przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wyłącznie u jej beneficjenta. Zgodnie bowiem z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie w 2009r. Wnioskodawczyni była beneficjentem środków pochodzących z ww. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, środki te, w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne stanowiły dla Wnioskodawczyni przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zważywszy jednak, iż ww. środki zostały wypłacone za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, będącej agencją rządową, środki te korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Wskazać przy tym należy, iż w myśl art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 ze zm.), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany zostały pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010r., zgodnie z którym, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zatem środki, które Wnioskodawczyni otrzymała w roku 2010 z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (o ile w istocie Wnioskodawczyni jest w tym zakresie beneficjentem środków europejskich).

Natomiast środki, które w roku 2010r. w ramach ww. działania, Wnioskodawczyni otrzymała, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy lub na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c, jeżeli ich otrzymanie nastąpiło od PARP.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zauważyć jednakże należy, iż jeżeli otrzymane w 2009r. i 2010r. środki finansowe Wnioskodawczyni przeznaczy(ła) na sfinansowanie wydatków inwestycyjnych np. na zakup lub wytworzenie środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych), wówczas, mając na uwadze brzmienie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane środki finansowe, w tej części, nie będą stanowiły przychodu z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zauważyć należy, iż otrzymane przez Spółkę cywilną, a tym samym przez Wnioskodawczynię, w związku z realizacją przedmiotowych projektów środki finansowe nie stanowią dla Wnioskodawczyni wynagrodzenia, (z ww. zastrzeżeniem dotyczącym wydatków inwestycyjnych) lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć przy tym należy, iż aby możliwym było zawarcie umowy o pracę muszą istnieć dwie odrębne strony tej umowy. Warunek ten nie jest możliwy do spełnienia w sytuacji osoby prowadzącej działalność gospodarczą, która w ramach tej działalności wykonuje określone czynności związane z realizacją przedmiotu zawartej umowy. Praca świadczona przez tą osobę na rzecz projektu jest zawsze pracą wykonywaną w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji i otrzymane wynagrodzenie nie będzie przychodem ze stosunku pracy lecz przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Nadmienić również należy, iż skoro jak wykazano powyżej kwota jaką Wnioskodawczyni otrzymuje nie jest wynagrodzeniem, ocena Jej stanowiska w zakresie braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów tegoż wynagrodzenia na podstawie powołanego art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest bezprzedmiotowa.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektów szkoleniowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz podstawy prawnej ww. zwolnienia, w odniesieniu do środków finansowych otrzymanych w 2009r. i otrzymanych w 2010r. z budżetu państwa należało uznać za prawidłowe. Natomiast w zakresie podstawy prawnej ww. zwolnienia w odniesieniu do środków finansowych otrzymanych w 2010r. z Unii Europejskiej należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj