Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-822/10-4/NS
Data
2010.10.15
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Osoby prawne i spółki nieposiadajace osobowości prawnej
Słowa kluczowe
gospodarstwo pomocnicze
gospodarstwo pomocnicze
jednostka budżetowa
jednostka budżetowa
likwidacja
likwidacja
rozliczanie podatku od towarów i usług
rozliczanie podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
Prawo do rozliczenia podatku VAT przez jednostkę macierzystą po likwidacji jej gospodarstwa pomocniczego.
Wniosek ORD-IN
786 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2010 r. (data wpływu 27 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rozliczenia podatku VAT przez jednostkę macierzystą po likwidacji jej gospodarstwa pomocniczego – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rozliczenia podatku VAT przez jednostkę macierzystą po likwidacji jej gospodarstwa pomocniczego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Zarządzeniem (…) z dniem 31 grudnia 2010 r. likwiduje się Gospodarstwo Pomocnicze. Po likwidacji Gospodarstwo Pomocnicze wejdzie w strukturę organizacyjną Wnioskodawcy. Gospodarstwo Pomocnicze rozliczało podatek VAT procentową strukturą sprzedaży. Rozliczenie podatku VAT za poprzedni rok następowało w deklaracji VAT-7 za m-c styczeń oraz wszelkie nadpłaty i niedopłaty rozliczane były również w następnych miesiącach.
Ze złożonego w dniu 30 września 2010 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż: - Zainteresowany jest jednostką budżetową.
- Gospodarstwo Pomocnicze ma następującą formę organizacyjną – jest gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej jaką jest Wnioskodawca.
- Powodem likwidacji Gospodarstwa Pomocniczego są zmiany w systemie jednostek sektora finansów publicznych, wynikające z wejścia w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1241 ze zm.) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240 ze zm.), powodujące konieczność likwidacji gospodarstw pomocniczych do dnia 31 grudnia 2010 r. zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające.
- Po likwidacji Gospodarstwo Pomocnicze wejdzie w strukturę organizacyjną Zainteresowanego jako komórka organizacyjna Oddziału.
- Pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego Gospodarstwa, wymienione w protokołach zdawczo-odbiorczych sporządzonych na dzień likwidacji oraz zadania realizowane dotychczas przez Gospodarstwo na rzecz Wnioskodawcy, przyjmuje z dniem następnym Zainteresowany.
- Wnioskodawca stanie się następcą prawnym zlikwidowanego Gospodarstwa Pomocniczego.
- Gospodarstwo Pomocnicze Zainteresowanego z dniem 31 grudnia 2010 r. zostanie zlikwidowane, a podatek VAT za m-c grudzień 2010 r. należy rozliczyć do dnia 25 stycznia 2011 r. Ponadto Gospodarstwo Pomocnicze rozliczało podatek VAT procentową strukturą sprzedaży i ww. rozliczenie podatku VAT za poprzedni rok następowało w deklaracji VAT-7 za m-c styczeń.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy rozliczenie podatku VAT za m-c grudzień 2010 r. oraz wg struktury sprzedaży za rok 2010 powinien dokonać Wnioskodawca jako następca prawny Gospodarstwa Pomocniczego...
- Czy jednostka, w której strukturę organizacyjną wejdzie ww. Gospodarstwo, ma prawo przejąć również rozliczenie podatku VAT z Urzędem Skarbowym...
Zdaniem Wnioskodawcy, przejmując Gospodarstwo Pomocnicze po likwidacji ma on prawo do rozliczenia podatku VAT za rok 2010 w deklaracji za m-c styczeń 2011 r.
W ocenie Zainteresowanego, Wnioskodawca jako następca prawny likwidowanego Gospodarstwa Pomocniczego i przejmujący wszelkie należności i zobowiązania zlikwidowanego Gospodarstwa Pomocniczego ma prawo do rozliczenia podatku VAT za m-c grudzień w deklaracji za m-c grudzień składanej do dnia 25 stycznia 2011 r. oraz rozliczyć procentową strukturą sprzedaży podatek VAT za rok 2010 w deklaracji za m-c styczeń 2011 r. składanej do dnia 25 lutego 2011 r.
Podstawa prawna rozliczenia podatku VAT: Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Na wstępie należy wskazać, że następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.
Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w rozdziale 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.
W myśl art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się: - osób prawnych,
- osobowych spółek handlowych,
- osobowych i kapitałowych spółek handlowych
– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
Na mocy art. 93 § 2 ww. ustawy, przepis art. 93 § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie: - innej osoby prawnej (osób prawnych),
- osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).
Na podstawie art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku: - przekształcenia innej osoby prawnej,
- przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Natomiast w świetle art. 93a § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do: - osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
- innej spółki niemającej osobowości prawnej,
- spółki kapitałowej;
- spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 93b wskazanej ustawy, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.
Z kolei stosownie do treści art. 93c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.
W oparciu o § 2 tego artykułu, przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego (art. 93d Ordynacji podatkowej).
Art. 93e ww. ustawy stanowi, iż przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej. W myśl art. 94 cyt. ustawy, przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa.
Z opisu sprawy wynika, iż Zarządzeniem (…) z dniem 31 grudnia 2010 r. likwiduje się Gospodarstwo Pomocnicze. Po likwidacji Gospodarstwo Pomocnicze wejdzie w strukturę organizacyjną Wnioskodawcy. Gospodarstwo Pomocnicze rozliczało podatek VAT procentową strukturą sprzedaży. Rozliczenie podatku VAT za poprzedni rok następowało w deklaracji VAT-7 za m-c styczeń oraz wszelkie nadpłaty i niedopłaty rozliczane były również w następnych miesiącach. Powodem likwidacji Gospodarstwa Pomocniczego są zmiany w systemie jednostek sektora finansów publicznych, wynikające z wejścia w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, powodujące konieczność likwidacji gospodarstw pomocniczych do dnia 31 grudnia 2010 r. zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające. Po likwidacji Gospodarstwo Pomocnicze wejdzie w strukturę organizacyjną Zainteresowanego jako komórka organizacyjna Oddziału. Pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego Gospodarstwa, wymienione w protokołach zdawczo-odbiorczych sporządzonych na dzień likwidacji oraz zadania realizowane dotychczas przez Gospodarstwo na rzecz Wnioskodawcy, przyjmuje z dniem następnym Zainteresowany. Ponadto, Wnioskodawca jest jednostką budżetową, natomiast Gospodarstwo Pomocnicze jest gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej. Zatem obydwa podmioty są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej.
W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy cyt. art. 93-93e oraz art. 94 ustawy Ordynacja podatkowa, bowiem w katalogu podmiotów wymienionych w tych przepisach brak jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.
Tym samym Wnioskodawca nie wstępuje – z mocy ww. przepisów Ordynacji podatkowej – we wszelkie, przewidziane przepisami prawa podatkowego, prawa i obowiązki przejmowanego Gospodarstwa Pomocniczego.
Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż Zainteresowany nie może dokonać rozliczenia podatku VAT za m-c grudzień 2010 r. oraz wg struktury sprzedaży za rok 2010, gdyż nie stanie się on następcą prawnym Gospodarstwa Pomocniczego po jego likwidacji. W konsekwencji Wnioskodawca – jednostka, w której strukturę organizacyjną wejdzie ww. Gospodarstwo, nie ma również prawa przejąć rozliczenia podatku VAT z Urzędem Skarbowym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|